De zelf knutsel 9-5 estate

2010-2012
rutgerreinier
Donateur
Donateur

De zelf knutsel 9-5 estate

Bericht door rutgerreinier » za 13 sep, 2025 18:10

Van kc performance:

https://www.instagram.com/p/DOjGKS8iB7u ... NuZmU0NXZ1

Best netjes zo vanaf de foto’s. :thumbup2:

Matti9
Geregistreerd lid

Re: De zelf knutsel 9-5 estate

Bericht door Matti9 » za 13 sep, 2025 19:27

In t echie is ook mooi (1x gezien in Zwitserland en paar x in Helvoirt inmiddels). Vermoedelijk gaat het voor het zicht ook wel iets uitmaken wanneer de definitieve achterruiten geplaatst gaan worden (wordt ie mogelijk nog mooier van).

95twinturbo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 95twinturbo » za 13 sep, 2025 21:20

Dit is echt schitterend. Sterker nog, zelfs m’n vrouw zegt ‘Ah ja, das wel een leuke als jouw 9-5 weg moet’.
Ik heb even wat uit te leggen denk:)

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Sonab » za 13 sep, 2025 21:38

Wat ontzettend gaaf! Ik hoop deze ooit nog eens in het echt te mogen bewonderen. De kleur is ook tof gekozen.

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » zo 14 sep, 2025 10:33

Is dit niet het bedrijf waar een mede-forummer zijn 9-5 tot zoiets laat verbouwen? Sterker: is dat niet die auto?

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » zo 14 sep, 2025 11:09

MvR schreef:
zo 14 sep, 2025 10:33
Sterker: is dat niet die auto?
the very same

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » zo 14 sep, 2025 12:25

Dank. Het zou inderdaad bijzonder -maar niet onmogelijk- zijn dat hetzelfde bedrijf gelijkertijd eenzelfde auto bouwt. Als ik het Insta-bericht lees en lees (las) wat hier op het forum is geschreven, zie ik wel wat verschillende gezichtspunten(...) over het intellectuele eigendom van de verandering. Om het zo maar te zeggen.

Sa93Ve
Geregistreerd lid

Bericht door Sa93Ve » zo 14 sep, 2025 16:31

95twinturbo schreef:
za 13 sep, 2025 21:20
Dit is echt schitterend. Sterker nog, zelfs m’n vrouw zegt ‘Ah ja, das wel een leuke als jouw 9-5 weg moet’.
Ik heb even wat uit te leggen denk:)
Dat kost je meer dan een huis. Ik weet niet of jouw vrouw dat ziet zitten maar je kan het allicht proberen :-P+

Matti9
Geregistreerd lid

Bericht door Matti9 » zo 14 sep, 2025 17:24

Aan de andere kant, ik meen wel te merken dat ze je een mooie Saab gunt...koesteren, die vrouw!

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » zo 14 sep, 2025 18:00

MvR schreef:
zo 14 sep, 2025 12:25
over het intellectuele eigendom van de verandering. Om het zo maar te zeggen.
"succes" kent vele vaders

95twinturbo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 95twinturbo » zo 14 sep, 2025 21:42

Matti9 schreef:
zo 14 sep, 2025 17:24
Aan de andere kant, ik meen wel te merken dat ze je een mooie Saab gunt...koesteren, die vrouw!
Haha jazeker. En nog veel andere dingen op twee en vier wielen. Die koester ik zeker.
Maar ik val meer op oude exemplaren…. Auto’s heb ik het dan weer over natuurlijk:)
Maar terug on topic: geslaagd project aan het worden!

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » ma 15 sep, 2025 9:29

Style&Co schreef:
zo 14 sep, 2025 18:00
"succes" kent vele vaders
Goede observatie. Als je LinkedIn moet geloven heeft half Nederland op essentiële onderdelen meegewerkt aan het succes van Senseo. (Commercieel een groot succes, of je het lekker vindt of niet).

In ieder geval, wie deze Saab ook bedacht heeft, het ziet er wel fraai uit.

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door busy » ma 15 sep, 2025 9:52

Het origineel, dwz de ombouw van sedan naar estate uit Zweden. Deze is dichtbij SAAB gebleven.

Afbeelding

Afbeelding

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » ma 15 sep, 2025 10:58

Iets zegt me dat er ooit wel een tekening van een estate in Trollhättan op tafel heeft gelegen, maar dat het vanwege allerlei redenen afgeblazen is. De auto zoals 'ie uiteindeljk op de markt verscheen, schrééuwt / schreeuwde als het ware: "estate!" Datzelfde geldt m.i. ook voor een GT-achtige, tweedeurs coupé. Of om het in historische Saab-termen te houden een 3-deurs Combi-Coupé.

Er was gewoon té goed nagedacht over het ontwerp om het simpelweg bij dit relatief eenvoudige 4-d. productiemodel te laten.

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » ma 15 sep, 2025 11:22

Er zijn door Saab estates 9-5 NG gebouwd hoor. Er rijden zelfs nog originele exemplaren rond.

Het is pas afgeblazen nadat Saab failliet was. Productie type was toen al klaar en de fabriek had ook al proefgedraaid met de productie.

De meeste zijn vernietigd door de curatoren. Maar enkele zijn op kenteken gezet.

De origineel door Saab ontworpen estate is geslaagder dan alle zelfgemaakte exemplaren. Saab heeft de daklijn “platter” gehouden.

Plaats reactie