Reserve wiel

2010-2012
jelger
Geregistreerd lid

Reserve wiel

Bericht door jelger » zo 09 aug, 2020 22:55

Het reservewiel.

Hoe doen jullie dat? Velen hebben geen thuisbrenger bij de 9-5NG. Op vakantie neem ik toch graag een volwaardig wiel mee. Vaak is dat dan met een winterband, voldoet prima en beter voor het reizen dan een thuisbrenger mocht het nodig zijn.

Ik heb nu nog een winterset op non-Saab velgen. Die ik zelf niet gebruikt heb in de 2 winters dat ik de auto heb. Omdat ik op 4-eizoensbanden over ben gegaan, gaat de winter set er uit. De velgen hecht ik geen waarde aan (maar zijn als nieuw dus moet ik goed kwijt kunnen) en om een hele set aan te houden in de schuur voor alleen vakanties waar 1 extra wiel genoeg moet zijn... De ruimte in mijn stadse schuur kan ik beter gebruiken.

Dus...kopen jullie dan een 5e velg van het lichtmetalen type dat je op de 9-5 hebt zitten, of een stalen ros?

Afbeelding

gudmundje
Donateur
Donateur

Re: Reserve wiel

Bericht door gudmundje » ma 10 aug, 2020 19:16

ik heb enkel die reparatie kit. Heb in 28 jaar eigenlijk nog nooit echt lek gereden, wel al een paar keer nagel maar dat is bij te vullen en dan naar garage voor wiek erin.

Barten
Donateur (12x)
Donateur (12x)

Bericht door Barten » vr 14 aug, 2020 17:48

Een reservewiel heb je hopelijk zelden nodig, maar als je een band echt stuk rijdt, heb je aan een reparatiekit helemaal niets.
2 jaar geleden reed ik op het eiland Cres (Kroatië) een klein scheurtje in de wang van de band. Niet reparabel en een nieuwe band (18 inch) moest vanaf het vasteland aangeleverd worden met een levertijd van 4 dagen, incl weekend. Ik was maar wat blij met het volwaardige reservewiel. Overigens zou ik me die vier dagen wachten met een thuiskomertje ook wel gered hebben, maar met een reparatieset zeker niet.

Christiaan94
Donateur
Donateur

Bericht door Christiaan94 » wo 19 aug, 2020 16:05

Afgelopen weken 4000km zonder reservewiel gereden in Noorwegen en Zweden. Vooral veel gravelwegen in Zweden gehad, dan is het toch wel een beetje houtje bijten. Er komt dus een volwaardig reservewiel. Het "geluk". wat ik heb is dat onder een 1.6T ook 16" velgen passen. Hierdoor kan ik wel gewoon het wiel kwijt in de reservewielbak. Ik geloof dat 17" niet past in de uitsparing. Hou er wel rekening mee dat een krik ook gene overbodige luxe is, die zat niet bij NG's geloof ik..

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » wo 19 aug, 2020 20:13

Ja, een krik heb ik eerder meegenomen. Ik heb nu 19" Edge wielen, dus als iemand nog een Edge over heeft. :lol:

of wat zou ik als 17 inch stalen wiel kunnen nemen?

Christiaan94
Donateur
Donateur

Bericht door Christiaan94 » wo 19 aug, 2020 21:25

Voor de Insignia zijn 17" stalen wielen geleverd. Wat voor winterset heb je te koop trouwens?

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » wo 19 aug, 2020 21:47

Volgens mij had je die al eens gezien, en de banden te oud bevonden :lol:
Ze zijn ook al bijna halverwege qua profiel dus je hebt er niet heel veel winters plezier van afhankelijk of ze het hele seizoen mee moeten of alleen een tripje.
Beetje tacky non-Saab velgen (19"), maar met fantasie hebben ze wat weg van de standaard 5-spaaks 18" ("Carve" - ALU 102) velgen die veel geleverd zijn

Afbeelding

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Re: Reservewiel

Bericht door Steve-O » wo 19 aug, 2020 22:37

Ik ben zelf van het type dat niet zwetend achter het stuur zit zonder reservewiel en me prima red zonder reparatiekit. Ik heb in 30 jaar tijd 1 keer dom een stoeprand gepakt met een nagelnieuwe band. Altijd een reparatiesetje bij me, maar daar heb je op zo'n moment ook niks aan. Ik heb me voorgenomen niet weer zo'n domme fout te maken.

Op de Zweedse gravelwegen zweet ik eigenlijk nooit. Pas mijn snelheid aan en op wegen waar het "glad" gereden is, ontwijk ik stenen die op het gladde stuk liggen. VInd het met de motor wel ruk als het asfalt ophoudt en er ook nog net 3 of 4 vrachtwagens vers grind storten, dat dan meerdere centimeters dik is en je alle kanten opschuift.

Maar ik begrijp Jelger ook wel. Als ik hem was, zou ik kiezen voor een 5e velg van hetzelfde type. Als je het dan toch doet ... . Maar ik zou er de goedkoopste band onder zetten die ik kan vinden. Bijvoorbeeld een gebruikte. De kans dat je hem ooit gebruikt, is zo goed als nul. En je moet toch een nieuwe band als een van je rijwielen lek gaat. Je stopt al zoveel geld in een velg, de nieuwe band. En als je op locatie een band kan bezorgen en monteren binnen een dag of wat, rij je gewoon wat rustiger met je reservewiel. 100 km/h is prima voor zo'n geval.

Er zijn in Den Haag twee adressen die prima gebruikte banden leveren voor een paar tientjes. En ze ook monteren en balanceren voor een tientje extra.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » wo 19 aug, 2020 23:09

Ik heb 15 jaar geleden een lekke band gereden in Italië op een SuperStrada. Precies bij een afrit naar een tankstation waar een bandenservice zat. Ik heb daar toen een nieuwe band omheen laten leggen natuurlijk.

Maar ik maak nog wel eens wat exotischer ritten, en dan is het toch wel praktisch ook al kun je stellen dat het zinloos is. Ik zie het ook als een soort van beschermengel. Zeker na mijn debacle met de draagarm van de 99 die op 4000km van huis brak terwijl ik een nieuw exemplaar bewust thuis liet - en er wel ruimte voor had.

Uiteraard zou ik er geen dure band omheen leggen. Adres in Den Haag ken ik ook wel, dat is het probleem niet :lol:

Ik was meer benieuwd wat mensen met hun 9-5NG doen, maar ik begrijp dat het toch een beetje " :-S+ waar heb ie het over, non-issue" is :lol:
Ik zoek wel even een of stalen Insignia velg wat is.

odin1899
Donateur
Donateur

Bericht door odin1899 » wo 19 aug, 2020 23:58

In de 9000 met LPG tank heb ik het thuiskomertje gewoon in de kofferbak liggen (want tank in reservewielkuip).

Ik heb in 22 jaar autorijden 1x een reservewiel nodig gehad. Was erg blij dat toen we op een zaterdag in oostelijk Duitsland met 160 km/u in een 9-3 een klapband kregen er een thuiskomer achterin lag zodat we niet tot maandag hoefden te wachten tot de bandentoko's weer open waren (alhoewel met 80 terugrijden naar Groningen vanuit omgeving Chemnitz wel erg lang duurt).

In de nieuwe A3 zonder plek voor reservewiel heb ik in ieder geval zo'n prop-reparatiekit gelegd, in aanvulling op de standaard lijm-in-fles kit.

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Re: Reservewiel

Bericht door Steve-O » do 20 aug, 2020 6:54

Maar ik begrijp best dat je het fijn vindt, als je zelfredzaam onderweg wilt zijn en liefst ook nog met een matching velg, hoor. Het is een blijft een persoonlijke keuze.
Zelf heb ik 1x met een thuisbrenger van Groningen naar Overschild gereden. Durfde niet harder dan 60 en ik had een slang met auto's achter me aan. Toen dacht ik, dit nooit weer.
Die thuisbrenger was een stuk kleiner in diameter. SAAB hing helemaal scheef.
Ik heb daarna toen ook een tijd met een extra ALU-velg achterin gereden, die me uiteindelijk alleen maar in de weg lag, omdat hij niet in het reservewielvak paste.

Nu is het voor mij een gecalculeerd risico om met het reparatiesetje rond te rijden. Ik denk dat fabrikanten vandaag de dag ook zo redeneren. 17 en 18 inch wielen zijn al haast de standaard. Zo niet nog groter. Waar laat je een enigzins matchende thuisbrenger? Zeker in combinatie met dubbele uitlaten, is dat een issue.

Jij reist ook nog vaak met twee honden en the Mrs. . Qua bagage wordt het dan wel krapper. Maar je spaart tijd met pakkken en hoeft bij aankomst ook minder uit de auto te tillen. Als je op de motor op reis gaat, leer je ook prioriteiten stellen. Dus ik kan de wens van de gedachte wel volgen. Ik vind het geen non-issue.

(Ik heb de spatie uit de topictitel verwijderd in mijn reacties. Ook onnodige ballast :wink: )

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » do 20 aug, 2020 8:29

1 hond al enige tijd. Maar de bagage ging vorig jaar incl wiel makkelijk in de kofferbak. Het is geen Kia Picanto hè. :lol:

Maar goed, bedankt voor de reflecties. Overigens heb ik in NL geen reservewiel in de auto liggen. Het zijn lompe zware wielen, dus dat gaat irriteren elke keer dat je het moet verschuiven voor wat lading

gudmundje
Donateur
Donateur

Bericht door gudmundje » do 20 aug, 2020 13:19

jelger schreef:
wo 19 aug, 2020 23:09
Maar ik maak nog wel eens wat exotischer ritten, en dan is het toch wel praktisch ook al kun je stellen dat het zinloos is. Ik zie het ook als een soort van beschermengel. Zeker na mijn debacle met de draagarm van de 99 die op 4000km van huis brak terwijl ik een nieuw exemplaar bewust thuis liet - en er wel ruimte voor had.
Je weet toch dat als je die nieuwe had meegenomen die draagarm nooit was afgebroken eh :D

goedkope insignia velg lijkt me ook beste oplossing

lier
Geregistreerd lid

Bericht door lier » do 20 aug, 2020 18:25

Ook nooit een probleem gehad maar deze zomer in Italië wel. Met de vervanger van de NG9-5 (een bmw 5). Daar sta je dan op de vertrekdag naar volgende huisje 400km verderop met gezin en een lekke band. 250 meter onverhard had ergens een scheur van 3cm in wang gemaakt. Niet gemerkt dus zal bij draai oprit gebeurd zijn. Gelukkig run flat want met reparatie setje had ik dat nooit gered. Dan had ik afgetakeld moeten worden. 45 km door de bergen naar stad met BMw dealer en bandenzaken. Niemand band op voorraad. Auto laten staan bij dealer, huurauto en paar dagen later opgehaald. Wat een verschil dan van een Jeep renegade in een 550

U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door U-Poll » do 20 aug, 2020 20:40

Ik heb een thuiskomertje als reservewiel:
Afbeelding

Met daaronder/in een krik met toebehoren:
Afbeelding

Maar zal ik eens een mop vertellen!? De meegeleverde moersleutel... past NIET op mijn wielbouten! Echt te klein!
Afbeelding

Vandaar dat ik een aparte dopsleutel er bij heb gedaan ... met debiele 23mm dop... (en geloof me dat 22mm NIET past).
Afbeelding

Plaats reactie