Wielmoeren

2010-2012
Plaats reactie
YS3G
Geregistreerd lid

Wielmoeren

Bericht door YS3G » do 12 mar, 2026 17:27

Mijn garagist heeft (afgelopen herfst) de originele wielmoeren vervangen door minder fraaie moeren waar hij wél mee overweg kon. Hij zal aangelopen zijn tegen het probleem dat hier is beschreven:
Style&Co schreef:
vr 20 dec, 2024 15:08
Het zijn stalen moeren (maatje 22 dop inderdaad) met een alu sierkapje erover, volgens mij niet los van elkaar te maken. Die moeren gaan soms een beetje roesten waardoor het alu kapje ook wat uitzet. En dan past maat 22 niet meer. Maar maat 23 is te ruim, daarmee draai je ze rond (vraag me maar niet waarom ik dit weet ;-|+ )
R & D Car Parts geeft ze onderdeel nummer RD9598179, maar "niet meer leverbaar". Ik heb deze moeren verder nog niet kunnen vinden.

Heeft een lotgenoot wellicht een oplossing gevonden waarbij de wielmoeren wat meer lijken op de originele wielmoeren?

NeufegliseThierry
Geregistreerd lid

Re: Wielmoeren

Bericht door NeufegliseThierry » do 12 mar, 2026 17:56

Nou heb ik zelf nog niet heel scherp naar de wielen van mijn 9-5 NG's gekeken maar....het zijn toch gewoon wielbouten? Of is SAAB ineens weer naar de oude steek van de jaren tachtig teruggegaan?

YS3G
Geregistreerd lid

Bericht door YS3G » do 12 mar, 2026 18:08

Afbeelding

Afbeelding

Links een moer waarvan het kapje gesneuveld is (door geweld van de garagist?) en rechts een moer met kapje (en slijtage van twee maal per jaar wielen wisselen).

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » do 12 mar, 2026 19:22

Het zijn 'gewoon' M14x1.5 wielmoeren. Wellicht helpt dat de zoektocht vergemakkelijken. Het zijn inderdaad een beetje gekke dingen qua sleutelmaat.. Een verchroomde wielmoer met gesloten achterkant zou redelijk moeten lijken op wat er origineel op zat. Febi Bilstein artikelnummer 46661 bijvoorbeeld?

Volgens mij gebruiken Amerikaanse Fords en GM voertuigen ook vaak vergelijkbare wielmoeren, misschien dat je in die hoek iets kunt vinden dat er nog meer op lijkt.

YS3G
Geregistreerd lid

Bericht door YS3G » do 12 mar, 2026 22:53

Mijn hoop is inderdaad dat er vergelijkbare moeren werden gebruikt in het GM concern. (Zo heb ik al eens vrij simpel de achterveren kunnen laten vervangen omdat ze standaard GM veren bleken te zijn.) Er zullen toch meer 9-5 NG rijders tegen deze moerenellende zijn aangelopen?

Qua sleutelmaat: net als die post uit december 2024 passen maat 22 dopsleutels niet meer "lekker" over het kapje. Dus mijn domme vraag: ik denk dan dat het maat 22 moeren horen te zijn. Hoe verhoudt zich dat met "M14x1.5"?

LarsJanse
Donateur
Donateur

Bericht door LarsJanse » vr 13 mar, 2026 10:43

YS3G schreef:
do 12 mar, 2026 22:53
Mijn hoop is inderdaad dat er vergelijkbare moeren werden gebruikt in het GM concern. (Zo heb ik al eens vrij simpel de achterveren kunnen laten vervangen omdat ze standaard GM veren bleken te zijn.) Er zullen toch meer 9-5 NG rijders tegen deze moerenellende zijn aangelopen?

Qua sleutelmaat: net als die post uit december 2024 passen maat 22 dopsleutels niet meer "lekker" over het kapje. Dus mijn domme vraag: ik denk dan dat het maat 22 moeren horen te zijn. Hoe verhoudt zich dat met "M14x1.5"?
Domme vragen bestaan niet… De standaard sleutelmaat voor een M14 moer is 22mm. (M14 staat voor diameter van de bout/moer/schroefdraad, 22mm is de maat van de kop en dus sleutelmaat.

Even google AI om info en uitleg gevraagd:

Afbeelding

YS3G
Geregistreerd lid

Bericht door YS3G » vr 13 mar, 2026 13:22

LarsJanse schreef:
vr 13 mar, 2026 10:43
De standaard sleutelmaat voor een M14 moer is 22mm. (M14 staat voor diameter van de bout/moer/schroefdraad, 22mm is de maat van de kop en dus sleutelmaat.
Ah, dank!

(En volgens het web staat M voor "Metrisch" en is 1,5 de zogeheten "spoed". Ik noteer het hier maar zodat ik het weer mag vergeten!)

YS3G
Geregistreerd lid

Bericht door YS3G » vr 13 mar, 2026 14:22

reiernumans schreef:
do 12 mar, 2026 19:22
Volgens mij gebruiken Amerikaanse Fords en GM voertuigen ook vaak vergelijkbare wielmoeren, misschien dat je in die hoek iets kunt vinden dat er nog meer op lijkt.
Bingo: www.gmpartsdirect.com/oem-parts/gm-wheel-lug-nut-with-stainless-steel-cap-m14x1-5-9598179! Kennelijk is het R & D onderdeelnummer gewoon het GM onderdeelnummer. Dat geeft hoop. En ze lijken trouwens gewoon op voorraad hier: saabcarparts.nl/nl/voorwielophanging/6282-wielmoer-saab-9-5.html, alhoewel de foto wél afwijkt. (Edit: dat is omdat het niet hetzelfde onderdeelnummer is!)

Les: altijd even zoeken op artikelnummer?

NeufegliseThierry
Geregistreerd lid

Bericht door NeufegliseThierry » vr 13 mar, 2026 14:53

reiernumans schreef:
do 12 mar, 2026 19:22
Het zijn 'gewoon' M14x1.5 wielmoeren.
Kijk eens aan, weer wat geleerd, had gedacht dat het net als de 9-5OG wielbouten zouden zijn. Dat krijg je als je zelf steeds minder aan de auto's klust....

Plaats reactie