Niet starten, op en neergaande laadspanning in display

1984-1997
Plaats reactie
VanBunst
Donateur (11x)
Donateur (11x)

Niet starten, op en neergaande laadspanning in display

Bericht door VanBunst » za 06 aug, 2016 14:42

Auto 3 weken stilgestaan, accu leeg. Op weg geholpen, ABS lampje ging aan, ging verder goed. Thuis aangekomen auto uitgezet en hoewel er nog wel wat stroom in zit ( lampjes gaan aan bij omdraaien sleutel), hij startte niet meer.

Tijdens het rijden ging de laadspanning op en neer tussen 13,4 en 14,4. Dat doet ie normaal niet.

Accu stuk of dynamo stuk? Allebei stuk? Iemand een idee of is iedereen op vakantie :D

gws
Geregistreerd lid

Re: Niet starten, op en neergaande laadspanning in display

Bericht door gws » za 06 aug, 2016 16:03

:( Laadspanning mag maximaal 13,9 zijn , spanningsregelaar defect .

VanBunst
Donateur (11x)
Donateur (11x)

Bericht door VanBunst » za 06 aug, 2016 16:55

Mmmhh....ok dan. Laadspanning is eigenlijk altijd wel wat hoger geweest dan dat, misschien dus al langer een probleem.

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » za 06 aug, 2016 17:23

gws schreef::( Laadspanning mag maximaal 13,9 zijn , spanningsregelaar defect .
Dat is wel heel kort door de bocht.. want die prachtige 9000-metertjes hebben nogal een afwijking. Als je zekerheid wilt zou ik toch eerst ff met de multimeter meten.

Mijn gevoel zegt accu stuk.

VanBunst
Donateur (11x)
Donateur (11x)

Bericht door VanBunst » za 06 aug, 2016 19:47

Dank mannen!

odin1899
Donateur
Donateur

Bericht door odin1899 » za 06 aug, 2016 19:55

Multimetertje op de accu en je weet 't.

Jungleman
Geregistreerd lid

Bericht door Jungleman » za 06 aug, 2016 23:35

als je elke keer dat je wil starten (ook al is het na een paar minuten nadat-ie uitgezet is), startkabels nodig hebt, mag je er vanuit gaan dat de accu niet meer leeft. meten = weten...

ik heb recent soortgelijk meegemaakt met mijn 9000CC. elke keer dat ik wilde starten deed-ie het niet. met een hulp-accu ernaast en startkabels startte hij meteen. ik feite reed ik dus op het vermogen van de dynamo van A naar B.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » zo 07 aug, 2016 13:34

gws schreef::( Laadspanning mag maximaal 13,9 zijn , spanningsregelaar defect .
Met een laadspaning van onder de 13,9 zou ik me juist zorgen maken. Onder de 14V wordt een autoaccu niet goed volgeladen en zal de levensduur ervan enorm afnemen, nog los van startproblemen.
In het algemeen is tussen de 14,2 en de 14,5V het juiste gebied. Uiteraard te meten met een goede meter direct op de accu en niet aflezen op de edu, die zwabbert alle kanten uit vanwege de spanninsval over de bedrading (probeer maar eens om alle 4 de raamschakelaars tegelijk omhoog te trekken en kijk wat er gebeurt met de uitlezing).

Ik zou eerst een nieuwe accu proberen, zwabbert de spanning dan nog dan wordt het tijd om de overgangsweerstanden te controleren in het laadcircuit en in de bedrading richting zekeringkast. Is ergens een topic over.

van Sprundel
Geregistreerd lid

Bericht door van Sprundel » zo 07 aug, 2016 21:24

@9000-95

Ik heb in 3 jaar , nog nooit een 14 gezien.

bij normaal gebruik 13,6 of 13.7.

met groot licht aan; 13.4

Nooit een lege accu gehad. Wel een die stuk was (na 7 jaar ).

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » zo 07 aug, 2016 23:03

het gaat niet om wat de edu laat zien, maar wat er direct op de accu gemeten wordt. Daar zul je beslist meer dan 14V meten als je 7 jaar met een accu doet.

Ik heb zelf 13.8 tot 14.0V op de edu, maar op de accu meet ik toch echt 14.4V. Da's na een flinke opschoonbeurt van alle slechte contacten, voorheen had ik 12.9 tot 13.6 maximaal op de edu.

De absolute waarde op de edu zegt niet zoveel, die kan er zoals al gezegd hierboven flink naast zitten. Veel belangrijker is dat de spanning op de edu mooi stabiel blijft, dat zegt veel over de verliezen in de bedrading (overgangsweerstanden) en de conditie van de dynamo.

VanBunst
Donateur (11x)
Donateur (11x)

Bericht door VanBunst » di 09 aug, 2016 10:28

Opgelost met een nieuwe accu. Doormeten lukte niet, multimeter stuk. Dus een nieuwe besteld.

Op het scherm nu een mooie stabiele 14,4 tot 14,5 en na starten 10,9 (was rond de 8,5 na starten).

Dank heren voor de bijdragen!

michelvenus
Geregistreerd lid

Bericht door michelvenus » zo 04 sep, 2016 22:34

Mijn 9000 wou vandaag,na 3 weken stilstand ook niet meer starten. De boordcomputer gaf iets van 6 Volt aan. Denk dat na 5 jaar de accu naar de knoppen is. Had hem voor een poos terug na 6 weken stilstand willen starten,maar toen was ie helemaal plat. Zat helemaal geen leven meer in. Is denk ik niet goed geweest voor de accu,als ik dat zo op accuweb lees. Meer dan 80% ontlading bij een loodaccu is foute boel.

Plaats reactie