Saabs @ NY @ night @ Rotterdam
-
taaffert
- Geregistreerd lid
-
ervani
- Geregistreerd lid
Met digitale camera's is het allemaal te doen, vroegr toen de mannen nog baarden hadden en men met paard en wagen door het land trok... de tijd van analoge fotografie... Kreeg je te maken met het schwartzshield effect. Een film werd bij lange sluitertijd minder gevoelig en moest je afhankelijk van de sluitertijd een correctie toepassen aan de belichting... maar ja ook toen werkte een belichtingstrap ook al goed. Sowieso als je echt foto's maakt en dan bedoel ik geen snapshots maar foto's waar je echt iets van probeerd te maken: maak altijd meerdere belichtingen want de belichting maakt erg veel uit voor het uiteindelijke resultaat.
Nog een leuke tip voor dit soort foto's:
In de analoge fotografie kreeg men begin jaren 90 opeens een nieuw hot-item. Hosen noemde men dat... tekenen met licht. Hoe gaat dat?
- Maak een foto met flitslicht of bestaand licht,
- maak een dubbelopname (kan in digitale fotografie vaak niet automatisch, op te lossen door de foto te maken daarna de lens even af te dekken met een stuk karton)
- tweede belichting met softfilter voor de lens en dan met een sterke lamp (maglight o.i.d.) tekenen met licht. Bijvoorbeeld bepaalde delen van de auto extra belichten met die (zak) lamp. de delen die je dan belicht springen er uit maar hebben teven het softeffect terwijl de rest van de foto gewoon belicht is.
varianten:
- belichten
- Daarna de scherpte iets verleggen of een heel klein beetje in-zoomen of juist uitzoomen (dit ipv de softfilter) en dan gaan hosen.. krijg je hele vreemde effecten.
Combinaties of andere effecten zijn natuurlijk ook mogelijk...
In het geval van deze nachtopnames kan je natuurlijk ook de koplamp van een auto gebruiken om te hosen...
Als er interesse is wil ik de volgende keer wel aanwezig zijn bij een fotoshoot om wat tips te geven..
en natuurlijk zijn er fotoshop-boys (en girls) die zeggen kan ik met fotoshop ook, maar je zal zien dit is anders en vooral ook leuk om te doen.
Nog een leuke tip voor dit soort foto's:
In de analoge fotografie kreeg men begin jaren 90 opeens een nieuw hot-item. Hosen noemde men dat... tekenen met licht. Hoe gaat dat?
- Maak een foto met flitslicht of bestaand licht,
- maak een dubbelopname (kan in digitale fotografie vaak niet automatisch, op te lossen door de foto te maken daarna de lens even af te dekken met een stuk karton)
- tweede belichting met softfilter voor de lens en dan met een sterke lamp (maglight o.i.d.) tekenen met licht. Bijvoorbeeld bepaalde delen van de auto extra belichten met die (zak) lamp. de delen die je dan belicht springen er uit maar hebben teven het softeffect terwijl de rest van de foto gewoon belicht is.
varianten:
- belichten
- Daarna de scherpte iets verleggen of een heel klein beetje in-zoomen of juist uitzoomen (dit ipv de softfilter) en dan gaan hosen.. krijg je hele vreemde effecten.
Combinaties of andere effecten zijn natuurlijk ook mogelijk...
In het geval van deze nachtopnames kan je natuurlijk ook de koplamp van een auto gebruiken om te hosen...
Als er interesse is wil ik de volgende keer wel aanwezig zijn bij een fotoshoot om wat tips te geven..
en natuurlijk zijn er fotoshop-boys (en girls) die zeggen kan ik met fotoshop ook, maar je zal zien dit is anders en vooral ook leuk om te doen.
-
taaffert
- Geregistreerd lid