Toen ik deze auto in September kocht heb ik vergeten de stoelverwarming te testen (note to self). Toen het kouder werd bleek de bestuurderskant helaas niet te werken. Een gekend probleem en er zijn gelukkig een aantal YouTube verslagen van te vinden. Een tip was om eerst te testen of het inderdaad de zitting betreft en niet de leuning of aansturing. De aansluiting van het matje zit aan de onderzijde dus is eenvoudig te testen door de losse mat even aan te sluiten:

Direct warm
Ik koos ervoor om de stoel in z’n geheel te demonteren zodat ik overal goed bij kon. Verrassend eenvoudig: 2x TX40 aan de achterzijde, gordelaansluiting & de grote kabelconnector losmaken. Vervolgens kan je de stoel een stukje naar voren kantelen om de voorste haken los te krijgen. Zorg wel dat de stoel niet volledig omhoog staat, dan heb je niet genoeg beweegruimte.

Dit betreft een aero stoel met ventilatie. Alle voorbeelden waren voor andere configuraties dus ik wist nog of de ventilatie voor uitdagingen ging zorgen. Het is een vrij eenvoudig systeem wat uit een matje bestaat die onder de stoel aansluit op een ventilator. De aansluiting ging eenvoudig los.

Door rondom de plastic uiteindes van de bekleding lost te maken komt de hele zitting los. Het voornaamste verschil van een aero stoel is de verschuifbare ‘zitting verlenger’ (ik weet geen betere term ervoor). Ik wilde me er niet aan wagen deze open te maken dus ik heb de zitting vanaf de achterzijde losgemaakt zodat ik hem naar voren kan klappen terwijl dit deel intact blijft.

Vervolgens heb ik voorzichtig alle metalen klemmetjes die de bekleding met de zitting verbinden losgehaald en het oude matje zoveel mogelijk verwijderd. De geplakte delen heb ik laten zitten. Het matje voor een stoel met ventilatie is opgebouwd uit een soort gaas met koperdraad erdoor. Voelt erg kwetsbaar dus het verbaasd me niet dat deze kapot gaan.

Toen kon ik weer gaan opbouwen en heb ik de nieuwe mat er overheen geplakt. De mat heeft ook een vleugel die in de verlengbare zitting hoort te steken. Die heb ik terug gestoken onder de ventilatie mat omdat ik dus geen trek had in het open maken van dat segment. Dat stukje koude stoel neem ik voor lief. Met heel veel zip-ties heb ik de bekleding weer vast gezet.

De zitting weer terug op de stoel gedrukt, ventilatie matje aangesloten en de kabel van het matje aangesloten. Ik vermoed dat deze auto een zwaargewicht als eigenaar heeft gehad want hele stukken schuim van de zijsteun waren vergaan. Deze heb ik gelijk een beetje weggesneden en opgevuld met stevig schuim.

Toen het moment van de waarheid: stoel terug, knop indrukken en hopen dat hij aan blijft

Yes! Heerlijk warm! Klaar voor de winter
Link naar video die ik gevolgd heb: https://youtu.be/2SxiUVV0fjk?si=3FJ_9-FPPchtmiNc