Een overgelukkige S@@bman

1978-1993
Gebruikersavatar
S@@bman
Geregistreerd lid
Berichten: 13086
Lid geworden op: vr 01 jul, 2005 19:04
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Een overgelukkige S@@bman

Bericht door S@@bman » zo 11 jul, 2010 13:09

Zoals al in dit topic te lezen viel, ben ik gezwicht voor een 900 GLs uit '79 die te koop stond hier in de buurt.
De foto's logen er niet om en de auto bleek in zeldzaam mooie staat te zijn, wat voor een vroege 900 toch heel uitzonderlijk is.

Ik heb gisteren eindelijk de auto opgehaald en ben vanzelfsprekend erg blij met mijn aankoop.

Toen ik gisterenochtend met mijn vader de autotrailer ging ophalen, was er aanvankelijk enige twijfel of mijn vader met de nieuwe wetgeving (die blijkbaar vorig jaar in voege was gegaan) nog wel een autotrailer mocht trekken.
Na wat heen en weer bellen, besloot de verhuurder de trailer toch mee te geven want mijn vader zijn rijbewijs dateert uit de jaren '60 en op die manier ontloopt hij die nieuwe regeling (ik ga jullie de details besparen.

Bij aankomst stond de auto nog steeds in de garage waar hij al een kleine tien jaar wordt geconserveerd onder een autohoes:

Afbeelding

De auto is de laatste tien jaar niet meer ingeschreven geweest en heeft enkel wekelijks even mogen warm draaien bij de laatste eigenaar.
Af en toe heeft hij er in alle illegaliteit een blokje mee gereden om de auto toch wat in beweging te houden.

Hoewel hij geen Saabliefhebber was, heb ik hem het laatste korte 'ritje' maar laten rijden (van de garage op de trailer) :wink: .
Op die manier had ik ook de kans om foto's te maken:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dat laatste afscheid viel hem toch zwaar, maar het idee dat hij bij een liefhebber is terecht gekomen die er alles aan zal doen om hem in goede staat houden (en nog wat zal verbeteren), maakt
toch veel goed.
Ik ga hem zeker ooit nog eens bezoeken als de auto echt in showroomstaat zal zijn, wat overigens niet veel moeite zal kosten.

De terugreis verliep voorspoedig en bij thuiskomst ben ik meteen in de uitgebreide documentatie gedoken want werkelijke alle documenten die je je maar kunt indenken, zaten er nog bij.
Tot mijn grote verbazing heeft de auto nog een eigenaar gehad.
Blijkbaar zijn de eerste 6500 km gereden door een Mercedes garage waar de auto als dienstauto (wat dat ook moge betekenen) heeft gediend.
Daarna is hij verkocht aan een man in de buurt van Leuven die hem heeft bereden (groot woord) tot aan zijn dood (ik denk in 2000 of 2001).
Zijn toenmalige buurman heeft hem toen overgekocht en gisteren dus aan mij verkocht.

Die man uit Leuven heeft er de laatste vijf jaar van zijn leven ongeveer 500 km per jaar mee gereden, maar is toch steeds jaarlijks braag naar de garage gegaan voor onderhoud :roll: .
Op die manier heeft de auto gisteren een kilometerstand bereikt van 45.000 echte kilometers.

Er zit ook een document bij waarin gewag wordt gemaakt van een kleine beschadiging aan de auto die helaas niet echt op orthodoxe wijze is geschied.
Daardoor liggen er een paar cosmethische ingrepen in het verschiet, waaronder twee plekjes onder de raamlijsten achter, aan weerszijde:

Afbeelding

Verder is er aan de onderzijde van de deuren ooit bijgespoten en dat is behoorlijk klungelig gebeurd:

Afbeelding

Bovendien is er slecht of niet afgeplakt geweest want zelfs op de achterbumper is nog spuitnevel te vinden :? .
Dat wil ik toch wel verbeterd zien.

De achterklep heeft een dikke roestplek onder de greep en rechts zit er onder de stootstrips wat roest:

Afbeelding

Afbeelding

Dit is werkelijk het enige wat te bespeuren valt qua roest want zelfs aan de onderzijde heeft de dinitrol voor een goede bescherming gezorgd (heb de auto onder een brug kunnen inspecteren).

Het is eigenlijk bizar om zo'n oude auto in te stappen en het gevoel te hebben dat je in een nieuwe auto bent terecht gekomen :).
Hij rijdt en stuurt als nieuw gewoon.

Nog wat foto's:

Afbeelding

Nooit geweten dat dit type spiegels zo weinig afstelmogelijkheden biedt, maar daar ga ik me niet druk om maken:

Afbeelding

Leve groene interieurs (zelfs de opvulkussens voor de hoofdsteunen zitten er nog bij)!

Afbeelding

Het is dan wel een GLs, maar op het handschoenkastje was geen plek meer voor de 's':

Afbeelding

Grappig chokeknopje dat volgens mij niet lang is geleverd:

Afbeelding

Als ik de kofferklep gedeeltelijk ga laten herspuiten, kunnen de twee mistlampen er ook meteen af want die vind ik nogal ontsierend hoewel het een soort Johnny 70's gevoel geeft als ze
beide branden én het een typisch Belgisch accessoire was in die tijd 8) .

Afbeelding

Afbeelding

Ook leuk; de dubbele motorkaptralies.
Op de motorkap is trouwens geen enkel spoor van steenslag te bespeuren en de koplampen en grill glanzen nog als nieuw:

Afbeelding

Even een lijstje van alle nog af te werken punten (vooral interessant voor mezelf :wink: ):

- groot onderhoud (alle vloeistoffen verversen en eventuele filters)
- hemel opnieuw bekleden (is recent in één keer naar beneden gekomen met wordt met bogen omhoog gehouden momenteel)
- gedeeltelijk vernieuwen van de uitlaat (achterdemper is helemaal rot)
- velgen opnieuw spuiten (hoewel ik de doppen uit die tijd of soccerballs ook erg mooi vind)
- lekkage aanpakken; onderzijde van het blok heeft wat oliesporen die vermoedelijk via het kleppendeksel naar beneden zijn gesijpeld.
De pakking is nochtans ooit vervangen is geweest én vloeibare pakking en er zit nog vloeibare pakking onder. Ook de olieplug aan de onderzijde moet zo te zien vervangen worden
want daar hangt steeds een druppel olie te bungelen.
- cosmetische ingrepen die hierboven beschreven staan
- ...

Een haalbare kaart in die zin dat ik bijna alles zelf kan aanpakken.
Eerst maar eens de 99 afmaken en dan ga ik met deze aan de slag.
De 86er smeekt ook om aandacht die ik na de zomervakantie ook ga geven (nieuwe deuren, kofferklep, onderhoud, kilometerteller, roest...).
Saab 900c (2d) 1986
Saab 900 GLs (5d) 1979
Saab 99 GL (4d) 1982

De900C-GAS
Geregistreerd lid
Berichten: 31023
Lid geworden op: za 16 dec, 2006 23:51
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Een overgelukkige S@@bman

Bericht door De900C-GAS » zo 11 jul, 2010 13:15

Op 'die paar dingetjes' na dan, blijft dit een fabelustilitastisch fraai exemplaar!! :P
Veel succes met het het opknappen van 'die dingetjes' en vele fijne en veilige :O: toegewenst met dit fraaie exemplaar en dat van dat embleem op het handschoenenkastje klopt, dat had de acacia-groen-metallice 3drs. SAAB 900 GLs Combi-Coupé, van het modeljaar 1980 van mijn ouders, vanaf de eerste aflevering, ook. :wink:

Gebruikersavatar
Maus71
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 2801
Lid geworden op: zo 02 mei, 2010 21:04
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Contacteer:

Re: Een overgelukkige S@@bman

Bericht door Maus71 » zo 11 jul, 2010 13:27

Mooi hoor, veel plezier. :O:
Saab 99T CC 1978 under construction.
Saab Cabriolet 2004 Aero Zwart.
Saab Cabrio Steilneus 1986 Zilver.
Saab 900 T16S 1987 Bronze
Saab 9000 Turbo S 1991 Zwart
Saab Sonett II V4
Saab Sonett III V4

Gebruikersavatar
jelger
Geregistreerd lid
Berichten: 18854
Lid geworden op: wo 28 apr, 2004 23:56
Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Contacteer:

Re: Een overgelukkige S@@bman

Bericht door jelger » zo 11 jul, 2010 13:34

netjes hoor! veel plezier er van. Wordt de zondagse auto? :lol:
fotos | site | nog een site
9-5NG 2.0T BP Vector M11

Gebruikersavatar
gj900
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 17572
Lid geworden op: vr 22 okt, 2004 15:23
Regio: Deutschland - Duitsland

Re: Een overgelukkige S@@bman

Bericht door gj900 » zo 11 jul, 2010 13:36

Wat een geweldige aankoop! Gefeliciteerd! Zulke vondsten zijn zeldzaam, zeker "in de buurt" en nu eens niet in Zweden of Frankrijk :wink: Veel succes (en vooral plezier) bij het opknapwerk.
900S Aero 1992 - Le-Mans
XC70 T6 Summum 2011 - Flamenco Rojo

9-5 Aero Estate 2004 - Espresso (tot 2020)
9-3 Aero Salomon ed 2002 - Cosmic (tot 2016)
900 turboS Aero cabrio 1994 - Eucalyptus (tot 2015)
BMW 323iA touring 1998 (tot 2012)
9000 CSE 2.0lpt Anni Hirsch 1996 (tot 2009)

hel1
Geregistreerd lid
Berichten: 87
Lid geworden op: ma 21 dec, 2009 23:18
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Een overgelukkige S@@bman

Bericht door hel1 » zo 11 jul, 2010 14:17

prachtige auto, gefeliciteerd en veel plezier
en dat is een wet van meten en persen!

Saab 99GL 5speed 1983
Saab 99GL CC 1976

Gebruikersavatar
S@@bman
Geregistreerd lid
Berichten: 13086
Lid geworden op: vr 01 jul, 2005 19:04
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Een overgelukkige S@@bman

Bericht door S@@bman » zo 11 jul, 2010 14:34

Bedankt allemaal.
Dit wordt inderdaad de zondagse auto of voor op meetings.
In de winter wil ik hem gewoon in de garage laten staan.
Een beetje een museumstuk dus :wink: .
Saab 900c (2d) 1986
Saab 900 GLs (5d) 1979
Saab 99 GL (4d) 1982

Gebruikersavatar
joachiem
Geregistreerd lid
Berichten: 5309
Lid geworden op: vr 16 jul, 2004 22:30
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Een overgelukkige S@@bman

Bericht door joachiem » zo 11 jul, 2010 14:39

Heel erg mooi S@@bman! veel plezier met de kleine klusjes en geniet er van :O:
restauratie/onderhoud/onderdelen/advies-aankoop nodig..stuur mij een pb.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 31470
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Een overgelukkige S@@bman

Bericht door Sapphire » zo 11 jul, 2010 15:02

Bert, van harte gefeliciteerd. Je hebt een erg mooie, bijzondere, zeldzame auto gekocht in een prachtige staat. En dan die km stand, 45.000 origineel, ik durf te wedden dat dit tot de 100 classics met minste km's wereldwijd behoort!

Ik ben erg blij dat de auto bij een echte liefhebber terecht gekomen is. Dat choke knopje overigens, is volgens mij alleen in '79 geleverd (een van de leuke '79 details) want in '80 was de middenconsole voor de 900 klaar (die jij hebt komt zo uit de 99). Overigens leuk detail dat de 900 turbo uit '79 ook deze middenconsole heeft, met ontbrekende choke hendel maar wel de uitsparing daarvoor.

Heel veel plezier met de auto, maar dat gaat zeker lukken! :O: 8) 8) 8)

De900C-GAS
Geregistreerd lid
Berichten: 31023
Lid geworden op: za 16 dec, 2006 23:51
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Een overgelukkige S@@bman

Bericht door De900C-GAS » zo 11 jul, 2010 15:14

Dat type chokeknop is op de SAAB 900 Claissic geleverd tot en met het modeljaar 1981 en dat type middenconsole is geleverd tot en met het modeljaar 1982 van de SAAB 900 Classic. :wink:

Gebruikersavatar
S@@bman
Geregistreerd lid
Berichten: 13086
Lid geworden op: vr 01 jul, 2005 19:04
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Een overgelukkige S@@bman

Bericht door S@@bman » zo 11 jul, 2010 15:28

Ja, dat van die choke zou wel eens kunnen kloppen.
Wat de middenconsole betreft; ik heb een console liggen uit een 99 van MY 79 en die is niet hetzelfde, als ik me goed kan herinneren.
Ik ga ze eens opdissen want nu begin ik zelf te twijfelen :P .
De chokeknop zat bij een 99 uiteraard ook niet in de console.
Misschien dat dat het enige verschilpunt is...?

Het lampje dat brandt wanneer de chokekabel is uitgetrokken, verschilt ook van de latere modellen (ander symbooltje).

Grappig is ook dat er een lampje schijnt vanonder de console.
Wat ik ook vreemd vind, is dat je de handremkabels kunt zien zitten omdat ze niet afgeschermd zijn door een kapje of iets dergelijks.

Nog een leuk detail: er zit nog een originele tankdop bij, netjes in de verpakking.
Ook de EHBO-kit en sleutelset liggen nog in de koffer, net als het reservewiel.
Ook een paar folders van de Gamma uit 1990 lagen te zwerven in de kofferruimte :-P+ .

Als ik het goed heb, liggen ook nog de originele voorbanden op de auto (165).
Ik ga de banden uiteraard ook vervangen als ik ga klussen.
De kleine bandenmaat vind ik wel mooi staan op de oudere modellen en bovendien stuurt het een stuk fijner :O: .
Saab 900c (2d) 1986
Saab 900 GLs (5d) 1979
Saab 99 GL (4d) 1982

De900C-GAS
Geregistreerd lid
Berichten: 31023
Lid geworden op: za 16 dec, 2006 23:51
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Een overgelukkige S@@bman

Bericht door De900C-GAS » zo 11 jul, 2010 15:44

S@@bman schreef:De chokeknop zat bij een 99 uiteraard ook niet in de console.
Misschien dat dat het enige verschilpunt is...?
Bij de vroege modeljaren van de SAAB 99 zat daar de hendel voor de vrijloop en jaren lang zat er daarom bij de SAAB 99 daar een rechthoekig dekseltje, gemaakt van hetzelfde materiaal als de middenconsole zelf en datzelfde dekseltje kwam je ook tegen bij de SAAB's 900 GLi (amerikaanse versie), GLE, EMS en de turbo-versies. :idea:
S@@Bamn schreef:Het lampje dat brandt wanneer de chokekabel is uitgetrokken, verschilt ook van de latere modellen (ander symbooltje).
Net als bijvoorbeeld het symbool van de handrem en een aantal symbolen de schakelaar voor de verschillende ventilatie standen die alleen bij het modeljaar 1979 bij een aantal pijlen een blauw vierkant vakje horen te hebben bij het modeljaar 1979 en vanaf het modeljaar 1980 was dat niet meer zo. :wink:

Gebruikersavatar
jornmetten
Geregistreerd lid
Berichten: 228
Lid geworden op: zo 11 apr, 2010 15:49
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Een overgelukkige S@@bman

Bericht door jornmetten » zo 11 jul, 2010 16:02

Saabman!

Zit met plezier naar de foto's te kijken
die kleur: zooo mooooi
En ik vind het super dat je er ook blij mee bent , zeer herkenbaar.
De klusjes die er aan zitten lijken me, bij deze auto zeer lonend en leuk om te doen, net genoeg om hem helemaal van jou te maken.

Heel veel plezier!




P.s. Ik zou het erg leuk vinden deze een keer in het echt te zien

groet,

Jorn

Gebruikersavatar
jarno93
Geregistreerd lid
Berichten: 3243
Lid geworden op: wo 15 aug, 2007 11:18
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Een overgelukkige S@@bman

Bericht door jarno93 » zo 11 jul, 2010 16:29

Wow. Als jij langs komt staat de koffie klaar!!!
Mazda CX-9
9-5 estate "Trollspeed". verkocht
9-5 sedan gasbak 385.000 km verkocht
9-3 '00 speek stage 1 verkocht
900 T16s, 92 (speedparts fuelchip en APC mod) verkocht
900 T8 '84 (IC en APC mod) verkocht

Gebruikersavatar
mba
Geregistreerd lid
Berichten: 2519
Lid geworden op: vr 23 jul, 2004 12:41
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Een overgelukkige S@@bman

Bericht door mba » zo 11 jul, 2010 21:09

Feest der herkenning!
Je hebt hier echt een hele mooie aan, dus geniet er van. Vwb die middenconsole; wip dat dekseltje er maar eens af; dan zie twee sleuven en witte tekst. Komt idd zo uit de 99. En die witte verf is dan ook nog helemaal nieuw.
Maar,...zie vernieuwend is de eerste 900 niet hoor; da's gewoon een 99 met vanaf de vooruit een andere neus (wel dezelfde motor) en wat een zee van ruimte onder die motorkap.
En Bert, als je m met je 900 vergelijkt zie je in het dasboard (qua controlelampjes oa) nog meer verschillen; wat te denken van de tekst bij het combiinstrument voor brandstof en koelvloeistof (ook maar 1 jaar zo geweest). Ook de "gekantelde" lichtschakelaar is er zo een.
Ik zou zeggen; zoek de verschillen!

ps

someday.....................
Afbeelding

Plaats reactie