Stilvallen op LPG

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
cédric
Geregistreerd lid

Stilvallen op LPG

Bericht door cédric » do 28 mei, 2009 18:25

Mijn vriendin heeft 3 weken geleden haar Saab 900NG op benzine verkocht omdat het te kostelijk werd om elke dag heen en weer naar Brussel te rijden.
We moesten dan op zoek naar een plaatsvervanger en dat is een atmosferische Saab 900 classic 2 liter 16 klepper geworden.
Verleden week zijn we voor de eerste keer de wagen gaan bezichtigen en hij zag er nog netjes uit.
De wagen had 2,5 jaar stil gestaan in een garage en nadien ongeveer 6 maand buiten op een betonnen vloer.
De battery was plat , maar met behulp van een startbatterij startte hij na enkele omwentelingen.
De eerste minuten wat er een tikkende klep hoorbaar , maar dit stopte uiteindelijk -> hydraulische klepstoter die nog moest gevuld worden.
De wagen is voorzien van een LPG installatie met verdamper.
De wagen startte goed op bezine en na eens op het gaspedaal te duwen schakelde hij vlot over op lpg en ook op lpg draaide hij goed.

Vandaag zijn we de wagen gaan oppikken , maar spijtig genoeg wil hij niet meer draaien op lpg.
Hij start op benzine , maar vanaf dat ik op het gaspedaal duw hoor ik een klik dat hij overschakelt op lpg en meteen daarna valt hij stil...

Wie kan mij helpen ?

Hier zijn enkele foto's van de nieuw aangekochte saab.

Afbeelding

Afbeelding
Is het normaal dat dit klepje los hangt ?

Afbeelding

Afbeelding

De wagen heeft overigens 230 000 km en is in 1998 op LPG gelegd.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » do 28 mei, 2009 18:31

Hij liep dus eerst wel goed op LPG bij bezichtiging? Heeft de verkoper er misschien aangezeten ofzo... je weet het nooit. Of de LPG is op, maar ik neem aan dat je dat wel gecheckt hebt.

jwaterink
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door jwaterink » do 28 mei, 2009 18:42

membraam verdamper gescheurd na 1 poging? ding heeft immers jaren stilgestaan.

De900C-GAS
Geregistreerd lid

Bericht door De900C-GAS » do 28 mei, 2009 18:44

Zat ik ook aan te denken, maar een slechte zekering, door oxidatie wil ik ook niet uitsluiten. :idea:

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » do 28 mei, 2009 18:44

Komt er uberhaupt LPG uit de verdamper? Zo niet -> een van de afsluiters defect of niet goed aangesloten (kabelbreukje?).

Of bevriest de verdamper? Dan zou je toch denken dat-ie nog wel ff blijft lopen... paar seconden.

Wat dat dat gekke T-stukje ter hoogte van de koelslang uit je kop daar? Zie foto. Lijkt me ook iets van de LPG-installatie.

Het luikje in de plastic kap is voor de koppeling. Je kunt het vierkante dopje er zo weer op drukken. Of als dat niet lukt... open blijven is ook geen punt.

De900C-GAS
Geregistreerd lid

Bericht door De900C-GAS » do 28 mei, 2009 18:48

Dat plastike 'ding' is volgens mij een afsluiter, elektrische CO-regeling of een 'A.I.C.-regelaar'van de L.P.G.-installatie,
die hoogstwaarschijnlijk vervangen is door het 'koperen ding', mogelijk een mechanisch afstelbare CO-regeling. :idea:

cédric
Geregistreerd lid

Bericht door cédric » do 28 mei, 2009 20:48

Hoe kan/mag ik veilig testen of er nog LPG uit de verdamper komt ?
Ik ben een leek op het gebied van LPG en zou niet graag hebben dat de boel ontploft... :roll:

cédric
Geregistreerd lid

Bericht door cédric » do 28 mei, 2009 20:49

Ohja , LPG tank is nog halfvol. Het is wel de LPG die er nog inzat toen de verkoper hem 3 jaar geleden op stal zette.

cédric
Geregistreerd lid

Bericht door cédric » do 28 mei, 2009 23:05

LPG werkt plots weer... :s

Is het normaal dat de benzinepomp blijft zoemen terwijl de wagen op lpg draait ?

noknokius
Geregistreerd lid

Bericht door noknokius » vr 29 mei, 2009 10:22

Kijk de contactjes eens na, dit was bij mij het probleem van de ene keer wel, de andere keer niet op LPG willen lopen.

cédric
Geregistreerd lid

Bericht door cédric » vr 29 mei, 2009 16:35

[]Gewoon de contactjes die in het motorcompartiment zichtbaar zijn en met de lpg te maken hebben ?
Of zijn er ook ergens contactjes die niet direct zichtbaar zijn die ik zeker ook eens moet nakijken ?

noknokius
Geregistreerd lid

Bericht door noknokius » vr 29 mei, 2009 16:56

Bij mij was alles nagelopen wat in het motorcompartiment zit. Even schoongemaakt en uiteindelijk werkte alles weer normaal.

Gripen
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Gripen » ma 15 jun, 2009 18:39

cédric schreef: Is het normaal dat de benzinepomp blijft zoemen terwijl de wagen op lpg draait ?
Cédric, is normaal hoor. Gebeurt express, zodat de pomp niet vast gaat zitten, en de benzine rondgepompt wordt

cédric
Geregistreerd lid

Bericht door cédric » za 27 jun, 2009 17:16

Ondertussen terug hetzelfde probleem.
Bij overschakelen valt hij terug stil.
Volgende week ga ik naar de LPG specialst , eens zien wat die te vertellen heeft.

Oscar900T
Geregistreerd lid

Bericht door Oscar900T » za 27 jun, 2009 20:19

Kan nooit heel veel bijzonders zijn gok ik ... we wachten bericht af :)

Plaats reactie