Ervaringen na een half jaar LPG

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
Koppelbaas
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Ervaringen na een half jaar LPG

Bericht door Koppelbaas » di 27 dec, 2016 8:49

Inmiddels rij ik een half jaar op LPG en gaat allemaal redelijk probleemloos.
- Grootste issue: het pijpje wat ik op de vulnippel schroef ging er lastig op. Zelfs een keer gaslekkage gehad doordat pijpje er niet goed op zat, lpg stroomde (vloeibaar) langs de auto naar beneden, dat was niet grappig. Ik heb de rubber manchet iets bijgesneden en nu werkt het prima
Paar kleine dingen:
- in Italië het verloopnippel op het dak laten liggen en weggereden :mrgreen:
- ruik af en toe een lichte gaslucht na het tanken. Al eens door laten meten bij Agin maar daar niets kunnen detecteren.
- Als ik echt plankgas rijdt/optrek dan trekt de installatie het niet en houdt in, waarschijnlijk te weinig gasaanvoer. Volle 270 pk dus niet helemaal aanspreekbaar op gas. Is voor mij niet echt een issue, vermogen genoeg.
- ik blijf me verbazen over de enorme procentuele verschillen in LPG prijzen. Tank nu voor 0,56 per liter, maar gisteren ook nog 0,83. Dat is een prijsverschil van 48%! De app van directlease doet wonderen als je in onbekend gebied moet tanken en niet voor verrassingen wil komen te staan.
- verbruik ligt constant rond de 13 l/100km, is niet weinig en toch wel fors meer dan ik me kan herinneren onder benzine (30%?)

Doordat de LPG-installatie de achterkant van de auto verzwaard wordt de vering te veel belast. Hadden laatst nog een fietsendrager achterop gemonteerd maar konden toen geen enkele verkeersdrempel meer nemen. Inmiddels verzwaarde (Heavy duty) achterveren laten monteren en is nu heel stuk beter. Achteraf had ik dit meteen moeten doen met de inbouw.

Als je de rekensom maakt en verhoogde verbruik en vervangen vering mee calculeert ben ik benieuwd waar dan het omslagpunt ligt. Grove berekening:
Heb in een half jaar 1300 liter gasgetankt, ongeveer euro per liter bespaard, maar 30% meer verbruik dus eigenlijk maar 0,67. Dus ongeveer 900 euro in een half jaar. Dan zou ik het in 2,5 jaar hebben terugverdiend (indien LPG installatie volledig afgeschreven en ik heb belasting ook nog niet meegenomen).

Bovenstaande is een langer verhaal geworden dan ik dacht, maar vond het toch wel leuk om met jullie te delen.

K0ENIE
Geregistreerd lid

Re: Ervaringen na een half jaar LPG

Bericht door K0ENIE » di 27 dec, 2016 10:05

Wat voor een installatie is het? Vialle?

Hertog
Geregistreerd lid

Bericht door Hertog » di 27 dec, 2016 10:23

Wat betreft de gaslucht: is het niet gewoon dat je het nippeltje in de auto legt na het tanken? ;)

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » di 27 dec, 2016 10:26

geeft mooi de feiten weer en dat je dus wel even bezig bent om het zich terug te laten verdienen.
Hopelijk blijven 'kleinere' technische gebreken nog lang uit.

Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Thieuke » di 27 dec, 2016 10:50

Ik wil je even iets op je hart drukken. Als je kleppen je lief zijn laat je of de lpg installatie aanpassen naar je vermogen of je past je ecu software aan naar de lpg installatie.

Als jij probeer 270 pk te halen op 4 witte lpg injectoren dan snap ik dat je auto dat niet wil. Dat is veel te veel vermogen voor de lpg installatie in zijn huidige vorm, ervan uitgaande dat je vialle hebt.

Maar nog erger is dat er een heel gebied zit (200 - 270 pk) waarin je niet merkt dat je installatie het niet trekt en onwijs arm gaat lopen en dat vinden je kleppen en motor echt niet tof.

Dus wil je nog lang genieten van je lpg avontuur zou ik er snel iets aan doen.

DionHPT
Geregistreerd lid

Bericht door DionHPT » di 27 dec, 2016 11:06

Zeker een keertje terug gaan. Staat relatief rustige software op.. dus hij gaat waarschijnlijk te rijk op gas. Dit is gemakkelijk aan te passen door de gas boer, echt even laten doen.

Te veel LPG is te veel hitte.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » di 27 dec, 2016 11:23

De app van DirectLease-TankService kan ik uit eigen ervaring iedereen aanbevelen die gemakkelijk wil besparen. Niet alleen LPG, maar ook de rest van de brandstoffen. :wink:

Voor de lpg rijder met kleine tank is het sowieso heel erg handig.

En ja het prijsverschil bij de lpg aanbieders ligt het laatste jaar wel heel erg uit elkaar. :-S+
Over het algemeen zijn de BP gelegen aan de snelweg in verhouding het goedkoopst.

Maar voor een verschil van 5-10 € op een tank neem ik ook wel eens een afslag.
Gelukkig hanteerd de achterbuurman een huidige prijs van € 0,539. Vd zomer nog €0,399

Koppelbaas
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Koppelbaas » ma 02 jan, 2017 20:23

Bedankt voor de reacties. Er zit een BRC installatie (http://www.brcautogas.nl/hetsysteem/text.html) in en een speciale LPG tune van DionHPT. Motor liep daardoor rustiger dan daarvoor op benzine (en meer vermogen/koppel).
Die gaslucht komt gedeeltelijk van het pijpje inderdaad en die blaas ik een keer door voordat ik hem terug in de auto leg. Dit scheelt al veel.

Ik trek de auto nooit boven de 3500 toeren, meestal ver daar beneden. Mocht ik een stoplichtsprintje willen dan kan ik altijd nog overschakelen op benzine. De kleppen slijten harder met LPG heb ik me laten vertellen. Dan vervang ik ze toch eerder voor lpg kleppen, of denk ik dan te simpel? Ik zal nog een keer langs gaan bij Agin (de installateur).

Gisteren via Belgie naar Frankrijk gereden en de LPG prijzen in Belgie zijn pas echt lachen :D

Valorian
Geregistreerd lid

Bericht door Valorian » ma 02 jan, 2017 21:48

Koppelbaas schreef:Inmiddels rij ik een half jaar op LPG en gaat allemaal redelijk probleemloos.
- ik blijf me verbazen over de enorme procentuele verschillen in LPG prijzen. Tank nu voor 0,56 per liter, maar gisteren ook nog 0,83. Dat is een prijsverschil van 48%! De app van directlease doet wonderen als je in onbekend gebied moet tanken en niet voor verrassingen wil komen te staan.
Hier heb ik me in de tijd dat ik nog LPG reed ook altijd over verbaasd. Wat ik me kan voorstellen is dat mensen die LPG tanken misschien wat minder snel onder de indruk zijn van een relatief hoge prijs aan de pomp omdat hun lasten an zich voor een groter deel vast zijn dan bij benzinerijders. Maar per saldo kan het je zomaar 10 euro kosten als je op de verkeerde momenten je tank vol gooit ;)
- verbruik ligt constant rond de 13 l/100km, is niet weinig en toch wel fors meer dan ik me kan herinneren onder benzine (30%?)
Dat is fors. Ik meende altijd dat het zo'n 10-15% scheelde... Maar zal wellicht per auto / installatie / manier van rijden nog verschillen.

Als je de rekensom maakt en verhoogde verbruik en vervangen vering mee calculeert ben ik benieuwd waar dan het omslagpunt ligt. Grove berekening:
Heb in een half jaar 1300 liter gasgetankt, ongeveer euro per liter bespaard, maar 30% meer verbruik dus eigenlijk maar 0,67. Dus ongeveer 900 euro in een half jaar. Dan zou ik het in 2,5 jaar hebben terugverdiend (indien LPG installatie volledig afgeschreven en ik heb belasting ook nog niet meegenomen).
De inbouw van de installatie zelf is inderdaad snel terugverdiend, maar de hogere wegenbelasting, onderhoud én verzekering zorgen er voor dat je toch best wat km's moet maken om het geheel echt rendabel te houden. En je wilt natuurlijk eigenlijk ook wel echt ver boven het omslagpunt zitten, want voor tientjeswerk ga je niet de nadelen (iets zwaardere loggere auto) voor lief nemen lijkt me. Al kan het wel weer fijn werken dat je je lasten vooral per maand betaald en niet meer aan de pomp ;)

aha!
Donateur
Donateur

Bericht door aha! » ma 02 jan, 2017 22:01

@DionHPT: er is (voor zover mij bekend) geen enkele gasboer die een correcte lambda- èn onstekingsgecorrigeerde map heeft gemaakt bij inbouw van een lpg installatie. Lpg brandstof kan bij lage toeren meer voorontsteking aan dan benzine maar bij hoge toeren minder. Dus moet de tuner de map daarop aanpassen. welke Saab tuner meldt zich?

DionHPT
Geregistreerd lid

Bericht door DionHPT » ma 02 jan, 2017 22:16

Dat heb ik dus gedaan... dat is er wat er staat. Helaas is de LPG naar mijn idee nirt goed ingeregeld. De tuning hebben we gedaan voor de inbouw.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Thieuke » zo 08 jan, 2017 9:07

Brc is ook zelf te tunen. Vriend van mij past steeds de t7 software aan en dan zie ik hem altijd in de lpg ecu ook mappen aanpassen. Misschien is dat een beter idee.

DionHPT
Geregistreerd lid

Bericht door DionHPT » zo 08 jan, 2017 19:12

Is ook wel handig. Voor BRC heb ik zelf nog geen interface. Maar waarom zou je eigenlijk ook. Als de inbouwer gewoon zijn werk doet en regelt dat het allemaal loopt zoals het hoort hoeft dat niet direct.

Maar Koppelbaas mag als hij in de buurt is altijd even langs fietsen voor een Past-Installation aanpassing.

Koppelbaas
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Koppelbaas » ma 09 jan, 2017 23:00

Het lijkt met het beste als ik terug ga naar de inbouwer maar wat moet ik daar dan aangeven?
-Puur symptomen aangeven "hij houdt in met snel optrekken"
- of moet ik iets zeggen over de mogelijke oorzaakoplossing? (voorontsteking?)

Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Thieuke » di 10 jan, 2017 9:09

DionHPT schreef:Is ook wel handig. Voor BRC heb ik zelf nog geen interface. Maar waarom zou je eigenlijk ook.
Dat is vooral nuttig inderdaad als je vaak zelf je setup aanpast en tuned. Of als je een klant krijgt met lpg-installaties (zoals brc en aanverwanten, gebruiken namelijk allemaal dezelfde type ecu), dan kan je die gelijk mee optimaliseren net zoals je dat met t5/7/8 doet. Na een tune valt daar ook altijd wel wat te optimaliseren.

Verstuurd vanaf mijn D6503 met Tapatalk

Plaats reactie