Hoog verbruik

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
Gebruikersavatar
s.bos
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 244
Lid geworden op: ma 19 nov, 2012 20:49
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Hoog verbruik

Bericht door s.bos » wo 04 dec, 2013 21:26

@ ted: Het gekke is dus juist dat mijn rijstijl heel weinig effect heeft op het verbruik.

@ReinO: Nu je het over een gasmeting hebt. Mijn lambda sonde is ooit uitgelezen en die werd toen als erg grillig omschreven. Hij werd toen uitgelezen ivm een CE, maar dat bleek iets anders te zijn.

@Levensnevel: Er zit hier in Zeeland ook een goede specialist. Ben alleen de naam even kwijt.
Nu: ‘06 9-3 cabrio V6 Aero - zwart
Ex: ‘99 9-3 cabrio FSP - zwart & '99 9-3 coupé 2.0i LPG - Zwart
Rip: '83 99 sedan - Grijs

sprankel
Geregistreerd lid
Berichten: 844
Lid geworden op: za 26 sep, 2009 17:59
Regio: - kies een regio

Re: Hoog verbruik

Bericht door sprankel » wo 04 dec, 2013 22:12

"Mijn lambda sonde is ooit uitgelezen en die werd toen als erg grillig omschreven"
Een lambda sonde kost wat? 60-80 euro maximum? Dus als die grillig doet, vervangen. Kan een oorzaak zijn van hoger verbruik, immers op basis hiervan gaat hij het mengsel rijker of armer afstellen.

"benzine verbruik is heel netjes, rij nu al bijna 15.000 km op 1 tank"

Het benzine nodig om de wagen te starten voor hij op lpg overschakelt is heel klein, dus veel zegt dit niet over het verbruik (al helemaal als je lange ritten rijd). Ik weet niet hoeveel km je rijd maar ik vermoed dat die benzine wel oud zal zijn. Probleem is dat je wagen denkt dat hij op benzine rijd en daarvoor kijkt naar wat voor benzine hij krijgt. Of maw de benzinekwaliteit is laag, je wagen weet dat en stelt ook zijn motor daarop af. Je wilt op lpg frequent benzine tanken en dezelfde benzine die erin zat op het moment dat hij afgesteld is bij de gasboer. Let wel, Vialle LPG is op dat vlak vrij goed in staat zichzelf zelfstandig opnieuw af te stellen.
De tank volgooien is bovendien onnodig dood gewicht => extra verbruik.
Ik tank 5 tot 10 liter benzine als hij de benzinemeter niet meer uitvalt bij het inschakelen van nightpanel (dus nog ver voor het oranje lichtje gaat branden dat de tank leeg is)

Een andere essentiële vraag, is dat verbruik gewijzigd tov vroeger?
Andere essentiële vraag, wat verbruikt hij op benzine? Als hij drinkt op LPG zal hij drinken op benzine. Als hij dat niet doet meteen naar de gasboer want dan ben je mogelijk LPG aan het lekken! (beste geval via een injector maar zoveel meerverbruik levert dat ook niet op)

Als hij op benzine ook drinkt wat ik eerlijk gezegd ook verwacht, om te beginnen zijn de verbruikscijfers niet absurd hoog. Beter nog, ik haal je cijfers niet eens. Benzine is gemiddeld 11,5l/100km, LPG verbruikt sowiezo meer en gaat richting de 14l/100KM, let wel is een 9-5 vector met alles erop en eraan met 225pk. Mijn vorige 9-5 met een normale uitrusting op 150PK haalde ik iets van een 11l/100km op LPG.

Los daarvan, klassiek onderhoud kan helpen. Luchtfilter die verstopt zit, boegie kan versleten zijn.
Wat ook kan is dat er veel vermogen gevraagd word op de multieriem (ook wel vsnaar genoemd), redenen kunnen zijn te weinig olie in het stuurbekrachtiging systeem, airco pomp die zwaar loopt omdat ze versleten is of omdat er te weinig gas in de airco zit, versleten dynamo of versleten batterij (waardoor de dynamo extra moet werken).

Daarnaast verschillende sensoren of een verstopte kat maar dat laatste zou je moeten voelen aan het vermogen.

Om een lang verhaal kort te maken zul je dus toch eerst een en ander moeten uitsluiten, rij even puur op benzine om het verbruik daarvan te weten. Rij ook is met de airco op econ, dit zal sowiezo brandstof besparen maar als het 2 liter uitmaakt weet je dat het niet ok is. Vervang die lamda sonde sowiezo. Eventueel kan je in de garage ook een meettest laten doen op de uitlaatgassen (dit kan uitsluiten of het iets met sensors te maken heeft). (en al deze handelingen kosten vrij weinig)

Gebruikersavatar
s.bos
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 244
Lid geworden op: ma 19 nov, 2012 20:49
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Hoog verbruik

Bericht door s.bos » do 12 dec, 2013 16:07

Ik heb gister de bougies vervangen en die kwamen er zo uit:
Afbeelding
De techneuten hier kunnen er vaak veel aan aflezen en ik helemaal niets.

Het verbruik op benzine volgens de sid bij 130 op de cruise over 40 km was 9,1l/100km. Nu rijdt ik nooit op benzine, dus geen idee of dat goed is of niet. Lijkt me vrij normaal voor een 2.0 van 1335kg.

De airco zal het niet zijn. Heb een handmatige en die is zo lek als een mandje, dus die staat nooit aan.
Nu lees ik net dat een airco pomp zwaarder kan gaan lopen als er geen gas in zit?

Verder is de auto al zeg ik het zelf keurig onderhouden. elke 20.000km een beurt. Ik rij er 30.000 per jaar dus dat lijkt me meer dan voldoende.
Nu: ‘06 9-3 cabrio V6 Aero - zwart
Ex: ‘99 9-3 cabrio FSP - zwart & '99 9-3 coupé 2.0i LPG - Zwart
Rip: '83 99 sedan - Grijs

sprankel
Geregistreerd lid
Berichten: 844
Lid geworden op: za 26 sep, 2009 17:59
Regio: - kies een regio

Re: Hoog verbruik

Bericht door sprankel » vr 13 dec, 2013 1:42

Als de airco uit staat maakt het niet uit. Gaat op voor een werkend aircosysteem wat een laag gas gehalte heeft (en dus harder moet werken om de boel koel te houden).

Boegies zien er op zich vrij nieuw uit maar hebben onderling wel wat verschil. Voor mij althans niets ernstig maar kan een serieuze hint zijn.

Als je naar het witte gedeelte kijkt aan de onderkant zie je dat nr 1 vrij donker is, nr 2 en 3 vergelijkbaar en nr 4 vrij wit. Als je dan naar het metalen staafje kijkt die aan de onderkant zit zie je dat nr1 normaal is maar 2,3 en 4 een witte aanslag hebben.

Wat wilt dit zeggen? Nieuw zijn ze wit maar normaal worden ze bruin door koolafzetting van de brandstof. Dat dit niet gebeurd heeft doorgaans 2 oorzaken, te arme brandstof of te hoge temperatuur. De aanslag op de staafjes wijzen hier ook op. En ik opteer voor de te weinig brandstof.

Nogmaals, mij ziet het er niet "erg" uit, mogelijk zijn er mensen met meer ervaring die dit nog kunnen toelichten.

Wat kan hier de oorzaak van zijn? Als het in de motorafstelling (lamda sondes, LMM, etc) zou ik verwachten dat ze alle 4 hetzelfde eruit zien. Gezien 3 van de 4 er last van hebben zou ik een lpg injector probleem niet uitsluiten maar toch naar achter schuiven, immers dan hebben 3 injectoren hetzelfde probleem. Wat mij wel een hoogverdachte lijkt is de DI omdat die de meest bizarre problemen kan geven en een gekende boosdoener is. Vergeet ook niet dat de DI feedback geeft als meetinstrument en dus zo kan beïnvloeden hoeveel brandstof een bepaalde verbrandingskamer krijgt.

Ik zou dus niet meteen als een dolle een nieuwe DI kopen maar kijken of je ergens een kan lenen. Vraag is natuurlijk hoelang je moet rijden vooraleer je kan opmaken of de bougies nu volledig ok zijn of niet. En uiteraard nieuwe bougies plaatsen zodat je duidelijk kan zien of het verschil in de bougies nu verdwijnt of niet.

TIP: als de DI los is kan je ruiken aan de gaten waar de bougies ingaan, als deze een verbrande geur afgeven kan je hem meteen vervangen. Vermijd ook het omgekeerd neerleggen of indien toch gedaan ga een koffie drinken samen met een gebakje voor je de wagen start na terugsteken van de DI.

Gebruikersavatar
Ted raket
Geregistreerd lid
Berichten: 333
Lid geworden op: ma 18 sep, 2006 19:08
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Hoog verbruik

Bericht door Ted raket » vr 13 dec, 2013 11:25

Bougies van een lpg motor zijn meestal lichter van kleur. Dat de meest linker bougie lichter van kleur is kan van alles betekenen. Een lekkende benzine injector, een lekkende lpg injector of wat olie lekkage in die betreffende cylinder. Of gewoon een oorzaak die verder niet belangrijk is.

Een 9-3 2.0i heeft geen DI. Een injectiemotor zonder turbo heeft gewoon een verdeler met bougiekabels.
Mitsubishi Outlander PHEV 2015
Historie: 9-5 SE 2.0 estate 2000
mod 6 plus, ATE Powerdisc, Aero intake, Aero snorkel, Vogels VGI lpg met benzine koeling
Volvo 850 GLT 1992, Saab 900 TURBO 8v 1987

Plaats reactie