Van het gaspedaal afblijven dan is dit op redelijke lange stukken makkelijk haalbaar. 80 km weg doet hij 6.7 l/100KM volgens de boordcomputer.
9-5NG. De tijd van het jaar.
- Flowe Kitttt99
- Geregistreerd lid
- Berichten: 946
- Lid geworden op: wo 13 dec, 2017 12:09
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: 9-5NG. Verlichting deel 2. LED-bar
Saab 900 Turbo 16 -87 (als eerste auto )
Saab 9-3 1.8t SS -03 als onderdelen magazijn. Iets nodig? Stuur gerust een berichtje )
Saab 9-3 1.8t SS -03 automaat, met Dion kuur
Saab 9-5 NG turbo6 XWD -10
EX:
Caab 9-3 1.8t -06 20 Years edition Hirsch
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -04
Saab 9-3 1.8t SS -03
Saab 9-3 1.8t SS -03 als onderdelen magazijn. Iets nodig? Stuur gerust een berichtje )
Saab 9-3 1.8t SS -03 automaat, met Dion kuur
Saab 9-5 NG turbo6 XWD -10
EX:
Caab 9-3 1.8t -06 20 Years edition Hirsch
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -04
Saab 9-3 1.8t SS -03
- Vyv
- Moderator + Donateur
- Berichten: 10014
- Lid geworden op: vr 18 feb, 2005 15:01
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Re: 9-5NG. Verlichting deel 2. LED-bar
Kweenie, is dat veel of weinig?
- Flowe Kitttt99
- Geregistreerd lid
- Berichten: 946
- Lid geworden op: wo 13 dec, 2017 12:09
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: 9-5NG. Verlichting deel 2. LED-bar
Heel netjes voor gemiddeld verbruik, dus wees er trots op. Die van ons staat op 10.6 over 13.000 KM, maar eigenlijk wel alleen maar korte stukjes van 13 KM heen en terug. Dus op lange stukken gaat hij richting jouw verbruik denk ik.
Saab 900 Turbo 16 -87 (als eerste auto )
Saab 9-3 1.8t SS -03 als onderdelen magazijn. Iets nodig? Stuur gerust een berichtje )
Saab 9-3 1.8t SS -03 automaat, met Dion kuur
Saab 9-5 NG turbo6 XWD -10
EX:
Caab 9-3 1.8t -06 20 Years edition Hirsch
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -04
Saab 9-3 1.8t SS -03
Saab 9-3 1.8t SS -03 als onderdelen magazijn. Iets nodig? Stuur gerust een berichtje )
Saab 9-3 1.8t SS -03 automaat, met Dion kuur
Saab 9-5 NG turbo6 XWD -10
EX:
Caab 9-3 1.8t -06 20 Years edition Hirsch
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -04
Saab 9-3 1.8t SS -03
- Spatje
- Donateur (2x)
- Berichten: 1248
- Lid geworden op: wo 03 nov, 2010 19:56
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: 9-5NG. Verlichting deel 2. LED-bar
Ik heb wel eens een tank leeg gereden met 10l/100km maar gemiddeld kom ik op 12l/100km Korte ritjes doe ik nauwelijks, snellere ritjes daarentegen
Nu 9-5NG 2.8T 2011 Oak Grey met enkele mods
en omdat ik geen afscheid kan nemen: 9-5 Aero Estate Hirsch 300pk 2008
Verkocht: 9-3 Cabrio 2.0T bj 2000, 9000 Aero bj 1994
en omdat ik geen afscheid kan nemen: 9-5 Aero Estate Hirsch 300pk 2008
Verkocht: 9-3 Cabrio 2.0T bj 2000, 9000 Aero bj 1994
- Vyv
- Moderator + Donateur
- Berichten: 10014
- Lid geworden op: vr 18 feb, 2005 15:01
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Re: 9-5NG. Verlichting deel 2. LED-bar
Nou de boordcomputer liegt kan ik je vertellen (net als de SID van mijn vorige twee 9-3s en drie 9-5s). Het getal van 9,9l op 100km is te optimistisch
Ik kom op 11 liter op 100km (1 op 9), gemeten over de laatste 4 tankbeurten (2321 km en 254 liter). Woonwerkverkeer van 20 à 25km enkele reis, stukje 80km weg, stukje snelweg. En ook wat kortestukjes van rondrijden op het dorp voor een boodschapje bijvoorbeeld.
PS. drie kwart van de kilometers tot nu toe heeft mijn vrouw gedaan. Ik denk dat ik het gemiddelde nog wel naar beneden kan halen
Ik kom op 11 liter op 100km (1 op 9), gemeten over de laatste 4 tankbeurten (2321 km en 254 liter). Woonwerkverkeer van 20 à 25km enkele reis, stukje 80km weg, stukje snelweg. En ook wat kortestukjes van rondrijden op het dorp voor een boodschapje bijvoorbeeld.
PS. drie kwart van de kilometers tot nu toe heeft mijn vrouw gedaan. Ik denk dat ik het gemiddelde nog wel naar beneden kan halen
- U-Poll
- Donateur (8x)
- Berichten: 3697
- Lid geworden op: do 08 nov, 2007 22:56
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: 9-5NG. Verlichting deel 2. LED-bar
@Vyv: En? heb je (met dit warme weer) al de hangende-rempedaal-feature ontdekt bij de 9-5NG?
Ik vind het super irritant! Wanneer het richting 30 graden gaat en de cabine is flink warm, dan blijft de rempedaal hangen (remlichten blijven dus ook aan). Er schijnt iets niet lekker te zitten in de pedalenbox -bij mij vervangen- maar de feature zit er nog steeds. Met de airco ri voeten koelt eea snel af en werkt het weer goed - maar tot die tijd 'linkervoetje onder rempedaal' na remmen. Zucht!
Gezien jouw vindingrijkheid en voortvarendheid hoopte ik dat je hier inmiddels een fix voor had bedacht...
Ik vind het super irritant! Wanneer het richting 30 graden gaat en de cabine is flink warm, dan blijft de rempedaal hangen (remlichten blijven dus ook aan). Er schijnt iets niet lekker te zitten in de pedalenbox -bij mij vervangen- maar de feature zit er nog steeds. Met de airco ri voeten koelt eea snel af en werkt het weer goed - maar tot die tijd 'linkervoetje onder rempedaal' na remmen. Zucht!
Gezien jouw vindingrijkheid en voortvarendheid hoopte ik dat je hier inmiddels een fix voor had bedacht...
Eerst 2CV4'77 en R14'79, toen Saabjes:
99GL '78, 900GL '87, 900C '88, 9000CS Ebony '94, 9-5 Estate 2.0t '02, 9-5 Sport Estate 2.3T Aero Griffin '09, 9-5NG Turbo4 Aero XWD Exklusiv '11 Hirsch
Huidig: 95L V4 '75 Trollewop en Sonett EV '71 Blixten
Volvo XC60 T6 Recharge AWD Inscription
99GL '78, 900GL '87, 900C '88, 9000CS Ebony '94, 9-5 Estate 2.0t '02, 9-5 Sport Estate 2.3T Aero Griffin '09, 9-5NG Turbo4 Aero XWD Exklusiv '11 Hirsch
Huidig: 95L V4 '75 Trollewop en Sonett EV '71 Blixten
Volvo XC60 T6 Recharge AWD Inscription
- Vyv
- Moderator + Donateur
- Berichten: 10014
- Lid geworden op: vr 18 feb, 2005 15:01
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Re: 9-5NG. Verlichting deel 2. LED-bar
Hey Mr-Poll,
nee dat heb ik nog niet mogen ondervinden. Fingers crossed.
Heb wel al een paar keer de melding "Shift to Park" gekregen terwijl de selector wel in P staat. Heb ook de vervangende micro-switches al besteld en ontvangen maar zie een beetje op tegen het klusje. Pas als het erger wordt zal ik de boel open gooien...
Heb wel al een ander klusje gedaan, ik zal eens wat foto's live zetten en een tekstje typen.
nee dat heb ik nog niet mogen ondervinden. Fingers crossed.
Heb wel al een paar keer de melding "Shift to Park" gekregen terwijl de selector wel in P staat. Heb ook de vervangende micro-switches al besteld en ontvangen maar zie een beetje op tegen het klusje. Pas als het erger wordt zal ik de boel open gooien...
Heb wel al een ander klusje gedaan, ik zal eens wat foto's live zetten en een tekstje typen.
- Vincent9-3
- Donateur
- Berichten: 310
- Lid geworden op: zo 16 jun, 2019 23:53
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: 9-5NG. Verlichting deel 2. LED-bar
Mooi gedocumenteerd met leuke weetjes! Leuk om mee te lezen
Saab 9-3 cabriolet 2.0T SE benzine en LPG, ~250 pk (B205 blok) op LPG uit 2001 (Stage 2 DionHPT&BlackTop)
- Vyv
- Moderator + Donateur
- Berichten: 10014
- Lid geworden op: vr 18 feb, 2005 15:01
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Re: 9-5NG. Bling-Bling
Een van de dingen die mij stoort is de plaatsing van de accu, die staat op een paar cm van de turbo. Ze hadden dat ding beter in de kofferbak geplaatst, toch plek zat achterin. De engineers hebben het nog geprobeerd te ondervangen met een hitteschild maar die wordt na verloop van tijd ook gewoon warm en gaat ook hitte stralen.
De afdekkap van de accu wordt ook gloeiend heet en het ding krijgt ook best op z'n donder, te zien aan de slijtage van het plastic. Met macro functie van mijn telefooncamera zie je het plastic verharen. Andere zijde van de bak is nog helemaal gezond.
Tijd voor wat bling-bling onder de kap. Wat goed genoeg is voor de McLaren F1 is ook goed voor onze Saabjes
Zo gezegd, zo gezegd. Beetje knutselen met een duur rolletje tape:
Na de eerste test ritjes voelen hoe het nu gaat met de afdek kap van de accu, de bovenzijde nog steeds erg heet terwijl je de goudzijde naast de turbo gewoon kan aanraken. Waar komt die hitte aan de bovenkant vandaan? Oooooh wacht we hebben nog een stralingsreflector in de buurt, we doen de accu langs 2 kanten grillen (zie motorkap isolatie). De afdekkap nog maar een beetje meer voorzien van heatshielding. Voor het goede moet de onderkant van de accubak turbozijde ook nog, dat staat nog op de to-do list, maar voor nu heb ik toch 70% alvast gedaan.
Nog een ergernistje
--------------------------
Wie verzint het om een zwart ondoorzichtbaar KVS reservoir te ontwerpen. Epic fail!
De afdekkap van de accu wordt ook gloeiend heet en het ding krijgt ook best op z'n donder, te zien aan de slijtage van het plastic. Met macro functie van mijn telefooncamera zie je het plastic verharen. Andere zijde van de bak is nog helemaal gezond.
Tijd voor wat bling-bling onder de kap. Wat goed genoeg is voor de McLaren F1 is ook goed voor onze Saabjes
Zo gezegd, zo gezegd. Beetje knutselen met een duur rolletje tape:
Na de eerste test ritjes voelen hoe het nu gaat met de afdek kap van de accu, de bovenzijde nog steeds erg heet terwijl je de goudzijde naast de turbo gewoon kan aanraken. Waar komt die hitte aan de bovenkant vandaan? Oooooh wacht we hebben nog een stralingsreflector in de buurt, we doen de accu langs 2 kanten grillen (zie motorkap isolatie). De afdekkap nog maar een beetje meer voorzien van heatshielding. Voor het goede moet de onderkant van de accubak turbozijde ook nog, dat staat nog op de to-do list, maar voor nu heb ik toch 70% alvast gedaan.
Nog een ergernistje
--------------------------
Wie verzint het om een zwart ondoorzichtbaar KVS reservoir te ontwerpen. Epic fail!
- reiernumans
- Donateur (2x)
- Berichten: 7754
- Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: 9-5NG. Bling-Bling
Volgens mij heeft dat reservoir ook te maken met de grote hitte opbouw daaro..
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop
Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.
REIERPARTS
Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.
REIERPARTS
- Vincent9-3
- Donateur
- Berichten: 310
- Lid geworden op: zo 16 jun, 2019 23:53
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: 9-5NG. Bling-Bling
Ik zie vaker in moderne auto’s een zwarte koelvloeistofreservoir. Creatieve oplossing voor de accu!
Saab 9-3 cabriolet 2.0T SE benzine en LPG, ~250 pk (B205 blok) op LPG uit 2001 (Stage 2 DionHPT&BlackTop)
- jelger
- Geregistreerd lid
- Berichten: 18854
- Lid geworden op: wo 28 apr, 2004 23:56
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
- Contacteer:
Re: 9-5NG. Bling-Bling
Nette accukap. Ik mis die kap eens zien of ik die nog ergens kan scoren. De turbo zit bij mij aan de andere kant dus van hitte weinig last.
- Vyv
- Moderator + Donateur
- Berichten: 10014
- Lid geworden op: vr 18 feb, 2005 15:01
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Re: 9-5NG. Bling-Bling
Ja, volgens mij doen die dingen ook wel eens scheuren? Mijn onderhoudshistorie heeft drie verschillende meldingen van KVS lekkage.reiernumans schreef: ↑di 15 jun, 2021 13:51Volgens mij heeft dat reservoir ook te maken met de grote hitte opbouw daaro..
Een kleine google actie zegt mij dat ze bij BMW ook zwarte ondoorzichte tanks gebruiken. De theorie op een ander forum is dat zwart ABS plastic sterker is dan doorzichtig plastic en deze vierkante vorm is opzicht al kwetsbaarder dan een bolvorm.Vincent9-3 schreef: ↑di 15 jun, 2021 14:00Ik zie vaker in moderne auto’s een zwarte koelvloeistofreservoir. Creatieve oplossing voor de accu!
Thx! Ik weet niet of de afdekkap van een diesel hetzelfde is? Op MP staat al een poosje een sloper: https://www.marktplaats.nl/m1674569893
- Gele aero
- Donateur (8x)
- Berichten: 6826
- Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: 9-5NG. Bling-Bling
Wat een wonderlijke constructie! Wellicht dachten ze bij Saab weer terug te gaan naar de oude opzet zoals bij de 900: heel veel hitte vlakbij de accu en dan een accuschildje…. Je had toch een slimmere oplossing verwacht met zo’n volle motorruimte. Maar je hebt dit zeer creatief, vakkundig en slim opgelost!
En dat kvs reservoir is dus nog vreemder dan bij de oude 9-5, waar je pas na 15x doorhebt dat het een pijl is en je dus maximaal tot onderaan die streep moet vullen . Maar een ondoorzichtig reservoir is wel weer een stap vreemder.
En dat kvs reservoir is dus nog vreemder dan bij de oude 9-5, waar je pas na 15x doorhebt dat het een pijl is en je dus maximaal tot onderaan die streep moet vullen . Maar een ondoorzichtig reservoir is wel weer een stap vreemder.
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.
- jelger
- Geregistreerd lid
- Berichten: 18854
- Lid geworden op: wo 28 apr, 2004 23:56
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
- Contacteer:
Re: 9-5NG. Bling-Bling
Bij mijn Turbo4 zit er een doorzichtig reservoir in.
Thx voor dat linkje. Zal er eens achteraan gaan. Kan niet goed beoordelen of die hetzelfde is. Lijkt van wel. Ik mis overigens alleen het voorste deel. Het verhoogde stuk bij de + pool zit er keurig in.
Thx voor dat linkje. Zal er eens achteraan gaan. Kan niet goed beoordelen of die hetzelfde is. Lijkt van wel. Ik mis overigens alleen het voorste deel. Het verhoogde stuk bij de + pool zit er keurig in.