Alhoewel er een paar (te) lage biedingen voorbij kwamen, kreeg ik via de mailserver van Autoscout24 een bod dat in de buurt kwam van de door mij gevraagde Euro 3.400.
De potentiële koper, ++++ is de auto op 20-9 komen bekijken en wij zijn het eens geworden over de prijs en overdrachtsdatum.
Afgelopen vrijdag 27-9 kwam hij op afgesproken tijd rond 11.00 uur met zijn ca. 25-jarige zoon John om de auto op te halen.
Ter betaling wilde hij gebruik maken van mijn PC om een internet betaling te doen naar mijn Rabobank rekening. Met een eigen Rabo random reader heeft hij de betaling ingevoerd en aan mij laten zien. Echter(achteraf
Na de betaling zijn wij naar een PostNL agentschap getogen om het kenteken over te laten schrijven. Dit is gebeurd om 11.47 uur.
Met de vraag van zoonlief of ik er geen spijt van had om zo'n mooie Saab te verkopen (antwoord toen: neen
Thuisgekomen ben ik alsnog mijn rekening gaan controleren om te ontdekken dat de betaling niet was uitgevoerd/doorgekomen. Direct telefonisch contact gezocht met +++, die toen nog in de auto zat. Een half uurtje later belde hij mij terug met de mededeling dat het bedrag wel van zijn rekening zou zijn afgeschreven, maar mogelijkerwijze op een verkeerd rekening nummer. Uiteraard deed hij de toezegging eea. uit te zoeken en te zullen corrigeren.
Zelf heb ik direct contact gezocht met Rdw voor de juiste naw. gegevens van de koper, omdat ik geen goed adres had.
Reactie Rdw: maakt u svp. Euro 8 aan ons over, dan zullen wij aan de nieuwe kentekenhouder vragen of wij zijn adres aan u door mogen geven
In het weekend heb ik nog verschillende keren met Johan proberen te bellen, maar zonder resultaat. Ik kreeg ook geen reactie op mailtjes aan zijn outlook.com e-mail adres.
In pure armoe gisteren morgen gemeld bij de politie om aangifte te doen van oplichting. Het blijkt echter dat je daarvoor een aparte afspraak moet maken en dat zou eerst eind deze week of begin volgende week mogelijk zijn. Om privacy reden konden zij uiteraard ook geen inzage geven in de Rdw gegevens, laat staan het kenteken blokkeren.
Dit alles in een tijd waarin de regering roept dat fraude via internet vooral goed en krachtig moet worden aangepakt
Via Autoscout24 heb ik geprobeerd het adres van de koper te achterhalen, maar omdat ik zelf de advertentie al van hun site had gehaald, zeiden zij mij niet te kunnen helpen. Op het mailadres van de koper kunnen zij ook niets vinden.
Als laatste optie ben ik langs gegaan bij het PostNL agentschap, in de hoop dat de medewerker die de overschrijving heeft gemaakt, zich uit het hoofd nog iets van het adres of de woonplaats van de koper kon herinneren. Ook zij hebben mijn verhaal met groot medeleven aangehoord, maar -na ruggespraak met hun eigen helpdesk- moeten zij de privacy van de koper eerbiedigen
Kortom: in deze digitale tijd waarin alles is of wordt vastgelegd -en waarin privacy ontegenzeggelijk van groot belang is- loop ik op alle fronten vast
Mocht een van de forumlezers een mooie zwarte 9-5 Estate hebben gezien of aangeboden gekregen, houd ik mij aangeboden voor een tip. Ik heb voor de juiste tip een goede bonus voor over !