Ik weet niet hoor. Het milieu-aspect had ik nog niet bedacht en dat vind ik op zich wel een steekhoudende. Hoewel mijn 9-5 rijdt nog altijd gemiddeld 1:10 bij een voorzichtige voet.....en de uitstoot behoort ook al niet tot het A-label (eerder E of F).
Die 9-4 is gelijktijdig met/als de cadillac SRX ontwikkeld, dus een volledig SAAB product ... In hoeverre er sprake is van badge enginering van SAAB naar Cadillac en andersom? ... wie het WEET mag het zeggen.
De 9-3 staat toch echt niet op een puur SAAB-platform, ook al is de BLS badge enginering van SAAB naar Cadillac.
Kortom: Ieder zijn mening, maar volgens mij is nu de norm aan het verschuiven van volledig SAAB naar niet volledig SAAB, maar toch nog meer SAAB dan het andere model .... Ik denk dat - net als bij vele andere merken - nu eenmaal veel componenten worden gedeeld. Als dit bepalend is voor de puurheid van een merk, dan zijn weinig merken meer puur.
Voor mij zijn het aantal "vreemde" componenten niet de maatstaf. Een SAAB geeft je gewoon een ander gevoel dan dat het een cadillac is ..... misschien ook omdat de buitenwereld er zo naar kijkt. En misschien ook omdat een SAAB net even dat andere biedt, wat je niet in gelijke mate bij andere merken vindt. Eigenlijk kom ik tot de conclusie: het is emotie