Rijtesten

2010-2012
Gebruikersavatar
carlsson
Geregistreerd lid

Re: Rijtesten

Bericht door carlsson » vr 21 okt, 2011 16:40

:offtopic:
Je leert wel leven met de tekorten, iedere wagen heeft wel plus en min punten. Dus was niet een kwestie dat hij opeens niet meer beviel. Had trouwens iets van 80.000 km gelopen en ik rij als partikulier nooit auto's boven een ton. Gezien het feit dat de Saab-dealer een speciale versie van VW Golf had met slechts 13.000 km lag een wissel voor de hand. Was trouwens mijn 10e Saab en mijn circa 30e auto dus ik wissel graag van auto :wink:
Heeft tot op heden ca. 125.000 euro aan afschrijving gekost exclusief de 5 lease auto's, dus dat valt nog mee.
De grootste financiele sof was trouwens een Saab 9.3 SS 2.2 TDi, maar daar kwam een jonge BMW 320 Ci voor in de plaats, dat maakte weer heel veel goed :O:

brammelo
Geregistreerd lid

Re: Rijtesten

Bericht door brammelo » za 22 okt, 2011 10:18

carlsson schreef:Je merkt toch wel dat de spaarvlam op ontwikkelingsgebied wat te lang heeft aangestaan bij Saab. Veel is er aan zo'n 9.3 Sport ook niet veranderd sinds die in de portefeuille kwam.
Klopt. Maar toen ik een jaar geleden aan het shoppen was voor een vierzitscabrio, kwam ik toch terug bij de 9-3 uit. De C70 reed als een boot en zoop als een trein (dieselversie), de 120d was klein en beenhard (zelfs met de sportzetels). De 320d viel verder af wegens lelijke kap wanneer gesloten en even ruim/krap als de Saab maar toch duurder, en de A5 viel af wegens echt wel te duur. De rest van het spectrum heb ik alleen bekeken maar niet getest: Peugeot cabrio's zijn echt wel lelijk, de cabrio van Ford valt in dezelfde categorie, enzovoort. Dus ondanks het feit dat de 9-3 al even meegaat, mis ik niks tegenover de auto's waarmee ik getest heb. Integendeel: laatst heb ik een verbruik van 5,2 op een gemengde trip van dik 1.000 km neergezet. Zo slecht is dat blok dus blijkbaar ook niet in elkaar geschroefd.

Maar goed, dat heeft niets, maar dan ook helemaal niets, met de 9-5 NG te maken. En daar ging dit topic uiteindelijk over, neen?

Gebruikersavatar
carlsson
Geregistreerd lid

Re: Rijtesten

Bericht door carlsson » za 22 okt, 2011 13:55

:offtopic:
Dat klopt Brammelo, die 9.3 Sport Cabrio is vergeleken met zijn concurrenten in de 2+2 cabrioklasse nog steeds een fraai aanbod. Je ziet hem niet zo vaak met een dieselmotor, maar die is idd ook nog vrij zuinig. Maar een 9.5NG is weer een stuk zwaarder dan (zelfs) een 9.3 Cabrio. Dat gaat meer de kant op van een full-size SUV.
Naar mijn opvatting moet een auto toch minimaal rond de 8 kg kentekengewicht per pk zitten om redelijk vlot mee te komen. Moeten er regelmatig meer volwassen personen mee en nog wat bagage dan moet dat nog wat lager zijn. Dan blijft voor een 9.5NG alleen de V6 motor als geschikte krachtbron over :wink:
Als je nu eens kijk naar de prijsstelling van zo'n 9.5NG dan wordt dan een dure grap.
Als ik nu in die limousine klasse een auto moest kopen werd het misschien de nieuwe Lancia Thema, dikke benzine V6 met 8 gang automaat, wat eigenwijs uiterlijk en een redelijke prijs. Wel een afschrijving in de Saab-sfeer, maar ja, onderscheid van de automobile-massa mag wat kosten :lol:
De diesel variant heeft ook een V6, die komt van VM maar die krijgt later pas een modernere automaat.

Gebruikersavatar
Henk-Jan
Donateur
Donateur

Re: Rijtesten

Bericht door Henk-Jan » za 22 okt, 2011 18:09

Sorry hoor, maar ik heb een weekend met een 9-5 2.0 Turbo XWD gereden en die auto is echt meer dan vlot. De auto staat op kenteken met een massa leeg van 1735kg en heeft 220pk. Het exemplaar waar ik mee heb gereden zal allicht wat minder aan de wielen dan andere exemplaren hebben vanwege de automaat en het XWD-systeem en nog steeds was deze auto verslavend vlot/snel. Met de 2.0 Turbo heeft 99% van de automobilisten echt totaal niets te klagen hoor qua snelheid, dat is echt een prima machine.

De diesels zullen misschien op topsnelheid en bij volle sprints wat minder overtuigen (dan de 2.0T en 2.8T), maar met name op tussenacceleraties zullen ook die motoriseringen prima bevallen.

Gebruikersavatar
carlsson
Geregistreerd lid

Re: Rijtesten

Bericht door carlsson » za 22 okt, 2011 19:14

Dat is toch wat ik zeg, die 2.0 benzine turbo heeft al 220 pk, 1735/220 = 7,88 kg. Dat is ook best een aardige motor voor de 9.5NG. Die is tenminste nog redelijk zuinig en een stuk goedkoper dan een V6.
Maar die dieselaars hebben GEEN 220 pk, wel een aardig koppel, maar niet echt opvallend vergeleken met de concurrenten.

Gebruikersavatar
Henk-Jan
Donateur
Donateur

Re: Rijtesten

Bericht door Henk-Jan » za 22 okt, 2011 19:20

Niet opvallend veel, maar ook niet opvallend weinig als je naar de kosten kijkt (dus niet naar 300pk-diesels kijkt van €80k). Dus wat is je punt? Dat je geen diesel met 250pk kan krijgen bij de 9-5NG? Of dat de 9-5NG niet mee kan komen met de concurrentie op andere vlakken? Daar zou ik het namelijk pertinent mee oneens zijn!

Gebruikersavatar
gfgf
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Rijtesten

Bericht door gfgf » za 22 okt, 2011 21:10

carlsson schreef::offtopic:
Naar mijn opvatting moet een auto toch minimaal rond de 8 kg kentekengewicht per pk zitten om redelijk vlot mee te komen.
Vind ik een wat eendimensionale benadering, want het opgegeven maximum vermogen haal je in principe bij achterlijk hoge toerentallen. Tenzij je als meerderjarige nog steeds graag petjes draagt, is de koppelcurve een veel belangrijker variabele. Daarom zijn die dieselende leasesletjes ook allemaal zo vlot tegenwoordig: veel koppel in het toerengebied waar een normaal mens in rijdt.
:offtopic:

Gebruikersavatar
Henk-Jan
Donateur
Donateur

Re: Rijtesten

Bericht door Henk-Jan » za 22 okt, 2011 22:16

Sowieso is dat altijd iets typisch-SAABs geweest, vermogen bij praktische toerentallen, i.p.v. een hoog topvermogen en verder niets.

Gebruikersavatar
tecks
Geregistreerd lid

Re: Rijtesten

Bericht door tecks » za 22 okt, 2011 22:29

Kan die Carlsson niet opzouten met zijn gezeik? Dit was een van de weinige topics die die nog niet verneukt had met zijn in azijn gedoopte semi-intellectuele geneuzel.

Ik ben het echt helemaal spuugzat met die gast hoor, zout eens op met je kutcommentaar. Het gaat hier GVD om rijtesten van de nieuwe 9-5. Pleur eens op met je negatieve gepruts over van alles en nog wat. En als je je Saab verkocht hebt, ga dan ook alsjeblieft weg van dit forum. Brrrrr

Gebruikersavatar
carlsson
Geregistreerd lid

Re: Rijtesten

Bericht door carlsson » zo 23 okt, 2011 0:01

@Tecks,
Wat lange Saab-teentjes :-P+
Als zo'n ordinair taalgebruik hier standaard wordt, hoeft het van mij al niet meer ;-(+

brammelo
Geregistreerd lid

Re: Rijtesten

Bericht door brammelo » zo 23 okt, 2011 9:10

carlsson schreef:
Naar mijn opvatting moet een auto toch minimaal rond de 8 kg kentekengewicht per pk zitten om redelijk vlot mee te komen. Moeten er regelmatig meer volwassen personen mee en nog wat bagage dan moet dat nog wat lager zijn. Dan blijft voor een 9.5NG alleen de V6 motor als geschikte krachtbron over :wink:
Het kan best dat je dat vindt, maar als ik het aantal concurrenten tel dat hier voorbij komt karren met een V6-diesel, dan blijkt de positie van de 9-5 nogal mee te vallen - qua motorprestaties dan. Nu kan het in Nederland best anders zijn en vliegen de A6'en en 5-reeksen je daar om de oren met een V6, maar hier zijn die iets minder dik gezaaid. Enneuh... 't Is niet dat ze er bij Saab niet aan wilden, maar je moet wel een geschikte V6-diesel ter beschikking hebben, nietwaar? En zo'n V6 is uit het platformbeleid geschrapt geweest. Niet door Saab, maar door GM.

Gebruikersavatar
renaat mattheus
Geregistreerd lid

Re: Rijtesten

Bericht door renaat mattheus » zo 23 okt, 2011 14:12

Dag

Heb ondertussen iets meer dan 12.000km op de teller van mijn Aero TTiD en dit zijn de enige minpunten die ik tot nu toe kan weerhouden:

-enkele keren niet kunnen starten omwille van softwarefout (is ondertussen deels verholpen middels softwareupdate)
-verbruik wat aan de forse kant (ongeveer 8,1 l/100km)
-twee storende 'rammeltjes' in dashboard (moeten bij eerste nazicht verholpen worden)
-bijna gepeforeerde voetenmat onder pedalen (zou niet mogen na half jaar gebruik)

Verder ben ik bijzonder tevreden met deze 9-5. Meer dan voldoende 'aanzien', zeer vlot rijgedrag en erg goed handelbaar ondanks de afmetingen. Ik hoop alleen dat ie geen relikwie wordt gezien de Saabsoap die er zich voltrekt...

Groet

RM

Gebruikersavatar
Henk-Jan
Donateur
Donateur

Re: Rijtesten

Bericht door Henk-Jan » zo 23 okt, 2011 14:41

renaat mattheus schreef:Verder ben ik bijzonder tevreden met deze 9-5. Meer dan voldoende 'aanzien', zeer vlot rijgedrag en erg goed handelbaar ondanks de afmetingen.
Dit was iets wat mij ook erg opviel tijdens mijn "proefrit". Het is een forse auto (met alle comfort die daarmee gemoeid is) en toch stuur je de auto heel zeker door de kleinste straatjes, iets wat mij erg deed denken aan mijn ouders' 9000. Ik denk dat het komt door de rechte carrosserie (hij wordt niet breder bij de achterkant), grote spiegels en de directe besturing. Verder zit je er gewoon lekker in, je hebt niet echt het gevoel om met een grote auto op pad te zijn (totdat je in de cabine eens naar achteren kijkt).

Ik hoop dat je lang kunt blijven genieten van de 9-5. Geluksvogel. :wink:

Gebruikersavatar
renaat mattheus
Geregistreerd lid

Re: Rijtesten

Bericht door renaat mattheus » zo 23 okt, 2011 14:59

Henk-Jan schreef: Verder zit je er gewoon lekker in
Ben ik vergeten: de Aero zetels zitten als gegoten !

Gebruikersavatar
Henk-Jan
Donateur
Donateur

Re: Rijtesten

Bericht door Henk-Jan » zo 23 okt, 2011 15:04

Misschien bij de eerste indruk een beetje hard (niet naar mijn smaak overigens), maar op langere ritten valt dat echt mee. Het is met name prettig dat je de lendensteun echt om je heen kan zetten, het zitvlak kan kantelen én de zitting kan verlengen om je bovenbenen goed te ondersteunen. Samen met het typische dashboard voel je je dan lekker ingekapseld, je kan de auto echt aantrekken wat dat betreft. (Althans, dat was mijn ervaring.)

Plaats reactie