Service Achteras, Service AWD

2010-2012
Plaats reactie
johnb52
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Re: Service Achteras, Service AWD

Bericht door johnb52 » wo 01 okt, 2014 0:02

Is dit nou zo een ding?

http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderd ... ousPage=lr" onclick="window.open(this.href);return false;

iluvsanela
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door iluvsanela » wo 01 okt, 2014 0:18

Zo te zien wel.

Maar je zult deze nodig hebben:

Afbeelding

U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door U-Poll » wo 01 okt, 2014 9:37

johnb52 schreef:Is dit nou zo een ding?

http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderd ... ousPage=lr" onclick="window.open(this.href);return false;
JA!

Dit is mijn nieuwe ding - net uit het inpakpapier!
Afbeelding

Let op: het onderdeelnummer is blijkbaar veranderd tov die van de orginele unit (achterdifferentieel mét Haldex koppeling); Saab/GM heeft dus iets aangepast - wie weet op basis van de vele units die uitvielen. Het (nieuwe) onderdeel voor een 9-5NG is #20966176, het vervangt het oude nummer #12824376.

johnb52
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door johnb52 » wo 01 okt, 2014 9:53

Dus mocht iemand m nog zoeken....

U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door U-Poll » wo 01 okt, 2014 10:30

Ik zou bij de persoon van de advertentie eerst even goed checken welk onderdeelnummer daar op staat...

U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door U-Poll » do 26 mar, 2015 10:44

Even dit 'oude' topic opgeduikeld, ivm een aanvulling.
Gisteren heeft de garage de achterste Haldex koppeling/differentieel gecontroleerd (dat hadden we afgesproken om te proberen nare toestanden te voorkomen). De olie was 'best donker' geworden, maar er zaten gelukkig geen deeltjes of wat dan ook in het filter. Er is nieuwe (voorgeschreven) olie in gegaan. Bij de 'winterbeurt' laat ik het nogmaals checken (niet perse de olie vervangen).

Marius0404
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Marius0404 » do 26 mar, 2015 13:37

zo, dat is best snel om er weer nieuwe olie in te doen. Maar je kunt wel een paar litertjes wegspoelen voor je aan de prijs van een reparatie toe bent. :oops:

groet
Marius

tedk
Geregistreerd lid

Bericht door tedk » do 26 mar, 2015 19:54

U-Poll schreef:Even dit 'oude' topic opgeduikeld, ivm een aanvulling.
Gisteren heeft de garage de achterste Haldex koppeling/differentieel gecontroleerd (dat hadden we afgesproken om te proberen nare toestanden te voorkomen). De olie was 'best donker' geworden, maar er zaten gelukkig geen deeltjes of wat dan ook in het filter. Er is nieuwe (voorgeschreven) olie in gegaan. Bij de 'winterbeurt' laat ik het nogmaals checken (niet perse de olie vervangen).
Welke dealer is dat?
Ik heb het idee dat niet veel ex SAAB dealers genoeg van de 9-5ng weten... kan aan mijn achterdocht liggen :twisted:

U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door U-Poll » vr 27 mar, 2015 10:12

Mijn garage is FASE in Woerden, de NG is daar in onderhoud. Het bedrijf heeft drie vestigingen (Alphen a/d Rijn, Woerden en Moordrecht) en inmiddels een redelijke ervaring met 9-5NG’s. De monteurs (Saab Master Technicians) overleggen goed met elkaar en delen zo kennis en ervaring (van NG’s). Zo hebben ze er (bij elkaar) een aantal in onderhoud en er zelf eentje. Eea in lijn met: “Het geheel is groter dan de som der delen”.

Die problemen met de achterste Haldex koppeling was dan ook bekend bij ze. Dit hadden ze al eerder voorbij zien komen. Ze wisten dus ook dat er inmiddels een nieuw partnummer voor deze Haldex was, een versie die verbeterd zou moeten zijn ivm de storingen (die de mijne na aankoop ook had). Ook op basis van de ervaring hebben ze voorgesteld om het ding regelmatig te checken (filter en conditie van de olie).

Binnen 3/4 jaar, iets van 25.000km, is de olie dus weer ‘best donker’ geworden (alles verder nog helemaal in orde, geen enkele melding van HAL9000). Ze hebben ook de voorste Haldex koppeling gecontroleerd, maar die olie zag er nog goed uit. Door de XWD krijgt die achterste koppeling natuurlijk een stuk meer voor z’n kiezen… maar voor een systeem dat oorspronkelijk als ‘onderhoudsvrij’ verkocht is, is dit toch bedenkelijk. Bij de volgende beurt checken ze het weer. Het inspecteren is trouwens vrij simpel, via het luikje van het filter zie je ook de olie (en natuurlijk wat er in het filter hangt).

Ik ben dus enorm blij met zo’n garage!

Spatje
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Spatje » vr 27 mar, 2015 14:26

Toch typisch dat de voorste HAldex schonere olie heeft. De voorste krijgt volgens mij meer te verduren, de achterwielaandrijving wordt alleen bij "slip" gebruikt. Normaal gaat er toch meer power naar de voorwielen dan naar de achterwielen?

Plaats reactie