Het is zover.. een verse kop voor de Aero! (na dik 130k lpg)

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
Plaats reactie
davidjoost
Geregistreerd lid

Het is zover.. een verse kop voor de Aero! (na dik 130k lpg)

Bericht door davidjoost » wo 15 apr, 2009 0:04

Na 130k op benzine en daarna dik 130k was het dan toch tijd om de 9-5 Aero van een verse cilinderkop te voorzien. Aanleiding was moeizaam starten door compressieverlies op de derde cilinder. De kleppen bleken aardig ingeslagen te zijn. Desondanks een zeer respectabele score! De levensduur van de cilinderkop van een 9-5 Aero op gas bleek (vermoedelijk met dank aan de Flashlube) twee keer zo lang als 'de experts' hadden verwacht. 8)

Wie had dat gedacht? Na alle onheilspellende berichten op het forum 3 jaar geleden, toen een 9-5 Aero op gas nog een onbekend fenomeen was....! Als de gereviseerde kop met geharde kleppen/klepzittingen inderdaad (minstens) x zo lang meegaat op gas, gaan we zeker de 5 ton halen met de Aero! Op LPG! :twisted:

Overigens nog steeds de eerste uitlaat (slijt minder op LPG), eerste turbo (altijd laten nadraaien) en eerste koppeling.... Met het Koni FSD onderstel voelt en rijdt hij nog als nieuw! :D En dat met >264.000km op de teller.

Afbeelding

Volgas naar de 5 ton!

Afbeelding

Maar eerst rustig met de nieuwe cilinderkop inrijden... :lol:

jwaterink
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door jwaterink » wo 15 apr, 2009 0:36

Gereviseerde kop met sterkere kleppen? Weet je zeker dat er niet gewoon een gestraald T5 koppie op is geschroefd :lol: :wink:

davidjoost
Geregistreerd lid

Bericht door davidjoost » wo 15 apr, 2009 0:52

[]Op dit moment is de Aero koploos..... Het wachten is op het revisiebedrijf. Sinds wanneer ben jij trouwens overgelopen naar de brandstof van de duivel? :evil:

Sadelrûker
Geregistreerd lid

Bericht door Sadelrûker » wo 15 apr, 2009 22:05

Jouw verhaal is nogal positief, maar eerlijk gezegd valt het me wel een beetje tegen dat er met flash lube na 130k al een nieuwe kop moet.

Ik dacht dat zonder flash lube er meestal na 100k een koprevisie nodig was, dus dit is wel 30% meer. Maar het lijkt op uitstel van executie.

Voor het gemak reken ik de de 130k op benzine niet mee, want daar slijt de kop toch niet van :?: :wink:

Nou ja, er zijn meer flashlube aero's op de weg, dus over een jaar of 3-4 kunnen we vast wel wat statistiek opstellen voor wat de levensverlengende werking van flashlube 8)

davidjoost
Geregistreerd lid

Bericht door davidjoost » wo 15 apr, 2009 22:11

Tsjah, van een Aero kun je verwachten dat hij meer wordt belast dan een 2.0t... Bij aanschaf en het besluit er LPG in te zetten, hadden wij de verwachting al na 50.000km aan de beurt te zijn. De flashlube was in het kader van baat het niet dan schaadt het niet en geeft inderdaad uitstel van executie. Voor ons was die kostenpost van 2000 euro al ingecalculeerd en lang en breed terugverdiend.

Uiteraard is hij in die 130.000km niet ontzien... :twisted:

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » wo 15 apr, 2009 22:14

David Joost,
Hebben jullie voor de LPG tank nog hulpveren oid geplaatst?
Btw erg mooie foto's van een erg mooie 9-5 8)

davidjoost
Geregistreerd lid

Bericht door davidjoost » wo 15 apr, 2009 22:17

Nee er zitten wel nieuwe schokbrekers rondom onder, van het type Koni FSD. Daarbij konden we de achterste een stukje hoger zetten, dus hij staat nu weer wat rechter. Die schokbrekers zijn echt een super aanrader! Een veel vlakkere wegligging i.c.m. een sterk verbeterd comfort.

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » wo 15 apr, 2009 22:21

Volgende week krijg ik ook Koni FSDs onder mijn auto, in combinatie met Abbott veren -iets lager en iets stugger dan origineel standaard- en precies de wielen die jullie hebben.
Ik ben heeeel benieuwd.

davidjoost
Geregistreerd lid

Bericht door davidjoost » wo 15 apr, 2009 22:56

Dan hoop ik dat de veren slechts een hele bescheiden verlaging hebben, anders wordt de werking van de FSD-dempers teniet gedaan door de kortere veerwegen. Ze zijn ontwikkeld voor de originele vering. Ik ben wel erg benieuwd naar je ervaringen! Overigens zijn die velgen kl#te om schoon te houden... :lol:

jwaterink
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door jwaterink » wo 15 apr, 2009 23:05

davidjoost schreef:[]Op dit moment is de Aero koploos..... Het wachten is op het revisiebedrijf. Sinds wanneer ben jij trouwens overgelopen naar de brandstof van de duivel?
Waha, wat een gepikeerde reactie, vorig jaar oktober, omdat die blauwe zwaar onderhoudt nodig was (1 wiellager, 2 aandrijfassen) en toe aan 4 nieuwe lpi injectoren en een lpi pomp.

davidjoost
Geregistreerd lid

Bericht door davidjoost » wo 15 apr, 2009 23:38

@ jwaterink: had eigenlijk nog een :wink: bij gemoeten... gelukkig ben je tot inkeer gekomen en heb je de TiD te koop staan! :lol:

Ibanez
Geregistreerd lid

Bericht door Ibanez » vr 17 apr, 2009 22:12

Sadelrûker schreef:Jouw verhaal is nogal positief, maar eerlijk gezegd valt het me wel een beetje tegen dat er met flash lube na 130k al een nieuwe kop moet.

Ik dacht dat zonder flash lube er meestal na 100k een koprevisie nodig was, dus dit is wel 30% meer. Maar het lijkt op uitstel van executie.

Voor het gemak reken ik de de 130k op benzine niet mee, want daar slijt de kop toch niet van?

Nou ja, er zijn meer flashlube aero's op de weg, dus over een jaar of 3-4 kunnen we vast wel wat statistiek opstellen voor wat de levensverlengende werking van flashlube
Als je dikwijls 240 op de klok rijdt dan gaat het wel aanzienlijk sneller met de cylinderkop. :twisted:

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » vr 17 apr, 2009 22:22

Gefeliciteerd Davidjoost. Nu weet je dat jij deze kosten in ieder geval niet meer zal krijgen als je de Aero na je studie overneemt. :wink:

rdebets
Geregistreerd lid

Bericht door rdebets » di 05 mei, 2009 13:03

davidjoost schreef:Tsjah, van een Aero kun je verwachten dat hij meer wordt belast dan een 2.0t... Bij aanschaf en het besluit er LPG in te zetten, hadden wij de verwachting al na 50.000km aan de beurt te zijn. De flashlube was in het kader van baat het niet dan schaadt het niet en geeft inderdaad uitstel van executie. Voor ons was die kostenpost van 2000 euro al ingecalculeerd en lang en breed terugverdiend.

Uiteraard is hij in die 130.000km niet ontzien...
Even afkloppen, maar mijn 2.3t heeft bij 300K nog steeds zijn originele cylinderkop terwijl er bij 120K LPi ingebouwd is. Mijn flashlube is trouwens altijd leeg (vergeet ik gewoon te vullen), dus daar kan het niet aan liggen. Misschien moet je Flashlube wel inbouwen maar niet vullen....

Plaats reactie