900 Classic lpt op lpg

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
Plaats reactie
GertW
Geregistreerd lid

900 Classic lpt op lpg

Bericht door GertW » vr 19 feb, 2010 15:02

Tijdens een speurtocht op dit forum ben ik veel tips en theorieën tegengekomen over het rijden op lpg, maar ik mis praktijkervaringen van mensen die een 900 Classic S (lpt) op lpg hebben. Ik ben nu - na vele jaren van onthouding - op zoek naar een 900 Classic. Omdat ik minimaal zo'n 20.000 km per jaar ga rijden, gaat mijn voorkeur uit naar gas, en i.v.m. het verwachte rijplezier (koppel!) heb ik liever een S dan een i. Volgens de Saab-handelaar waar ik vandaag was, is lpt-lpg geen goede combi, maar ja, hij heeft alleen een i op lpg te koop ... Wie heeft er hier zelf ervaring of kent in zijn nabije omgeving iemand met een 900 Classic lpt op lpg? Is het inderdaad vragen om ellende als je een lpt met ca. 3 ton op de klok koopt die op gas rijdt?
Nog even ter aanvulling: ik ben niet iemand die constant zijn auto aftrapt en ook rijd ik de motor altijd netjes warm, aan de andere kant trek ik graag regelmatig een tussensprintje.

Alvast bedankt! Gert

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Re: 900 Classic lpt op lpg

Bericht door Sapphire » vr 19 feb, 2010 16:30

GertW schreef:volgens de Saab-handelaar waar ik vandaag was, is lpt-lpg geen goede combi, maar ja, hij heeft alleen een i op lpg te koop ...
Onzin, een LPT kan uitstekend op gas en zelfs een HPT kan op gas. Het is alleen wat lastiger dan een i'tje, dus je kunt dat het beste aan een ervaren inbouwer overlaten, die het meteen goed doet ipv iemand die het wiel nog uit moet vinden. Ook kun je er voor kiezen om het zelf in te bouwen. LPG inbouwers die beweren dat een classic turbo niet op LPG kan, die weten niet waar ze over praten (of ze hebben niet genoeg kunde) of ze hebben er gewoon geen zin in.

maikel_tiel
Geregistreerd lid

Bericht door maikel_tiel » za 20 feb, 2010 0:15

Tja, uiteraard kan het makkelijk, tenminste de motor kan het makkelijk aan...sterker met tunen is LPG juist mooi ivm minder snel pingelen...
Het belangrijkste is dat je een speciale turbo verdamper en gasstuk neemt...dat heeft met vacuum enzo te maken..

Ik wil proberen om een LPI van een saab9000 te gaan integreren, en ja ik weet dat die injector rail dan te hoog zit...maar daar heb je plaatwerkers voor ;-)

Op dit moment is mijn ideaal beeld....Turbo blokje met 2.3 kop en lpi en dan verder borduren...

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » za 20 feb, 2010 0:16

Helemaal oftopic... maar Maikel... je kunt toch ook 'gewoon' LPi injectoren in een 900 inlaatspruitstuk monteren? Daar heb je monteurs voor. ;)

maikel_tiel
Geregistreerd lid

Bericht door maikel_tiel » za 20 feb, 2010 0:27

Hehe, dat klopt...(heb het nog niet bekeken..maar zo'n 2.3 kop lijkt mij wel wat, grotere poorten heb ik mij laten vertellen....

Of wat is in jullie ogen de beste configuratie? want misschien ben ik wel de weg kwijt met mijn dwaze idee....

halle86
Geregistreerd lid

Bericht door halle86 » za 20 feb, 2010 0:57

lpg en lpt gaan prima samen. Ik rijd al ongeveer 30.000km op gas en heb nog geen enkele backfire oid gehad. Ik heb het mengstuk voor de turbo zitten en sinds kort(+-5000km) rij ik met de turbo druk op 0,8 bar. Dit heeft nog geen enkel probleem gegeven.

Dus lpt en lpg is een prima combinatie!

jwaterink
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door jwaterink » za 20 feb, 2010 1:02

Er staat een 5deurs rode lpt van 1993, dus een hele late te koop bij Saab Baan in Rijssen.

Ding heeft een Prins VSI injectie gas installatie aan boord, zat wat optisch werk aan, 1 deur was slecht aan de binnenkant, maar websiteprijs kon ook behoorlijk naar beneden in vergelijk met hun website.

Ding heeft dus VSI injectie icm Lucas!

http://www.saabbaan.nl/occassions/details.php?k=HDXT55

Heb ook de historie gezien, vorige eigenaar was een miereneuker en kon niet wennen aan de toch ietwat aanwezige dingen van een oudere auto. Ding heeft oa een gereviseerde versnellingsbak en nog wat dure zaken.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » za 20 feb, 2010 3:15

maikel_tiel schreef:Hehe, dat klopt...(heb het nog niet bekeken..maar zo'n 2.3 kop lijkt mij wel wat, grotere poorten heb ik mij laten vertellen....

Of wat is in jullie ogen de beste configuratie? want misschien ben ik wel de weg kwijt met mijn dwaze idee....
Volgens mij moet je eerst uitzoeken wat JOUW beste configuratie is ;) Mijne is in elk geval niet een 2.3 kop met LPI, maar wellicht voor jou wel. Er is niet 1 beste of slechtste combinatie.. Het ligt er helemaal aan wat je wilt bereiken. Wil je veel topend power of veel trekkracht onderin, etc.

GertW
Geregistreerd lid

Bericht door GertW » za 20 feb, 2010 16:00

Heb die rode in Rijssen gezien, maar de prijs vind ik nogal hoog, maar die kan dus flink omlaag begrijp ik. Stom dat zo'n bedrijf die internetprijs dan niet omlaag doet, want daardoor gaan veel mensen niet eens bellen/kijken. Geen wonder dat-ie eral een jaar staat ...
Behalve die deur wel een goede auto?

Texpert
Geregistreerd lid

Bericht door Texpert » wo 10 mar, 2010 23:48

Volgens mij wil Baan z'n auto's niet kwijt :lol: Ken nog wel een 9-5 Aero die daar al lange tijd stof staat te happen, vermoedelijk door de vraagprijs...

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » do 11 mar, 2010 21:40

Ik heb nu 11000 km in mijn lpt op lpg gereden in 3-4 maanden. In het begin 1x backfire gehad. Was te wijten aan achterstallig onderhoud. Op dit moment is het benzinesysteem niet 100% wat vermoedelijk komt door ouderdom (529.000km). Maar ik rij toch alleen op LPG en dat werkt prima. Rij hem netjes warm en laat hem netjes afkoelen en geniet tussendoor van de tussensprintjes :D

Ik heb het systeem met verdamper voor de turbo.

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » vr 12 mar, 2010 0:11

Je bedoelt dat je mengstuk voor de turbo zit... waar de verdamper is gemonteerd is niet zo relevant.

jwaterink
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door jwaterink » vr 12 mar, 2010 1:55

GertW schreef:Heb die rode in Rijssen gezien, maar de prijs vind ik nogal hoog, maar die kan dus flink omlaag begrijp ik. Stom dat zo'n bedrijf die internetprijs dan niet omlaag doet, want daardoor gaan veel mensen niet eens bellen/kijken. Geen wonder dat-ie eral een jaar staat ...
Behalve die deur wel een goede auto?
Behalve deur een nette auto met hier en daar een krasje. Moet je zelf beoordelen, kon ik mee leven. Ding is verder netjes en ding had een gigantisch miereneukerige eigenaar, waardoor die gigantisch onderhoudt gehad heeft. Moet je jaren plezier van hebben. Prijs moet je persoonlijk voor langs gaan, scheelde vorig jaar echt behoorlijk! Ik kon echter mijn TiD uit 99 niet inruilen, daarvan stonden er toen destijds al teveel op hun buitenterein. Anders stond die nu op deze oprit.

Plaats reactie