Classic 900 LPG onderbouw
-
JanWessel
- Geregistreerd lid
DJ, ik ben mij op dit moment aan het oriënteren, maar de voorkeur ligt momenteel richting de T8, aangezien die toch helemaal open ligt, is het onderbouwen van zo'n LPG-systeem net even makkelijker. Daarbij is het nu 25 jaar oud, dus qua wegenbelasting is het net even een interessanter project
Ik heb LPG nooit vies gevonden, maar verafgoden zal ik het ook zeker niet... De T16 zal in deze configuratie niet snel op LPG gaan, dat is me net allemaal te storingsgevoelig.
De combicoupé heeft zo'n mooie vlakke laadvloer, en die wil ik niet verknallen met zo'n bom achterin, zeg maar, vandaar dat ik deze vraag stel.
Ik denk dat ik Paul99 maar eens vraag of ik eens onder zijn Forty mag kijken hoe één en ander geïnstalleerd is, en ik ga maar eens wat installateurs afbellen om te vragen of die onderbouwtanks nog in omloop zijn.
Ik heb LPG nooit vies gevonden, maar verafgoden zal ik het ook zeker niet... De T16 zal in deze configuratie niet snel op LPG gaan, dat is me net allemaal te storingsgevoelig.
De combicoupé heeft zo'n mooie vlakke laadvloer, en die wil ik niet verknallen met zo'n bom achterin, zeg maar, vandaar dat ik deze vraag stel.
Ik denk dat ik Paul99 maar eens vraag of ik eens onder zijn Forty mag kijken hoe één en ander geïnstalleerd is, en ik ga maar eens wat installateurs afbellen om te vragen of die onderbouwtanks nog in omloop zijn.
-
davidjoost
- Geregistreerd lid
Helder!
Klinkt als een interessant project. Al enig idee wat voor installatie het gaat worden? Sequentiële injectie (Prins/Vialle/BRC/enz.) of een ouder type systeem met mengstuk, zoals baszwolle heeft? Die laatste optie is qua prijs sowieso een stuk aantrekkelijker, maar misschien ook weer storingsgevoeliger en lastiger af te stellen (??). Maar bas wil vast wel helpen!
Een nieuwer systeem is ook niet altijd storingsvrij - heb ik zelf ondervonden.
(al is het verband tussen de lpg-inbouw en mijn turbodruk storing nog niet aangetoond)
Een nieuwer systeem is ook niet altijd storingsvrij - heb ik zelf ondervonden.
-
JanWessel
- Geregistreerd lid
Kjet gaat er sowieso uit, het wordt waarschijnlijk een dampgas-injectie (prins of Keihin-injectoren), aangestuurd door een Megasquirt-II systeem. Ik ben me al een klein jaar aan het inlezen, maar kies ervoor om eerst de carrosserie de volle aandacht te geven.
Ontsteking gaat in plaats van via een verdeler nu straks over een vierkerns-bobine van Ford in een Wasted Spark-setup. Misschien later nog naar Coil on Plug.
Met MS kun je zowel boost- brandstof- en ontstekings-maps inladen en switchen al naar gelang de gekozen brandstof. Daarbij kun je direct een laptop inpluggen om je waardes te controleren. Het is verder een hoog DIY-gehalte, maar dat maakt het ook weer leuk.
Ik ben altijd huiverig geweest om die oude LH op te zadelen met zo'n LPG-systeem, zeker als het geheel ook nog eens voorzien is van een turbolader. Dan heb ik liever een compleet systeem dat uit te lezen is en met een verse draadboom en nieuwe sensoren geïnstalleerd kan worden.
Ontsteking gaat in plaats van via een verdeler nu straks over een vierkerns-bobine van Ford in een Wasted Spark-setup. Misschien later nog naar Coil on Plug.
Met MS kun je zowel boost- brandstof- en ontstekings-maps inladen en switchen al naar gelang de gekozen brandstof. Daarbij kun je direct een laptop inpluggen om je waardes te controleren. Het is verder een hoog DIY-gehalte, maar dat maakt het ook weer leuk.
Ik ben altijd huiverig geweest om die oude LH op te zadelen met zo'n LPG-systeem, zeker als het geheel ook nog eens voorzien is van een turbolader. Dan heb ik liever een compleet systeem dat uit te lezen is en met een verse draadboom en nieuwe sensoren geïnstalleerd kan worden.
-
davidjoost
- Geregistreerd lid
-
Paul99
- Geregistreerd lid
Je bedoelt zeker Kjet? Er zijn talloze 900's met LH op LPG. (i16v, 900T16v). Die van mij loopt mooier op lpg dan op benzine.waxle schreef:.....Ik ben altijd huiverig geweest om die oude LH op te zadelen met zo'n LPG-systeem, zeker als het geheel ook nog eens voorzien is van een turbolader. .......
Je mag gerust eens onder mijn waggie kukkuh.
@DJ: mijn onderbouw zit in plaatst van de orginele benzinetank, dus onder de auto en niet als een ringtank in de kofferbak. Daarom wordt er een vervangend benzinetankje in de kofferruimte, naast het reservewiel geplaatst.
@iedereen: is deze constructie niet meer toegestaan vanaf 1990 of bij auto's vanaf 1990?
-
baszwolle
- Geregistreerd lid
eindelijk, JW wordt verstandig...LPG...olé
trouwens, over storingsgevoeligheid gesproken...wil hem niet inkoppen DJ maar hoe minder rommel er onder de kap zit hoe minder er stuk kan of terwijl, ding van Baszwolle heeft een mengstuk en een verdamper en that's it...zo betrouwbaar.
afstelling is een tweede...geef ik toe.
trouwens, over storingsgevoeligheid gesproken...wil hem niet inkoppen DJ maar hoe minder rommel er onder de kap zit hoe minder er stuk kan of terwijl, ding van Baszwolle heeft een mengstuk en een verdamper en that's it...zo betrouwbaar.
afstelling is een tweede...geef ik toe.
-
mailmichiel
- Donateur (2x)

Een jaar of 3 terug heb ik een onderbouw laten inbouwen in mijn 9000 CS. Dan gaat het om een ringtank in de reservewieluitsparing. Dat mag nog steeds.Rhinobirds schreef:ik hoorde zoiets dat het niet meer is toegestaan op auto's na 1990? iemand die hier mij kan aanvullen?
Wat ik begrepen heb van het 'probleem' bij de 900 is dat de tank dan onder de auto komt te hangen. De minimale hoogte tot het wegdek of zoiets dergelijks is dan niet voldoende.
Ik meen me te herinneren dat wanneer je nu gas inbouwt dat dat dus sowieso niet mag. Wat misschien wel zou mogen (alleen in een oudere?) eerst LPG inbouwen met een tank binnenin, RDW laten keuren en vervolgens alsnog die tank eronder hangen.
Ik ben niet 100% zeker van dit verhaal, dus bind me er niet op vast.
Michiel
-
ammolenaar
- Donateur (2x)

-
JanWessel
- Geregistreerd lid
Oh, ik denk dat die van jou absoluut mooi loopt, en dat kan ook prima met een gewone verdamper en venturi-oplossing. Op een T16 met LH zie ik het alleen niet zitten, want dan zit je voor een beetje goed af te regelen installatie vast aan een LPi of Dampgassysteem dat ook waardes nodig heeft van je LH. En juist dát kan bij 20 jaar oude electronica soms erg vervelend worden. (DJ heeft het rijdende bewijs)Paul99 schreef:Je bedoelt zeker Kjet? Er zijn talloze 900's met LH op LPG. (i16v, 900T16v). Die van mij loopt mooier op lpg dan op benzine.waxle schreef:.....Ik ben altijd huiverig geweest om die oude LH op te zadelen met zo'n LPG-systeem, zeker als het geheel ook nog eens voorzien is van een turbolader. .......
Gaaf. Ik bel je anders wel even...Je mag gerust eens onder mijn waggie kukkuh.
Denk dat ik maar eens een paar LPG-boeren ga bellen om te kijken of dit nog mag...@iedereen: is deze constructie niet meer toegestaan vanaf 1990 of bij auto's vanaf 1990?
-
JanWessel
- Geregistreerd lid
-
baszwolle
- Geregistreerd lid
waxle schreef:Net even met Vogels aan de telefoon gehangen: onderbouw bij de C900 kan niet meer, de tanks worden niet meer gemaakt, en ondebouw wordt bij een nieuwe installatie afgekeurd. Jammer, maar er moet dan maar een dikke bom achterin.
hoeft niet. je kunt ook eerst gaan keuren met de bom in de koffer en daarna de tank verruilen voor een die eronder hangt.
-
baszwolle
- Geregistreerd lid
gebruikte tank werkt ook prima. vind het altijd gelul dat een tank na 10 jaar niet meer gebruikt mag worden. er is wel een andere oplossing, twee kleine tankjes naast elkaar eronder. heb laatst nog ergens iets gezien bij en volvo dacht ik. twee parallel onder de plank in de koffer. wat erin zit kan er ook onder naar mijn mening.
-
S@@bman
- Geregistreerd lid
Betekent dat dan dat als je een tank in je Saab hebt die tien jaar oud wordt, je ze moet vervangen door een nieuwe(re)?baszwolle schreef:gebruikte tank werkt ook prima. vind het altijd gelul dat een tank na 10 jaar niet meer gebruikt mag worden. er is wel een andere oplossing, twee kleine tankjes naast elkaar eronder. heb laatst nog ergens iets gezien bij en volvo dacht ik. twee parallel onder de plank in de koffer. wat erin zit kan er ook onder naar mijn mening.
-
Ofzoietsanders
- Geregistreerd lid
Heren,
Voor wat het waard is:
In mijn classic wilde ik eerst m'n LPG onderbouw set van m'n vorige classic over laten bouwen. Netjes alles compleet gedemonteerd en bewaard. Echter omdat het e.e.a. niet bepaalde keuringscodes meer heeft wilde niemand het inbouwen. Daarom heb ik een LPG installatie laten inbouwen met een tank in de achterbak. Wel even inschikken met ruimte, maar moet zeggen dat een 80ltr tank en 60 ltr benzine tank ook zo z'n voordelen heeft ten aanzien van een 45 ltr LPG tank en een 25 ltr benzine tank. Ik heb trouwens ook mazzel gehad door naar een goed inbouwstation te gaan: Vogels te Son; wàt een vaklui en erg goedkoop. (moest er bijna 350 km heen en weer voor rijden, maar dat was het meer dan waard)
Ik heb elders op het forum nu de LPG onderbouwset in de verkoop gedaan,..
Voor wat het waard is:
In mijn classic wilde ik eerst m'n LPG onderbouw set van m'n vorige classic over laten bouwen. Netjes alles compleet gedemonteerd en bewaard. Echter omdat het e.e.a. niet bepaalde keuringscodes meer heeft wilde niemand het inbouwen. Daarom heb ik een LPG installatie laten inbouwen met een tank in de achterbak. Wel even inschikken met ruimte, maar moet zeggen dat een 80ltr tank en 60 ltr benzine tank ook zo z'n voordelen heeft ten aanzien van een 45 ltr LPG tank en een 25 ltr benzine tank. Ik heb trouwens ook mazzel gehad door naar een goed inbouwstation te gaan: Vogels te Son; wàt een vaklui en erg goedkoop. (moest er bijna 350 km heen en weer voor rijden, maar dat was het meer dan waard)
Ik heb elders op het forum nu de LPG onderbouwset in de verkoop gedaan,..