- Grootste issue: het pijpje wat ik op de vulnippel schroef ging er lastig op. Zelfs een keer gaslekkage gehad doordat pijpje er niet goed op zat, lpg stroomde (vloeibaar) langs de auto naar beneden, dat was niet grappig. Ik heb de rubber manchet iets bijgesneden en nu werkt het prima
Paar kleine dingen:
- in Italië het verloopnippel op het dak laten liggen en weggereden
- ruik af en toe een lichte gaslucht na het tanken. Al eens door laten meten bij Agin maar daar niets kunnen detecteren.
- Als ik echt plankgas rijdt/optrek dan trekt de installatie het niet en houdt in, waarschijnlijk te weinig gasaanvoer. Volle 270 pk dus niet helemaal aanspreekbaar op gas. Is voor mij niet echt een issue, vermogen genoeg.
- ik blijf me verbazen over de enorme procentuele verschillen in LPG prijzen. Tank nu voor 0,56 per liter, maar gisteren ook nog 0,83. Dat is een prijsverschil van 48%! De app van directlease doet wonderen als je in onbekend gebied moet tanken en niet voor verrassingen wil komen te staan.
- verbruik ligt constant rond de 13 l/100km, is niet weinig en toch wel fors meer dan ik me kan herinneren onder benzine (30%?)
Doordat de LPG-installatie de achterkant van de auto verzwaard wordt de vering te veel belast. Hadden laatst nog een fietsendrager achterop gemonteerd maar konden toen geen enkele verkeersdrempel meer nemen. Inmiddels verzwaarde (Heavy duty) achterveren laten monteren en is nu heel stuk beter. Achteraf had ik dit meteen moeten doen met de inbouw.
Als je de rekensom maakt en verhoogde verbruik en vervangen vering mee calculeert ben ik benieuwd waar dan het omslagpunt ligt. Grove berekening:
Heb in een half jaar 1300 liter gasgetankt, ongeveer euro per liter bespaard, maar 30% meer verbruik dus eigenlijk maar 0,67. Dus ongeveer 900 euro in een half jaar. Dan zou ik het in 2,5 jaar hebben terugverdiend (indien LPG installatie volledig afgeschreven en ik heb belasting ook nog niet meegenomen).
Bovenstaande is een langer verhaal geworden dan ik dacht, maar vond het toch wel leuk om met jullie te delen.