Pagina 4 van 5

Re: VERMOGENSBANKM5(E)TING @ KCPerformance -- 20 april -- RESULTATEN & NAPRATEN

Geplaatst: do 25 apr, 2019 9:31
door Tubbe
Dus in veel gevallen is er een hogere verwachting van de capaciteiten van de auto. Wensdenken of overschatting?
Anderzijds zijn er ook enkele die onverwacht hoger scoren. Alsof er ongezien twee stages hoger is geïnstalleerd. Dat is toch ook wel opmerkelijk.
Leuk om jullie enthousiasme te zien en de variëteit aan auto’s!

Re: VERMOGENSBANKM5(E)TING @ KCPerformance -- 20 april -- RESULTATEN & NAPRATEN

Geplaatst: do 25 apr, 2019 13:41
door web
Tubbe schreef:
do 25 apr, 2019 9:31
Dus in veel gevallen is er een hogere verwachting van de capaciteiten van de auto. Wensdenken of overschatting?
Of onvermoede mankementen, lekke klepjes/slangetjes enz. Een originele 9-5 Aero mk2 die 200-210 pk levert heeft wat huiswerk te doen na dit 'examen', bijvoorbeeld.

Zoiets kan met getunede auto's natuurlijk ook aan de hand zijn.

Re: VERMOGENSBANKM5(E)TING @ KCPerformance -- 20 april -- RESULTATEN & NAPRATEN

Geplaatst: do 25 apr, 2019 13:47
door reiernumans
Jup, in de meeste gevallen zijn het kleine hardwarematige zaken die niet echt opvallen in het rijden (leidt niet tot schokjes of hikjes) maar wel zorgen voor een (licht) vermogensverlies. Er waren er ook een paar met slechte bobines/DI cassettes. Op de uitdraai zie je die grafiek dan alle kanten op gaan, maar in dit overzichtje met vermogens zie je alleen dat het vermogen niet gehalad is.

Re: VERMOGENSBANKM5(E)TING @ KCPerformance -- 20 april -- RESULTATEN & NAPRATEN

Geplaatst: do 25 apr, 2019 13:51
door web
Oef, met een gare DI-cassette zou ik de bank niet eens op durven. Gelukkig is T7 aardig beveiligd, maar toch.
Tubbe schreef:
do 25 apr, 2019 9:31
Anderzijds zijn er ook enkele die onverwacht hoger scoren. Alsof er ongezien twee stages hoger is geïnstalleerd. Dat is toch ook wel opmerkelijk.
De vorige eigenaar van mijn 9-3 heeft ook geroepen dat er 270pk in zat.... met volledig originele uitlaat, downpipe, intercooler, injectors, alles. Kortom daar geloofde ik geen bal van en dan had ik dus hoogstens 230 als schatting opgegeven. Was het er wel uitgekomen, dan had ik onverwacht hoger gescoord. Soms weet je gewoon niet echt wat je kan verwachten.

Inmiddels is de auto ook softwarematig terug naar Stage 1, omdat-ie hardwarematig echt niet klaar was voor meer. Moet nu ongeveer 205pk in zitten en hij is nog bijna even snel en rijdt veel lekkerder... wat er werkelijk uit komt? Geen idee.

Re: VERMOGENSBANKM5(E)TING @ KCPerformance -- 20 april -- RESULTATEN & NAPRATEN

Geplaatst: do 25 apr, 2019 13:55
door reiernumans
web schreef:
do 25 apr, 2019 13:51
Oef, met een gare DI-cassette zou ik de bank niet eens op durven. Gelukkig is T7 aardig beveiligd, maar toch.
Mwoah, ik denk in deze gevallen dat die auto's in de praktijk nooit volgas door de volledige toerenband doorgetrokken worden en het misfiren boven de 3500rpm nog helemaal niet merkbaar was..

Ik zou persoonlijk niet teveel waarde hechten aan de vooraf geschatte waardes. Er zijn zoveel variabelen die meespelen dat het eigenlijk weinig zegt als je daar wel of niet in de buurt komt. Aan de grafiek, die we hier niet zien, heb je veel meer. Daar kun je de data uit halen die je nodig hebt om kleine probleempjes te fixen, uit een piekgetalletje kun je dat niet.

Re: VERMOGENSBANKM5(E)TING @ KCPerformance -- 20 april -- RESULTATEN & NAPRATEN

Geplaatst: do 25 apr, 2019 14:49
door J.vandermeulen
Kortom, publiceren die grafieken!

Re: VERMOGENSBANKM5(E)TING @ KCPerformance -- 20 april -- RESULTATEN & NAPRATEN

Geplaatst: do 25 apr, 2019 17:51
door web
J.vandermeulen schreef:
do 25 apr, 2019 14:49
Kortom, publiceren die grafieken!
Daar is zelfs een sticky topic voor !

Re: VERMOGENSBANKM5(E)TING @ KCPerformance -- 20 april -- RESULTATEN & NAPRATEN

Geplaatst: do 25 apr, 2019 17:58
door U-Poll
Hierbij mijn vermogenskromme - Nm's en pk's.
Het is dus een 2011 Saab 9-5NG Turbo4 Aero XWD met Hirsch tuning. Er zou 260pk/400Nm in moeten zitten (volgens Hirsch).

Volgens mij ziet dit er toch prima uit? zonder verborgen rare dingen?
Afbeelding

Re: VERMOGENSBANKM5(E)TING @ KCPerformance -- 20 april -- RESULTATEN & NAPRATEN

Geplaatst: do 25 apr, 2019 18:35
door peterberg
.

Re: VERMOGENSBANKM5(E)TING @ KCPerformance -- 20 april -- RESULTATEN & NAPRATEN

Geplaatst: do 25 apr, 2019 18:40
door peterberg
peterberg schreef:
do 25 apr, 2019 18:35
En hier is de meting van mij:

Standaard vermogen TurboX automaat: 280pk en 400Nm
bij de meting werd dit: 270,1pk en 378,9Nm
https://photos.google.com/photo/AF1QipM ... 8h3j-AyAQU

foto invoegen lukte niet, dus dan maar zo.

Re: VERMOGENSBANKM5(E)TING @ KCPerformance -- 20 april -- RESULTATEN & NAPRATEN

Geplaatst: do 09 mei, 2019 12:38
door joppe68
U-Poll schreef:
do 25 apr, 2019 17:58
Hierbij mijn vermogenskromme - Nm's en pk's.
Het is dus een 2011 Saab 9-5NG Turbo4 Aero XWD met Hirsch tuning. Er zou 260pk/400Nm in moeten zitten (volgens Hirsch).

Volgens mij ziet dit er toch prima uit? zonder verborgen rare dingen?
Afbeelding
Niet om te "showboaten" (een beetje dan :lol: ) maar leuk denk ik om de vermogenskrommes van de allerlaatste en de allereerste (oer-turbo) naast elkaar te zien. Hieronder die van mijn 99T Combi Coupé (KCPerformance meeting 10/2018, 186pk, 335Nm)...wat is ie/ze mooi krom :wink:
Afbeelding

Re: VERMOGENSBANKM5(E)TING @ KCPerformance -- 20 april -- RESULTATEN & NAPRATEN

Geplaatst: za 11 mei, 2019 1:21
door Sapphire
web schreef:
do 25 apr, 2019 13:41
Een originele 9-5 Aero mk2 die 200-210 pk levert heeft wat huiswerk te doen na dit 'examen', bijvoorveeld.
Tja, ik denk bij die bewuste auto sowieso de pan er af trekken (voor de zekerheid), alle vacuumslangen en 3x EVAP klepjes nieuw, nieuwe bougies, LMM en DI en je hebt alle 250 paarden weer op stal. Helaas had de auto geen open SID maar ik kon aan mijn kleine teen al voelen dat hij zijn luchtmassa niet haalde.

Maar zo zijn er velen, ook getuned, die (vaak onwetend) met een 'suboptimale' auto rondrijden. Maar dat ligt in bepaalde gevallen deels ook bij de garage waar men naartoe gaat. Zo zijn er nog steeds (gerenommeerde) Saabspecialisten die beweren dat carterpan lichten onzin is, en dat 9-5's nooit last hebben van black sludge. :-S+ En auto's die nog met de vacuümslangen uit de fabriek rijden (maar waar wel voor duizenden euro's aan rekeningen bij zitten). Ik vind het maar vreemd als je dat als monteur niet ziet. En er zijn genoeg mensen die het helemaal niet om de centen gaat, maar die er zelf gewoon geen kaas van hebben gegeten.

Re: VERMOGENSBANKM5(E)TING @ KCPerformance -- 20 april -- RESULTATEN & NAPRATEN

Geplaatst: do 30 mei, 2019 20:18
door web
Het is dan ook vrij zeldzame kaas, om dit soort dingen écht te snappen.

Re: VERMOGENSBANKM5(E)TING @ KCPerformance -- 20 april -- RESULTATEN & NAPRATEN

Geplaatst: do 30 mei, 2019 21:56
door turbopilot
@ joppe, knappe prestatie, maar dit kan toch niet standaard zijn :-S+
Op hoeveel turbodruk draait deze

Re: VERMOGENSBANKM5(E)TING @ KCPerformance -- 20 april -- RESULTATEN & NAPRATEN

Geplaatst: wo 12 jun, 2019 11:43
door daniel 9-3
Wanneer staat er weer een dag gepland?
Ik ben wel benieuwd wat mijn Saab nog doet en wat beter kan.