Weggedrag

2010-2012
Plaats reactie
Retep
Geregistreerd lid

Weggedrag

Bericht door Retep » za 25 jun, 2011 14:17

SInds enkele dagen heb ik het volgende gevoel bij het rijden met de 9-5NG: wanneer ik op (vochtig) wegdek rijdt, dan heeft de wagen in een bocht naar links precies weinig of geen grip. Het lijkt alsof hij glijdt.

Geleverd met Michelin banden en geen XWD.

Tubbe
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Weggedrag

Bericht door Tubbe » za 25 jun, 2011 21:34

Meestal is snelheid minderen daarvoor een goede remedie .

Maar gekheid natuurlijk groot verschil met dezelfde bochtstraal de andere kant op?

Retep
Geregistreerd lid

Re: Weggedrag

Bericht door Retep » za 25 jun, 2011 21:56

Misschien geen heel groot verschil, maar toch. Het lijkt alsof de servo bij een snelheid van 70 km/u even krachtig is als bij vb parkeren. Een kleine beetje aan het stuur draaien heeft onmiddellijk een groot effect.

Tubbe
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Weggedrag

Bericht door Tubbe » za 25 jun, 2011 23:15

En op dat moment verlies je grip? Dus eigenlijk versneld onderstuur door de werking van de bekrachtiging/servo. Die is bij de NG altijd snelheidsafhankelijk lijkt me?

Retep
Geregistreerd lid

Bericht door Retep » zo 26 jun, 2011 6:25

Het lijkt erop. Mogelijks is het een subjectief gevoel, maar ik laat het toch even checken voor de vakantie want volgens mij zijn er in Italië ook bochten.

Ik had zowat het gevoel van op een glad wegdek te rijden. Dat kan best, maar ik denk niet op verschillende plaatsen. De weg was nat. Ik heb voor alle zekerheid de wagen door de warwash gestuurd om zeker te zijn dat er geen olie of iets anders aan de banden hing.

Retep
Geregistreerd lid

Bericht door Retep » wo 29 jun, 2011 10:32

De dealer heeft de wagen uitgetest door er een rit van 20 min mee te maken. Hij merkt er niets van, dus het zal mogelijks wel bedrog zijn. :(

Al apprecieer ik dat hij de moeite deed om de rit te maken. Ik zal bij het koelere weer de bandenspanning nazien. Wie weet...

Retep
Geregistreerd lid

Bericht door Retep » do 07 jul, 2011 22:10

Welke bandenspanning gebruiken jullie?

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » vr 08 jul, 2011 12:33

Die 9.5 NG is wel vrij zwaar, dus dat rijdt wat anders dan een oude 9.5.
Zou trouwens standaard moeten worden voorzien van Hiperstruts, die kunnen de boel voor iets beter onder controle houden.
De bandendruk gewoon op de voorgeschreven waarde houden, waarbij het uiteraard ook wat uitmaakt hoe zwaar de belading is.
Als optie zou je er een upgraded veersysteem van Hirsch onder kunnen laten zetten met een lichte verlaging van het chassi :wink:

Retep
Geregistreerd lid

Bericht door Retep » vr 08 jul, 2011 13:52

Ik krijg hier niet te veel opties meer verkocht :wink:

Er wordt een onderscheid gemaakt tussen Eco: vooraan 270 achteraan 300 (met 3 pers. en wat bagage)
Gewoon: 250 vooraan en achteraan 250 (met 3 pers. en wat bagage)

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » vr 08 jul, 2011 15:08

Meestal speelt het ook een rol hoe hard je meent te gaan rijden, bij een hogere snelheid wordt er dan met een hogere bandendruk gereden, omdat er dan iets minder door de lagere rolweerstand ontstaat. Zou het eens met de ECO waarden proberen 270 voor dat is dan 2,7 BAR / wat rond de 40 PSI,
Rij zelf met een 9.3 Sport Cabrio weegt ook al zo'n 1580 kg, hou het op 40 PSI rondom.
Denk dat het puur een kwestie is van ff aan het weggedrag van de wagen wennen, de standaard afstellingen zijn sterk op comfort ingesteld, want het is een echte limousine en geen scheurijzer.
Uiteraard bij een nat wegdek zijn er ook verschillen tussen de eigenschappen van verschillende banden merken, een band die echt overal goed in is bestaat nog niet en zeker niet in een ECO variant.

Plaats reactie