9-7x V8 kan dus óók op lpg!
- davidjoost
- Geregistreerd lid
- Berichten: 6004
- Lid geworden op: za 15 mei, 2004 16:52
- Regio: NL - Provincie Utrecht
- Contacteer:
9-7x V8 kan dus óók op lpg!
Vandaag sprak ik mijn Saabdealer even over het eventueel lpg inbouwen in mijn 9000 2.0 FPT. Toen kwam ook ter sprake dat de 9-7x alleen maar als V6 op gas kan (gasfx van Vialle). Reden hiervoor was dat het niet zou kunnen met de 4 uitschakelbare cilinders. Maar nu blijkt dus dat zij net een 9-7x V8 hadden afgeleverd waar een Prins installatie was gekomen en dat functioneerde dus prima. Of de uitschakelbare cilinders het dan nogsteeds doen weet ik niet, maar dat maakt opzich niet zoveel uit als je toch op gas rijdt (3 keer zo goedkoop tanken).
Maar het lijkt me gewoon een stuk betere motor die V8, voor zo'n zware bak als de 9-7x. Goede zaak dat hij dus ook op lpg kan want dat maakt hem een stuk betaalbaar te rijden...
Dit ter informatie.
Groeten,
David Joost
Maar het lijkt me gewoon een stuk betere motor die V8, voor zo'n zware bak als de 9-7x. Goede zaak dat hij dus ook op lpg kan want dat maakt hem een stuk betaalbaar te rijden...
Dit ter informatie.
Groeten,
David Joost
2011 Saab 9-5NG 2.8T V6
2008 Saab 9-3 Cabrio 2.8T V6
2005 Saab 9-3 Cabrio 2.8 V6 Turbo Aero (stage 1 DionHPT) - verkocht
1999 Volvo S80 T6 'Bi-Fuel' - verkocht
1990 Saab 9000 CD 2.0 T16 - verkocht
2008 Saab 9-3 Cabrio 2.8T V6
2005 Saab 9-3 Cabrio 2.8 V6 Turbo Aero (stage 1 DionHPT) - verkocht
1999 Volvo S80 T6 'Bi-Fuel' - verkocht
1990 Saab 9000 CD 2.0 T16 - verkocht
- verde900
- Donateur
- Berichten: 15096
- Lid geworden op: zo 04 jan, 2004 17:17
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
- Contacteer:
Er is één V8 die op dit moment goed lijkt te functioneren, zou op basis van die enkele ervaring nog geen conclusies over enige betrouwbaarheid op termijn durven trekken.
De eigenaar is het kind van de rekening als alles straks niet zomaar blijkt te kunnen, vraag me af wat zijn kostenplaatje dan is, als je zo'n auto al niet of nauwelijks kunt rijden qua exploitatiekosten doe je er doorgaans erg verstandig aan dat ook niet doen.
SAAB NL en SAAB AB laten hem doordat zij op die specifieke motor gas niet ondersteunen iig vallen als een baksteen als het gaat om garantieclaims en de gasboer is dan doorgaans ook niet thuis, tel uit je winst.
De eigenaar is het kind van de rekening als alles straks niet zomaar blijkt te kunnen, vraag me af wat zijn kostenplaatje dan is, als je zo'n auto al niet of nauwelijks kunt rijden qua exploitatiekosten doe je er doorgaans erg verstandig aan dat ook niet doen.
SAAB NL en SAAB AB laten hem doordat zij op die specifieke motor gas niet ondersteunen iig vallen als een baksteen als het gaat om garantieclaims en de gasboer is dan doorgaans ook niet thuis, tel uit je winst.
SAAB, värd varje krona.........
Deltid Skåning..
Deltid Skåning..
- davidjoost
- Geregistreerd lid
- Berichten: 6004
- Lid geworden op: za 15 mei, 2004 16:52
- Regio: NL - Provincie Utrecht
- Contacteer:
@ Verde900: Wat heb jij er eigenlijk voor belang bij lpg steeds zo af te kraken? Onze Aero zou toch ook ontploffen op lpg en dat gaat ook al 55.000km lang goed.... Op een nieuw ingebouwde gas-installatie zit 2 jaar garantie dus daar kun je altijd aanspraak op maken als dat nodig is. Vialle (hoofdkantoor) en Saab Nederland ondersteunen de Aero op gas ook niet en toch is er wel wat mogelijk...
2011 Saab 9-5NG 2.8T V6
2008 Saab 9-3 Cabrio 2.8T V6
2005 Saab 9-3 Cabrio 2.8 V6 Turbo Aero (stage 1 DionHPT) - verkocht
1999 Volvo S80 T6 'Bi-Fuel' - verkocht
1990 Saab 9000 CD 2.0 T16 - verkocht
2008 Saab 9-3 Cabrio 2.8T V6
2005 Saab 9-3 Cabrio 2.8 V6 Turbo Aero (stage 1 DionHPT) - verkocht
1999 Volvo S80 T6 'Bi-Fuel' - verkocht
1990 Saab 9000 CD 2.0 T16 - verkocht
- davidjoost
- Geregistreerd lid
- Berichten: 6004
- Lid geworden op: za 15 mei, 2004 16:52
- Regio: NL - Provincie Utrecht
- Contacteer:
@ verde900: oke, en dat was met dit type motor i.c.m. een Prins installatie van de laatste generatie?
2011 Saab 9-5NG 2.8T V6
2008 Saab 9-3 Cabrio 2.8T V6
2005 Saab 9-3 Cabrio 2.8 V6 Turbo Aero (stage 1 DionHPT) - verkocht
1999 Volvo S80 T6 'Bi-Fuel' - verkocht
1990 Saab 9000 CD 2.0 T16 - verkocht
2008 Saab 9-3 Cabrio 2.8T V6
2005 Saab 9-3 Cabrio 2.8 V6 Turbo Aero (stage 1 DionHPT) - verkocht
1999 Volvo S80 T6 'Bi-Fuel' - verkocht
1990 Saab 9000 CD 2.0 T16 - verkocht
- nelfrikandel
- Geregistreerd lid
- Berichten: 9175
- Lid geworden op: za 20 mar, 2004 15:56
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Wat mij dan vooral benieuwt is of het een G3 gecertificeerde combi wordt, kwa voordelig rijden...
Laatst gewijzigd door nelfrikandel op do 24 mei, 2007 15:53, 1 keer totaal gewijzigd.
- davidjoost
- Geregistreerd lid
- Berichten: 6004
- Lid geworden op: za 15 mei, 2004 16:52
- Regio: NL - Provincie Utrecht
- Contacteer:
De auto is van een klant van Auto Schaap in Lemmer, dus als je die belt zullen zij het wel weten of kunnen zien aan de hand van het kenteken (RDW-site). Maar ik ga er eigenlijk wel vanuit dat het G3-goedgekeurd is, vrijwel iedere auto met een nieuwe LPG-installatie krijgt die G3-goedkeuring.
2011 Saab 9-5NG 2.8T V6
2008 Saab 9-3 Cabrio 2.8T V6
2005 Saab 9-3 Cabrio 2.8 V6 Turbo Aero (stage 1 DionHPT) - verkocht
1999 Volvo S80 T6 'Bi-Fuel' - verkocht
1990 Saab 9000 CD 2.0 T16 - verkocht
2008 Saab 9-3 Cabrio 2.8T V6
2005 Saab 9-3 Cabrio 2.8 V6 Turbo Aero (stage 1 DionHPT) - verkocht
1999 Volvo S80 T6 'Bi-Fuel' - verkocht
1990 Saab 9000 CD 2.0 T16 - verkocht
- nelfrikandel
- Geregistreerd lid
- Berichten: 9175
- Lid geworden op: za 20 mar, 2004 15:56
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Heb je toevallig het kenteken gezien? Dan is er wel achter te komen.
Maar ik zou er nog niet te snel van uit gaan, ook veel nieuwe amerikaanse V8'en krijgen geen G3 certificaat. Om een G3 certificaat te krijgen moet de gasinstallatie, de computer, speciaal geprogrammeerd zijn voor die specifieke motor, en moet ook de auto an sich aan die emissie norm voldoen. DGezien de lage aantallen is het voor vele LPG fabrikanten niet altijd rendabel om voor die type's een G3 gascomputer te ontwikkelen en een G3 typegoedkeuring te halen...
Maar misschien is er wel achter te komen door eens te kijken wat er aan recente GM barrels te koop staat met LPG, die dezelfde of een vergelijkbare V8 hebben, en dan het kenteken te checken op de RDW site...
Maar ik zou er nog niet te snel van uit gaan, ook veel nieuwe amerikaanse V8'en krijgen geen G3 certificaat. Om een G3 certificaat te krijgen moet de gasinstallatie, de computer, speciaal geprogrammeerd zijn voor die specifieke motor, en moet ook de auto an sich aan die emissie norm voldoen. DGezien de lage aantallen is het voor vele LPG fabrikanten niet altijd rendabel om voor die type's een G3 gascomputer te ontwikkelen en een G3 typegoedkeuring te halen...
Maar misschien is er wel achter te komen door eens te kijken wat er aan recente GM barrels te koop staat met LPG, die dezelfde of een vergelijkbare V8 hebben, en dan het kenteken te checken op de RDW site...
- jwaterink
- Donateur (6x)
- Berichten: 8527
- Lid geworden op: vr 17 mar, 2006 19:06
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Vortec 4.2 V6 heeft geen G3 goedkeuring. Hetzelfde blok zit in onze TrailBlazer uit dec2002.
Laatst gewijzigd door jwaterink op di 22 mei, 2007 13:47, 2 keer totaal gewijzigd.
Inbouwactiviteiten beëindigd ivm bedrijfsovername