9-5 NG Jet black bucket list

2010-2012
MdH91
Geregistreerd lid

9-5 NG Jet black bucket list

Bericht door MdH91 » wo 04 dec, 2024 16:27

Dag allemaal,

Ik ben nu paar maanden in het gelukkig bezit van deze NG 9-5 turbo6 xwd in Jet Black uitgevoerd. Ik begin de auto steeds beter te kennen en heb er al behoorlijk wat werk inzitten om hem op dit level te krijgen. Ik wist dat er cosmetisch werk aan zat toen ik hem kocht, maar in combinatie met de lage KM stand (140k km) ben ik het avontuur aangegaan.

Ik merk dat er wat minder tips & tricks te vinden zijn over dit laatste model. Dus ik deel graag mijn huidige & toekomstige bevindingen (incl begane fouten…) via dit topic.

Hij is dit weekend volledig gepolijst, wát een verschil maakt dat!

Gedaan tot nu:
- Grote beurt incl. Haldex beurt
- Versnellingsbak geflushed
- Tune en updates van DionHPT
- LED bar achterzijde laten repareren
- Afneembare trekhaak laten monteren
- Uitdeuksessie bij Saabclub uitdeukavond
- Velgen opnieuw laten spuiten incl. verse winter banden
- Extra velgen gekocht voor zomerset (helaas krom ;-|+ , wordt nog een apart topic)
- Spoiler en diffuser van Tunestyle (Hirsch look) gemonteerd
- Mist en groot licht vervangen door LEDs
- 3 stappen polijsten rondom

Ik zal de dingen die ik zelf gedaan heb nog wat gedetailleerder delen.

Op m’n TO DO lijstje staan nog:
- Vline upgrade van infotainment (of vergelijkbaar)
- Stoelverwarming matje bestuurderskant vervangen (want uiteraard kapot)
- Schade in plastic lamellen van de gril repareren en spuiten
- Vervangen/upgrade van intercooler.
- Luchtfilter (open air?)
- WVTTK

Gelukkig rijdt het prins heerlijk zo dus ik heb geen haast (behalve de stoelverwarming dan BRr)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

MdH91
Geregistreerd lid

9-5 NG Jet black + parking rules

Bericht door MdH91 » wo 04 dec, 2024 17:40

Soms gelden de Saab parking rules boven de wettelijke regels… :O:

Afbeelding

Errow
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: 9-5 NG Jet black bucket list

Bericht door Errow » wo 04 dec, 2024 17:51

Hallo MdH, vraagje", wie heeft die polijstklus met dat prachtige resultaat gedaan? Daar heb ik ook nog wel een klus voor.

MdH91
Geregistreerd lid

Bericht door MdH91 » wo 04 dec, 2024 18:27

Dit is gedaan door een vriend die dit semi-profi doet. Ik mag z’n Instagram delen maar hij gaf al aan dat hij voorlopig weinig tijd heeft.

https://www.instagram.com/wasdetailing? ... _source=qr

Spatje
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Spatje » wo 04 dec, 2024 18:55

Prachtig!! Wat staat deze er strak bij, complimenten.
Zelf zou ik nog nadenken over het verbeteren van de software tbv de versnellingsbak, dat vond ik zelf altijd een afknapper op deze auto.

Oosthoek
Donateur
Donateur

Bericht door Oosthoek » wo 04 dec, 2024 20:52

Zeer fraai! Ben benieuwd naar je avonturen met deze wagen.

Pablo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Pablo » wo 04 dec, 2024 21:49

Mooi exemplaar! Heb je ook foto's van het interieur?

Optimalisatie van de automaatbak is een aanrader; pas laten doen bij mijn 2.0T (heeft dezelfde bak als de V6 toch?)
zie https://www.mackanized.eu/2024/09/18/af ... g-release/

Kan je oa laten doen bij KCPerformance, zij maken gebruik van deze software.

MdH91
Geregistreerd lid

Bericht door MdH91 » do 05 dec, 2024 11:24

Pablo schreef:
wo 04 dec, 2024 21:49
Mooi exemplaar! Heb je ook foto's van het interieur?

Optimalisatie van de automaatbak is een aanrader; pas laten doen bij mijn 2.0T (heeft dezelfde bak als de V6 toch?)
zie https://www.mackanized.eu/2024/09/18/af ... g-release/

Kan je oa laten doen bij KCPerformance, zij maken gebruik van deze software.
Thanks voor de tip! Wat waren jouw klachten met de bak? Ik heb eigenlijk geen klachten bij normaal gebruik, alleen bij hard optrekken gaat het horkerig...

Pablo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Pablo » do 05 dec, 2024 15:46

Ik had niet echt klachten. De bak is standaard een beetje lomp en blijft soms ook wat lang in bepaalde versnellingen hangen. Wat ik vooral irritant vond was dat de bak bij 90-100 km/u al in 6 stond en dan niet terugschakelde bij gas geven. Motor draait dan maar 1500 toeren en dan gebeurt er niet veel :)

Die sw update zorgt ervoor dat schakelen sneller en soepeler verloopt; bak schakelt nu wel terug in bovenstaande voorbeeld. Ook merkbaar minder slip dus snellere gasresponse (of dat voelt tenminste zo :))

Mijne heeft wel wat meer km's (267k) dus ik had ook al een flush laten doen vorig jaar wat al een verbetering opleverde. Maar dit is ook echt wel de moeite waard! :O:

rutgerreinier
Donateur
Donateur

Bericht door rutgerreinier » do 05 dec, 2024 17:02

is dit die aero uit Asten?
ik heb er nog in gereden. geen rare prijs voor die kmstand, maar had idd wel wat cosmetische puntjes.

MdH91
Geregistreerd lid

Bericht door MdH91 » vr 06 dec, 2024 10:21

rutgerreinier schreef:
do 05 dec, 2024 17:02
is dit die aero uit Asten?
ik heb er nog in gereden. geen rare prijs voor die kmstand, maar had idd wel wat cosmetische puntjes.
Klopt! Vriendelijke verkoper ook. Auto was door de vorige eigenaar uit Belgie gehaald dus ik weet helaas niet veel van de verdere historie.

Spatje
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Spatje » vr 06 dec, 2024 17:04

Pablo schreef:
do 05 dec, 2024 15:46
Ik had niet echt klachten. De bak is standaard een beetje lomp en blijft soms ook wat lang in bepaalde versnellingen hangen. Wat ik vooral irritant vond was dat de bak bij 90-100 km/u al in 6 stond en dan niet terugschakelde bij gas geven. Motor draait dan maar 1500 toeren en dan gebeurt er niet veel :)

Die sw update zorgt ervoor dat schakelen sneller en soepeler verloopt; bak schakelt nu wel terug in bovenstaande voorbeeld. Ook merkbaar minder slip dus snellere gasresponse (of dat voelt tenminste zo :))

Mijne heeft wel wat meer km's (267k) dus ik had ook al een flush laten doen vorig jaar wat al een verbetering opleverde. Maar dit is ook echt wel de moeite waard! :O:
Dat waren ook mijn bevindingen, en het terugschakelen duurde een eeuwigheid. de automaat van de vorige generatie 9-5 vond ik veel beter bij de les

MdH91
Geregistreerd lid

Bericht door MdH91 » vr 06 dec, 2024 20:19

Spatje schreef:
vr 06 dec, 2024 17:04
Dat waren ook mijn bevindingen, en het terugschakelen duurde een eeuwigheid. de automaat van de vorige generatie 9-5 vond ik veel beter bij de les
Dat langzaam terug schakelen herken ik nog wel van voor de software updates van Dion. Het is sindsdien sowieso een stuk vlotter maar bij hard optrekken is helaas onverminderd dus misschien dat ik daar KC dan een keer voor ga benaderen.

rutgerreinier
Donateur
Donateur

Bericht door rutgerreinier » vr 06 dec, 2024 23:48

MdH91 schreef:
vr 06 dec, 2024 10:21
Klopt! Vriendelijke verkoper ook. Auto was door de vorige eigenaar uit Belgie gehaald dus ik weet helaas niet veel van de verdere historie.
Ja aardige jongen, hij wist niet zoveel van Saab. Dacht dat die led balk uit hoorde.
De Saab zag er in de basis netjes uit. Velgen waren idd niet de mooiste meer en zat een plekje op de grille.
Je hebt hem mooi wat liefde gegeven :thumbup2: :thumbup2:
Ik heb toen nog licht getwijfeld om hem te kopen, maar zag het verbruik niet zo zitten met de speedboot er achter.

MdH91
Geregistreerd lid

Re: 9-5 NG Jet black - LED

Bericht door MdH91 » za 07 dec, 2024 10:19

Vervangen van mist & groot licht door LEDs

Dit was achteraf een vrij makkelijk klusje maar het was een beetje een gok of alles storingsvrij zou werken.

Voor de mistlampen heb ik de volgende set gebruikt:
OSRAM LEDriving FL, H10, 9745CW, 12V.

Afbeelding

Deze passen plug & play. Alleen even de bodemplaatjes op de hoeken onder de bumper verwijderen. 2-3 schroefjes per kant.

Voor:
Afbeelding

Na:
Afbeelding

Voor de high beams heb ik deze set gebruikt:
D-Lumina H7 LED Canbus Lamp 160W 30000LM, CPS Chip 6500K

Deze passen niet zonder slag of stoot. Ik heb het rosette van de H7 lamp een beetje pas moeten maken om deze lampen te passen. Na aantal keel proberen en bijsnijden lukte het uiteindelijk wel.

Afbeelding

Naar mijn mening is deze specifieke lamp veel te fel. Ik gebruik ze zelden maar ik ga ze wel vervangen voor een vriendelijkere variant. Met name de reflectie op verkeersborden is te intens en het zal niet zo prettig zijn voor overig verkeer.

Beide lampen geven gelukkig géén storing op het controle systeem.

Plaats reactie