Ik snap er geen f*ck meer van!!
-
davidjoost
- Geregistreerd lid
Misschien kun je wat ideeën opdoen uit dit topic, voor mogelijke oorzaken?
viewtopic.php?t=16457
Ik kan wel van alles lopen roepen, maar ik zou beginnen eens uit te laten lezen welke foutcode die check engine melding oplevert. Bijv. brandstoftekort of verkeerd mengsel en evt. welke cilinder? Dan kun je wat gerichter zoeken.
viewtopic.php?t=16457
Ik kan wel van alles lopen roepen, maar ik zou beginnen eens uit te laten lezen welke foutcode die check engine melding oplevert. Bijv. brandstoftekort of verkeerd mengsel en evt. welke cilinder? Dan kun je wat gerichter zoeken.
-
davidjoost
- Geregistreerd lid
-
davidjoost
- Geregistreerd lid
In dit topic staat iemand die lyrisch is over een adres waar veel met Saab & LPG wordt gedaan, in Amersfoort. Dat is wel het proberen waard!
viewtopic.php?t=36831&start=15
En anders heb ik nog wel wat adresjes voor je per pb, die wat verder weg zijn.
viewtopic.php?t=36831&start=15
En anders heb ik nog wel wat adresjes voor je per pb, die wat verder weg zijn.
-
davidjoost
- Geregistreerd lid
-
Robke
- Geregistreerd lid
-
nelfrikandel
- Geregistreerd lid
Ik denk voor 99% zeker dat je een LPi systeem hebt, hij is toch zeker G3 op kenteken? Een vialle van een recent jaar die G3 is, kan volgens mij geen verdampersysteem zijn. Maar je ziet het zo onder de kap, de verdamper is een groot rond geval, die moet je ergens zien zitten, dat bouw je niet zomaar uit het zicht...Martijn Oosterom schreef:Ik zou je het eerlijk gezegd niet kunnen vertellen.
Wat is het verschil?
Overigens heb ik net deze topic en de diverse gelinkte oudere topics doorgelezen, en komt de beschrijving precies overeen met het fenomeen dat zich (gelukkig vrij zelden) bij mijn 9-5 voordoet.
Deze heeft het al sinds ik hem heb (nu iets meer dan een jaar) en was me tijdens de eerste proefrit al opgevallen. Dus gaan stotteren na een lange rit op contstante snelheid (cruise control, en dan afremmen voor een afrit) met knipperend CE en af en toe bij lichtjes op koppel accelereren (gas indrukken bij +/- 60 in de hoogste versnelleing, en dan zachtjes accelereren, zodat je net geen kick down krijgt) en heel soms bij plankgas acceleratie uit stilstand. Ik verdacht aanvankeljk de automaatbak, maar op vakantie kwam ik erachter dat het bij benzine rijden nooit gebeurt. Dus het ligt denk ik aan de LPG installatie. Vooralsnog is het niet storend genoeg om me over op te winden, maar ik heb er nu een aantal plausibele verklaringen voor gelezen nu.
-
jurre
- Geregistreerd lid
Martijn Oosterom
http://www.amt.nl/web/Vraagbaak/tonen-v ... 999-03.htm
Ik heb een 9.3 Lpt, bj. 2001 met een Vialle Lpi had dezelfde problemen, na diverse controles en een stukje te hebben gelezen in Auto & Motor Techniek, heb ik de bougies op 0.8 mm gezet ( i.p.v. de standaard afstelling 1.1 mm) nog geen problemen weer gehad.af en toe aan het einde van een snelwegrit even haperen. Ook bij snel optrekken komt er wel eens een hikje in voor.
http://www.amt.nl/web/Vraagbaak/tonen-v ... 999-03.htm
-
vincde
- Geregistreerd lid
Hoi, als je een LPI installatie hebt en die pomp zit er echt al 315dkm in dan zal hij de boosdoener zijn. Luister eens in de kofferbak naar de pomp. Moet rustig draaien en bij gas geven moet hij sneller gaan draaien. De klacht die je schoonvader heeft komt volgens mij uit een injector die niet goed werkt. Ik heb dit verschijnsel ook, als ik op de uitrit van een snelweg het gas los laat gaat de motor uiteindelijk een beetje happeren. Tijdens gas los stopt de inspuiting en ontsteking waardoor er een lekkende gas injector wel gas inspuit maar niet ontbrandt. Als je tijdens het uitrollen heel licht gas houd heb je er geen last van (althans ik niet)Martijn Oosterom schreef:Gisteravond even bij mijn schoonvader geweest (vorige eigenaar 9-5) en hij wist mij te vertellen dat de pomp er al van begin af aan in zou zitten.
Inmiddels dus al dik 315.000 km. Hijzelf heeft nooit een software update laten uitvoeren, wat dus betekend dat het al dik 4 jaar niet meer is gedaan.
Straks na de huishoudelijke taakjes maar even naar de gasboer.
PS: mijn schoonvader (900NG cabrio) begint nu ook dezelfde klachten te krijgen als Nel, af en toe aan het einde van een snelwegrit even haperen. Ook bij snel optrekken komt er wel eens een hikje in voor.
succes Vincent
-
jurre
- Geregistreerd lid
vincde schreef,
Ik kwam bij de gasboer met dezelfde problemen als martijn, conclusie de LPI pomp defect. Tja dat kosst euri's.
Kom ik met dezelfde problemen bij de garage, laat ik de storing uitlezen omdat het motormanagementlampje af en toe brand, lambdesonde defect, nog meer euri's kwijt als ik dit allemaal zou laten repareren.
Na veel zoeken bougies bijgesteld, zoals eerder beschreven.
Na een kwartier zelf sleutelen is het probleem bij mij nog niet weer voorgekomen. Heb er inmiddels alweer 5000 km mee gereden.
Dus hoe wordt de storing en de levensduur van de LPI pomp en installatie gecontroleerd of zijn het vaak aannames bij de gasboeren, van het zal de pomp wel zijn ???????
als je een LPI installatie hebt en die pomp zit er echt al 315dkm in dan zal hij de boosdoener zijn
Ik kwam bij de gasboer met dezelfde problemen als martijn, conclusie de LPI pomp defect. Tja dat kosst euri's.
Kom ik met dezelfde problemen bij de garage, laat ik de storing uitlezen omdat het motormanagementlampje af en toe brand, lambdesonde defect, nog meer euri's kwijt als ik dit allemaal zou laten repareren.
Na veel zoeken bougies bijgesteld, zoals eerder beschreven.
Na een kwartier zelf sleutelen is het probleem bij mij nog niet weer voorgekomen. Heb er inmiddels alweer 5000 km mee gereden.
Dus hoe wordt de storing en de levensduur van de LPI pomp en installatie gecontroleerd of zijn het vaak aannames bij de gasboeren, van het zal de pomp wel zijn ???????
-
vincde
- Geregistreerd lid
-
davidjoost
- Geregistreerd lid
-
jurre
- Geregistreerd lid
vincde schreef
Ik heb de mijne toen de storingscode uitlaten lezen, i.v.b. motormanagementlampje wat af en toe brande, dit met een Bosch KTS diagnose systeem, (fout code P 0134) conclusie monteur lambdesonde defect. De lambdesonde regeling gemeten, op benzine regelde hij wel maar op gas weinig tot niets, vreemd.
Ook het CO en HC gehalte gemeten, het CO was goed maar het HC gehalte was veel te hoog, wat inhield dat de motor geen goede verbranding had. Dit ondanks dat er net nieuwe bougies inzaten. Ben eens bij Auto & Motor Techniek gaan kijken naar bougies en LPG. ( dit linkje dus http://www.amt.nl/web/Vraagbaak/tonen-v ... 999-03.htm ) na veranderen van electrode afstand CO en HC goed.
Het blijkt dus een bekent probleem te zijn op LPG
davidjoost schreefUiteraard zal je dan eerst ook de basisi dingen moeten controleren (luchtfilter/bougies enz)
dat is wat ik bedoel.Die tip van de bougies is er ook eentje om te proberen/onthouden voor mensen die dit probleem hebben!
Ik heb de mijne toen de storingscode uitlaten lezen, i.v.b. motormanagementlampje wat af en toe brande, dit met een Bosch KTS diagnose systeem, (fout code P 0134) conclusie monteur lambdesonde defect. De lambdesonde regeling gemeten, op benzine regelde hij wel maar op gas weinig tot niets, vreemd.
Ook het CO en HC gehalte gemeten, het CO was goed maar het HC gehalte was veel te hoog, wat inhield dat de motor geen goede verbranding had. Dit ondanks dat er net nieuwe bougies inzaten. Ben eens bij Auto & Motor Techniek gaan kijken naar bougies en LPG. ( dit linkje dus http://www.amt.nl/web/Vraagbaak/tonen-v ... 999-03.htm ) na veranderen van electrode afstand CO en HC goed.
Het blijkt dus een bekent probleem te zijn op LPG
-
Bouko
- Geregistreerd lid
willeme 1 schreef:en hier al vaak behandeld, ook dat stuk uit amt, en ook al weer oud nieuws, beter is het een vervangende bougie te nemen met een glijvonk of een irridiumbougie, zeker nu de lpg steeds vaker vloeibaar ingespoten wordt
naar het is niet altijd de oplossing hoor, gebrekkig onderhoud zoals ik hier lees ligt meer voor de hand
vertel eens, wat is volgens jou gebrekkig onderhoud?