Koprevisie 9-5 2.3t

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
Arbilen
Geregistreerd lid

Koprevisie 9-5 2.3t

Bericht door Arbilen » wo 20 okt, 2010 13:13

Mij is altijd verteld dat als de Saab geen harde kleppen heeft en er geen modificatie is geplaatst zoals een druppelsysteem, dat dan een gemiddelde saabmotor op LPG zo rond de 2 ton een kleprevisie nodig heeft.

Ik heb zojuist een 9-5 2.3 t gekocht bij Saab Wijlhuizen met 3 ton op de teller, maar Wijlhuizen heeft hem nog maar 2 jaar in onderhoud en weet niet zeker of die kleprevisie wel heeft plaatsgevonden. Mijn vraag is hoe je daar dan alsnog achter zou kunnen komen. Of was dat dan al veel eerder boven tafel gekomen. 9-5 rijdt en trekt prima en ik zie ook nog geen rookwalmlen uit de pijp.

9-5 heeft in het afgelopen jaar wel een nieuwe DI en een nieuw smoorklep gemonteerd gekregen trouwens.

brinky
Donateur
Donateur

Re: Koprevisie 9-5 2.3t

Bericht door brinky » wo 20 okt, 2010 13:14

Geen historie bij de auto?

Arbilen
Geregistreerd lid

Bericht door Arbilen » wo 20 okt, 2010 13:17

Ja joh, dat ziet er prima uit. Maar tot 2008 zie je de regelmaat in de grote en kleine beurten in het onderhoudsboekje en vanaf 2008 is ie bij Wijlhuizen in onderhoud en zijn er aparte nota's bijgevoegd waarin de reparaties zijn opgenomen die niet onder de beurten vallen. Misschien wel een idee om even in het onderhoud voor 2008 proberen te duiken en te achterhalen of de leasemaatschappij nog historie heeft.

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » wo 20 okt, 2010 13:21

Als je weet welke dealer de auto heeft onderhouden kun je zo een printje uit hun administratie vragen. Dan krijg je een gedetailleerd overzicht van wat is uitgevoerd en tegen welke prijs.

Arbilen
Geregistreerd lid

Bericht door Arbilen » wo 20 okt, 2010 13:24

Ik ga vrijdagmorgen nog ff naar Wijlhuizen om de CE uit te laten lezen, vraag meteen even of hij info heeft over de eerdere dealer die hem onderhield. Toch een mooie tip JW :-)

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » wo 20 okt, 2010 13:27

Er staat toch een stempel in het onderhoudsboekje bij elke beurt??? Dan weet je toch ook welke dealer het uitgevoerd heeft?

Arbilen
Geregistreerd lid

Bericht door Arbilen » wo 20 okt, 2010 13:44

Ik was even helemaal op het verkeerde been. In het boekje staat RAC. Nu heb ik vroeger gewerkt bij KPN en daar stond RAC voor 'Rijksautomobielcentrale'. Dus ik dacht dat dit niet de dealer was, maar de leasemaatschappij. Even gegoogled en het is dus de Rotterdamse Saabdealer. Ik ga ze benaderen. Je zet me zo wel op het juiste pad :-)

karel koekjes
Geregistreerd lid

Bericht door karel koekjes » wo 20 okt, 2010 17:42

Compressie laten opmeten.Vragen naar het compressiekaartje en je niet met mooie woorden laten afschepen. Meten is weten.
Als men niets te verbergen heeft moet dit geen probleem zijn. Liefst meten met koude motor. En evt daarna met warme motor.
Weet je meteen hoe goed de zuigerveren zijn.

Arbilen
Geregistreerd lid

Bericht door Arbilen » wo 20 okt, 2010 21:44

Ik kan er helaas niet komen met een koude motor, want Ooij ligt niet naast de deur, maar kan er natuurlijk gewoon om vragen. Aan de andere kant wil ik ook niet te spastisch doen. Heb tot nu toe voor m'n gevoel een nette goed rijdende 9-5 gekocht bij een goed bekend staande Saabgarage.

Is zo'n compressiemeting een lastige klus? Zou het anders hier ook bij Saab Twente kunnen laten doen natuurlijk.

Arbilen
Geregistreerd lid

Bericht door Arbilen » do 21 okt, 2010 12:15

Nou goed nieuws van RAC. Er is bij 77.000 een gas geschikte kop in de Saab gekomen. Dank voor het meedenken....

0240613
Geregistreerd lid

Bericht door 0240613 » vr 22 okt, 2010 23:03

dat is mooi voor je. Soms kan je het ook afleiden uit de productie datum van de cilinderkop. Als de cilinderkop jonger is dan de rest van de auto (ik had zo een cilinderkop uit maart 2001 op een '98 er zitten) kan het een indicatie zijn dat er een andere kop op is gezet.

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » vr 22 okt, 2010 23:04

:jumper3: :jumper3: :jumper3:

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » za 23 okt, 2010 22:47

0240613 schreef:dat is mooi voor je. Soms kan je het ook afleiden uit de productie datum van de cilinderkop. Als de cilinderkop jonger is dan de rest van de auto (ik had zo een cilinderkop uit maart 2001 op een '98 er zitten) kan het een indicatie zijn dat er een andere kop op is gezet.
Waar kun je dat op je kop zien?

Ik heb mijn (T7) G3 gebakje bij 1,5 ton aangeschaft. Hij is inmiddels de 3 ton al gepasseerd, zonder noemenswaardige problemen mag ik wel zeggen... een Lpg pomp en een turbo... maar dat zie ik als normale slijtage :mrgreen:
Vraag me dus wel af wat voor kop erop zit...

Thanx!

falk
Geregistreerd lid

Bericht door falk » do 03 jan, 2013 10:59

Ik ben ook wel benieuwd hoe je kan aflezen uit welk jaar de kop is. Ik had wel wat gehoord over een bio kop??? Weet iemand wat dat is dan?

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » do 03 jan, 2013 11:27

het jaartal is op de zijkant van de kop boven de bak af te lezen

de biopower koppen hebben titanium legering kleppen de earo koppen trouwens ook en zijn iets beter bestand tegen hogere temperaturen

met lpg heb ik zelf het idee dat het weinig uit maakt en het grotendeels aan de bestuurder ligt hoe lang een kop mee gaat

Plaats reactie