LPG in mijn 9000 T16 inbouwen
-
michiel
- Donateur (2x)

-
wouterve
- Geregistreerd lid
Maar één belastingschaal omdat het gewicht nu ook weer niet zóveel zal stijgen door inbouw; hij komt dan misschien één klasse hoger, maar dan in het kolommetje LPG sans G3. G3 of niet heeft met de schaal niet zoveel te maken.jwaterink schreef:En waarom maar 1 belastingschaal? Je krijgt nooit een G3 goedkeuring.
Wegenbelasting bij LPG in Friesland bij de klasse tot 1450kg is 1172 euro per jaar.
[edit]Spuit 11, de onduidelijkheid was al opgelost, blijkbaar
Met een beetje geluk blijft het gewicht bij gasinbouw onder de 1.450kg; op de site van GasFX las ik dat ze de gewichtstoename als volgt berekenen: 0.8 * (max. inhoud tank in liters) = aantal kg gewichtstoename. Stel, je legt er een tank van 80 liter in, dan zou de gewichtstoename uitkomen op 64 kg en dan val je inderdaad nog steeds in de klasse tot 1.450 kg.
Ik heb in mijn 9000, die al heel wat meer ervaring had, net ook LPG laten inbouwen en dat bevalt tot nu toe uitstekend. Als je een inbouwer kunt vinden die het zonder risico op backfires kan inbouwen, dan zou ik het meteen doen. Je hebt nu immers al een hoop in deze auto geïnvesteerd, je kent 'm van binnen en van buiten en je weet dat-ie motorisch en qua uitrusting in prima staat is. Als je iets nieuws/anders koopt, moet je dat nog maar afwachten, en moet je er rekening mee houden dat je daar eerst nog geld aan moet uitgeven om hem in dezelfde staat te krijgen als de 9000 die je nu hebt. Om dat probleem te minimaliseren lijkt het mij de meest economische oplossing (ook al is het dan een flinke investering) om in je huidige bak een mooie gastank te leggen
-
davidjoost
- Geregistreerd lid
Om even in te gaan over mijn pro-lpg standpunten ten aanzien van o.a. de 9-5 van mijn ouders:
Je moet wel even in ogenschouw nemen dat de motor in mijn 9000 niet te vergelijken is met de latere turbomotoren van de 9000/900ng/9-3/9-5... ik heb nog een losse DI/APC kast en een ECU en nog geen trionic (5/7/8) motormanagementsysteem zoals Saab turbo's dat vanaf bouwjaar 1993 hebben... Het verouderde Venturi systeem is ook totaal niet te vergelijken met de nieuwe Vialle LPi systemen die in de meeste modernere Saabs zijn ingebouwd. Zaken als vermogensverlies, risico op backfire, werken met een verdamper dat is allemaal niet aan de orde bij een Vialle LPi systeem.
Vandaar dat ik wat kritischer en terughoudender ben over de combinatie van een oude FPT i.c.m. LPG. Misschien rijd ik gewoon lekker door op benzine, maar misschien is lpg inbouwen een slimme optie, ik moet er nog even over nadenken. Voorlopig is het genieten met de dumpvalve en het sportluchfilter, die de auto Aero-achtige prestaties lijkt te geven als je hem in de 2 of 3 de sporen geeft...
Je moet wel even in ogenschouw nemen dat de motor in mijn 9000 niet te vergelijken is met de latere turbomotoren van de 9000/900ng/9-3/9-5... ik heb nog een losse DI/APC kast en een ECU en nog geen trionic (5/7/8) motormanagementsysteem zoals Saab turbo's dat vanaf bouwjaar 1993 hebben... Het verouderde Venturi systeem is ook totaal niet te vergelijken met de nieuwe Vialle LPi systemen die in de meeste modernere Saabs zijn ingebouwd. Zaken als vermogensverlies, risico op backfire, werken met een verdamper dat is allemaal niet aan de orde bij een Vialle LPi systeem.
Vandaar dat ik wat kritischer en terughoudender ben over de combinatie van een oude FPT i.c.m. LPG. Misschien rijd ik gewoon lekker door op benzine, maar misschien is lpg inbouwen een slimme optie, ik moet er nog even over nadenken. Voorlopig is het genieten met de dumpvalve en het sportluchfilter, die de auto Aero-achtige prestaties lijkt te geven als je hem in de 2 of 3 de sporen geeft...
-
sjoerdk
- Geregistreerd lid
-
elvirisimo
- Geregistreerd lid
Is er leven na de LPI van Vialle? Ik denk het wel. Sterker nog ... zeker weten.davidjoost schreef:Het verouderde Venturi systeem is ook totaal niet te vergelijken met de nieuwe Vialle LPi systemen die in de meeste modernere Saabs zijn ingebouwd. Zaken als vermogensverlies, risico op backfire, werken met een verdamper dat is allemaal niet aan de orde bij een Vialle LPi systeem.
Ik heb hiervoor verschillende auto's op de lpg gereden, voornamelijk geen LPI, en ik heb nog nooit last van de backfire gehad totdat ik mijn saab 9000 heb gekocht. Op die dag had ik mijn "oude" G2 auto bewust achtergelaten omdat ik alleen was, met een idee ik kom er morgen langs met iemand anders. Dat morgen is 6 dagen later geworden. En, iemand anders was mijn hoog-zwangere vrouw. Zij zou de oude auto rijden. Voor het staren niet op de benzine overgeschakeld, wat we eigenlijk nagenoeg altijd deden (vooral met de koude motor) en wat eigenlijk hiervoor nooit de problemen gaf bij warm/koud motor. Dus gelijk bij de start-poging een enorme knal. Luchtfilterbehuizing naar de filistijnen en alle slangen en sensoren uit de inlaat-traject uitgesprongen - deze teruggezet en met de snoer van de telefoonlader de filterbehuizing vastgemaakt en naar het huis gereden. Dus in ergste geval ben jij je lucht-inlaat-traject "kwijt". Ik heb verhalen gehoord dat als je de schade bij een backfire wil verminderen dan kan je best je luchtfilterbehuizing met de elastiekjes vastmaken en de bestaande vergrendeling niet gebruiken. Hiermee creëer je een soort "afblaasklep".
Vermogenverlies heb ik nooit kunnen merken. De top snelheid was op lpg en benzine altijd dezelfde. Echter ik had gevoel dat de motor op lpg onderin beter trok en bij hoge toeren wat minder dan op de benzine. Op lpg was het motorgeluid wat doffer.
mijn 2 euro cent
-
jwaterink
- Donateur (6x)

Er zijn zat 900 16kleps turbo rijders (en ook enkele 99 turbo freaks) op dit forum die gewoon met een verdampertje op gas rijden zonder problemen. Diegene die dat uitstekend in de vingers heeft is F. H. te Raalte. Die heeft verscheidene auto's geprepareerd. Verdere gegevens laat ik je een nachtje over slapen, want dat is hier absoluut op dit forum te vinden. 
-
Marc van Beek
- Geregistreerd lid
jwaterink schreef:Er zijn zat 900 16kleps turbo rijders (en ook enkele 99 turbo freaks) op dit forum die gewoon met een verdampertje op gas rijden zonder problemen. Diegene die dat uitstekend in de vingers heeft is F. H. te Raalte. Die heeft verscheidene auto's geprepareerd. Verdere gegevens laat ik je een nachtje over slapen, want dat is hier absoluut op dit forum te vinden.
Ik heb zelf 15 jaar lang zonder problemen verschillende 900 classics met LPG gereden, weliswaar I en C uitvoeringen, terwijl toen ook al alle horrorverhalen over backfire de ronde deden.
Ik weet niet of je al verschillende offertes heb opgevraagd maar ga ook eens bij andere automerken informeren. Volvo heeft ook verschillende Turbo uitvoeringen geleverd waarvan velen op LPG reden.
Neem ook eens contact op met Robert Wiering, die heeft vlgs. mij ook verschillende FPT's voorzien van LPG.
-
plafundum
- Geregistreerd lid
Ik zeg: Leg lekker LPG in de auto die je nu hebt. Je weet wat je hebt en wie er in gereden heeft. Daarnaast ben jij idd een groot LPG ambasadeur, dus kan dat waarmaken.
In het ergste geval kan je wellicht overwegen je turbodruk iets terug te zetten. Vind je niet gaaf, maar 1000 euro per jaar natuurlijk weer wel.
Tis dat ik momenteel 15000 per jaar rij en de brandstofkosten 'belastingvrij' heb anders had ik het ook alsnog gedaan.
In het ergste geval kan je wellicht overwegen je turbodruk iets terug te zetten. Vind je niet gaaf, maar 1000 euro per jaar natuurlijk weer wel.
Tis dat ik momenteel 15000 per jaar rij en de brandstofkosten 'belastingvrij' heb anders had ik het ook alsnog gedaan.
-
baszwolle
- Geregistreerd lid
er zijn er meer die lpg op een turbo 16 kleppers hebben, niet zo spannend allemaal. mengstuk VOOR de turbo maken (klinkt vreemd) en zorgen dat je dumpvalve niet naar buiten afblaast. je LM-meter moet niet gloeien na uitzetten van van contact en zoals ze zelf al zegt, DI mag dat ook niet doen. zorg voor een goede capaciteit verdamper.
er zijn echt meer saabjes die het zo zonder problemen doen.
houd style&co maar goed ik de gaten de komende tijd.
er zijn echt meer saabjes die het zo zonder problemen doen.
houd style&co maar goed ik de gaten de komende tijd.
-
Style&Co
- Moderator + Donateur

-
Sander
- Forum Admin
-
davidjoost
- Geregistreerd lid
de ervaringen met T16's die ik hier lees zijn wel positief... ik ga toch sterk overwegen ook lpg in te laten bouwen!
mijn T16 heeft als voordeel t.o.v. de 900 T16's dat ik een DI-cassette heb die de ontsteking regelt. Bougies wisselen om de 10.000km en het luchtfilter goed schoon houden en het zou prima moeten kunnen... Weet iemand hoe de cilinderkop van een T16 zich houdt op gas? Moet ik voor het *beter blazen* op benzine rijden? 
-
jwaterink
- Donateur (6x)

-
michiel
- Donateur (2x)