Wie heeft ervaring met een T8 of T16 classic op gas?
-
baszwolle
- Geregistreerd lid
-
JanWessel
- Geregistreerd lid
-
baszwolle
- Geregistreerd lid
-
Charles
- Geregistreerd lid
-
Charles
- Geregistreerd lid
o ja , heb ook goede (lees betere) ervaring met een 900 t16s ( met verhoogde turbodruk) , geen gedoe met de injectieklep , de inlaat was zo gemaakt dat de saab op benzine meer lucht kreeg,dus als het echt even hard moest effe tik tik op benzine schakelen en gaan met die banaan. echt bloed en bloed snel was de black beauty
gas groeten
gas groeten
-
RoccoH
- Donateur (5x)

meestal is dat dan een G2 installatie zoals bv een Vialle AMS installatie. Het verschil tussen G2 en G3 is dat je een G2 wel kan afstellen en een G3 niet, beide zijn zelflerend. G1 is niet zelflerend.baszwolle schreef:het wordt denk ik al wat lastiger om een inbouwer te vinden.
g3 zoals brinky zegt kan heel goed een monopoint motortje zijn met verdamper en mengstuk. wel lambdageregeld dus met een stappenmotortje. vanaf 1994 meen ik zul je ze aantreffen, daarvoor is de papierwinkel die geen g3 toelaat.
Toch?
-
karel koekjes
- Geregistreerd lid
Ik heb zelf een t 16 op lpg,met een ongeregelde g1 installatie.Nooit problemen gehad met backfire.Vroeger ook een t8 op lpg gereden,deze was wat lastiger om te bouwen ivm. de luchtweger.
Beide installaties heb ik zelf ingebouwd.
Een t8 op lpg heeft een vacuum unit nodig ,die de klep van de luchtweger omhoog trekt en buiten werking stelt op lpg.
Beiden hebben een compensatieleiding nodig tussen de verdamper en het inlaatgedeelte van de motor.Zonder deze loopt de motor alleen stationair.
De truc is om deze leiding zodanig te maken dat deze de druk goed doorgeeft naar de verdamper.Als dit niet goed gedaan is loop je serieuze risicos op backfire.
G1 =ongeregeld met een mengstuk,toepassing tot bj. juli 1990 oid.
G2 =hetzelfde alleen uitgebreid met een labda regelunit die het mengsel elektronisch afstelt.
G3 =lpg injectie met injectoren,al dan niet vloeibaar ingespoten,hiervoor heb je sequentiele injectie nodig.
G3 is technisch het mooiste,maar ook storingsgevoelig en volgens mij alleen uit te voeren in een 900 met een andere injectie computer en bekabeling van een late 9000.Ikheb wel eens iemand gesproken die software hier voor had geschreven.
Het nadeel is dat je wat meer turbo lag hebt met een g1/g2 installatie,maar op lpg heb je nagenoeg geen pingelen,dus meer turbodruk is geen probleem.
Beide installaties heb ik zelf ingebouwd.
Een t8 op lpg heeft een vacuum unit nodig ,die de klep van de luchtweger omhoog trekt en buiten werking stelt op lpg.
Beiden hebben een compensatieleiding nodig tussen de verdamper en het inlaatgedeelte van de motor.Zonder deze loopt de motor alleen stationair.
De truc is om deze leiding zodanig te maken dat deze de druk goed doorgeeft naar de verdamper.Als dit niet goed gedaan is loop je serieuze risicos op backfire.
G1 =ongeregeld met een mengstuk,toepassing tot bj. juli 1990 oid.
G2 =hetzelfde alleen uitgebreid met een labda regelunit die het mengsel elektronisch afstelt.
G3 =lpg injectie met injectoren,al dan niet vloeibaar ingespoten,hiervoor heb je sequentiele injectie nodig.
G3 is technisch het mooiste,maar ook storingsgevoelig en volgens mij alleen uit te voeren in een 900 met een andere injectie computer en bekabeling van een late 9000.Ikheb wel eens iemand gesproken die software hier voor had geschreven.
Het nadeel is dat je wat meer turbo lag hebt met een g1/g2 installatie,maar op lpg heb je nagenoeg geen pingelen,dus meer turbodruk is geen probleem.
-
robert wiering
- Geregistreerd lid
ik rijd al drie jaar in mijn 900 T16S met ongeregelde G1 installatie van vialle met dubbelcompensatie , wel met een dubbelgrote intercooler (niet standaard) en dat gaat als de weerlicht! nooit één keer backfire gehad in die drie jaar en 15.000 km per jaar! en nog zuinig ook!
we bouwen tegenwoordig elke week een lpg installatie voor classic 900 T16 FPT of lpt met of zonder kat in en iedereen is totnutoe zeer tevreden.
overweeg je derhalve inbouw van een dergelijke installatie, dan kun je contact met ons opnemen 023 5423619 of via pb voor meer technische-, levertijd- en prijsinfo.
groeten
rob900classicnl haarlem
we bouwen tegenwoordig elke week een lpg installatie voor classic 900 T16 FPT of lpt met of zonder kat in en iedereen is totnutoe zeer tevreden.
overweeg je derhalve inbouw van een dergelijke installatie, dan kun je contact met ons opnemen 023 5423619 of via pb voor meer technische-, levertijd- en prijsinfo.
groeten
rob900classicnl haarlem
-
plafundum
- Geregistreerd lid
-
davidjoost
- Geregistreerd lid
-
DDJ
- Geregistreerd lid
Ik had ook LPG in mijn 900s-je. Ging als de weerlicht, nooit problemen mee gehad. Lekker naar wiering gaan en erin laten planten. Weet je dat het goed gebeurt en er geen ellende mee krijgt.
Je lacht natuurlijk al als je Saab rijdt maar dan sta je ook te lachen naast je Saab als je aan het tanken bent... en aan de kassa.. en tijdens het teruglopen naast die eigenaar van die SUV. Dan nogeens heel hard lachen als je met je turbo diezelfde gast helemaal zoek rijdt
Je lacht natuurlijk al als je Saab rijdt maar dan sta je ook te lachen naast je Saab als je aan het tanken bent... en aan de kassa.. en tijdens het teruglopen naast die eigenaar van die SUV. Dan nogeens heel hard lachen als je met je turbo diezelfde gast helemaal zoek rijdt
-
brinky
- Donateur

Backfire = een ontploffing in je inlaatspruitstuk. Hierdoor wordt de druk natuurlijk enorm verhoogd. BOEM! En de zwakste schakel gaat kapot. Soms is het een slang die los schiet, maar vaak is het ook de intercooler die scheurt.plafundum schreef:Dat komt door de verhoogde druk of wegens een andere reden?davidjoost schreef: Ook je intercooler (mits aanwezig - in mijn geval wel dus) loopt een risico hierbij stuk te gaan.
-
plafundum
- Geregistreerd lid
Aha. En wat is de kans dat je met een classic LPT 'ooit eens' backfire hebt?brinky schreef:Backfire = een ontploffing in je inlaatspruitstuk. Hierdoor wordt de druk natuurlijk enorm verhoogd. BOEM! En de zwakste schakel gaat kapot. Soms is het een slang die los schiet, maar vaak is het ook de intercooler die scheurt.plafundum schreef:Dat komt door de verhoogde druk of wegens een andere reden?davidjoost schreef: Ook je intercooler (mits aanwezig - in mijn geval wel dus) loopt een risico hierbij stuk te gaan.
(Ik bedoel eigenlijk: het klinkt alsof je erop kan wachten maar dat dat alleen direct een probleem voor de IC is en de rest er wel een beetje tegen kan. Maar dat lijkt mij onwaarschijnlijk.)