LED-bar vol water

2010-2012
johnb52
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Re: LED-bar vol water

Bericht door johnb52 » wo 02 okt, 2013 21:34

Maartenschuur schreef:Toch wel hier aan gerelateerd, ondanks 9-3. Ik heb laatst mn koplampglazen schoongemaakt. 1 daarvan iets te snel, of niet goed afgedroogd terug geplaatst. Daar zit nu ook condens in. Als het open is (geweest) dus kans op vocht/condens. Ik moet m nog een keer open maken en goed droog terug plaatsen.

Bij mij ging het door de hitte van de lamp vanzelf weg.

Een LED bar geeft geen.warmte af, dus dat zal niet helpen.

rene
Geregistreerd lid

Bericht door rene » wo 02 okt, 2013 22:53

postma schreef:Valt dat niet onder een garantie/coulance regeling?
Alleen voor NL auto's geldt een speciale garantieregeling. Maar het kan natuurlijk zo zijn dat Ingrid een jaar garantie van haar dealer heeft gekregen bij aanschaf van de auto.

René.

Lady9-5NG
Geregistreerd lid

Bericht door Lady9-5NG » do 03 okt, 2013 5:48

Ja, die heb ik gekregen (ik kocht de auto op 24-10-2012), maar er was niet duidelijk of dit nu onder die garantie viel of niet...

postma
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door postma » do 03 okt, 2013 9:03

Als ik een nieuwe auto koop, met 1 jaar garantie, dan heb ik toch voor de hele auto garantie? Of staat er in de garantievoorwaarden dat de led bar is uitgesloten?

Retep
Geregistreerd lid

Bericht door Retep » do 03 okt, 2013 9:14

Is er in Nederland geen verschil tussen de theorie en de praktijk? Wat zou moeten is misschien niet altijd zo (haalbaar?)

postma
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door postma » do 03 okt, 2013 9:35

Als Ingrid van de dealer een jaar garantie heeft gekregen, dan heeft ze die en wel op de hele auto, of er moet schriftelijk staan dat er bepaalde onderdelen zijn uitgesloten. Punt.

Nu lees ik hier dat er meer mensen hetzelfde hebben gehad in meerdere of mindere maten, dan lijkt het mij logisch dat hier sprake is van een constructiefout en dat de led bar niet luchtdicht is. Er is dan in mijn ogen helemaal geen discussie meer mogelijk en moet de dealer dit kosteloos vervangen.

Sorry, ik kan mij hier behoorlijk over opwinden, dat er mensen zijn die zich met een "Jantje van Leiden" er zo vanaf willen brengen, en dan ook nog zeggen, ja maar dit moeten we voorleggen aan de importeur of fabriek, niks dat gezeur, de dealer heeft de auto verkocht en die is verantwoordelijk, moet hij dan maar uitzoeken bij de importeur of fabriek, maar niet de klant.

P.S. Wil niet zeggen dat dit bij deze dealer ook is gebeurd, ik zeg het over het algemeen.

Een mooi voorbeeld, een goede kennis kocht een nieuwe Ford, na een half jaar begon de bestuurderstoel ( de bekleding) te "pillen". Melding van gemaakt bij de dealer, moest het even navragen bij de importeur en kwam terug met het verhaal, mijnheer, dit valt niet onder de garantie, want u zit waarschijnlijk veel met een spijkerbroek in de auto, waarop de kennis zei, waar staat dat, dat ik niet met een spijkerbroek in de auto mag zitten, in de handleiding in de garantievoorwaarden?
Ja, stoen stond de dealer met een mond vol tanden en de kennis een nieuwe bestuurderstoel.

In dit geval gaan ze zometeen nog zeggen dat dit niet onder de garantie valt omdat het wel eens regent buiten. :D

Lady9-5NG
Geregistreerd lid

Bericht door Lady9-5NG » do 03 okt, 2013 10:34

Vandaag hoor ik of ik ervoor moet betalen of niet. Best spannend. Ik vind het nogal een bom duiten...

Retep
Geregistreerd lid

Bericht door Retep » do 03 okt, 2013 12:51

@postma: Je hebt gewoon gelijk. Ik heb hetzelfde argument gebruikt bij Saab.

Bij de 9-5 NG was mijn rugleuning na 6 maanden op bepaalde plaatsen versleten... vervangen, doch wel een oplegje.

Alleen weet ik beroepshalve dat gelijk hebben en gelijk krijgen soms mijlenver uit elkaar liggen

postma
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door postma » do 03 okt, 2013 13:52

Alleen weet ik beroepshalve dat gelijk hebben en gelijk krijgen soms mijlenver uit elkaar liggen
Bij ons in Nederland ligt dit in de wet verankerd.

johnb52
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door johnb52 » do 03 okt, 2013 14:15

imdezwart schreef:Vandaag hoor ik of ik ervoor moet betalen of niet. Best spannend. Ik vind het nogal een bom duiten...

Ik zou denken dat als de reparatie maar een paar tientjes was, de dealer de reparatie had betaald :)

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » do 03 okt, 2013 14:31

postma schreef:
Bij ons in Nederland ligt dit in de wet verankerd.
Precies, daar zijn veel voorbeelden van te vinden. Het CJIB is bijvoorbeeld een goed voorbeeld van gelegaliseerde diefstal (en dan heb ik het niet over flitsboetes) en er wordt vaak niet verder gekeken dan de aanname dat de verbalisant wel gelijk zal hebben.

Overigens vraag ik me af of de dealer inderdaad aansprakelijk is voor de constructiefouten van een niet meer bestaande fabrikant. De dealer is wel verantwoordelijk voor de afhandeling in elk geval, dat wil zeggen als het onder de garantie valt kosteloos de LED bar vervangen en de kosten hiervan verhalen op de (inmiddels failliete) fabrikant of plaatsvervanger daarvan.

Tot slot vraag ik me af hoe de schuldvraag ligt aangezien er zoals te lezen valt een reparatie (van een kleine schade) aan de kofferbak is geweest, het kan dus ook zijn dat door die schade de LED bar beschadigd is geraakt (dat blijkt nergens uit), de vraag wiens schuld het dan is dat hij nu lekt is nog niet zo eenvoudig. Echter aangezien meerdere mensen met dit probleem rondrijden mag worden aangenomen dat dit niet het geval is en dat het een constructiefout betreft.

Denk alleen dat de dealers beter de LED bar goed kunnen repareren (dwz waterbestendig maken) dan een nieuwe monteren want die zal dan weer hetzelfde euvel gaan vertonen en daarbij zal het niet heel lang meer duren vermoedelijk voor die LED bars niet meer te krijgen zijn.

postma
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door postma » do 03 okt, 2013 14:39

@Sapphire,

Niet helemaal juist, de dealer heeft jou een auto verkocht, dus die blijft altijd aansprakelijk en verantwoordelijk voor alles wat met de auto te maken heeft, de klant hoeft zich niet druk te maken, om wat voor manier dan ook, hoe de dealer dat zelf weer verhaalt of niet. Je hebt met de dealer een koopovereenkomst getekend en niet met een importeur of fabriek.

Retep
Geregistreerd lid

Bericht door Retep » do 03 okt, 2013 14:45

Of het in een wet staat of niet neemt niet weg dat iemand de kosten dient te maken om eventueel een procedure in te leiden waarbij hij of zij toch rekening moet houden met een periode van tijdverlies alvorens er een vonnis komt.

Lady9-5NG
Geregistreerd lid

Bericht door Lady9-5NG » do 03 okt, 2013 14:53

Het problem trad pas op na de reparative van de schade, die overigens boven de LED-bar zat. De LED-bar is niet gescheurd en/of heeft geen ster. Sinds de schadereparatie rammelt er iets los IN de kofferbakklep en staan de uiteinden van de LED-bar af. Op FB heb ik gezien hoe "gammel" en weinig permanent waterdicht die LED-bars gemonteerd zitten, dus ik stel me voor, dat ze niet voldoende strak zijn teruggezet (zie de afstaande uiteinden) en/of dat er bij loshalen/terugzetten iets is afgebroken, dat los IN de achterklep ligt.

Het is dus een lastige schuldvraag. Had ik die schade niet gehad, dan hadden we geen LED-bar-problem. Hadden zij het goed aangepakt, dan was er ook geen LED-bar-problem.

Ik hoop dat het onder garantie valt en anders hoop ik op afhandeling met sam-sam afrekenen.

Lady9-5NG
Geregistreerd lid

Bericht door Lady9-5NG » do 03 okt, 2013 14:54

Retep schreef:Of het in een wet staat of niet neemt niet weg dat iemand de kosten dient te maken om eventueel een procedure in te leiden waarbij hij of zij toch rekening moet houden met een periode van tijdverlies alvorens er een vonnis komt.
Vonnis? Procedure?

Plaats reactie