"Dat is geen Saab" Leuke uitspraak maar klopt ie ook?
Mijn ervaring na 4 maanden 97X......:
Laten we beginnen met de definitie: Je hebt SAAB uit de goeie ouwe tijd: bijv: de 96, 99, 900 etc oftewel SAAB-SAABs. En dan heb je de SAAB's uit de moderne tijd bijv; 9-3, 9-5 en 9-7X oftwel de GM-SAABs
Ik vergelijk mijn 9-7X ervaringen met onze 9-3 Cabrio SE FPT. Misschien wat vreemd maar ik denk dat dat best kan.... globaal dan toch.
De vraag is dus: Is de 9-7X een GM-SAAB?
- Design; Ik vind de 97 minder dan de 93; maar de auto ziet er prima uit; zeker van voor en opzij:
Voldoende
- Interieur: prima uitstraling, goede touch en feel, mooie en goede kwaliteit. De stoelen zijn goed maar missen de SAAB hoofsteunen.... daardoor geen goed maar een
voldoende.
- Motor: Ik heb een 4.2i.... atmosferisch.... kan niet natuurlijk;
onvoldoende......... Hoewel....... Onze 93 met haar 2.0 FPT (incl Stage 1 chip) maakt ergens rond 230 - 250 pk's en verbruikt daarbij 1 op 8. De meermalen bekroonde 4200 Vortec van GM maakt ongeveer 295 pk's en verbruikt in mijn handen 1 op 7.... Geeft toch te denken.. Ik geef daarom geen onvoldoende meer maar een
matig.
- Comfort: de 97 is van alle gemakken voorzien en is wat mij betreft prima geveerd; het is geen deinende Trailblazer maar een stabiele 97X. De kachel is geschikt voor Scandinavie en de airco voor Death Valley:
Goed
- Rijgedrag: Voor een auto van deze maat doet ie het prima; stuurt goed, wegligging prima, tractie prima. Ik denk eerlijk gezegd dat een circuitrondje met onze 97X vergelijkbaar zal zijn dan een circuitrondje met onze 93...... Sterker nog onder nederlandse (vochtige) omstandigheden vrees ik dat de 93 het niets eens kan bijhouden..... Vol acceleren met een 9-3 is leuk maar de meesten zullen weten dat je je stuur dan erg goed moet vasthouden. Althans als je van plan bent om op de weg te blijven. De 97 is dan een genot; AWD is echt fijn. En handig in de sneeuw enzo...
goed.
Algemeen: SAAB rijden is anders rijden. gezien de verkoopcijfers is rijden met een 97X het meest anders op dit moment:
Goed.
Image: Er is in dit forum meermalen gemeld dat je alleen in een SUV rijdt als je ergens voor moet compenseren.
Ik heb ook een SUV en dus schijn ik een kleine ... te hebben. Ik ben daardoor bijna een bijzonder onzekere en verlegen man van 1.94 meter hoog en +100kg geworden.... Gelukkig is klein een relatief begrip zullen we maar zeggen..
Voldoende
Eindconclusie; jullie zien hem al aankomen denk ik.
Is de 9-7X een SAAB-SAAB?
NEE natuurlijk niet. Maar nogmaals; dat is geen enkele moderne SAAB.
Is de 9-7X een GM-SAAB? ECHT WEL.
Ga er eens een (flink) eind mee rijden; hij zal je verbazen