Aanschaf 9-5NG topic

2010-2012
Gebruikersavatar
Caramac
Donateur 2014 + 2015
Donateur 2014 + 2015
Berichten: 630
Lid geworden op: vr 08 jul, 2011 14:43
Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Contacteer:

Re: Aanschaf 9-5NG topic

Bericht door Caramac » zo 16 feb, 2014 10:27


Voilà
Geregistreerd lid
Berichten: 353
Lid geworden op: wo 17 dec, 2008 14:49
Regio: NL - Provincie Limburg

Re: Aanschaf 9-5NG topic

Bericht door Voilà » do 20 feb, 2014 0:51

Hallo allemaal,

Ik overweeg ter vervanging van m'n 2005 9-5 Estate 2.0TiD een 9-5NG aan te schaffen. Het vervoer van kinderwagens is niet meer nodig, dus een sedan is een goede optie. Gezien het aantal kilometers dat ik rij denk ik dat een diesel weer het meest voor de hand ligt. Nu heb ik het forum en de rest van het internet uitgeplozen naar de verschillen tussen de NG 2.0TiD en de 2.0TTiD, maar ik heb er weinig substantieels over kunnen vinden.
Kan iemand me vertellen of er een verschil is in wegenbelasting tussen beiden? i.e. is het gewicht van beiden hetzelfde? Is het verschil 160-190 PK de moeite waard?

Toen ik mn OG9-5 kocht heb ik lang zitten twijfelen tussen de 3.0 en de 2.2. Bij nader inzien heb ik de juiste keuze gemaakt, maar de 3.0 reed wel erg lekker!
Is er net zo'n verschil tussen de TiD en de TTiD?

Uiteraard zijn ervaringsberichten van harte welkom!
2010 9-5 NG 2.0TiD Vector
2003 9-3 SS 2.0t

Hiervoor:

2005 9-5 2.2TiD Estate 47-TTJ-5 / 83RLE75
2006 9-3 1.9TiD Estate 468QSK75
1992 9000CSE FN-PB-10
1987 9000i SR-56-DT

Retep
Geregistreerd lid
Berichten: 726
Lid geworden op: di 20 dec, 2005 10:40
Regio: BE - Antwerpen / Anvers

Re: Aanschaf 9-5NG topic

Bericht door Retep » do 20 feb, 2014 7:07

Ik vind de 160 pk voldoende. In het optrekken is hij vanzelfsprekend niet supersnel, doch meer dan voldoende snel om eerst weg te zijn tenzij je een zwaar gemotoriseerde wagen naast je hebt.

De 190 pk is verleidelijk, maar niet echt nodig. Ik ben met deze wagen naar Berlijn gereden en een constante van +/- 200 km/u levert geen probleem op (als de anderen er niet voor sukkelen) en dan heb je nog wat reserve. De wagen is vooral een aangename reiswagen of voor iets langere afstand. Zo was de reis naar Italië schitterend, maar sommige idyllische straatjes dan weer iets minder leuk omdat ze wat smal waren (of de NG iets breder dan de Fiat Panda). De terugweg vanuit Umbrië was deze zomer zonder files zodat ik een verbruik had van 5,2 l/100 km op het traject naar België. Normaal verbruik is bij mijn wagen 6,7 l. maar ik heb veel stadsverkeer. (160 pk manueel)
9-3SS
9-5NG

Gebruikersavatar
tecks
Geregistreerd lid
Berichten: 423
Lid geworden op: zo 14 sep, 2003 23:06
Regio: Kies een regio:

Re: Aanschaf 9-5NG topic

Bericht door tecks » do 20 feb, 2014 10:54

Tsja, meer vermogen is altijd lekker.

Ik heb wel een test gevonden van de 9-5NG met 2.0 160pk motor. Hier.

De 160Pk is ruim voldoende om mee te komen met het verkeer en als je na een tijdje leert in welke toerenband het vermogen en koppel ligt ben je echt één van de snellere verkeersdeelnemers. Je moet alleen geen aero-uitvoering willen hebben van de 160. Immers, die heeft het drivesense onderstel en dat brengt zodanig veel gewicht met zich mee dat je dat wel merkt in de prestaties. In dat geval zou ik de 190 overwegen. Ik zou zeker de 160 nemen als dat voordeliger is. En als je na een tijdje denkt dat je toch meer vermogen wilt hebben, laat dan voor 1.000 Euro bij de dealer de hirsch tuning installeren zodat je alsnog een boost van 20 Pk extra en 50Nm extra hebt.

Overigens: in dit segment leveren veel auto's echt vel vermogen. Denk aan de BMW 5-serie en dergelijke. Echter, ook deze modellen worden tegenwoordig met zuinigere motoren met veel minder vermogen geleverd. De Audi A6 is al leverbaar met een 136Pk diesel en 5-serie met een 143Pk diesel.

Laatst was er overigens nog een bericht van een griekse website (hierboven een link naar SU) die de 1.6 benzine en 2.0 benzine tegenover elkaar zette. Ook daar kwamen ze er achter dat de luxe onderstelversies (drivesense) het gewicht zodanig verhogen dat de prestaties van de 1.6 met regulier of sportonderstel en de 2.0 met drivesense elkaar niet veel ontlopen.

Dit is trouwens de performance curve van de 2.0 diesel. Duidelijk is te zien dat je al vanaf heel diep onderin koppel hebt (lekker bij het wegrijden) wat lang doorloopt en dat het vermogen ook snel beschikbaar en lang is:
Afbeelding
think different

Gebruikersavatar
dpdietvorst
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 540
Lid geworden op: zo 02 sep, 2007 11:46
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Aanschaf 9-5NG topic

Bericht door dpdietvorst » do 20 feb, 2014 22:52

Ik heb hetzelfde dilemma gehad. Echter toen meer op basis van beschikbaarheid; van de Aero stonden er maar 2 te koop.

Ik vond, zonder tuning (de dealer waar ik met een 2.0TiD proef reed was zo vriendelijk een trial Hirsch te installeren voor de 2e run) de 2.0TiD tekort komen. Dit kan aan mijn verwachtingspatroon liggen, ik had toen een Rica gechipte V70 D5. Met tuning vond ik het beter te pruimen. Ik vond de non-Aero trim daarbij echter niet tevredenstellend, te plastiekerig. Ik was van plan een automaat aan te schaffen en voor mij was de Aero trim in eerste instantie een secundaire voorwaarde, tot de proefrit dus. Mijn vriendin vond daarbij dat er aan de Vectorkont iets ontbrak....de Aero achterkant was meer in balans. Ik kon dus toen niet anders meer dan....

Nu ik de Aero dan heb, bevalt me het type motorisering prima. 2 turbo's geeft toch wel een speciaal gevoel (niet rationeel), maar geeft ook een mooie koppelkromme (wel rationeel). Met drive sense (zonder ratio, altijd aanschaffen) is er sprake van een snelle tussenacceleratie, het is dan heus een vlotte auto. Eerlijk gezegd past bij deze auto eigenlijk niet een 4 cilinder diesel, maar he, die keuze op meer is ons ontnomen. Ik bedoel daarmee dat de motor een rauwe karakteristiek heeft (overigens ook in de 2.0TiD) die niet helemaal bij een auto met limo-aspiraties past. Wellicht zou het dan een overweging zijn, als je de rekensom kunt en wilt maken, om toch een benzineversie te nemen. Die overweging heb ik niet meer gemaakt met 40-45k/jr.

Succes met je keuze en veel plezier.
99 turbo 2 '79
9000CC 2.3FPT '91
9-3SC Aero '04
Volvo XC90 2.5T '04
BMW 5GT 535i '10

Voilà
Geregistreerd lid
Berichten: 353
Lid geworden op: wo 17 dec, 2008 14:49
Regio: NL - Provincie Limburg

Re: Aanschaf 9-5NG topic

Bericht door Voilà » vr 21 feb, 2014 0:41

Dank voor de info! Fijn zo'n forum!
Benzinevarianten zijn mooi en snel, maar ik vrees dat ik er financieel op leeg ga lopen bij 30-35 k/jaar. Then diesel it is!
Zijn, voor zover jullie weten, beide motoren even betrouwbaar? i.e. geen 3.0TiD-taferelen?
Ik neig stiekem stiekem toch naar de TTiD, wat dpdietvorst zegt.... 2 turbo's is cool....
2010 9-5 NG 2.0TiD Vector
2003 9-3 SS 2.0t

Hiervoor:

2005 9-5 2.2TiD Estate 47-TTJ-5 / 83RLE75
2006 9-3 1.9TiD Estate 468QSK75
1992 9000CSE FN-PB-10
1987 9000i SR-56-DT

Gebruikersavatar
paulha
Lid van verdienste
Berichten: 560
Lid geworden op: do 11 mei, 2006 13:39
Regio: Duitsland

Re: Aanschaf 9-5NG topic

Bericht door paulha » do 17 apr, 2014 9:55

Bijgewerkt, voor alle modellen nu tuning voorhanden.
Ben nog steeds op zoek naar ervaringen met de 1.6T en de V6.
There are only 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.

-=Paul=-
- Audi A6 Avant 2.7 V6 TDI Advance
Exen:
- 9-3 SS 2.0t Vector 2004 (Tuned)
- 9-5 Estate 2.3T Aero 2001 (BSR)
- 9-5 Sedan 2.3t SE 1998
- 9000 CD 2.0i 1989

Gebruikersavatar
dpdietvorst
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 540
Lid geworden op: zo 02 sep, 2007 11:46
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Aanschaf 9-5NG topic

Bericht door dpdietvorst » do 17 apr, 2014 21:27

Qua betrouwbaarheid is lastig uitspraken te doen, de motoren doen pas 3-4 jaar dienst.
Ik heb geen grote mechanische problemen gehad, wel wat klein leed (klepje zus, klepje zo), staat nu op 128k.
99 turbo 2 '79
9000CC 2.3FPT '91
9-3SC Aero '04
Volvo XC90 2.5T '04
BMW 5GT 535i '10

rene
Geregistreerd lid
Berichten: 1466
Lid geworden op: wo 02 jun, 2004 22:04
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Aanschaf 9-5NG topic

Bericht door rene » zo 20 apr, 2014 15:14

6 cilinders hebben problemen met het rekken van de distributiekettingen waardoor de complete distributie vervangen moet worden. Kost veel tijd en geld.

De Ttid zoals dpdietvorst heeft is de top natuurlijk :wink: maar met een 160PK zou ik ook goed kunnen leven.

René
Volvo V60 D3 Ocean Race 2015
Renault Twingo 1.2 Collection 2013
Saab 900T16 Classic Cabrio 1990

Gebruikersavatar
dpdietvorst
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 540
Lid geworden op: zo 02 sep, 2007 11:46
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Aanschaf 9-5NG topic

Bericht door dpdietvorst » zo 20 apr, 2014 19:41

TTiD is zelfde blok als Opel in Astra en Insignia lepelt, maar dan met mogelijk wat andere software. Wellicht is snuffelen op een Opel forum (gezellig, blikje lauw bier in de ene hand, zakje Euroshopper paprikachips in de andere hand, Frans Duits knallend uit de speakers) voor ervaringen een idee? Of het autoweek "my review" deel aangaande die Opels?
99 turbo 2 '79
9000CC 2.3FPT '91
9-3SC Aero '04
Volvo XC90 2.5T '04
BMW 5GT 535i '10

Retep
Geregistreerd lid
Berichten: 726
Lid geworden op: di 20 dec, 2005 10:40
Regio: BE - Antwerpen / Anvers

Re: Aanschaf 9-5NG topic

Bericht door Retep » zo 20 apr, 2014 20:27

Ik ben best tevreden met de Tid 160 pk
9-3SS
9-5NG

Gebruikersavatar
Caramac
Donateur 2014 + 2015
Donateur 2014 + 2015
Berichten: 630
Lid geworden op: vr 08 jul, 2011 14:43
Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Contacteer:

Re: Aanschaf 9-5NG topic

Bericht door Caramac » ma 21 apr, 2014 9:29

Saab 9-5NG 1.6Turbo4. Op herhaald verzoek van paulha
'Per toeval' was ik in de gelegenheid een 9-5NG aan te schaffen. Het betrof een Vector 1.6 Turbo4 (MY12) uit het faillissement van SAAB Automobile AB.
Uiteraard waren vooral de estates maar ook de 2-liters meer in trek dan de 1.6T met als gevolg dat ik een prima deal heb kunnen sluiten.
De 9-5NG vind ik vanaf introductie mooi vormgegeven en de motorinhoud/accessoires waren gezien mijn minimale eisenpakket van ondergeschikt belang.
Het enige échte twistpunt was/is het ontbrekende schuifdak …
Ben ik een deskundige om een volwaardige SAAB 9-5NG 1.6T ervaring te schrijven terwijl er nog geen 20k op de klok staat?
In vergelijk met een 9-3 SE is de 9-5NG een behoorlijk stuk groter en zwaarder en dat voel je en dat beleef je, zeker in de stad of parkeergelegenheden.
Eerder had ik een 9-5NG 2-liter automaat gereden en dat heeft verder geen doorslaggevende invloed gehad op de motorkeuze,
het verschil in prestatie is te verwaarlozen, zeker voor de recreantenwijze hoe- of spaarzame privékilometers waarvoor ik deze SAAB gebruik.
Indien gewenst is ook de 1.6T voor een acceptabel bedrag te tunen met een winst van +30% op vermogen. Zie bijv. KC Performance
Nb. De 1.6T is alleen in Linear en Vector uitvoering leverbaar geweest.

Motorisch/vermogen: (altijd)Handgeschakeld 1598cc; gewicht 1595kg; 180Pk./230Nm (Groen B-label).
De Turbo is bijna net zo ongenuanceerd als die van mijn 900 classic. Op zich vind ik dat niet erg, maar bij een moderne auto komt dit toch wat vreemd over zo 'n schok en de vrijkomende power. De 1.6T heeft iets nerveus, waar anderen het sportief kunnen noemen. Kortom; een ronkende motor (je hoort ‘m écht wel bij flink gas geven), power genoeg, snelheid genoeg, dus daar zie ik, itt. 'de petrolheads’, geen probleem van tekortkoming in het dagelijkse verkeer.
Pluspunten: Rijdt zeer comfortabel mn. op de snelweg, goed aansluitende zitting, chique ingetogen 'limousine' (Vector, Oak in combi met Siena leer/cacao).
USB en AUX aansluiting is ideaal mn. door stuurbediening. 's Avonds rijden is een veilig genot voor de bestuurder; heldere Bi-Xenon lichten, (iets te opvallend) duidelijk zichtbare led-achterlichten (en sfeervolle groene "ambiënt" binnenverlichting voor de passagiers).
Minpunten: 1. Stugge vering/sport onderstel (waar anderen het als "direct" betitelen); momenteel zitten er standaard 17" Blade wielen met Michelins onder.
In het tuinhuis ligt een setje Rotors maar ik hoop niet dat de wissel, welke in het verschiet ligt, ten koste gaat van het comfort. 2. Remmerij lijkt te iel voor deze limousine. Tzt. zal een upgrade met de hiervoor bedoelde Brembo Big brake-set worden uitgevoerd. 3. Te harde steun voor je elleboog bij de deur. 5. Vochtplekjes in de lampenunits (die na verloop van tijd wel wegtrekken, maar toch). 5. De "Schotse" leerkwaliteit van de 900 classic blijft ongeëvenaard. (Need I say more)
6. Achterbank ligt vrij diep, dus opgroeiende kinderen hebben iets langer dan gebruikelijk een zitje/verhoging nodig om naar buiten te kijken ...
Aandachtspunten bij aankoop: Op technisch gebied kan ik uit eigen ervaring nog niets toevoegen en brandstofverbruik heeft (nog) geen interesse. Gevoelsmatig en lettend op het snel oplichtend groene lampje van de economy-meter, lijkt deze 1.6T verhoudingsgewijs meer te moeten werken/verbruiken dan bijv. een 2-liter.
Uit de Griekse vergelijkingstest 1.6T vs. 2.0T blijkt dit overigens niet, mede bepaald door grote gewichtsverschillen oa. door extra's als xwd bij de 2.0T.
Zelf ben ik niet zo'n gadget-freak en mis derhalve geen HUD, gekleurde km.teller of anderszins prachtige (of nuttige) extra. Kan me overigens goed voorstellen dat dit voor anderen weer een "must" is. De navigatie had ik ondanks update problemen weer wel graag in mijn SAAB gezien, maar achteraf inbouwen is lastig vrees ik.
Er zijn Linear, Vector en Aero-uitvoeringen welke op hun beurt allen met verschillende extra 's op de markt zijn geleverd, en Lafrentz maakt het nog ingewikkelder.
Maw. hier zal de potentiële koper zélf een keuze moeten maken. Bij de 9-5NG echter zal je per definitie concessies moeten doen óf ... de mazzel hebben dat je exact de auto voor het kiezen hebt zoals jij deze ook af-fabriek zou hebben samengesteld/besteld.
Voorlopig ben ik een lachende 9-5 Vector 1.6Turbo4 eigenaar en verwacht van de Opel OPC motor niet al te veel onoverkomelijke problemen *fingers crossed*

Afbeelding

Gebruikersavatar
paulha
Lid van verdienste
Berichten: 560
Lid geworden op: do 11 mei, 2006 13:39
Regio: Duitsland

Re: Aanschaf 9-5NG topic

Bericht door paulha » ma 21 apr, 2014 9:54

En weer bijgewerkt, alleen nog op zoek naar de V6
There are only 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.

-=Paul=-
- Audi A6 Avant 2.7 V6 TDI Advance
Exen:
- 9-3 SS 2.0t Vector 2004 (Tuned)
- 9-5 Estate 2.3T Aero 2001 (BSR)
- 9-5 Sedan 2.3t SE 1998
- 9000 CD 2.0i 1989

Gebruikersavatar
EricH
Donateur 2015 + 2016
Donateur 2015 + 2016
Berichten: 67
Lid geworden op: vr 24 apr, 2009 22:34
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Aanschaf 9-5NG topic

Bericht door EricH » zo 13 jul, 2014 13:38

Dit artikel had ik nog niet eerder gevonden tijdens mijn oriëntatie. Een vergelijk tussen een BMW 523i en de Saab 9-5 2.0T XWD Aero. Mooie aanvulling op het aanschaf topic.

http://www.autogetest.nl/autotests/item ... utive.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Saab 9-5 2.0T Aero XWD
Saab 9-3 cabrio 2.0 LPT SE
Saab 9-3 2.0t vector (ex)
Saab 9-3 2.0 LPT (ex)

Gebruikersavatar
Tubbe
Donateur 2016 + 2019
Donateur 2016 + 2019
Berichten: 2575
Lid geworden op: di 18 jul, 2006 20:26
Regio: NL - Provincie Gelderland

Aanschaf 9-5NG topic

Bericht door Tubbe » zo 13 jul, 2014 14:01

Is van onze eigen David Joost, een paar jaar erg actief hier O.a. Met de aero van z'n pa en LPG topic.
Reed later zelf een 9000.
SAAB: See, Buy, Fly!

Nu: Saab 9-5 Estate Biopower Vector 2.0t '06, Chilired met zwart half leder/220k....
Toen: Saab 9-5 Estate SE 2.0t '99, Midnight blue met beige leder/LPi/gereden van 105k-450k+/T7-suited Stage LPG 200 pk & turbometer, (†10-1-'19)

Plaats reactie