wintergril voor LPG?

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jakkoo
Donateur
Donateur
Berichten: 1084
Lid geworden op: zo 26 mar, 2006 20:42
Regio: NL - Provincie Utrecht

wintergril voor LPG?

Bericht door jakkoo » do 19 jan, 2023 0:05

Las net elders het onderstaande:
Er is nog een andere optie, wintergrille ervoor, zeker bij lpg auto’s.
Kun je zo maar 2 km verder per liter of eerder van de benzine af

Hoe kom je aan zo’n grille, gewoon bij de AC-tion, daar hebben ze een zwarte of grijze variant :wink:
Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?
Nu een 9.3SS 18t linear van 2005 , weer op LPG3. Parchement Silver.
R.I.P. Saab 9.3i van 1999 met LPG3. 279.000 op de teller. Reed nog als nieuw en kon nog jaren mee.(Helaas exit op 7-2-2013 met dank aan RWS).
In vroeger tijden al eens twee 99's van 1973, ook op LPG. Oude liefde roest niet.

Gebruikersavatar
K0ENIE
Geregistreerd lid
Berichten: 404
Lid geworden op: di 17 nov, 2015 22:22
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: wintergril voor LPG?

Bericht door K0ENIE » do 19 jan, 2023 6:37

Als de thermostaat goed werkt en de lambdasonde (verwarming) ook heeft het geen nut. Voor luchtgekoelde auto's waren er ooit wel wintergrilles. Denk aan Citroen 2CV GSA en Daf 33-44
Saab 9000 st2 550.000 km- Daf 55 Turbo Trionic LPi - Dacia 1304 1.6i

Gebruikersavatar
jakkoo
Donateur
Donateur
Berichten: 1084
Lid geworden op: zo 26 mar, 2006 20:42
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: wintergril voor LPG?

Bericht door jakkoo » vr 20 jan, 2023 0:27

In vroeger tijden dekte ik 's-winters nog wel de onderkant van de radiateur af. Hierdoor word de koelvloeistof minder koud terug naar de motor gevoerd en is er minder temperatuurverschil in onder- en onderzijde van het motorblok. Zoiets als verwarmingsinstallateurs praten over delta-T waarde. Maar sinds ik airco heb, zitten daar 2 radiateuren tegen elkaar aan en weet ik niet of het nog verstandig is om dit te doen. Daarbij hebben we al lang niet meer zo koude winters.

Meningen en reacties waren destijds zeer verschillend, maar bij temperaturen van min 10 tot min 20 vond ik het niet verkeerd.
Bij de huidige temperaturen geloof ik er niet meer in.
Nu een 9.3SS 18t linear van 2005 , weer op LPG3. Parchement Silver.
R.I.P. Saab 9.3i van 1999 met LPG3. 279.000 op de teller. Reed nog als nieuw en kon nog jaren mee.(Helaas exit op 7-2-2013 met dank aan RWS).
In vroeger tijden al eens twee 99's van 1973, ook op LPG. Oude liefde roest niet.

Plaats reactie