De zelf knutsel 9-5 estate

2010-2012
NeufegliseThierry
Geregistreerd lid

Re: De zelf knutsel 9-5 estate

Bericht door NeufegliseThierry » di 16 sep, 2025 15:27

Saapie schreef:
ma 15 sep, 2025 11:22
De origineel door Saab ontworpen estate is geslaagder dan alle zelfgemaakte exemplaren. Saab heeft de daklijn “platter” gehouden.
Puur ter info, aan discuteren hier doe ik niet meer ;-) : ik kan niet spreken over de andere zelfbouwexemplaren maar wij hebben in ieder geval de daklijn tot op de mm gevolgd van het origineel van SAAB. Enige gezichtsbedrog is dat wij de dakrail donkerder uitgevoerd hebben waardoor het lijkt alsof er een hogere daklijn boven de zijruiten zit.

NeufegliseThierry
Geregistreerd lid

Bericht door NeufegliseThierry » di 16 sep, 2025 15:30

dirk7942 schreef:
di 16 sep, 2025 13:12
Ik zou het heel gaaf vinden als we die 100 3.6 Twin Turbo V6 blokken uit de Cadillac ATS deze kant op kunnen verwelkomen. Dan kan de Europese V6 bezitter de komende jaren meer dan vooruit...... en sterker nog indien gewenst kan hij of zij zijn auto een geweldige upgrade geven.
Consider it done ;-) Reden waarom tot op heden niet 1 partij aan die 3.6 blokken begonnen is omdat -maar dat weet jij als geen ander dus jou hoef ik dat niet te vertellen- het niet 'plug and play' is vanwege het andere brandstofinjectiesysteem. Die blokken komen eraan, be patient :-)

MVE
Geregistreerd lid

Bericht door MVE » di 16 sep, 2025 16:36

NeufegliseThierry schreef:
di 16 sep, 2025 15:27
Puur ter info, aan discuteren hier doe ik niet meer ;-) : ik kan niet spreken over de andere zelfbouwexemplaren maar wij hebben in ieder geval de daklijn tot op de mm gevolgd van het origineel van SAAB. Enige gezichtsbedrog is dat wij de dakrail donkerder uitgevoerd hebben waardoor het lijkt alsof er een hogere daklijn boven de zijruiten zit.
Ik dacht ook dat jullie daklijn hoger was uitgekomen, maar na goed kijken naar de ori 9-5NG Estate op Intsaab begon ik daar wel over te twijfelen. Daar zat ook een grotere “boog” in dan mij eerder was opgevallen. Dus dat zal inderdaad gezichtsbedrog zijn.

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » di 16 sep, 2025 18:31

di 16 sep, 2025 15:27
Ik heb jouw estate niet in het echt gezien. Dus ben afgegaan op de foto’s. Dus ik geloof je graag.

Marius0404
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Marius0404 » di 16 sep, 2025 18:36

zijn er al kaartjes te boeken voor een kijkdag? :roll:

NeufegliseThierry
Geregistreerd lid

Bericht door NeufegliseThierry » di 16 sep, 2025 18:55

Je bent maandag t/m vrijdag van 0800-1800 uur en zaterdag van 1000-1400 uur van harte welkom in Helvoirt, ze laten het groene beestje graag zien. Uiteraard wel even door de afwerkzaken heen kijken ;-). Zo staat 'ie op dit moment ook nog wat hoog op de poten, het air-ridesysteem moet nog ingebouwd worden.

Scan voor de ruiten is dacht ik deze week (zou vorige week zijn maar was iets tussen gekomen) en dan wordt ook de achterbak gescand zodat de diverse plastic kappen geproduceerd kunnen worden.

En uiteraard zullen we zodra die echt af is ergens samen met de SAABclub een middagje (zaterdag) of een doordeweekse avond plannen om de auto toe te lichten. Dan misschien nog 1 of 2 tourriten/events in NL en dan verhuist de auto naar Zweden (ga mijn SAAB collectie uiterlijk in de zomer van 2026 naar Zweden verhuizen, druk bezig met het onderkomen daarvoor).

NeufegliseThierry
Geregistreerd lid

Bericht door NeufegliseThierry » di 16 sep, 2025 18:56

Saapie schreef:
di 16 sep, 2025 18:31
Ik heb jouw estate niet in het echt gezien. Dus ben afgegaan op de foto’s. Dus ik geloof je graag.
Ik vatte 'm ook niet verkeerd op hoor. To be honest: toen ik de auto voor de eerste keer zag -toegegeven, het was midden in de nacht- dacht ik ook dat de lijn boven de ruiten wat 'dik' was. Maar het groen verandert onder invloed van de zon en steekt dan ook beter af tegen de dakrails.

RodeCabrio
Donateur
Donateur

Bericht door RodeCabrio » di 16 sep, 2025 19:58

di 16 sep, 2025 18:55
En uiteraard zullen we zodra die echt af is ergens samen met de SAABclub een middagje (zaterdag) of een doordeweekse avond plannen om de auto toe te lichten. Dan misschien nog 1 of 2 tourriten/events in NL en dan verhuist de auto naar Zweden (ga mijn SAAB collectie uiterlijk in de zomer van 2026 naar Zweden verhuizen, druk bezig met het onderkomen daarvoor).
Ik kan het waarderen dat je bereidt bent andere Saab liefhebbers te laten meeleven/-genieten van dit project!

Marius0404
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Marius0404 » di 16 sep, 2025 22:25

ja heel tof; dan halen we de oude 95 van stal voor een toertje.

NeufegliseThierry
Geregistreerd lid

Bericht door NeufegliseThierry » wo 17 sep, 2025 17:18

Marius, dat zou ik dan weer enorm waarderen, zou het erg leuk vinden om wat foto's te schieten met de 'oude' 95 en de nieuwste 9-5. Ik heb zelf wel een 95 maar die staat in opslag en is niet heel netjes (wil ik ook wel zo laten, dus de patina behouden en enkel techniek aanpakken).

Tzt even contact zoeken, zou leuk zijn om bij mooi weer fotoshoot in 'het wild' te maken.

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » wo 17 sep, 2025 17:59

Saapie schreef:
ma 15 sep, 2025 11:22
De origineel door Saab ontworpen estate is geslaagder dan alle zelfgemaakte exemplaren. Saab heeft de daklijn “platter” gehouden.
platter ten opzichte van wat? Saab heeft de sportcombi al vanaf de voorruit een iets boller dak gegeven (tov de sedan), vergelijkbaar met de 9-3 sportestate (maar die heeft dat extremer en in is mijn ogen niet mooi daardoor)

De mooiste NG 9-5 sportcombi vind ik het zelfggemaakte exemplaar van Ola Persson. Om twee redenen: net als de sportcombi van dit topic heeft deze de achterlichten van de sedan behouden. Die zijn verfijnder qua design dan die van de sportcombis van Saab. Ten tweede omdat de enige sportcombi is die de bovenste raamlijnen op de zijkanten enigzins op dezelfde hoogte heeft zitten; dan met name de hoogte van de ramen in de achterdeuren tov de hoogte van de raamlijnen van de achterruiten. Bij de sportcombis van Saab zit bovenste raamlijn van de achterruit hoger dan die van de achterdeur. Als je het eenmaal weet en ziet dan gaat dat irriteren. De oude 9-5 estate had die design flaw niet

Op onderstaande foto is de bovenste de zelfgemaakte en de onderste een originele sportcombi van Saab (in bezit van een Nederlander) en daar kun je het verschil in achterlichten en bovenste raamlijnen goed zien

Afbeelding

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » wo 17 sep, 2025 18:16

Ik snap je punt van de achterlichten en de hoogte van de achterruit niet hoor… tenmnste niet tussen beide foto’s.

Wat ik van de namaak sportcombi mooier vind tov het origineel is de opening van de kofferklep en bumper. Die loopt meer zoals bij de sedan. Dat vind ik wel geslaagder.

Het is en blijft een ‘wanna be’, ik zal het origineel prefereren. Maar die zijn zo duur dat ik dan gewoon voor de sedan zou gaan.

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » wo 17 sep, 2025 19:45

Het origineel is idd minder uitgebalanceerd dan de kopie qua belijning

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door busy » wo 17 sep, 2025 23:09

Sterker de zelfgemaakte estate heeft de opening van de sedan. De makers wilden niet de beschikbare achterklep en onderdelen gebruiken. Dan bleven die beschikbaar voor de estate eigenaren. Zij hebben de achterklep van een Insignia gebruikt. En de achterzijde van de sedan is gehandhaafd. Het origineel is in het echt mooier uitgevoerd.

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » do 18 sep, 2025 18:01

Luthart schreef:
wo 17 sep, 2025 18:16
Ik snap je punt van de achterlichten en de hoogte van de achterruit niet hoor… tenmnste niet tussen beide foto’s.
Qua raamlijnen; Ik heb het even verduidelijkt met wat lijntjes... de bovenste groene lijnen sluiten op elkaar aan. Bij de onderste rode lijnen zit een verschil in hoogte
Afbeelding

Qua achterlichten: die van een sedan zijn wat geraffineerder en meer gedetailleerd qua design dan die van de sportcombi. Bovenste lichten zijn van een sedan, de onderste van de sportcombi
Afbeelding

Plaats reactie