Bakolie

1978-1993
Plaats reactie
Joshua
Geregistreerd lid

Bakolie

Bericht door Joshua » vr 30 jan, 2004 0:25

iemand een idee wat voor bakolie er in een 16vTurbo EP moet, en in een 16v 2.1i? En tevens misschien wat de beste merk is, en waar ik verder zoal op zou kunnen letten bij het bijvullen(of verwisselen??)

Joshua
Geregistreerd lid

Re: Bakolie

Bericht door Joshua » vr 30 jan, 2004 23:02

ok, maar wat nou als er inderdaad bijgevuld dient te worden, is het danniet verstandig om verschillende soorten niet door elkaar te gaan mengen...?

janmar
Geregistreerd lid

Bericht door janmar » zo 01 feb, 2004 13:30

maar dat niet vervangen is toch gewoon raar, ondanks dat het in het onderhoudsboekje staat. inmiddels toch eens diverse garagehouders gevraagd en iedereen die kijkt er raar van op dat het niet de bedoeling is die olie te vervangen. en op zich zou het toch ook wel eens moeten aangezien de olie toch niet altijd goed blijft bij gebruik van een auto.
nu lijkt het me dat de olie in de bak voor de smering is en dus minder last van vervuiling heeft dan de motorolie.

maar wieohwie weet het antwoord op het niet vervangen van de bakolie.

Janmar

Thom
Donateur
Donateur

Bericht door Thom » zo 01 feb, 2004 20:32

Ik heb 425.000 km gereden met een 4-bak zonder de bakolie te vervangen en zonder problemen. Niet vervangen moet dus geen probleem zijn lijkt mij.

Vr gr

Thom

LuNa
Geregistreerd lid

Bericht door LuNa » vr 07 mei, 2004 12:12

Naar mijn weten hoef je nooit naar je versnellingsbakolie te kijken, als je regelmatig een beurt laat geven kijken ze er bij de garage wel naar

Manic
Lid van verdienste

Bericht door Manic » vr 07 mei, 2004 23:58

Gewoon minimaal 1 keer per maand het peil van de versnellingsbakolie, motorolie, rem/koppelingsolie, koelvloeistof en ruitensproeiervloeistof controleren is het beste. Zo kan je eventueel verbruik, cq lekkages, beter en tijdig constateren.
Zeker de versnellingsbak kan vaak nog wel eens wat olieverlies hebben, vaak 'zweet' het langs de pakkingen. Maar goed, de ene bak is de andere natuurlijk niet.

Moppersmurf
Geregistreerd lid

Bericht door Moppersmurf » zo 09 mei, 2004 7:56

Het is altijd goed om het olienivo te peilen. Na 20 jr. en 240dkm. is het olieverbruik in de versnellingsbak van mijn 900 nog altijd nihil. De olie is nooit ververst (voor zo ver ik weet). De dealer meldde dat dat inderdaad niet hoeft. Hij raadde het zelfs af. De bestaande oliefilm zou beter intact blijven, zeker gezien de leeftijd van de auto. De bakolie oogt ook vers, heel anders dan motorolie na 10dkm., minder zwart, meer, tsja, 'olieachtig'.
Ik heb ooit een t16s gehad met een slechte bak. Baat het niet, dan schaadt het niet - ik heb de bakolie ververst en een additief toegevoegd voor optimalisatie van versnellingsbakken. Het werkte prima, maar een poosje later heb ik deze rampenkar toch van de hand gedaan.

Plaats reactie