2e APC meet in Hulst (15 februari 2009)

Op dit forum kun je alles lezen over meetings die door Saabforumleden worden georganiseerd.
ralph_m
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door ralph_m » ma 16 feb, 2009 23:07

Robbert schreef:Ralph: die van mij heeft dat ook af en toe: volgens Jelmer geen fuel cut. Mijn oplossing: niet in een keer planken maar rustig gas geven.
die oplossing pas ik nu maar toe...
Maar planken is veeeel leuker :wink:

En wat zou het volgens Jelmer evt wel kunnen zijn?

taaffert
Geregistreerd lid

Bericht door taaffert » ma 16 feb, 2009 23:12

Toch te weinig brandstof?

Ontsteking is ook nagekeken en gesteld?

Overigens is niet in een keer planken zoals Brinky zei niet echt een elegante oplossing. Wat heb je eraan als je niet volgas kunt rijden? Ergens is iets niet in orde, dat blijkt.

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » ma 16 feb, 2009 23:18

Ja, 't is een hele leuke meeting zo... in een handomdraai je turbodruk omhoog geschroefd. Gevaar is wel dat men met een niet goed afgestelde auto nu gaat planken... met evt. gevolgen.

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » ma 16 feb, 2009 23:24

Ik heb die van mij nu lager staan.

dasdaas
Geregistreerd lid

Bericht door dasdaas » di 17 feb, 2009 1:34

brinky schreef:Ja, 't is een hele leuke meeting zo... in een handomdraai je turbodruk omhoog geschroefd. Gevaar is wel dat men met een niet goed afgestelde auto nu gaat planken... met evt. gevolgen.
ja! welke malloot heeft dit verzonnen??? :twisted:

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » di 17 feb, 2009 1:55

ralph_m schreef:die oplossing pas ik nu maar toe...
Dat is geen oplossing, maar het probleem ontwijken. Subtiel verschil :lol:
brinky schreef:Ja, 't is een hele leuke meeting zo... in een handomdraai je turbodruk omhoog geschroefd. Gevaar is wel dat men met een niet goed afgestelde auto nu gaat planken... met evt. gevolgen.
Gelukkig heeft Daan uitgebreid uitgelegd dat je vooral moet zorgen dat de basis goed in orde is. Een gewaarschuwd mens telt voor 2, neem je dit niet in acht, dan is het je eigen verantwoording verder...

B.J.B.Jr.
Geregistreerd lid

Bericht door B.J.B.Jr. » di 17 feb, 2009 21:26

Daan,

je vader heeft toch ook nog foto's gemaakt? Staan die ook ergens op het net?

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » di 17 feb, 2009 22:37

Zeg euh, op sommige van die foto's rust portretrecht 8) .
Cornell

Aero_9000

Bericht door Aero_9000 » za 21 feb, 2009 22:20

Ik vond de meeting erg geslaagd. Het was leuk om al de turbootjes bij elkaar te zien. Verder nog meegereden in enkele bloedsnelle bolides. Ook de mooie jaloersmakende locatie van Daan kunnen bewonderen.

Ik rij nu een week met de getunede APC-box wat erg bevalt. Na de basisdruk te hebben afgesteld op 0.45 bar, piekt hij op 0.95 bar. Daarna blijft hij constant op 0.95 bar. De acceleratie is nu echt een feest :twisted:
De basisdruk is bij deze tuning erg belangrijk. Mijn basisdruk stond aanvankelijk te laag, op 0.25 bar, wat een belabbert effect gaf nadat de getunede kast erin zat. Eenmaal de basisdruk goed afgesteld was de piekdruk perfect stabiel.

Wat mij ook nogmaals duidelijk werd is de onnauwkeurigheid van de turbometer is het dashboard. Je kunt er geen peil op trekken qua echte waarde. Mijn meter in het dashboard piekt nu vrij fors het rood in wat heel wat lijkt, maar in werkelijkheid is het 0.95 bar wat niet extreem hoog is.
Een turbometer met schaalverdeling is op dit soort dagen dus geen overbodige luxe.

Nogmaals mijn dank voor de organisatie. Ik vond het erg gezellig.

Groeten,
Sjoerd

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » za 21 feb, 2009 22:36

Dat zijn mooie waardes. Mooier dan bij mij als ik het zo hoor. :(

Aero_9000

Bericht door Aero_9000 » za 21 feb, 2009 22:51

Staat je basisdruk goed? Dit wil na een tijdje wel eens terug lopen. Dan krijg je geen constante piekdruk maar schommelt het heen en weer. Basisdruk meten is zo gebeurd en bijstellen is niet moeilijk.

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » za 21 feb, 2009 23:04

Aero_9000 schreef:Staat je basisdruk goed? Dit wil na een tijdje wel eens terug lopen. Dan krijg je geen constante piekdruk maar schommelt het heen en weer. Basisdruk meten is zo gebeurd en bijstellen is niet moeilijk.
Ik heb hem een tijdje geleden getest en kwam toen uit op 0,4.

Hoe stel je die druk bij dan?

ralph_m
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door ralph_m » di 28 apr, 2009 21:45

Aero_9000 schreef:Staat je basisdruk goed? Dit wil na een tijdje wel eens terug lopen. Dan krijg je geen constante piekdruk maar schommelt het heen en weer. Basisdruk meten is zo gebeurd en bijstellen is niet moeilijk.
Basisdruk is ong. 0.3, maar mijn wastegate stang zit vastgeroest.
Dus dat gaat nog wat WD 40 kosten vrees

Mijn verdelerkap en rotor zijn ongeveer tot op de draad versleten.
Dus daar gaan dit weekend nieuwe op.
Volgende week een check van de afstelling.

Tot slot heb ik met dank aan Daan een paar mooie beugeltjes voor mijne 2e APC kast, dus ik kan nu naar hartelust tweaken en swappen.

Daan: Het leek me wel leuk om een retrol sticker erop te plakken a la 'Tuned by Retrol' . Heb jij die toevallig in de aanbieding? :D

tot slot:
APC settings:
origineel: F=80 / P =11.34

Na mod 1:
F=350 / P=15
resultaat: max 1.1bar druk, zeer snel opspoelen maar iets wat lijkt op een fuelcut

vandaar mod 2;
F=310 / P=14.70
Komend weekend eens kijken wat dit doet.

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » di 28 apr, 2009 23:57

Leg je wastegate ff op de werkbank en ga dan eraan draaien... werkt handiger en maak je minder snel iets kapot.

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » za 02 mei, 2009 21:32

En Ralph hoe is de stand nu?

Plaats reactie