Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
-
savaan76
- Geregistreerd lid
Bericht
door savaan76 » ma 21 mar, 2011 17:52
Ik heb zo'n mooi kastje van Vialle alleen is het onderste groene ledje stuk...
Ik vraag me nu af wanneer het rode ledje gaat branden? Tot nu toe heb ik het nog nooit gezien omdat ik dacht dat ik al moest tanken als het 2e groene ledje van onder uitging....
Gaat het rode ledje branden als je tank TE leeg is of heb je dan nog bv iets van 10 liter lpg?
Ik ben op zoek geweest naar een handleiding van de vialle installatie maar kan deze nergens vinden, iemand enig idee hoe ik daar aan kom?
Mvg Sander
-
bertvdmeer
- Geregistreerd lid
Bericht
door bertvdmeer » ma 21 mar, 2011 18:08
Rood is duidelijk reserve, dan kan je nog wel 25 km rijden. Ik heb nog een handleiding en ik kan een copie maken als dat genoeg is?
Stuur even een PM als je deze route wil.
-
savaan76
- Geregistreerd lid
Bericht
door savaan76 » ma 21 mar, 2011 18:44
Hoi Bert,
Bedankt voor je antwoord, dat was waar ik naar zocht! Bedankt voor het aanbod van de kopie maar dat is wel erg veel moeite, kan me niet voorstellen dat het niet ergens online te vinden is.
Groet Sander
-
sjaaksauto
- Geregistreerd lid
Bericht
door sjaaksauto » ma 06 jun, 2011 21:52
Hallo Bert,
Ik lees dat je een handleiding Vialle ledjes hebt. Kan ik tegen betaling daar een kopie van krijgen?
Met vriendelijke groet,
Jac.
-
fozwart
- Donateur (7x)

Bericht
door fozwart » ma 06 jun, 2011 22:45
Ik heb begrepen dat de ledjes staan voor 1 deel van je tank. 5 ledjes (4 groen, 1 rood) betekent dat elk lampje 1/5 is. Met de tankinhoud kun je dan berekenen hoeveel liter dat is.
-
Julius C.
- Geregistreerd lid
Bericht
door Julius C. » di 07 jun, 2011 8:00
Ik tankte als het laatste ledje rood werd. Ging er gemiddeld 36 tot 38 liter in. Ik zette altijd de dagteller op nul als ik getankt had als extraatje. Als deze rond de 300 KM kwam begon ik op te letten.
Met een 50 liter ringtank zit er dus ongeveer 42 liter LPG in...en je weet wat ze zeggen over lege LPG tanks, doorrijden en de kosten van een nieuwe pomp
Ik heb in je coupé gereden, zou zonde zijn!

-
millerman
- Donateur (3x)

Bericht
door millerman » di 07 jun, 2011 10:00
Bij nieuwere LPG tanks schakelt ie vanzelf over op benzine, vlak voor ie helemaal leeg is. Dat zou niet uit moeten maken voor die pomp.
-
Julius C.
- Geregistreerd lid
Bericht
door Julius C. » di 07 jun, 2011 10:17
Kijk, weer wat geleerd. Voor savaan gaat dit helaas niet op.
-
fozwart
- Donateur (7x)

Bericht
door fozwart » di 07 jun, 2011 13:10
Klopt helemaal, dat leerde ik pas na het vervangen van mijn pomp. Ik gaf aan dat ik altijd netjes overschakelde naar benzine zodra mijn lampje rood begon te knipperen en vroeg of ik nog meer kon doen om een pompdefect te voorkomen. De Vialle man vertelde mij dat ik a. een nieuwe pomp had die naar verwachting beter zou zijn dan mijn oude pomp en b. dat ik gewoon door kon rijden en de auto vanzelf, voordat de pomp droog komt te staan, overschakelt op benzine. De nieuwe installaties hebben een droogloopbeveiliging.
-
sweetspeed
- Geregistreerd lid
Bericht
door sweetspeed » wo 27 jul, 2011 10:39
Niet altijd....ik heb een Vialle installatie van een jaar oud maar die van mij moet ik handmatig omzetten hoor.
-
Garrett
- Lid van verdienste
Bericht
door Garrett » wo 27 jul, 2011 11:16
Idem bij mijn schoonouders, dat ding begint in te houden en te stotteren en dan moeten ze de auto handmatig omzetten. Niet echt 2011 meer in mijn ogen. Ik ben blij met m'n Prins installatie die dat allemaal braaf regelt (en ik wél leeg mag rijden...)
Overigens lijkt me de uitleg van 1/5e deel van de tank ook logisch. Bij mij is ieder ledje ongeveer 75km. Springt 'ie op rood, weet ik dus dat ik tussen de 50 en 100km kan rijden (afhankelijk van rechtervoet).
Gewoon een paar keer rijden op de dagteller, dan weet je ongeveer hoe het zit met je LPG-tankmeter.
-
Gijselhart
- Geregistreerd lid
Bericht
door Gijselhart » di 02 aug, 2011 15:25
Elk ledje is gewoon 20%. Rij een keer de tank leeg met de dagteller en je weet ongeveer hoever je kan gaan. Als die sputtert op benzine overgaan en de stand even aflezen. Bij mijn 900NG lag dit rond de 350km. Afhankelijk van je ritten kan je dan goed inschatten wanneer je moet tanken.
-
Theun49
- Geregistreerd lid
Bericht
door Theun49 » di 06 sep, 2011 8:34
Een andere insteek m.b.t. de werking van de LEDjes. Is de modernere ronde versie functioneel en qua aansluitingen uit te wisselen met de oude rechthoekige?
Dit lijkt mij het geschikte draadje om deze vraag te stellen. Kan iemand hier met enige zekerheid iets over zeggen?
De nieuwe past beter bij de kleursteliing van mijn instrumentenpaneel en dash verlichting (blauw).
-
Tubbe
- Donateur (2x)

Bericht
door Tubbe » di 06 sep, 2011 9:20
Volgens mij kun je de vialle knoppen niet uitwisselen maar bel anders even een inbouwer.
De. Ronde blauwe knop is lpe 7, de rechthoekige is lpe 4/5/6
Veel SAABs worden uitgerust met de laatste versie van de lpe 6 installatie (6.4?) zal wel te maken hebben met de motorsturing oid. Die is tenslotte bij de t7 al wat ouder.
-
millerman
- Donateur (3x)

Bericht
door millerman » di 06 sep, 2011 11:23
Deze ronde?

Eigenlijk moet ik die blauwe ledjes nog eens voor groene vervangen...