Net bij Van Dongen langs geweest en een (hele mooie) NG bekeken waar dat Android systeem in was gezet; oorspronkelijk zat hier trouwens geen Denso navigatie unit in, maar een gewone radio. De sympathieke eigenaar van de auto was er ook bij en heeft wat ervaringen gedeeld. Ik mocht het spul goed bekijken en ben zeer uitgebreid geholpen, erg vriendelijke actie van Van Dongen.
Hier even een korte samenvatting van wat ik heb gezien (ook handig voor mijn eigen overweging):
- De inbouw door Van Dongen was érg netjes gedaan. Het scherm zat kaarsrecht, strak en mooi achter de fascia. Nergens bobbels/hobbels alsof de fascia er met kracht op zat. Het scherm zat ook mooi stevig, geen beweging/wiebelen met het aanraken/swipen. Als je niet beter wist, zou je denken dat het standaard Saab was. Zeer netjes.
- Het volledige airco/klimaat/ventilatie-gebeuren werkte helemaal perfect. Alle fysieke knoppen behouden hun functie (of je kan die functies via het scherm gebruiken, maakt niet uit). Wanneer je een van deze knoppen indrukt/aanraakt, dan verschijnt er een mooi en duidelijk kader op het scherm. Eigenlijk precies zoals het nu ook is, maar het kader ziet er wat moderner en mooier uit.
Echter, bij de overige [bestaande] functies is het wat minder strak…
- Via een scherm-knop in het hoofdmenu kan je de radio selecteren. Er verschijnt dan een leuk scherm enz, dat is helemaal ok (NB het is gewone FM, geen DAB+). Alle bekende radio functies kan je gebruiken (zoeken, opslaan, enz)… alleen op het scherm! Het schijnt aangesloten te kunnen worden op de HK versterker. Een enkele hardware-radio-knop werkt goed, zoals volume (op stuur en unit). De meeste andere knoppen NIET, zoals de fijne ‘seek’ (volgende/vorige) knoppen. Alles moet via het scherm niet de hardware knoppen.
- De navigatie knoppen werken uiteraard ook NIET meer. Navigatie gaat via een app op de Android. Er wordt (bij inbouw) een aparte GPS ontvanger in de auto gebouwd. Je kiest zelf welke navigatie app je wilt draaien. Desnoods Google Maps (maar dan moet je wel een wifi hotspot van je mobiele telefoon maken). Het is me niet helemaal duidelijk waarom je niet gewoon Maps kan draaien op een tablet waar een GPS op zit… maar blijkbaar kan dat hier niet.
- Muziek kan via USB, bluetooth van de telefoon of natuurlijk een app. Dat ziet er allemaal prima uit, bediening gaat geheel via het scherm, alleen het volume kan ook via de hardware knoppen. Je kan ook CD/DVD afspelen (andere app).
- De hardware configuratie knop werkt NIET meer! Voor de onderdelen radio/navigatie/enz, die door de Android vervangen worden, is dat niet zo’n probleem. Maar, voor de instelling van ‘voertuig’ (zoals de drive-sense en sportstand) en voor ‘klimaat’ (gevoeligheid op luchtkwaliteit enz) is er dus niks meer!! Dat kan je niet meer instellen.
- Nightpanel werkt NIET (maar de TomTom app schakelt wel zelf op nachtmodus wanneer het donker wordt); het Android systeem zelf dus niet.
- Op de terugweg naar huis realiseerde ik me dat bij het Android systeem de navigatie instructies dus ook niet meer op de HUD te zien zouden zijn.
- Eigenlijk vervallen alle knoppen van het systeem, behalve volume en de hele ‘klimaat/airco’ sectie. Sommige knoppen hebben een rare/andere functie gekregen! Zoals ‘seek/next’ is ‘eject’ geworden en nog een paar volstrekt vreemde combinaties. De software partner van Van Dongen is niet de minste (en weet waar hij het over heeft), dus vrees ik dat die ‘knoppen toewijzing’ niet te veranderen is (want anders zou hij dat allang hebben gedaan).
- Je kan op dit Android systeem natuurlijk tig apps zetten, van Gmail tot YouTube en Google. Voor mij is dit echter volstrekt oninteressant (en vind ik persoonlijk ook niet horen in een auto). Hoogstens Spotify.
----------
Al-met-al een beetje karig ben ik bang. Ik moet nu HEEL goed gaan nadenken of ik het hebben van een goede navigatie app vind opwegen tegenover al het verlies van zo veel functionaliteit… De meeste knoppen van het systeem zitten er nu voor jandoedel. Ook dat sommige veelgebruikte knoppen een andere (ongewenste) functie hebben vind ik niet fijn. Dit wordt waarschijnlijk een enorme ergernis. Ik ga even goed nadenken – maar mijn muts staat nu richting NEE.
----------