9-5NG. The End.

2010-2012
Plaats reactie
Flowe Kitttt99
Geregistreerd lid

Re: 9-5NG. Verlichting.

Bericht door Flowe Kitttt99 » di 11 mei, 2021 14:43

Hoe bevalt de geluidskwaliteit zonder HK?

U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door U-Poll » di 11 mei, 2021 15:00

@Vyv: goede en gedetailleerde omschrijving! Top, erg nuttig dit. Mbt de missende speakers, heb je wel ergens bedrading [voor de achter-oempf-oempf-speakers] gevonden? Als dat er idd zit, dan kan je overwegen om zelf speakers te metselen.

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » di 11 mei, 2021 16:41

3e remlicht is een klusje wat je goed zelf kan doen. Ik "zag het meest op tegen" de hoedenplank eruit halen maar dat ging allemaal makkelijk, vooral als je de buitenste zijkanten van de achterbank ook even weghaalt, even bovenaan een snok geven en ze poppen zo los.

Leven zonder HK is goed te doen hoor, ik vind het geluid nog steeds premium. Ik kom uit een 9-3 SS met Bose en 11 speakers en dat klinkt echt niet beter dan de 9-5 zonder HK. Denk niet dat ik energie in 2 extra speakers ga steken want die extra versterker ligt er bij mijn niet niet in. Maar je weet het nooit... Afbeelding

Klein wist-je-datje :idea:
--------------------------
Er zit de "Lane Departure" optie op, dat betekent dat als je boven de 60km/u (?) rijdt en je gaat over de de witte lijn op de weg dat er dan een piepje door de speakers gaat. Als je over de middenstreep gaat dan komt het piepje uit de linker deur speaker en als je over de rechter lijn gaat richting de berm dan komt het piepje uit de rechter speaker. Fun detail!

gudmundje
Donateur
Donateur

Bericht door gudmundje » di 11 mei, 2021 20:00

Vyv schreef:
di 11 mei, 2021 14:15
Nope enkel in de deuren en 1 centerspeaker in-dash.

Er zou dan ook nog een AMP in de kofferbak moeten leven en het start-up scherm van de headunit toont ook het HK logo (vind nu zo snel geen plaatje).

Afbeelding
Strange ...geen HK logo bij start up...maar wel 9 speakers (af fabriek)...ga eens zoeken naar de Amp ;-)

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » di 11 mei, 2021 20:02

HK is 11 speakers :wink:

gudmundje
Donateur
Donateur

Bericht door gudmundje » di 11 mei, 2021 20:38

Vyv schreef:
di 11 mei, 2021 20:02
HK is 11 speakers :wink:
net nagezien, geen HK dus. Er zitten wel speakerkapjes op de hoedenplank en ik dacht omdat die bij bassen zo te keer ging dat er speakers inzaten, niet dus :-) Moet je achter komen na 10 jaar :-)

Klinkt alleszins beter als de bose in de 9-3ss en even goed als de HK in mijn 9-5 OG. Die Harman Kardon in de NG moet dus echt fantastisch zijn...

U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door U-Poll » di 11 mei, 2021 20:59

De HK oempf-oempf speakers (in de hoedenplank) steken erg diep! De 'instap'/toegang tbv bagage en grote dingen is al 3x prut bij deze auto (IN de auto is het enorm ruim, maar je komt er niet in met grote spullen), en die speakers helpen dan ook niet echt mee. Er zit aan de onderkant vd speakers een soort kooi/frame omheen, maar dat is dan ook gelijk het laagste (nog lagere) punt van de achterklep-toegang. Ik vind dat echt een hele grote min bij de NG.

Flowe Kitttt99
Geregistreerd lid

Bericht door Flowe Kitttt99 » di 11 mei, 2021 21:24

gudmundje schreef:
di 11 mei, 2021 20:38
net nagezien, geen HK dus. Er zitten wel speakerkapjes op de hoedenplank en ik dacht omdat die bij bassen zo te keer ging dat er speakers inzaten, niet dus :-) Moet je achter komen na 10 jaar :-)

Klinkt alleszins beter als de bose in de 9-3ss en even goed als de HK in mijn 9-5 OG. Die Harman Kardon in de NG moet dus echt fantastisch zijn...
Ja mijn vader is over the moon met zijn HK systeem en hij kan goede audio erg waarderen :D

gudmundje
Donateur
Donateur

Bericht door gudmundje » di 11 mei, 2021 21:35

U-Poll schreef:
di 11 mei, 2021 20:59
De HK oempf-oempf speakers (in de hoedenplank) steken erg diep! De 'instap'/toegang tbv bagage en grote dingen is al 3x prut bij deze auto (IN de auto is het enorm ruim, maar je komt er niet in met grote spullen), en die speakers helpen dan ook niet echt mee. Er zit aan de onderkant vd speakers een soort kooi/frame omheen, maar dat is dan ook gelijk het laagste (nog lagere) punt van de achterklep-toegang. Ik vind dat echt een hele grote min bij de NG.
Klopt, lange stukken laden is al zonder uitstekende speakers niet erg handig. had daarom gehoopt op een hatchback 9-5NG ;-) maar bon, de ongemakken moeten we erbij nemen zeker

Tjøørd
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Tjøørd » di 11 mei, 2021 21:41

Je kunt proberen een klacht in te dienen bij de fabrikant maar ik betwijfel of ze er echt werk van maken :lol:

gudmundje
Donateur
Donateur

Bericht door gudmundje » di 11 mei, 2021 21:54

Tjøørd schreef:
di 11 mei, 2021 21:41
Je kunt proberen een klacht in te dienen bij de fabrikant maar ik betwijfel of ze er echt werk van maken :lol:
:lol:

Heb ooit toen Saab AB verbood om de merknaam nog te gebruiken overwogen hen in gebreke te stellen. Als niemand de naam mag gebruiken zijn zij moreel verplicht zelf met een nieuwe Saab op de markt te komen ;-)

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Re: 9-5NG. Verlichting deel 2. LED-bar

Bericht door Vyv » wo 12 mei, 2021 11:24

Verlichting dingen, part 2

Niet alleen het 3e remlicht was aan vervanging toe, ook de famous led-bar deed niks meer en dat wordt niet te licht opgevat.
De ledbar repair kit was snel besteld bij H.Blom, tezamen met het 3e remlicht (https://hblom.se/produkt-kategori/ng9-5/) .

Happy Henrik:

Afbeelding

Afbeelding

Ook dit is een klusje wat je zelf goed kan doen, het is geen rocket science. Op de website van H.Blom is een PDF met instructies te vinden (http://hblom.se/downloads/LED_REPAIRKIT_HBLOM_V02.pdf). Demonteren is 5 boutjes lossen en de aan de zijkant 2 clips indrukken en dan popt de bar los.

Tip: neem de tijd voor de complete klus!

Nu we toch de binnenbekleding van de achterklep los hebben... Een van de dingen die mij stoort als je de klep dicht doet is dat het niet premium klinkt, geen thumb-geluid maar eerder blikkerig. Nu weet ik ook waarom want er zit maar 1 zielig stukje geluiddempend materiaal aan de binnenkant geplakt in het midden (ik was iets te laat met foto maken want had al een stukje geplakt links). Ik had nog een plaat antidreun liggen en heb de klep vol geplakt, je kan maar de helft doen want de andere helft is dubbelwandig waar je niet bij kan komen jammer genoeg. Maar het thumb-geluid resultaat is al 10x beter. Joepie!

Afbeelding

Afbeelding

Verder met de LED-bar...
Met een PVC slijpschijfje op de Dremel kan je heel precies snedes maken om bij de buitenste 2 LEDs te komen.

Afbeelding

Afbeelding

Het langst was ik bezig om de bedrading van de nieuwe LED van de zijkant naar het midden te brengen. De bedrading van de nieuwe LEDs is daarvoor te flexibel en na 15min klooien heb ik iets anders bedacht. Een enkele draad van het oude remlicht was dikker en minder flexibel en moest dienen als trekdraad. Nu lukte het klusje binnen 1 minuut! Hier zie je de enkele rode draad die als trekdraad dient voor de 2 dunnere zwart/rode draden.

Afbeelding

De nieuwe printplaat heeft handige connectoren, de kabels van de LEDs prik je zo aan. Geen soldeer praktijken nodig.

Afbeelding

Voordat de boel weer dicht gaat even testen op de werkbank.

Afbeelding

Na testen de nieuwe LEDs vastzetten met een dotje hot-glue.

Afbeelding

Dichtkitten, gebruikt goede siliconenkit (Bison 20 jaar garantie) en zorg ervoor dat de boel niet hoger uitkomt dan origineel anders komt je LED-bar hoger te liggen aan de zijkanten. Heb al creaties gezien met dikke klodders....
Ik heb de siliconen een paar uur laten rusten voor dat de LED-bar terug gemonteerd werd.

Afbeelding

Afbeelding

Dit is ook een mooi moment de kentekenverlichting glaasjes op te poetsen en de brakke schroeven te vervangen door nieuw spul. Ik was blij dat ik de oude schroeven eruit kreeg want ze waren flink roestig en eentje was al half verteerd.

Afbeelding

Ook heb ik de led bar fan kit geïnstalleerd maar vergeten een foto te nemen, deze blaast lucht door de LED-bar om condensvorming tegen te gaan.

Foto van Henrik (heeft ook geen geluidsdemping ):
Afbeelding

Prachtig resultaat 8)

Afbeelding

Klein wist-je-datje :idea:
--------------------------
De achterklep helemaal "vanzelf" open gaat via afstandbediening als de binnenenbekleding en LED-bar niet gemonteerd zijn?

Tubefreak
Donateur
Donateur

Bericht door Tubefreak » wo 12 mei, 2021 11:28

goed gedaan, mooi hoor.

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » do 27 mei, 2021 11:27

Nog een wist-je-datje.