Aanschaf 9-5NG topic

2010-2012
Gebruikersavatar
paulha
Lid van verdienste
Berichten: 560
Lid geworden op: do 11 mei, 2006 13:39
Regio: Duitsland

Aanschaf 9-5NG topic

Bericht door paulha » zo 01 dec, 2013 14:10

De 9-5NG is nu ruim 3 jaar 'oud' en de gebruikerservaringen/meningen van de (ex)eigenaren zullen nu wel gevormd zijn.
Zelf ben ik (stiekem) aan het rondkijken voor een 9-5NG en heb al redelijk wat gelezen, zowel positief (looks/rijden/sturen) als minder positief (ledbalk/stoelverwarming) en misschien is het een idee om een verzameltopic te maken over de verschillende uitvoeringen en de plussen en minnen.
Dus ben je een (ex)eigenaar van de 9-5NG plaats hier dan je ervaringen zodat dit in één oogopslag overzichtelijk weggezet kan worden.

Saab 9-5NG Algemeen
Kosten onderhoud: Over het algemeen acceptabel tot goed. Bij de Tid en TTiD distributie vervangen bij resp 150k en 120k, vervang daarbij ook gelijk de waterpomp (Fiat Punto waterpomp is dezelfde).
Kosten reparatie: Meeste nog in garantieperiode
Beschikbaarheid/prijs onderdelen: Kaartmateriaal updates voor navigatie (Opel ampera met jaar 2011), verwarmingsmatjes voor stoelverwarming (horen zeggen dat die van de Isignia ook passen en waarschijnlijk goedkoper zijn), HUD voorruiten nieuwe batch gemaakt.
Pluspunten: design, ruimte, wegligging, comfort
Minpunten: hoofdruimte achterin, slijtage knoppen middenconsole, bij openen nat kofferdeksel loopt er wat water in de kofferbak, achterbank ligt vrij diep, dus opgroeiende kinderen hebben iets langer dan gebruikelijk een zitje/verhoging nodig om naar buiten te kijken
Aandachtspunten bij aankoop: Werkende stoelverwarming (mn de bestuurderszijde), Vocht in de LED-balk (balk moet perfect aansluiten op kofferdeksel), 3e Remlicht werkende LED's, multimediasysteem (soms wat fouten, niet koppelen van telefoon of navigatiesystemen die steeds dezelfde route wil bepalen bij starten), laatste software (via dealer), indien HUD voorruit zonder beschadigingen, stuur (verkruimeld leer), software/werking centrale vergrendeling/sleutel ( Service Stuurslot), niet verliefd worden :twisted:
Must haves: HUD, navigatie, stoelverwarming
Very nice to have: Aero uitvoering, automaat, ventilated seats, Drivesense, kleuren-infoscherm (tellerunit)

Saab 9-5NG 1.6T
Motorisch/vermogen: De 1.6T heeft iets nerveus, waar anderen het sportief kunnen noemen. Kortom; een ronkende motor (je hoort ‘m écht wel bij flink gas geven), power genoeg, snelheid genoeg, dus geen probleem van tekortkoming in het dagelijkse verkeer.
Pluspunten: Rijdt zeer comfortabel mn. op de snelweg, goed aansluitende zitting, chique ingetogen 'limousine'.
USB en AUX aansluiting is ideaal mn. door stuurbediening. 's Avonds rijden is een veilig genot voor de bestuurder; heldere Bi-Xenon lichten, duidelijk zichtbare led-achterlichten en sfeervolle groene "ambiënt" binnenverlichting voor de passagiers.
Minpunten: Stugge vering/sport onderstel, remmerij lijkt te iel voor deze limousine.

Saab 9-5NG 2.0T
Motorisch/vermogen: voldoet meer dan voldoende voor dagelijks verkeer, de auto voelt niet snel aan maar is dat zeker wel. Vooral op tussensprints en bij inhaalmanoeuvres lekker vlot. Bij een lange sprint lijkt de motor op een gegeven moment wat naar lucht te happen.
Pluspunten: multimedia/navigatie (harddisc voor muziek is ideaal; nooit meer kabeltjes of stapels cd mee, navigatie in het Nederlands, reageert vlot en herrekent routes snel, prettige bediening)

Saab 9-5NG 2.8T
Motorisch/vermogen:
Pluspunten:
Minpunten:
Aandachtspunten bij aankoop:

Saab 9-5NG 2.0TiD
Motorisch/vermogen: Ruim voldoende, lange versnellingen = laag toerental
Pluspunten: 80-160 km/h, snelle tussensprint
Minpunten: 0-100 km/h, rauwe loop bij koud weer
Aandachtspunten bij aankoop: BJ 2010 beter dan 2011?

Saab 9-5NG 2.0TTiD
Motorisch/vermogen: Ruim voldoende vermogen, ietwat rauwe motor, vlakke koppelkromme
Pluspunten: Vermogen
Minpunten: geen
Aandachtspunten bij aankoop: Loopcultuur motor (diesel dus niet teveel korte stukjes)

Tuning:
Voor alle motoren is er tuning voorhanden via hier

Reviews:
Saab 9-5 2.0T Vector Exklusiv
Saab 9-5 2.0TiD Vector Exklisiv
Saab 2.0T vs BMW 523i
There are only 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.

-=Paul=-
- Audi A6 Avant 2.7 V6 TDI Advance
Exen:
- 9-3 SS 2.0t Vector 2004 (Tuned)
- 9-5 Estate 2.3T Aero 2001 (BSR)
- 9-5 Sedan 2.3t SE 1998
- 9000 CD 2.0i 1989

Gebruikersavatar
Lady9-5NG
Geregistreerd lid
Berichten: 1032
Lid geworden op: di 09 apr, 2013 23:18
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Welke motor/uitvoering? + ervaringen

Bericht door Lady9-5NG » zo 01 dec, 2013 15:35

Leuk idee, maar ik heb maar één 9-5NG. Hoe kan ik zonder te vergelijken nu een oordeel geven over mijn uitvoering (2.0T Aero Exklusiv) als ik nooit in een NG vd andere types gereden heb?
** Ingrid **
9-5 NG Aero (MY10, 2012-…)
9-3 NG Aero (MY03, 2004-2012)
900 NG (MY95, 2014-...)

Gebruikersavatar
levensnevel
Donateur 2014 + 2015 + 2016
Donateur 2014 + 2015 + 2016
Berichten: 3154
Lid geworden op: wo 09 mei, 2012 18:37
Regio: NL - Provincie Limburg
Contacteer:

Re: Welke motor/uitvoering? + ervaringen

Bericht door levensnevel » zo 01 dec, 2013 16:29

Ingrid,

denk dat volstaat wanneer je het eerste blokje completeerd en eentje voor je 2.0T Aero Exklusiv.
Schat in dat vervolgens Paulha vervolgens in de eerste post alle input zal verwerken. Analoog aan bijv. het kilometerstander draadje.
Gammal kärlek rostar aldrig!
tot 161118 een Dame Edna 1.9TiD sedan editione 2006 met DENSO navigatie v.2015 - 355.770 km
life & times @ http://www.autoweek.nl/autoreview/41238 ... 19-tid-arc" onclick="window.open(this.href);return false;
verbruik @ https://www.spritmonitor.de/en/detail/713610.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
paulha
Lid van verdienste
Berichten: 560
Lid geworden op: do 11 mei, 2006 13:39
Regio: Duitsland

Re: Welke motor/uitvoering? + ervaringen

Bericht door paulha » zo 01 dec, 2013 18:00

levensnevel schreef:Ingrid,
denk dat volstaat wanneer je het eerste blokje completeerd en eentje voor je 2.0T Aero Exklusiv.
Schat in dat vervolgens Paulha vervolgens in de eerste post alle input zal verwerken. Analoog aan bijv. het kilometerstander draadje.
Yep, dat is het idee.
There are only 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.

-=Paul=-
- Audi A6 Avant 2.7 V6 TDI Advance
Exen:
- 9-3 SS 2.0t Vector 2004 (Tuned)
- 9-5 Estate 2.3T Aero 2001 (BSR)
- 9-5 Sedan 2.3t SE 1998
- 9000 CD 2.0i 1989

Gebruikersavatar
Lady9-5NG
Geregistreerd lid
Berichten: 1032
Lid geworden op: di 09 apr, 2013 23:18
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Welke motor/uitvoering? + ervaringen

Bericht door Lady9-5NG » zo 01 dec, 2013 18:04

Ah. Okee. Ga ik doen...
** Ingrid **
9-5 NG Aero (MY10, 2012-…)
9-3 NG Aero (MY03, 2004-2012)
900 NG (MY95, 2014-...)

Gebruikersavatar
dpdietvorst
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 540
Lid geworden op: zo 02 sep, 2007 11:46
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Aanschaf 9-5NG topic

Bericht door dpdietvorst » zo 01 dec, 2013 20:54

Zoiets?

Saab 9-5NG 2.0TTiD Aero
Motorisch/vermogen: ietwat rauwe motor, an sich voldoende vermogen (heb vergelijkingsmateriaal in de vorm van de TiD ervaren, die is m.i. onvoldoende), mag punchier, bekende tuners hebben geen chippie.
Pluspunten: uiterlijk (Aero naar mijn smaak fraaier dan overige uitrustingniveaus), fraai interieur (ventilated sport seats, altijd doen), drive sense (must have), HUD (must have), ruimte! (heb er een V70 op ingeruild), biturbo houdt lang druk op de ketel, vlakke koppelkromme.
Minpunten: slijtage lettertjes bedieningselementen, onderdelenvoorziening!! Geen automaat (hoewel de "6" van 70-top volstaat)
Aandachtspunten bij aankoop: inhouden om niet te enthousiast, voor onderhandelen is gestart, te reageren, HUD voorruit is schaars, dus die moet gaaf zijn, loopcultuur motor [/quote]
99 turbo 2 '79
9000CC 2.3FPT '91
9-3SC Aero '04
Volvo XC90 2.5T '04
BMW 5GT 535i '10

Gebruikersavatar
gudmundje
Donateur 2019
Donateur 2019
Berichten: 2026
Lid geworden op: di 28 mar, 2006 18:00
Regio: Kies een regio:

Re: Aanschaf 9-5NG topic

Bericht door gudmundje » zo 01 dec, 2013 21:24

Algemeen

Kosten onderhoud: goedkoopste Saab die ik ooit gehad heb (900 classics - 900NG - 9-5OG)
Kosten reparatie: Geen, gaat niets aan stuk
Beschikbaarheid/prijs onderdelen: geen probleem behalve 3e remlicht, wel beschikbaar maar verandert niets, want gaan toch stuk
Aandachtspunten bij aankoop: BJ 2010 volgens mij beter dan 2011

Saab 9-5NG 2.0TiD

Motorisch/vermogen: ruim voldoende
Pluspunten: 80-160
Minpunten: 0-100

2010 9-5 TID - 92.000 kms
2010 Classic 9-5
1986 900 T16 S

Gebruikersavatar
tecks
Geregistreerd lid
Berichten: 423
Lid geworden op: zo 14 sep, 2003 23:06
Regio: Kies een regio:

Re: Aanschaf 9-5NG topic

Bericht door tecks » zo 01 dec, 2013 23:41

Saab 9-5NG 2.0TiD
Motorisch/vermogen: Prima motor met voldoende punch voor het dagelijks gebruik (hier zijn de meningen dus over verdeeld). Zeker met automaat zeer prettige metgezel.
Pluspunten: Zeer lange versnellingen zodat je bij 140 nog steeds geen 2.000 toeren draait. Snelle tussensprint
Minpunten: Wat rauwe loop, zeker bij koud weer. Absoluut geen Saab-karakter wat je gewend bent van de benzine turbo's. Dit is veel meer op koppel rijden dan op vermogen.
Aandachtspunten bij aankoop: HUD is lekker. Drivesense is absoluut overbodige reclamepraat want het (in NL standaard geleverde) sportonderstel onder de 2.0TiD is perfect in balans tussen sportief en comfort. Stoelverwarming een must ivm trage opwarming motor in de winter.

Issues die ik heb gehad:
- stoelverwarming (matje stuk)
- nieuw stuur (verkruimeld leer)
- nieuwe stuurbekrachtigingspomp (oude lek)
- centrale sleutelsoftware (Dit goed checken bij aankoop)
- andere dingen in de categorie klein bier (nieuwe accu enzo)
think different

Gebruikersavatar
N207
Donateur 2016
Donateur 2016
Berichten: 1948
Lid geworden op: za 12 aug, 2006 17:01
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Aanschaf 9-5NG topic

Bericht door N207 » ma 02 dec, 2013 9:40

Saab 9-5NG 2.0T (Vector Exclusiv aut., incl. "leer-" en "zicht"pakket, juni 2010)

Motorisch/vermogen: voldoet meer dan voldoende voor dagelijks verkeer, de auto voelt niet snel aan maar is dat zeker wel. Vooral op tussensprints en bij inhaalmanoeuvres lekker vlot (en leuk met de kick-down). Bij een lange sprint lijkt de motor op een gegeven moment wat naar lucht te happen (maar dan zit je al in de illegale snelheden)
Pluspunten: design (het is één van de mooiste gelijnde auto's op de weg), ruimte (alleen de hoofdruimte achterin kan voor lange mensen iets bezwaarlijk zijn), wegligging (de auto voelt kleiner aan dan hij is), comfort (wij hebben 18", zonder drivesense en dit is nog steeds zeer comfortabel, multimedia/navigatie (harddisc voor muziek is ideaal; nooit meer kabeltjes of stapels cd mee, navigatie in het Nederlands (dank je Victor), reageert vlot en herberekent routes snel, prettige bediening)
Minpunten: onderdelenvoorziening/updates software, slijtage knoppen middenconsole e.d. (heeft de 9-3 SS trouwens ook last van), bij een natte kofferdeksel loopt er bij openen wat water in de kofferbak (niet veel, maar toch)
Aandachtspunten bij aankoop: HUD (must have), LED's in derde remlicht (is een weerstandsprobleem in de printplaat onder de hoedenplank en kan worden opgelost), multimediasysteem (in sommige auto's lijken hier wat bugs in te zitten zoals telefoons die niet koppelen of navigatiesystemen die steeds dezelfde route wil bepalen bij starten; probeer via een dealer de laatste software te updaten).
96v4 "Knut" - Verona grön '73 (2007-2018)
9-3 2.3 TS Viggen Coupe - Lightning Blue '00
9-5 NG 2.0T Vector Exclusiv
DionHPT - Fjord Blue '10

Gebruikersavatar
Lady9-5NG
Geregistreerd lid
Berichten: 1032
Lid geworden op: di 09 apr, 2013 23:18
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Aanschaf 9-5NG topic

Bericht door Lady9-5NG » ma 02 dec, 2013 12:33

Ik heb mijn 9-5NG Aero Exklusiv (automatische transmissie) nu ruim een jaar en ben zeer tevreden!

SAAB 9-5NG Algemeen
*Kosten onderhoud: acceptabel...
*Kosten reparatie: Weinig ervaring mee. Mijn eerstejaars garantie is net afgelopen.
*Beschikbaarheid/prijs onderdelen: tot nu toe geen enkel probleem mee gehad. Ik vrees wel de dag dat ik ooit een ster in mijn voorruit krijg, maar zoals ik van elders begrepen heb, komt ook daar een oplossing voor begin volgend jaar.
*Aandachtspunten bij aankoop: vocht in de LED-verlichting kofferbak; let erop hoe de LED-verlichting aan de uiteinden aansluit bij de kofferbak: de uiteinden moeten echt PERFECT aansluiten bij de kofferbakrand. Dwz, als de LED-balk verwijderd moet worden om wat voor reden dan ook, dan breekt de bevestiging aan de uiteinden bijzonder gemakkelijk af, waardoor de LED-balk vocht kan gaan vangen. Zorg ervoor dat de software de laatste update heeft gekregen bij aanschaf (het Service Stuurslot-gezeur wil je echt niet hebben).

Mijn SAAB 9-5NG 2.0T Aero Exklusiv (automaat, full-options, MY 2010, geimporteerd uit Zweden door dealer, gekocht met km-stand van 56.000, nu 80.000)
*Motorisch/vermogen: prima, ik vind alleen dat ten opzichte van onze vorige SAAB (9-3 Aero 2.0T handgeschakeld) deze automaat wel heel snel al in de lage toeren gebruik maakt vd turbo, waardoor hij op lage toeren de neiging heeft wat onrustig te rijden. Toch is er voldoende reserve om bij bv 120 km/u nog even een versnelling te maken. Maar die reserve imponeert dus groter bij hogere toeren bij onze oude handgeschakelde 2.0T.
*Pluspunten: Het Aero-uiterlijk met de extra chromen strips is echt een must bij donkere kleuren, vind ik zelf. Uitvoering en alle opties: de HUD kan ik niet meer missen, de LDW is ook bijzonder prettig, verkeersbordencamera's zijn ook praktisch gebleken (hoe hard mag ik hier ook alweer? het antwoord staat altijd ergens op je dashboard); goed werkende navigatie met fraai kleurenscherm, blue tooth, stembediening voor de telefoon, dubbele DVD-schermpjes voor achterin die de kids ook zelf kunnen bedienen. Mijn auto heeft overigens het full-blown Infotainment System.
*Minpunten: Toch erg gevoelige LED-bar qua vocht. Software (in de eerste twee maanden regende het foutmeldingen van diverse verschillende aard, om gek van te worden. Service stuurslot ook een keer gehad en een keer volkomen softwaretechnisch gecrashed aan de kant gestaan en bevrijd door mijn SAAB-dealer na een harde reset (dmv loshalen vd accu-polen)). Drive-sense heb ik nog geen voordeel van gemerkt; ik voel niet zoveel verschil in de verschillende standen...
AfbeeldingFoto door Menno Herstel.
Laatst gewijzigd door Lady9-5NG op wo 04 dec, 2013 6:39, 1 keer totaal gewijzigd.
** Ingrid **
9-5 NG Aero (MY10, 2012-…)
9-3 NG Aero (MY03, 2004-2012)
900 NG (MY95, 2014-...)

Gebruikersavatar
paulha
Lid van verdienste
Berichten: 560
Lid geworden op: do 11 mei, 2006 13:39
Regio: Duitsland

Re: Aanschaf 9-5NG topic

Bericht door paulha » di 03 dec, 2013 22:03

Alles beetje samengevat.
Mis alleen nog een 1.6T en een 2.8T, iemand?
There are only 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.

-=Paul=-
- Audi A6 Avant 2.7 V6 TDI Advance
Exen:
- 9-3 SS 2.0t Vector 2004 (Tuned)
- 9-5 Estate 2.3T Aero 2001 (BSR)
- 9-5 Sedan 2.3t SE 1998
- 9000 CD 2.0i 1989

Gebruikersavatar
tecks
Geregistreerd lid
Berichten: 423
Lid geworden op: zo 14 sep, 2003 23:06
Regio: Kies een regio:

Re: Aanschaf 9-5NG topic

Bericht door tecks » di 03 dec, 2013 22:49

paulha schreef:Alles beetje samengevat.
Mis alleen nog een 1.6T en een 2.8T, iemand?
Ik zou bij must haves zelf wel ook de navigatie zetten ipv bij nice to haves. Als je geen navi hebt, dan heb je de standaard radio en die is (kuch) niet zo geslaagd qua ontwerp. Ook heb je dan minder mogelijkheden voor het koppelen van ipods/iphones etc en heb je minder mooie feedback op bijvoorbeeld de airco etc.

Ook is een andere nice-to-have een kleuren-infoscherm in de klokkenwinkel. Was ooit als accessoire voor slechts 79 euro te bestellen, maar er zijn er toch veel met een monochroom schermpje geleverd.
think different

Gebruikersavatar
paulha
Lid van verdienste
Berichten: 560
Lid geworden op: do 11 mei, 2006 13:39
Regio: Duitsland

Re: Aanschaf 9-5NG topic

Bericht door paulha » di 03 dec, 2013 22:59

Top mensen, laat maar komen die ervaringen.
There are only 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.

-=Paul=-
- Audi A6 Avant 2.7 V6 TDI Advance
Exen:
- 9-3 SS 2.0t Vector 2004 (Tuned)
- 9-5 Estate 2.3T Aero 2001 (BSR)
- 9-5 Sedan 2.3t SE 1998
- 9000 CD 2.0i 1989

Gebruikersavatar
N207
Donateur 2016
Donateur 2016
Berichten: 1948
Lid geworden op: za 12 aug, 2006 17:01
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Aanschaf 9-5NG topic

Bericht door N207 » wo 04 dec, 2013 0:27

De verwarmingsmatjes voor stoelverwarming van de Insignia passen zeer zeker. Bij mij is deze ook vervangen. Alleen even opletten dat de goede wordt besteld (Aero-stoelen hebben een langere zitting).

Overigens zijn de "aandachtspunten/minpunten" voor een deel auto-afhankelijk. Zo hebben wij geen problemen met de LED strip en ook de diverse foutmeldingen in de software hebben we nooit gehad. Maar dat laatste kan komen doordat we al snel na aanschaf de laatste software geüpdate hebben.
96v4 "Knut" - Verona grön '73 (2007-2018)
9-3 2.3 TS Viggen Coupe - Lightning Blue '00
9-5 NG 2.0T Vector Exclusiv
DionHPT - Fjord Blue '10

Gebruikersavatar
Caramac
Donateur 2014 + 2015
Donateur 2014 + 2015
Berichten: 630
Lid geworden op: vr 08 jul, 2011 14:43
Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Contacteer:

Re: Aanschaf 9-5NG topic

Bericht door Caramac » wo 04 dec, 2013 22:30


Plaats reactie