Dubbeltest Saab 9-5 Aero oud (2004) versus nieuw (2010)

2010-2012
Gebruikersavatar
Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Re: Dubbeltest Saab 9-5 Aero oud (2004) versus nieuw (2010)

Bericht door Style&Co » vr 04 mar, 2011 23:39

sjoerdk schreef:2008 2.3 Turbo Aero Sport Sedan handgeschakeld: €52.495
2011 2.0 Turbo Aero Sport Sedan handgeschakeld: €56.100

Daarbij zat de navigatie al standaard op de '08 Aero, iets waarvoor je in de nieuwe 9-5 al 3 mille bijbetaald.
ik snap iets niet... mijn kersverse 9-5 Aero van 2004 (bomvol behalve schuifdak) kostte destijds net geen 65.000 (automaat en alles wat je kon aankruisen)... stond de aero van 2008 dan zo in de uitverkoop? Scheelt 10 mille! (en 10 pk... en een dame edna bril)

Gebruikersavatar
sjoerdk
Geregistreerd lid

Re: Dubbeltest Saab 9-5 Aero oud (2004) versus nieuw (2010)

Bericht door sjoerdk » za 05 mar, 2011 0:09

Die 55 mille is een '08 Aero handgeschakeld aangekleed zoals een hedendaagse 9-5 2.0T Aero handgeschakeld met het Exklusiv pakket zoals de auto van Basilicum, dit om aan te geven hoeveel duurder de NG geworden is. Die 55 mille is dus nog geen full options exemplaar, want: geen automaat, geen schuifdak, geen geventileerd leer. Met al die dingen heeft het vorige model 9-5 Aero, ook niet als Estate, nooit meer dan 67 mille gekost. Nu kost een full options Aero of 78 mille (2.0T Aero non XWD) tot wel 93 mille voor een 2.8T Aero XWD. Kassa!

Gebruikersavatar
carlsson
Geregistreerd lid

Re: Dubbeltest Saab 9-5 Aero oud (2004) versus nieuw (2010)

Bericht door carlsson » za 05 mar, 2011 11:05

Mij was ook al opgevallen dat de Saab 9.5NG geen goedkope wagen meer is en je een basismodel nog aardig moet optuigen. Een uitloopmodel wordt uiteraard rijker uitgerust om klanten te lokken, dat doen vrijwel alle fabrikanten :wink: Dat hoeft trouwens niet te betekenen dat het gelijk kassa is voor Saab. In hun nieuwe opzet hebben ze met veel toeleveranciers nieuwe contracten moeten sluiten. Dat is natuurlijk een geheel andere positie dan wanneer een van de grootste autofabrikanten een order plaats. Daarnaast moeten er nog aardig wat patenten van GM worden vergoed.
In het algemeen zijn grondstofprijzen aan het toenemen dus die toeleveranciers zullen dat proberen door te berekenen, nu de autoindustrie weer wat aantrekt is de kans dat dat lukt veel groter.
Een verder risico is de koersverhouding dollar/euro, gelukkig wordt de 9.4X in Mexico gemaakt, dus op die auto zal een betere marge zijn, want die moet vooral in de VS voor extra omzet zorgen.
Kortom, het leven van een kleine autofabrikant blijft altijd vol gevaren, je hebt wel geen onnodige bureaucratie, maar ook geen toegang tot schier onuitputtelijke bronnen van geld, macht, kennis en massaal ingekochte onderdelen.
VM kennende zal hij ook proberen Saab als bedrijf aantrekkelijk te maken en het dan weer aan een grote speler verkopen. Dat heeft hij al vaker gedaan met ondernemingen. Als dat niet lukt kan hij er ook een beursgenoteerd bedrijf van maken en dan zijn aandelen op een goed moment verkopen. Een van die twee opties zal hem wel lukken met wat mazzel :lol:

Gebruikersavatar
tecks
Geregistreerd lid

Re: Dubbeltest Saab 9-5 Aero oud (2004) versus nieuw (2010)

Bericht door tecks » ma 07 mar, 2011 22:49

Wat een verschrikkelijk leuke test. In de 9-5 special van saabberichten stonden al wat foto's van de verschillende generaties 9-5, maar van een echt vergelijk was het daar niet gekomen. Duidelijk is dus wel dat de 2.3 turbo blokken van Saab nog altijd iets speciaals zijn.

Gebruikersavatar
N2024
Geregistreerd lid

Re: Dubbeltest Saab 9-5 Aero oud (2004) versus nieuw (2010)

Bericht door N2024 » di 08 mar, 2011 0:45

Leuke test. Vooral leuk omdat de 2004 Aero er niet bekaaid vanaf komt. Schrijver is blijkbaar ook niet zo`n Dame Edna fan btw (hier nog een).

Gebruikersavatar
davidjoost
Geregistreerd lid

Re: Dubbeltest Saab 9-5 Aero oud (2004) versus nieuw (2010)

Bericht door davidjoost » di 08 mar, 2011 13:06

De schrijver kent de Saab-community en haar opvattingen vrij goed... :wink:

Plaats reactie