Ontstekingstijdstip turbo op LPG

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
brinky
Donateur
Donateur

Ontstekingstijdstip turbo op LPG

Bericht door brinky » do 03 sep, 2009 21:26

Wie kan mij vertellen wat het ideale ontstekingstijdstip is bij een turbo op LPG, onder vollast, ca 1 bar turbodruk?

Op benzine zou dit iets van 9 a 11 graden BDP zijn. LPG heeft andere kenmerken, waar een iets ander ontstekingstijdstip bij zou passen.

72sonett3
Geregistreerd lid

Re: Ontstekingstijdstip turbo op LPG

Bericht door 72sonett3 » do 03 sep, 2009 23:41

Onder vollast bij 1 bar druk loopt de motor >2500 tpm, de centrifugaalvervroeging zal dan ook werken en dan is het tijdstip zeker 20-30 graden vervroegd. Zit er ook een (dubbelwerkende) vacuumvervroeging/'verlating' op de verdeler?

Bedoel je met 9-11 graden niet gewoon het stationaire ontstekingstijdstip?

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » do 03 sep, 2009 23:59

72sonett3 schreef:Onder vollast bij 1 bar druk loopt de motor >2500 tpm, de centrifugaalvervroeging zal dan ook werken en dan is het tijdstip zeker 20-30 graden vervroegd. Zit er ook een (dubbelwerkende) vacuumvervroeging/'verlating' op de verdeler?

Bedoel je met 9-11 graden niet gewoon het stationaire ontstekingstijdstip?
Zonder de centrifugaalvervroeging bedoel ik.

Er zit een dubbele vervroeging/verlating op. Je stelt stationair af op 16 graden. Bij turbodruk gaat deze naar 10. En bij vacuum wordt er een heleboel vervroegd (naar ca 30 ofzo). Zo werkt het op benzine.

Bij niet-turbo motoren is de vuistregel dat LPG langzamer ontbrandt en je 1 a 2 graden eerder kunt ontsteken.

Mijn vraag is eigenlijk of dit ook voor een turbomotor geldt. Dus, ontbrandt LPG bij 1 bar turbodruk sneller of langzamer dan benzine?

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » vr 04 sep, 2009 0:12

brinky schreef:... ontbrandt LPG bij 1 bar turbodruk sneller of langzamer dan benzine?
Ik denk dat de druk niet uitmaakt, het blijft langzamer ontbranden, ik zou de ontsteking dus stationair op 18 graden afregelen, met vacuumslangetje los en afgesloten..
Die turbo gebruik je toch vaker niet dan wel, i.t.t. LPG. Je moet kiezen voor die situatie die het meest optreedt, je kunt niet alles hebben... :(

baszwolle
Geregistreerd lid

Bericht door baszwolle » vr 04 sep, 2009 0:17

ja maar als je wel vol gas geeft wil je geen gedonder in het vooronder

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » vr 04 sep, 2009 0:25

brinky schreef: Mijn vraag is eigenlijk of dit ook voor een turbomotor geldt. Dus, ontbrandt LPG bij 1 bar turbodruk sneller of langzamer dan benzine?

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » vr 04 sep, 2009 9:12

baszwolle schreef:maar als je wel vol gas geeft wil je geen gedonder in het vooronder
Nee, maar als je niet vol gas geeft ook niet... Je moet dus kiezen en dan kies je voor de situatie die het meest voorkomt en dat is in het algemeen gewoon rustig op LPG met 100-120 km/u rijden op de snelweg en dan gebruik je de turbo niet.
Je zet de ontsteking dus stationair 2 graden vroeger, op 18 graden.

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » vr 04 sep, 2009 10:24

Ik stel deze vraag dus om misschien wel over te gaan op een vrij programmeerbare ontsteking, zodat de gehele map herschreven kan worden.

Daarom, mensen, laat los wat er gebeurt bij deellast - is voor deze thread niet van belang. Ik wil weten wat er bij vollast en 1 bar turbodruk gebeurt met het LPG mengsel.

elvirisimo
Geregistreerd lid

Bericht door elvirisimo » vr 04 sep, 2009 10:56

@Brinky

Interessante vraag - ik zou zeggen:
-bij een hogere druk zijn de chemische reacties sneller (dus ook verbranding)
-had ook ergens gelezen (een van de vele saab boeken) dat de ontsteking bij (volle) druk een paar graden (5 dacht ik) wordt vertraagt - vergeleken met "normale druk"

De twede punt bevestigd de eerste. In jouw geval zou ik gewoon het gaan vertragen als je het drukafhankelijk kan mappen

Dit gaat binnenkort ook in mijn KdFi project rol spelen.

Dus wat voor ontsteking ga je gebruiken ? :)

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » vr 04 sep, 2009 14:04

brinky schreef:... vrij programmeerbare ontsteking, zodat de gehele map herschreven kan worden...
OK, dat verandert het verhaal... Ik ben al wat ouder en denk nog wat conventioneel...

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » vr 04 sep, 2009 14:22

OK, heb nog geen 100% antwoord op mijn vraag, maar laat ik verder gaan in dit topic door alle kaarten op tafel te leggen.

Setup: 900 B202 T16 blok (dus met turbozuigers) en ontsteking van een t16 die rijdt op LPG via een verdamper en mengstuk voor de turbo. Ik heb een airfuel meter aangesloten op de smalleband lambda sensor. Ik gebruik een manual boost controller. Geen intercooler.

Nu mijn wastegate wat is afgesteld (stond veel te slap) kan ik meer turbodruk draaien. Bij volgas, 1 bar turbodruk, krijg ik detonatie dat duidelijk hoorbaar is. 1 bar is ook veel... en ik heb geen intercooler dus warmte is een issue, maar daarentegen wel een turboblok met lagere compressie, dat op klopvaste LPG loopt.

Als ik de onsteking later zet (van fabriekswaarde 16 naar ca 14 graden stationair = 8 graden bij turbodruk + dan nog de centrifugale vervroeging erbij) heb ik minder detonatie, maar ook minder power (omdat de vonk pas komt als de zuiger alweer naar beneden gaat, lijkt me).

Op mijn airfuel meter loopt de wagen rijk (2 a 3 streepjes in het groen) - ook wanneer er detonatie op treedt.

Vraag: bij benzine is het zo dat een rijker mengsel een koelend effect heeft. Bij LPG dat droog de cilinders in gaat is dat niet het geval. Zou het kunnen dat ik een te rijk mengsel heb, met als gevolg detonatie?

En om nog even terug te komen op het ontstekingsverhaal... ik denk dat ik bij deellast nog veel meer voorontsteking dan de 2 graden extra kan gebruiken... eerder richting de 5 of 6. Bij vollast is 1 graad voldoende - althans dat is wat ik ervaar bij het prutsen aan mijn wagie.

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » vr 04 sep, 2009 14:34

Via google gevonden:
at the base is/was a mention that for turbos the mix needs to be richer for turbo cooling. I have been informed by them that they have changed it to refer to petrol or not to refer to lpg or Diesel as to go rich with these two fuels is the opposite to petrol. Go too rich and you get excessive heat - warp/crack manifolds etc

NA tuning have looked for in the past 13.8 to 14.2 on power with 15.5 for cruise and 15.5 for idle

Turbo got 15.5 cruise, 14.2 idle (needs more leaning but saves any leanout on snap throttle says my guru, 13.6 to 14.2 turbo boosting (gets leaner as the revs increase)
Hmmmm... :)

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » za 05 sep, 2009 9:36

Willeme, ik begrijp je verhaal van aanpassen armpje e.d.. Dit is eigenlijk je analoge ontstekingsmap mechanisch bewerken. Is eventueel een optie, maar zover ben ik nog niet.

Ik moet eerst bepalen op hoeveel graden ik dan mijn ontsteking wil hebben staan... en ik ben nu zover dat als ik:
* de ontsteking verlaat er geen detonatie meer optreedt, maar power verlies
* ik verder vervroeg er snel detonatie optreedt
Hij staat nu dus op 16 graden (zoals ook bij benzine behoort) en dat rijdt aardig. Kom ik boven de 4500 toeren dan blijft het altijd nog even spannend.

Dus nu nog het mengsel... volgende week zaterdag gaat de auto op de bank. Dus dan weten we het... of-ie arm of rijk loopt. Tot die tijd experimenteer ik zelf lekker door (wil toch het liefst beginnen met een zo goed mogelijke setup).

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » za 05 sep, 2009 12:41

Ik lees op diverse fora dat een te rijk lpg mengsel juist wel pingelt, gezien de droge eigenschappen en daardoor ook niet-koelend.

Heb een vialle c4 of c5 verdamper, zonder compensatie, mengstuk voor de turbo.

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » za 05 sep, 2009 14:17

Op mijn airfuel meter is het mengsel juist rijk (3 lampjes groen).

Plaats reactie