9-5NG. The End.

2010-2012
Gebruikersavatar
Flowe Kitttt99
Geregistreerd lid
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 13 dec, 2017 12:09
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: 9-5NG. Verlichting.

Bericht door Flowe Kitttt99 » di 11 mei, 2021 14:43

Hoe bevalt de geluidskwaliteit zonder HK?
Saab 900 Turbo 16 -87 (als eerste auto :O:)
Saab 9-3 1.8t SS -03 als onderdelen magazijn. Iets nodig? Stuur gerust een berichtje :D)
Saab 9-3 1.8t SS -03 automaat, met Dion kuur
Saab 9-5 NG turbo6 XWD -10
EX:
Caab 9-3 1.8t -06 20 Years edition Hirsch
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -04
Saab 9-3 1.8t SS -03

Gebruikersavatar
U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 3760
Lid geworden op: do 08 nov, 2007 22:56
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: 9-5NG. Verlichting.

Bericht door U-Poll » di 11 mei, 2021 15:00

@Vyv: goede en gedetailleerde omschrijving! Top, erg nuttig dit. Mbt de missende speakers, heb je wel ergens bedrading [voor de achter-oempf-oempf-speakers] gevonden? Als dat er idd zit, dan kan je overwegen om zelf speakers te metselen.
Eerst 2CV4'77 en R14'79, toen Saabjes:
99GL '78, 900GL '87, 900C '88, 9000CS Ebony '94, 9-5 Estate 2.0t '02, 9-5 Sport Estate 2.3T Aero Griffin '09, 9-5NG Turbo4 Aero XWD Exklusiv '11 Hirsch

Huidig: 95L V4 '75 Trollewop en Sonett EV '71 Blixten
Volvo XC60 T6 Recharge AWD Inscription

Gebruikersavatar
Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Berichten: 10077
Lid geworden op: vr 18 feb, 2005 15:01
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: 9-5NG. Verlichting.

Bericht door Vyv » di 11 mei, 2021 16:41

3e remlicht is een klusje wat je goed zelf kan doen. Ik "zag het meest op tegen" de hoedenplank eruit halen maar dat ging allemaal makkelijk, vooral als je de buitenste zijkanten van de achterbank ook even weghaalt, even bovenaan een snok geven en ze poppen zo los.

Leven zonder HK is goed te doen hoor, ik vind het geluid nog steeds premium. Ik kom uit een 9-3 SS met Bose en 11 speakers en dat klinkt echt niet beter dan de 9-5 zonder HK. Denk niet dat ik energie in 2 extra speakers ga steken want die extra versterker ligt er bij mijn niet niet in. Maar je weet het nooit... Afbeelding

Klein wist-je-datje :idea:
--------------------------
Er zit de "Lane Departure" optie op, dat betekent dat als je boven de 60km/u (?) rijdt en je gaat over de de witte lijn op de weg dat er dan een piepje door de speakers gaat. Als je over de middenstreep gaat dan komt het piepje uit de linker deur speaker en als je over de rechter lijn gaat richting de berm dan komt het piepje uit de rechter speaker. Fun detail!
c900 Trionic5.5 MY92
9³ NG 1.8t Sport Sedan MY03

Gebruikersavatar
gudmundje
Donateur
Donateur
Berichten: 3289
Lid geworden op: di 28 mar, 2006 18:00
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: 9-5NG. Verlichting.

Bericht door gudmundje » di 11 mei, 2021 20:00

Vyv schreef:
di 11 mei, 2021 14:15
Nope enkel in de deuren en 1 centerspeaker in-dash.


Er zou dan ook nog een AMP in de kofferbak moeten leven en het start-up scherm van de headunit toont ook het HK logo (vind nu zo snel geen plaatje).

Afbeelding
Strange ...geen HK logo bij start up...maar wel 9 speakers (af fabriek)...ga eens zoeken naar de Amp ;-)
2010 9-5 Tid
1999 9-3 VIggen
ex 1986 900 T16 S
ex 2005 9-5 Tid estate
1997 900 NG 2.3i cabrio
ex 1993 900 900i 16
ex 1985 900 Turbo 8
ex 1986 900 Turbo 8
ex 1964 96 TT
ex 1993 900 GT

Gebruikersavatar
Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Berichten: 10077
Lid geworden op: vr 18 feb, 2005 15:01
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: 9-5NG. Verlichting.

Bericht door Vyv » di 11 mei, 2021 20:02

HK is 11 speakers :wink:
c900 Trionic5.5 MY92
9³ NG 1.8t Sport Sedan MY03

Gebruikersavatar
gudmundje
Donateur
Donateur
Berichten: 3289
Lid geworden op: di 28 mar, 2006 18:00
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: 9-5NG. Verlichting.

Bericht door gudmundje » di 11 mei, 2021 20:38

Vyv schreef:
di 11 mei, 2021 20:02
HK is 11 speakers :wink:
net nagezien, geen HK dus. Er zitten wel speakerkapjes op de hoedenplank en ik dacht omdat die bij bassen zo te keer ging dat er speakers inzaten, niet dus :-) Moet je achter komen na 10 jaar :-)

Klinkt alleszins beter als de bose in de 9-3ss en even goed als de HK in mijn 9-5 OG. Die Harman Kardon in de NG moet dus echt fantastisch zijn...
2010 9-5 Tid
1999 9-3 VIggen
ex 1986 900 T16 S
ex 2005 9-5 Tid estate
1997 900 NG 2.3i cabrio
ex 1993 900 900i 16
ex 1985 900 Turbo 8
ex 1986 900 Turbo 8
ex 1964 96 TT
ex 1993 900 GT

Gebruikersavatar
U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 3760
Lid geworden op: do 08 nov, 2007 22:56
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: 9-5NG. Verlichting.

Bericht door U-Poll » di 11 mei, 2021 20:59

De HK oempf-oempf speakers (in de hoedenplank) steken erg diep! De 'instap'/toegang tbv bagage en grote dingen is al 3x prut bij deze auto (IN de auto is het enorm ruim, maar je komt er niet in met grote spullen), en die speakers helpen dan ook niet echt mee. Er zit aan de onderkant vd speakers een soort kooi/frame omheen, maar dat is dan ook gelijk het laagste (nog lagere) punt van de achterklep-toegang. Ik vind dat echt een hele grote min bij de NG.
Eerst 2CV4'77 en R14'79, toen Saabjes:
99GL '78, 900GL '87, 900C '88, 9000CS Ebony '94, 9-5 Estate 2.0t '02, 9-5 Sport Estate 2.3T Aero Griffin '09, 9-5NG Turbo4 Aero XWD Exklusiv '11 Hirsch

Huidig: 95L V4 '75 Trollewop en Sonett EV '71 Blixten
Volvo XC60 T6 Recharge AWD Inscription

Gebruikersavatar
Flowe Kitttt99
Geregistreerd lid
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 13 dec, 2017 12:09
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: 9-5NG. Verlichting.

Bericht door Flowe Kitttt99 » di 11 mei, 2021 21:24

gudmundje schreef:
di 11 mei, 2021 20:38
net nagezien, geen HK dus. Er zitten wel speakerkapjes op de hoedenplank en ik dacht omdat die bij bassen zo te keer ging dat er speakers inzaten, niet dus :-) Moet je achter komen na 10 jaar :-)

Klinkt alleszins beter als de bose in de 9-3ss en even goed als de HK in mijn 9-5 OG. Die Harman Kardon in de NG moet dus echt fantastisch zijn...
Ja mijn vader is over the moon met zijn HK systeem en hij kan goede audio erg waarderen :D
Saab 900 Turbo 16 -87 (als eerste auto :O:)
Saab 9-3 1.8t SS -03 als onderdelen magazijn. Iets nodig? Stuur gerust een berichtje :D)
Saab 9-3 1.8t SS -03 automaat, met Dion kuur
Saab 9-5 NG turbo6 XWD -10
EX:
Caab 9-3 1.8t -06 20 Years edition Hirsch
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -04
Saab 9-3 1.8t SS -03

Gebruikersavatar
gudmundje
Donateur
Donateur
Berichten: 3289
Lid geworden op: di 28 mar, 2006 18:00
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: 9-5NG. Verlichting.

Bericht door gudmundje » di 11 mei, 2021 21:35

U-Poll schreef:
di 11 mei, 2021 20:59
De HK oempf-oempf speakers (in de hoedenplank) steken erg diep! De 'instap'/toegang tbv bagage en grote dingen is al 3x prut bij deze auto (IN de auto is het enorm ruim, maar je komt er niet in met grote spullen), en die speakers helpen dan ook niet echt mee. Er zit aan de onderkant vd speakers een soort kooi/frame omheen, maar dat is dan ook gelijk het laagste (nog lagere) punt van de achterklep-toegang. Ik vind dat echt een hele grote min bij de NG.
Klopt, lange stukken laden is al zonder uitstekende speakers niet erg handig. had daarom gehoopt op een hatchback 9-5NG ;-) maar bon, de ongemakken moeten we erbij nemen zeker
2010 9-5 Tid
1999 9-3 VIggen
ex 1986 900 T16 S
ex 2005 9-5 Tid estate
1997 900 NG 2.3i cabrio
ex 1993 900 900i 16
ex 1985 900 Turbo 8
ex 1986 900 Turbo 8
ex 1964 96 TT
ex 1993 900 GT

Gebruikersavatar
Tjøørd
Donateur (6x)
Donateur (6x)
Berichten: 3539
Lid geworden op: za 08 okt, 2005 12:27
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: 9-5NG. Verlichting.

Bericht door Tjøørd » di 11 mei, 2021 21:41

Je kunt proberen een klacht in te dienen bij de fabrikant maar ik betwijfel of ze er echt werk van maken :lol:

95 V4 1974 (te koop)
(en een Volvo V70 T4 2012)
Hiervoor: 9-5 Vector Estate 2004, 95 1971, 900 cabrio 1997, 9000i 1987, 9-5 Estate 2000, 9000 CSE Anniversary 1997, 90 1986, 99 1982

Gebruikersavatar
gudmundje
Donateur
Donateur
Berichten: 3289
Lid geworden op: di 28 mar, 2006 18:00
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: 9-5NG. Verlichting.

Bericht door gudmundje » di 11 mei, 2021 21:54

Tjøørd schreef:
di 11 mei, 2021 21:41
Je kunt proberen een klacht in te dienen bij de fabrikant maar ik betwijfel of ze er echt werk van maken :lol:
:lol:

Heb ooit toen Saab AB verbood om de merknaam nog te gebruiken overwogen hen in gebreke te stellen. Als niemand de naam mag gebruiken zijn zij moreel verplicht zelf met een nieuwe Saab op de markt te komen ;-)
2010 9-5 Tid
1999 9-3 VIggen
ex 1986 900 T16 S
ex 2005 9-5 Tid estate
1997 900 NG 2.3i cabrio
ex 1993 900 900i 16
ex 1985 900 Turbo 8
ex 1986 900 Turbo 8
ex 1964 96 TT
ex 1993 900 GT

Gebruikersavatar
Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Berichten: 10077
Lid geworden op: vr 18 feb, 2005 15:01
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: 9-5NG. Verlichting deel 2. LED-bar

Bericht door Vyv » wo 12 mei, 2021 11:24

Verlichting dingen, part 2

Niet alleen het 3e remlicht was aan vervanging toe, ook de famous led-bar deed niks meer en dat wordt niet te licht opgevat.
De ledbar repair kit was snel besteld bij H.Blom, tezamen met het 3e remlicht (https://hblom.se/produkt-kategori/ng9-5/) .

Happy Henrik:

Afbeelding

Afbeelding


Ook dit is een klusje wat je zelf goed kan doen, het is geen rocket science. Op de website van H.Blom is een PDF met instructies te vinden (http://hblom.se/downloads/LED_REPAIRKIT_HBLOM_V02.pdf). Demonteren is 5 boutjes lossen en de aan de zijkant 2 clips indrukken en dan popt de bar los.

Tip: neem de tijd voor de complete klus!

Nu we toch de binnenbekleding van de achterklep los hebben... Een van de dingen die mij stoort als je de klep dicht doet is dat het niet premium klinkt, geen thumb-geluid maar eerder blikkerig. Nu weet ik ook waarom want er zit maar 1 zielig stukje geluiddempend materiaal aan de binnenkant geplakt in het midden (ik was iets te laat met foto maken want had al een stukje geplakt links). Ik had nog een plaat antidreun liggen en heb de klep vol geplakt, je kan maar de helft doen want de andere helft is dubbelwandig waar je niet bij kan komen jammer genoeg. Maar het thumb-geluid resultaat is al 10x beter. Joepie!

Afbeelding

Afbeelding


Verder met de LED-bar...
Met een PVC slijpschijfje op de Dremel kan je heel precies snedes maken om bij de buitenste 2 LEDs te komen.

Afbeelding

Afbeelding


Het langst was ik bezig om de bedrading van de nieuwe LED van de zijkant naar het midden te brengen. De bedrading van de nieuwe LEDs is daarvoor te flexibel en na 15min klooien heb ik iets anders bedacht. Een enkele draad van het oude remlicht was dikker en minder flexibel en moest dienen als trekdraad. Nu lukte het klusje binnen 1 minuut! Hier zie je de enkele rode draad die als trekdraad dient voor de 2 dunnere zwart/rode draden.

Afbeelding


De nieuwe printplaat heeft handige connectoren, de kabels van de LEDs prik je zo aan. Geen soldeer praktijken nodig.

Afbeelding


Voordat de boel weer dicht gaat even testen op de werkbank.

Afbeelding


Na testen de nieuwe LEDs vastzetten met een dotje hot-glue.

Afbeelding


Dichtkitten, gebruikt goede siliconenkit (Bison 20 jaar garantie) en zorg ervoor dat de boel niet hoger uitkomt dan origineel anders komt je LED-bar hoger te liggen aan de zijkanten. Heb al creaties gezien met dikke klodders....
Ik heb de siliconen een paar uur laten rusten voor dat de LED-bar terug gemonteerd werd.

Afbeelding

Afbeelding


Dit is ook een mooi moment de kentekenverlichting glaasjes op te poetsen en de brakke schroeven te vervangen door nieuw spul. Ik was blij dat ik de oude schroeven eruit kreeg want ze waren flink roestig en eentje was al half verteerd.

Afbeelding


Ook heb ik de led bar fan kit geïnstalleerd maar vergeten een foto te nemen, deze blaast lucht door de LED-bar om condensvorming tegen te gaan.

Foto van Henrik (heeft ook geen geluidsdemping ):
Afbeelding


Prachtig resultaat 8)

Afbeelding




Klein wist-je-datje :idea:
--------------------------
De achterklep helemaal "vanzelf" open gaat via afstandbediening als de binnenenbekleding en LED-bar niet gemonteerd zijn?
c900 Trionic5.5 MY92
9³ NG 1.8t Sport Sedan MY03

Gebruikersavatar
Tubefreak
Donateur
Donateur
Berichten: 2273
Lid geworden op: di 24 apr, 2007 22:22
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: 9-5NG. Verlichting deel 2. LED-bar

Bericht door Tubefreak » wo 12 mei, 2021 11:28

goed gedaan, mooi hoor.

Gebruikersavatar
Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Berichten: 10077
Lid geworden op: vr 18 feb, 2005 15:01
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: 9-5NG. Verlichting deel 2. LED-bar

Bericht door Vyv » do 27 mei, 2021 11:27

Nog een wist-je-datje.

Als de auto stationair draait is het actuele verbruik in liters per uur:

Afbeelding



Als je rijdt dan is het is het actuele verbruik in liters per 100 km:

Afbeelding
c900 Trionic5.5 MY92
9³ NG 1.8t Sport Sedan MY03

Gebruikersavatar
Spatje
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 1327
Lid geworden op: wo 03 nov, 2010 19:56
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: 9-5NG. Verlichting deel 2. LED-bar

Bericht door Spatje » do 27 mei, 2021 11:51

9.9l/100km??? :roll: Hoe doe je dat?
Nu 9-5NG 2.8T 2011 Oak Grey met enkele mods
en omdat ik geen afscheid kan nemen: 9-5 Aero Estate Hirsch 300pk 2008
Verkocht: 9-3 Cabrio 2.0T bj 2000, 9000 Aero bj 1994