Ha,
Ik heb de 9000 CS 2.0 LPT van Bommel gekocht. Loop of sloop, dat weet ik nog niet.
De auto rookt enorm, direct vanaf de koude start en het houdt ook aan. Blauwe rook, duidelijk verbrande olie. Tegen Bommel is gezegd dat de Turbo waarschijnlijk oorzaak is. Nu heb ik even de slang die van de intercooler komt losgehaald bij het gasklephuis. 100% droog is die slang niet, maar het is zeker ook geen oliebad. het gasklephuis zelf ziet er zelfs vrijwel droog en schoon uit. Als ik de slang los haal aan de intercooler-kant loopt er ook geen olie uit. Dat wijst lijkt mij niet op de turbo als oorzaak. Of klopt die redenering niet?
(Even om misverstanden te voorkomen: ik heb de auto voor een appel en een ei gekocht van Bommel, dus ik verwachtte ook niets.)
Turbo overleden?
-
Tjøørd
- Donateur (6x)

Re: Turbo overleden?
Kan ook de kop zijn (klepseals?) maar deze volledig gereviseerde kop zit er pas ca 100.000km op. Ik heb deze 9000 van 326.000-390000 gehad en bij ca 330.000 (moet de exacte standen even opzoeken) is die kop erop gekomen met nieuwe seals, geharde zittingen, helemaal gevlakt en alles. De turbo is bij ca 360000 vervangen door een gebruikte. Vanuit die gedachte zou ik toch eerder turbo dan kop verwachten, maar jouw redenering lijkt ook wel te kloppen...
Mocht je het interessant vinden:
Mocht je het interessant vinden:
14-7-2010 (326000) Aanschaf
21-7-2010 (326500) Speling Stuur, buitentemperatuursensor, Eagle uitgebouwd
13-9-2010 Kiekert vervangen, trekhaak compleet gemaakt, nieuw luchtfilter, hendels ruitenwisser en richtingaanwijzer
28-9-2010 Koppakking, koprevisie, startmotor, bougies, thermostaat, olie, koelvloeistof, filters. 20 November weer op de weg
Motorsteunen bovenzijde
21-3-2011 Benzinepomp
8-4-2011 Stuurmodule LPG-installatie
6-5-2011 Draagarmrubbers vóór, flexibele deel uitlaat, motorolie, oliefilter, APK
1-7-2011 Luchtfilter, stekkerdoos trekhaak
28-7-2011 Temperatuursensor koelsysteem, buisje op gasklephuis vastgezet
Deurvergrendelingsmotortje tankklepje
3-1-2012 DI-cassette (nieuwe reserve)
4-1-2012 (360000) Bougies, klepdekselpakking, kopbouten nagetrokken, gasveren achterklep
14-1-2012 Achterklepmechaniek
22-1-2012 (361600) Turbo (goede gebruikte, olie, oliefilter, luchtfilter, carterventilatieslang
28-1-2012 (362000) Mattenset, dop koelvloeistof
30-1-2012 (362300) Nieuwe Varta Accu
21-2-2012 (363654) Ashoes linksbuiten, aansluiting turbo downpipe vastgezet
1-5-2012 (368000) Achterbanden, stadslichtjes, vacuumterugslagklepje, APK
12-7-2012 (375000) Bougies, luchtfilter
8-8-2012 (375745) Controle koelsysteem
1-10-2012 (380400) Onderbreekrelais LPG-installatie
26-10-2012 (382000) Olie, oliefilter, carterplug
27-10-2012 (382000) Nieuwe remschijven en remblokken achter
26-1-2013 (390000) Nieuwe Einddemper
-
panhard
- Geregistreerd lid
Dank je. ik vind het erg leuk om iets van de onderhoudshistorie te hebben. Overigens heb ik nog eens nagedacht en misschien dat toch wel de turbo oorzaak is. Ik kan mij voorstellen dat als olie direct in de uitlaat loopt vanuit de turbo dat die olie wordt ontstoken door de langskomende uitlaatgassen. De turbo zit immers direct op het uitlaatspruitstuk dus feitelijk komen er vlammen langs op die plaats. heb net nog even compressie gemeten. Die is prima en bij alle cilinders gelijk.
Ik ga voorlopig toch uit van de Turbo.
Dank voor het meedenken en wie nog tips heeft hoor ik graag.
Ik ga voorlopig toch uit van de Turbo.
Dank voor het meedenken en wie nog tips heeft hoor ik graag.
-
Jungleman
- Geregistreerd lid
check toch eerst de turbo. hoe is de radiale en axiale speling.
het kan namelijk zijn dat de olie in het inlaatcircuit komt. dat zou dus betekenen dat er olie in de buis naar het gasklephuis zit en dat de bougies nat van de olie zijn. compressie geeft aan dat de koppakking goed zou (moeten) zijn.
olielekkage in de uitlaat (dus ná het ontbrandingsverhaal in de cylinders) geeft misschien wel een dikke rookwolk in de straat, maar dan zouden de bougies schoon moeten zijn. zijn ze dat niet --> zie bovenstaande alinea
het kan namelijk zijn dat de olie in het inlaatcircuit komt. dat zou dus betekenen dat er olie in de buis naar het gasklephuis zit en dat de bougies nat van de olie zijn. compressie geeft aan dat de koppakking goed zou (moeten) zijn.
olielekkage in de uitlaat (dus ná het ontbrandingsverhaal in de cylinders) geeft misschien wel een dikke rookwolk in de straat, maar dan zouden de bougies schoon moeten zijn. zijn ze dat niet --> zie bovenstaande alinea
-
panhard
- Geregistreerd lid
Ha Jungleman,
Zoals ik aangaf heb ik de slang naar het gasklephuis los genomen bij het gasklephuis. Daar komt geen olie uit. Dus het komt niet via de inlaat d motor in (lijkt me). Bougies zijn droog, De zuigers ook. Dat past ook in dat beeld. Ik zal inderdaad die speling nog wel even checken; ga echter toch uit van een Turboprobleem. Hoewel ik het altijd leuk vind om zo'n vraagstuk op te lossen is het praktisch belang minder groot: de auto is in mijn ogen niet goed genoeg om op te knappen.
Zoals ik aangaf heb ik de slang naar het gasklephuis los genomen bij het gasklephuis. Daar komt geen olie uit. Dus het komt niet via de inlaat d motor in (lijkt me). Bougies zijn droog, De zuigers ook. Dat past ook in dat beeld. Ik zal inderdaad die speling nog wel even checken; ga echter toch uit van een Turboprobleem. Hoewel ik het altijd leuk vind om zo'n vraagstuk op te lossen is het praktisch belang minder groot: de auto is in mijn ogen niet goed genoeg om op te knappen.
-
9000-95
- Donateur

is de carterventilatie in orde? Alle slangen heel, éénweg klepje tussen de aansluiting op het kleppendeksel en het inlaatspruitstuk ok?
Je kan als test de bocht die op het gasklephuis zit loshalen, dan zuigt de motor zeker schone lucht aan. Motor dan alleen stationair laten draaien en niet belasten. Je kan wel een keertje wat gasgeven om te zien of er een olienevel uit de losgemaakte leiding vanaf de turbo komt, maar dus niet gaan rijden met de leiding los.
Rookt hij dan nog steeds dan zit het in het blok, of de uitlaatzijde van de turbo lekt rechtstreeks de uitlaat in.
De speling voelen zegt wel iets, teveel is zeker foute boel. Maar ook zonder speling kan een turbo olie lekken, om echt zekerheid te krijgen over de uitlaatzijde zul je de downpipe eraf moeten halen.
Je kan als test de bocht die op het gasklephuis zit loshalen, dan zuigt de motor zeker schone lucht aan. Motor dan alleen stationair laten draaien en niet belasten. Je kan wel een keertje wat gasgeven om te zien of er een olienevel uit de losgemaakte leiding vanaf de turbo komt, maar dus niet gaan rijden met de leiding los.
Rookt hij dan nog steeds dan zit het in het blok, of de uitlaatzijde van de turbo lekt rechtstreeks de uitlaat in.
De speling voelen zegt wel iets, teveel is zeker foute boel. Maar ook zonder speling kan een turbo olie lekken, om echt zekerheid te krijgen over de uitlaatzijde zul je de downpipe eraf moeten halen.
-
panhard
- Geregistreerd lid
Ha,
De bocht op het gasklephuis heb ik losgehaald.
De bocht op het gasklephuis heb ik losgehaald.