Grote knal...

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
Brassaï
Geregistreerd lid

Grote knal...

Bericht door Brassaï » di 26 jan, 2010 15:33

Sinds kort hoorde soms ik vreemde geluiden vanonder de auto (900NG 2.0 1998).
Bij lage toerentallen hoorde ik dan een grote knal ergens in het begin van de uitlaat. (backfire?)

Afgelopen vrijdag gebeurde dit 2 maal vlak na elkaar en nu doet hij op LPG helemaal niks meer. Op benzine werkt hij nog wel, maar hij komt slecht op toeren en ik hoor zacht een fluitend geluid (nee jammer genoeg geen turbo ;-) ).
Nu vraag ik me af wat er kapt kan zijn.
Het is een gasinstallatie van OMVL met verdamper.
Waar de zekeringen van de installatie zitten heb ik nog niet ontdekt, maar ik ben bang dat het iets anders is..

Wie weet wat ik hier aan kan doen?
Hopelijk valt reparatie mee, want de auto heeft me de laatste tijd al genoeg gekost.

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » di 26 jan, 2010 15:37

Je zult last hebben gehad van backfire en nu is een slang gescheurd of eraf geschoten, waardoor valse lucht wordt aangezogen.

Brassaï
Geregistreerd lid

Bericht door Brassaï » di 26 jan, 2010 16:33

Dat ga ik eens bekijken.
Maar kan dit ook het verminderde vermogen op benzine verklaren?

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » di 26 jan, 2010 16:34

Ja, vanwege de valse lucht is je mengsel op benzine ook niet meer op orde.

Brassaï
Geregistreerd lid

Bericht door Brassaï » di 26 jan, 2010 18:20

Slangen leken nog goed te zijn, maar ik denk dat ik de boosdoener heb gevonden.

Klep achter luchtfilter is kapot. zie foto's

Zou het kwaad kunnen als ik deze zelf rechtbuig?
Misschien beter een nieuwe..

Afbeelding
Afbeelding

Wouter
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Wouter » di 26 jan, 2010 18:27

Die klep zal vervangen moeten worden. Laat ook nagaan wat de oorzaak van de backfires is geweest, want anders kan je de klep binnenkort opnieuw vervangen.

Brassaï
Geregistreerd lid

Bericht door Brassaï » di 26 jan, 2010 18:38

Bedankt Wouter,

Met de foto's is het intussen ook gelukt.

Ik heb gezien dat er over backfire al een en ander geschreven is op dit forum, dus daar zal ik me dan eens in verdiepen.

btw, wat is de officiële benaming van deze klep eigenlijk?

jacques1967
Geregistreerd lid

Bericht door jacques1967 » vr 29 jan, 2010 20:21

Ik heb zelf een 9k op lpg met verdamper Vialle. Bij mijn auto zit deze klep er niet op. Maar het betreft dan ook een 9 k. Ik heb eens gehoord dat er geen klep of andere doorstromings belemmerende zaken mogen zitten in de lucht aanzuigbuis. Want volgens mij heb je geen optimaal transport van het gas als de klep dicht staat of blijft hangen. Dan krijg je vanzelf backfire . Maar dit geldt alleen indien je een gasinstallatie met verdamper hebt ,dus geldt dit niet voor gasinjectie.

jacques1967
Geregistreerd lid

Bericht door jacques1967 » vr 29 jan, 2010 21:19

Voor wat betreft jouw vraag wat dit voor klep zou moeten zijn. Volgens het EPC ,onder positie 16, mbt bouwjaren 1997-1998 , onderdeelnummer 4780152, betreft het een luchtmassameter.

Brassaï
Geregistreerd lid

Bericht door Brassaï » vr 29 jan, 2010 23:00

deze klep zit net achter de luchtmassameter en gelukkig kon ik hem eraf halen, want een luchtmassameter vervangen is een dure grap.
Met een griptang en wat geduld heb ik de klep terug recht gebogen en de boel terug in elkaar gestoken.
Alles werkt naar behoren.
Enkel het probleem van de backfire is nog niet opgelost. Ik denk dat de verdamper kapot is, schijnbaar zijn de verdampers van OMVL nogal gevoelig voor storing..

de klep helemaal weglaten heb ik nog niet geprobeerd, maar ik denk dat hij er niet voor niets zit.

jacques1967
Geregistreerd lid

Bericht door jacques1967 » za 30 jan, 2010 19:47

Maar mocht je toch een nieuwe verdamper willen, je kunt afstelinfo en dergelijke bekijken op Luccio products webshop. Even doorklikken op verdampers op dez site . Een vervangende nieuwe kost daar afhankelijk van je uitvoering 129 of 139 euro (type r90)

jacques1967
Geregistreerd lid

Bericht door jacques1967 » ma 01 feb, 2010 22:51

@Brassai: Kijk eens onder google naar Mulano,s vraagbaak . Daar staan alle items om backfire te voorkomen en juist onderhoud te geven aan je lpg installatie. Waarschijnlijk zit je verdamper vol met sludge en of de stappenmotor. Schoonmaken met wasbenzine daarna met perslucht. Aftappunt zit aan de onderzijde van de verdamper. Wellicht is die verdamper niet kapot maar eerder verstopt. Trouwens die klep die krom was behoort bij de lpg installatie en is idd om de LMM te beschermen.

Brassaï
Geregistreerd lid

Bericht door Brassaï » ma 01 feb, 2010 23:13

Bedankt Jacques,

Ga ik zeker eens bekijken.
De verdamper schoonmaken zal waarschijnlijk geen overbodige luxe zijn.

Mooi karweitje voor volgend weekend. (heb ik meteen een excuus om niet mee te gaan naar schoonfamilie ;-) )

Ik hou je op de hoogte.

Brassaï
Geregistreerd lid

Bericht door Brassaï » wo 03 feb, 2010 16:42

Op aanraden van Jacques heb ik de stappenmotor schoongemaakt.
De verdamper wilde ik ook reinigen, maar ik kon de aftap-nippel niet vinden en had geen zin om alles uit elkaar te halen.

Met enkel de stappenmotor schoongemaakt al een enorm verschil!
De auto reageert veel beter op het gaspedaal en lijkt soepeler te draaien..

Super!

Nu afwachten of ik nog een backfire krijg. Zo ja dan moet hij maar naar de lpgboer om de verdamper ook te laten schoonmaken.

jacques1967
Geregistreerd lid

Bericht door jacques1967 » wo 03 feb, 2010 21:24

Ik heb hetzelfde verschijnsel in het verleden gehad, weliswaar een installatie van Vialle. Heb ook de verdamper vervangen toen en bij het overzetten had ik een mooie pot mayonaise welke uit de verdamper lekte. Maar indien je stappenmotor al versmeerd is , kun je er van uitgaan dat de verdamper inwendig niet schoon is . Kan een defect zijn maar hoeft dus niet perse . Ik heb in elk geval nog geen backfire meer gehad sindsdien. Als je die aftapplug niet los krijgt , kun je er ook voor kiezen om de gasleiding zelf los te koppelen . Let op bij dit klusje kun je maar beter even geen rokertje op de lip hebben , indien u mocht roken!(gasleiding vanaf de tank loopt dan leeg , dus alleen de leiding.) Bij deze handeling kunt u ook het lpg filtertje(zit inwendig direkt aan de gasaansluiting in de verdamper) reinigen. Nog een tip, spuit een iets WD40 in het stappenmotortje , lpg smeert namelijk niet .

Plaats reactie