de literprijs van LPG

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
levensnevel
Donateur (3x)
Donateur (3x)

de literprijs van LPG

Bericht door levensnevel » vr 23 aug, 2013 16:18

Ik kan er geen touw aan vastknopen, voor mij is de logica ver te zoeken.
Als verstokte benzine en dieselrijder was ik gewoon aan kortingen tot 12 eurocent per liter ten opzicht van de gemiddelde landelijke adviesprijs
Bij LPG liggen die kortingen zo tussen de 18 en 20 eurocent per liter. Wat dus zowel in harde eurocentjes als in percentage veel hoger is.
Mij zal je er niet over horen klagen maar ik ben eigenlijk erg benieuwd naar de logica achter dit prijsmechanisme.
Anyone any thoughts :?:

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Re: de literprijs van LPG

Bericht door turbopilot » vr 23 aug, 2013 17:57

geen idee, aan de snelweg hoor je altijd; aan de snelweg is het altijd duurder ;-|+
gewoon grote tank in de saab en gewoon doorrijden, desnoods op benzine :mrgreen:

hier is ie nu €0,63

volgens mij heeft dat met locatie en vergunning te maken, als het een duurdere locatie is vragen ze gewoon meer
we hebben hier 2 texaco's in het dorp dezelfde eigenaar, van de ene is hij eigenaar van vroeger uit en de andere vermoedelijk zetbaas via contract, die laatste is altijd duurder :-S+

Jungleman
Geregistreerd lid

Bericht door Jungleman » vr 23 aug, 2013 18:01

ik heb het ooit een keer zo zout gegeten: de pomp waar ik indertijd regelmatig LPG tankte (langs een busroute, dus ik kom er regelmatig langs), had een keer een bord buiten staan: NU 12 CENT EXTRA KORTING!! jah, me neus! de prijs was nog dezelfde als de dag ervoor...

waar LPG-rijdend Nederland wel rekening mee mag gaan houden is de 7 cent extra, die er aan het eind van dit jaar bij komt, volgens een regeerakkoord.

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » vr 23 aug, 2013 18:04

tja ontdekt de transportwereld een gat in de markt viewtopic.php?f=9&t=133837" onclick="window.open(this.href);return false;
krijg je dit weer :-S+

evolver86
Geregistreerd lid

Bericht door evolver86 » za 24 aug, 2013 7:37

De prijsstelling heeft o.a. te maken met het raffinage proces. Uit 1 vat olie heb je een vast percentage diesel, kerosine, benzine en LPG (vroeger werd Lpg gewoon afgefakkeld overigens). Er isd relatief meer vraag naar benzine en diesel ,maar diesel is in opkomst. Vandaar die stijging in de dieselprijs. Lpg blijft meer aanbod dan vraag, vandaar de lage prijs. (en minder energetische waarde, dus je hebt er meer van nodig (in liters).

De "korting" is tov van de adviesprijs.

Daarnaast is er nog een onbegrijpelijk accijns verhaal en de wisselwerking daarvan op de verkoopprijs.

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » za 24 aug, 2013 9:04

Fout, LPG bevat meer energie! Alleen minder deeltjes per liter, het is immers een gas.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » za 24 aug, 2013 9:51

:besserwisser: om helemaal volledig te zijn:

per kg is de verbrandingswaarde van lpg hoger (benzine ca 47MJ/kg, LPG rond de 50 afh van propaan/butaan verhouding).

per liter is de energieinhoud van lpg lager omdat het soortelijk gewicht van vloeibaar lpg veel kleiner is dan die van benzine, ongeveer 0.54 kg/l voor lpg tegen 0.73 kg per liter voor benzine. Geeft je onder de streep 34 MJ/l voor benzine en 27 MJ/l voor lpg.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » za 24 aug, 2013 9:59

... en als je dat dan nog weer relateert aan een brandstofprijs van 0.65 euro voor lpg en 1.72 voor benzine dan krijg je bij:

benzine: 20 megajoule per euro
lpg: 42 megajoule per euro

dik 2x zo veel :O:

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » za 24 aug, 2013 10:39

Yep, je motor rekent in kilo's brandstof ipv liters.

evolver86
Geregistreerd lid

Bericht door evolver86 » za 24 aug, 2013 10:52

millerman schreef:Fout, LPG bevat meer energie! Alleen minder deeltjes per liter, het is immers een gas.
Mijn redenering was per liter inderdaad. Zo redeneert de pomp ook, en een vat olie wordt ook per volume afgerekend. Vandaar.

Maar bovenstaande is juist uiteraard.

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » za 24 aug, 2013 11:53

Zou de prijs dan niet eigenlijk omgekeerd evenredig moeten zijn? Als het een afvalproduct is en er is meer vraag naar diesel, stijgt de prijs van diesel en vermoedelijk ook de productie. Dan is er een overschot aan LPG en zou dat juist goedkoper moeten worden.

99turbo1978
Donateur
Donateur

Bericht door 99turbo1978 » za 24 aug, 2013 14:30

Als diesel duurder wordt, zal op langere termijn de vraag naar lpg stijgen (is mijn boerenlogica) en zullen ze die prijs dus echt niet omlaag gooien...

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » za 24 aug, 2013 14:34

onbemande pompen hebben ook geen lpg, dus er zijn ook minder pompen

probleem; niet alleen een auto loopt op lpg, vrachtwagens beginnen er ook mee
en je kun ook je verwarming er mee stoken (is in de US heel normaal) grote varkensboeren doen dit ook vanwege het voordeel
let maar eens op, als het kouder wordt gaat de prijs omhoog

levensnevel
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door levensnevel » za 24 aug, 2013 15:33

Dat prijzen fluctueren en, onder aan de streep, uiteindelijk alleen maar omhoog gaan is me duidelijk.
Maar waar ik een vinger achter probeer te krijgen is de logica achter het volgende fenomeen:
Als je de snelweg afgaat is het niet te moeilijk om tankstations te vinden waar de prijzen voor diesel en benzine door de bank genomen 12 eurocent onder de gemiddelde landelijke adviesprijs liggen, ofwel een 6,5% voor benzine en 8.1% voor diesel.
Terwijl het verschil voor LPG minimaal 18 eurocent is ofwel een 22,3%.
Waarom is de korting voor LPG zoveel hoger?
Ik heb het bij een aantal bemande tankstations waar ze LPG tegen die lage prijs verkopen aan de man/vrouw achter de balie gevraagd.
Maar verder dan: "we krijgen die prijzen op van ons hoofdkantoor" ben ik nog niet gekomen.

Redstar
Geregistreerd lid

Bericht door Redstar » za 24 aug, 2013 16:59

Het is zelfs policy, dat men niks over het en hoe en waarom over prijzen mag communiceren naar klanten, heb ik uit betrouwbare bron vernomen. hoogstwaarschijnlijk weet het grootste gedeelte van de werknemers daar net zoveel over als de vragensteller.

Plaats reactie