Lpg belasting
-
Gert Meijer
- Donateur

Re: Lpg belasting
Ik zit in dubio om een LPG G3 installatie in mijn auto te laten plaatsen dit jaar.
Mijn auto is een BJ 2000 9-5 Aero automaat met 334500 km op de teller.
Ik rij deze auto zakelijk in de youngtimer regeling en rij ongeveer 17000 km per jaar.
afgelopen jaar diverse offertes opgevraagd voor inbouw van een lpg installatie en met ongeveer 2000 euro ben ik wel klaar met een nieuwe Prins installatie.
Maar ik zal dan waarschijnlijk ook wel vast zitten aan nieuwe schokdempers + veren en dan komt er al snel iets van tussen de 500 a 1000 euro bij.
Afgelopen jaar voor in totaal 2378 euro excl BTW verstookt aan benzine. ( BTW kan ik terugvorderen)
LPG zal waarschijnlijk ongeveer 50% van dit bedrag gaan kosten per jaar maar de mrb wordt wel behoorlijk meer per jaar.
Tel ik daar de inbouwkosten bij van een nieuwe lpg installatie en nieuwe schokbrekers + veren van minimaal 2500 euro dan vraag ik mij toch echt af of dit nog wel zinvol is of toch maar gewoon doorrijden op benzine.
goede tips zijn zeer welkom.
Mijn auto is een BJ 2000 9-5 Aero automaat met 334500 km op de teller.
Ik rij deze auto zakelijk in de youngtimer regeling en rij ongeveer 17000 km per jaar.
afgelopen jaar diverse offertes opgevraagd voor inbouw van een lpg installatie en met ongeveer 2000 euro ben ik wel klaar met een nieuwe Prins installatie.
Maar ik zal dan waarschijnlijk ook wel vast zitten aan nieuwe schokdempers + veren en dan komt er al snel iets van tussen de 500 a 1000 euro bij.
Afgelopen jaar voor in totaal 2378 euro excl BTW verstookt aan benzine. ( BTW kan ik terugvorderen)
LPG zal waarschijnlijk ongeveer 50% van dit bedrag gaan kosten per jaar maar de mrb wordt wel behoorlijk meer per jaar.
Tel ik daar de inbouwkosten bij van een nieuwe lpg installatie en nieuwe schokbrekers + veren van minimaal 2500 euro dan vraag ik mij toch echt af of dit nog wel zinvol is of toch maar gewoon doorrijden op benzine.
goede tips zijn zeer welkom.
-
kww76
- Geregistreerd lid
Dat is ook even afhankelijk van de staat van de auto nu. Met 3 ton zijn er al wat zaken vervangen of komen ze nog.
In mijn geval betaal ik 50 euro per maand meer en bespaar ik 60 euro per week. De inbouw is dus al snel terugverdiend.
In mijn geval betaal ik 50 euro per maand meer en bespaar ik 60 euro per week. De inbouw is dus al snel terugverdiend.
-
Gert Meijer
- Donateur

Even mijn eigen conclusie.
die 50 euro pm is wat je meer betaald aan mrb en die 60 euro pw die je bespaard is aan de pomp als je gaat tanken ?
die 50 euro pm is wat je meer betaald aan mrb en die 60 euro pw die je bespaard is aan de pomp als je gaat tanken ?
-
kww76
- Geregistreerd lid
Klopt helemaal.
Berekening is niet super nauwkeurig, want het verbruik zal iets meer zijn en het gas filter moet ook eens per jaar vervangen worden.
Maar globaal 200 euro per maand besparing betekent dat ik de inbouw van het lpg in januari er al uit heb.
Wat er ook bij komt is dat je makkelijker ergens heen gaat ook al is het wat verder weg.
Dagje stedentrip komt dicht bij want de reiskosten vallen reuze mee.
Berekening is niet super nauwkeurig, want het verbruik zal iets meer zijn en het gas filter moet ook eens per jaar vervangen worden.
Maar globaal 200 euro per maand besparing betekent dat ik de inbouw van het lpg in januari er al uit heb.
Wat er ook bij komt is dat je makkelijker ergens heen gaat ook al is het wat verder weg.
Dagje stedentrip komt dicht bij want de reiskosten vallen reuze mee.
-
Gert Meijer
- Donateur

Ik begrijp je berekening helemaal en je hebt volkomen gelijk dat als je net hebt getankt het behoorlijk beter voelt om bijvoorbeeld 40 ipv van bijna 100 euro te moeten afrekenen.
Maar mijn dubio is het volgende.
De auto heeft ruim 334000 km gelopen en bijna 24 jaar oud.
Het is een gebruikersauto.
De auto word gewoon netjes en op tijd onderhouden en als er iets stuk gaat word dit gewoon gerepareerd of vervangen.
Maar het het is ook niet moeders mooiste meer na 24 jaar gebruik.
Ik bezit de auto nu bijna 5 jaar en ben wel van mening dat het gewoon een goede auto is.
Maar als ik ga rekenen dan zie ik in de huidige omstandigheden weinig voordeel voormij om de auto op lpg te laten gaan rijden.
LPG installatie kost ongeveer 2000 euro.
IK denk dat je gezien de leeftijd van mijn auto en de km stand deze installatie eigenlijk in 2 jaar maar maximaal in 3 jaren toch wel moet afschrijven.
als ik 3 jaren reken kom ik op een afschrijving van 666.67 euro per jaar.
Mrb zal mij 584 euro per jaar meer gaan kosten op lpg G3.
Dat is alleen al bijna 1254 euro per jaar extra de eerste 3jaren.
Dit is ook ongeveer het bedrag wat ik nu meer betaal aan brandstofkosten.
Als het belastingtarief in 2026 inderdaad word aangepast, verhoogd zal het in 2026 waarschijnlijk zelf duurder zijn als rijden op benzine. ( even uitgaande van de huidige situatie en brandstofprijzen)
Dan zou ik naar mijn idee pas gaan besparen in 2027 als de installatie is afgeschreven.
maar moet je dat willen met een auto van 24 jaar oud en 334000 km ?
Maar mijn dubio is het volgende.
De auto heeft ruim 334000 km gelopen en bijna 24 jaar oud.
Het is een gebruikersauto.
De auto word gewoon netjes en op tijd onderhouden en als er iets stuk gaat word dit gewoon gerepareerd of vervangen.
Maar het het is ook niet moeders mooiste meer na 24 jaar gebruik.
Ik bezit de auto nu bijna 5 jaar en ben wel van mening dat het gewoon een goede auto is.
Maar als ik ga rekenen dan zie ik in de huidige omstandigheden weinig voordeel voormij om de auto op lpg te laten gaan rijden.
LPG installatie kost ongeveer 2000 euro.
IK denk dat je gezien de leeftijd van mijn auto en de km stand deze installatie eigenlijk in 2 jaar maar maximaal in 3 jaren toch wel moet afschrijven.
als ik 3 jaren reken kom ik op een afschrijving van 666.67 euro per jaar.
Mrb zal mij 584 euro per jaar meer gaan kosten op lpg G3.
Dat is alleen al bijna 1254 euro per jaar extra de eerste 3jaren.
Dit is ook ongeveer het bedrag wat ik nu meer betaal aan brandstofkosten.
Als het belastingtarief in 2026 inderdaad word aangepast, verhoogd zal het in 2026 waarschijnlijk zelf duurder zijn als rijden op benzine. ( even uitgaande van de huidige situatie en brandstofprijzen)
Dan zou ik naar mijn idee pas gaan besparen in 2027 als de installatie is afgeschreven.
maar moet je dat willen met een auto van 24 jaar oud en 334000 km ?
-
Barboer
- Donateur (6x)

Ik ga het wel doen, maar mijn 9-5 heeft net 234K op de klok, en ik wil hem minstens 5 jaar houden.
Ik weet ook niet of ik het in jouw geval nog zou doen.
Ik weet ook niet of ik het in jouw geval nog zou doen.
-
ReinO
- Donateur (2x)

moet je dat willen bij km 334000: nee want je komt nog veel meer onderhoud straks tegen als
de motor zelf het al houdt.
de motor zelf het al houdt.
-
Gert Meijer
- Donateur

-
Gerry de Laet
- Geregistreerd lid
Het hangt erg af van de km/ jaar. Vorige Saab had al lpg ingebouwd en dan is het erg fijn. Reed toen 30 k per jaar. Met deze zit ik op 15k per jaar en dan zet het geen zoden aan de dijk (en met vervallen g3 werd het zelfs duurder).
-
Gert Meijer
- Donateur

Nogmaals bedankt voor je Excel bestand.Gerry de Laet schreef: ↑di 02 jan, 2024 22:05Het hangt erg af van de km/ jaar. Vorige Saab had al lpg ingebouwd en dan is het erg fijn. Reed toen 30 k per jaar. Met deze zit ik op 15k per jaar en dan zet het geen zoden aan de dijk (en met vervallen g3 werd het zelfs duurder).
Dat heb je echt zeer zorgvuldig gemaakt.
Ik heb het even aangepast naar mijn situatie en dan kom ik op benzine op 0.39 euro per km uit en op lpg G3 op 0.36 euro per km.
Dit is zonder de extra kosten voor de inbouw en afschrijving van de lpg installatie,
Conclusie is dan ook dat ik onder de huidige omstandigheden minimaal 5 jaren verder ben voordat ik er voordeel van zal krijgen.
Dus ik blijf eerst mooi op benzine doorrijden.
-
Wouter1973
- Geregistreerd lid
Ik zit er net iets anders in, aangezien ik de afgelopen +/- 15 jaar uitsluitend auto's koop die al een LPG installatie ingebouwd hebben. In het verleden waren dat vooral Volvo's, de laatste paar jaar zijn dat Saab's geworden. Ik geef zelden meer uit dan 2000 euro voor zo'n auto, die mede daarom standaard al gemiddeld 3 - 4 ton op de teller hebben staan als ik de nieuwe eigenaar word. Er is geen afschrijving, en ik doe uitsluitend het hoogst noodzakelijke onderhoud en vervang wat zaken preventief.
Dan komt het omslagpunt puur aan op die paar tientjes verschil in wegenbelasting per maand en het actuele verschil tussen de literprijs voor benzine en lpg. Strikt genomen moet je daar de kosten nog bijrekenen (in het geval van G3) van enkele tientallen liters benzine omdat de auto daar nou eenmaal op start, en moet je ook het (in mijn ervaring minimale) verschil in verbruik meerekenen. En vooruit, eerlijk is eerlijk: je zou iets in rekening moeten brengen voor het extra onderhoud (want meer slijtage en ontsteking gevoeliger) bij rijden op lpg, maar dat is in de praktijk lastig te kwantificeren.
Ik heb het ooit uitgerekend voor mijn Volvo's, en dan ben je met 10.000 km per jaar al ruimschoots voordeliger uit als je op lpg rijdt. Ik ga er vanuit dat dit bij mijn 9-5 niet veel anders is. Hoe dat er in 2026 uit ziet, als het al door gaat, weet ik niet. Maar ik vermoed dat mijn 9-5 met inmiddels 445.000 km ervaring tegen die tijd sowieso wel op is.
Dan komt het omslagpunt puur aan op die paar tientjes verschil in wegenbelasting per maand en het actuele verschil tussen de literprijs voor benzine en lpg. Strikt genomen moet je daar de kosten nog bijrekenen (in het geval van G3) van enkele tientallen liters benzine omdat de auto daar nou eenmaal op start, en moet je ook het (in mijn ervaring minimale) verschil in verbruik meerekenen. En vooruit, eerlijk is eerlijk: je zou iets in rekening moeten brengen voor het extra onderhoud (want meer slijtage en ontsteking gevoeliger) bij rijden op lpg, maar dat is in de praktijk lastig te kwantificeren.
Ik heb het ooit uitgerekend voor mijn Volvo's, en dan ben je met 10.000 km per jaar al ruimschoots voordeliger uit als je op lpg rijdt. Ik ga er vanuit dat dit bij mijn 9-5 niet veel anders is. Hoe dat er in 2026 uit ziet, als het al door gaat, weet ik niet. Maar ik vermoed dat mijn 9-5 met inmiddels 445.000 km ervaring tegen die tijd sowieso wel op is.
-
turbopilot
- Donateur (7x)

G3 heb ik nooit zo goed begrepen t.o.v. De ouderwetse verdamper installatie, ik rij nooit op benzine
Ik heb nog eenT16 met lpg injectie, mooi systeem, maar het gaat eerst altijd een stuk op benzine.
Korte ritjes in een dorp is dus veel benzine verbruik.
Maar even een andere vraag, of ik lees er overheen of ik begrijp het niet goed,
Blijft 40 plus oldtimer op lpg nu wel belastingvrij?
Ik heb nog eenT16 met lpg injectie, mooi systeem, maar het gaat eerst altijd een stuk op benzine.
Korte ritjes in een dorp is dus veel benzine verbruik.
Maar even een andere vraag, of ik lees er overheen of ik begrijp het niet goed,
Blijft 40 plus oldtimer op lpg nu wel belastingvrij?
-
Gårdarket
- Donateur (5x)

Volgens mij blijft dat vooralsnog belastingvrij. Maar ja...je weet hier maar nooit als het op belasting aankomt.
-
silvandam
- Donateur (3x)

Alleen als de auto van 1987 of eerder is. Auto’s na 1988 worden niet meer belastingvrij volgens de miljoenennota. Er is daarin niets gezegd over de brandstof waar de auto op rijdt. So far so good dus…
-
op
- Donateur (4x)

@ Turbopilot: als ie van voor 1988 is wordt ie MRB-vrij met 40