Code P0010

2010-2012
Plaats reactie
LAJET
Donateur
Donateur

Code P0010

Bericht door LAJET » zo 06 nov, 2016 23:19

Wat maken jullie hiervan, ik krijg code P0010 met als gevolg een ECU die het vermogen toedraait (nog maar +-45 procent throttle position en maar halve turbodruk).

P0010 --> "A" Camshaft Position Actuator Circuit (Bank 1)

Ik heb samen met de technieker naar de bekabeling gekeken en die lijkt in orde te zijn.
We hebben ook de camshaft position actuator er is uitgehaald (en gereinigd want die was best wel vervuild met wat metaaldeeltjes).

Testrit vanochtend gedaan, turbodruk weer in orde, alles lijkt ok en dan 2de rit vandaag op weg naar werk en terug: P0010 en turbodruk weg.

Moet ik dan toch gaan denken dat de actuator zelf stuk is? P0011 normaal...want de bedrading lijkt in orde.

Wat denken jullie? Toch de bedrading doormeten of nieuwe actuators nodig? Het is altijd P0010 die terugkomt en soms vergezeld van P1101

P1101 bij Saab: The sensors receive a 5 volt reference signal from the PCM. As pressure readings change, the sensor varies the voltage and the computer reads that to determine input. In the case of a broken wire, the sensor never sees the voltage and the computer assumes a major fault. So if you get this P1101 Saab code, first check to make sure you're getting a good 5 volt reference signal at the sensor.

Auto heeft nu 186.000 km en de actuators zijn nog nooit vervangen...

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Re: Code P0010

Bericht door jansen » ma 07 nov, 2016 8:23

De actuators gaan toch met enige regelmaat stuk, ik zou eerst de inlaat actuator vervangen.

LAJET
Donateur
Donateur

Bericht door LAJET » vr 11 nov, 2016 5:30

Ik vermoedde het ook na veel rond te lezen.
Ik heb gelijk in- en uitlaatactuator gekocht van GM in. Vanuit USA zijn ze een stuk goedkoper dan in EU.

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door jansen » vr 11 nov, 2016 8:28

Vanuit USA zijn ze een stuk goedkoper dan in EU.
Markt aandeel actuatoren is in de USA ook veel groter, deze worden door meer merken gebruikt.

LAJET
Donateur
Donateur

Bericht door LAJET » di 22 nov, 2016 8:10

Update:

Ik heb zowel in- als uitlaatactuator vervangen en het waren wel degelijk deze dingen die in storing stonden.
Start bovendien ook mooier nu en rijdt weer als zoals het moet.
Is heel simpel om ze eruit te halen, ik ga deze vanaf nu toch elke keer meereinigen bij elk onderhoud.

Plaats reactie