Hoe voorzichtig kan je zijn???

1978-1993
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sander
Forum Admin
Berichten: 6974
Lid geworden op: do 08 mei, 2003 11:08
Regio: NL - Provincie Utrecht
Contacteer:

Hoe voorzichtig kan je zijn???

Bericht door Sander » wo 12 nov, 2003 17:34

Hallo,

Ik heb nu enkele weken een 900i 16v uit 1990 en dat bevalt heel erg goed. Vergeleken met een 900 8v met carburateur is deze auto veel soepeler en sneller. De auto rijdt prima op LPG en benzine. Op benzine zit er natuurlijk wel meer pit in.

Ik vraag me nu af tot hoever deze auto nog belast kan worden. Met een respectabele kilometerstand van bijna 380.000 zou ik denken dat als je de auto te veel belast dat het eerder kapot kan gaan.

Bij een stoplicht sprintwedstrijdjes doen is natuurlijk al gauw slecht voor een motor (van die leeftijd). Nu ben ik ook geen persoon die perse na 500 m nog steeds voorop wilt rijden, maar af en toe een beetje doorrijden op de snelweg is wel plezierig.
Bij een snelheid van 140km/u maakt de motor net geen 4000 toeren. Het behalen van die snelheid gaat ook met gemak.

Belast ik de motor en vooral de kop bij het rijden van die snelheid te veel? Door het rijden op LPG wordt de temperatuur hoger dan wanneer je op benzine rijdt, maar wordt deze zo hoog dat e.e.a. meer dan nodig slijt? Ik heb begrepen dat een 16v kop wel beter geschikt is voor het rijden op LPG, waarmee ik zou denken dat deze dan ook meer belast kan worden dan een 8v kop.

Mijn vraag is dus: moet ik me 'netjes' aan de wettelijke 120km/u limiet houden voor het goede behoud van de auto? Of is het helemaal niet zo erg om af en toe een lekker stuk op een wat hogere snelheid over de snelweg te toeren.

Een andere vraag die me nog te binnen schiet: bij het optrekken voel ik trillingen in het stuur. Ligt dit aan de homokineten?

Groeten,
Sander


Gebruikersavatar
lars
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 835
Lid geworden op: za 13 sep, 2003 16:35
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Hoe voorzichtig kan je zijn???

Bericht door lars » wo 12 nov, 2003 19:13

Hoi,

Het kan volgens mij niet kwaad om af en toe eens "het luie zweet" eruit te rijden, mits de motor goed warm is. Dat kan je overigens niet echt afleiden aan het koelwater.
5- 10 min. snelweg of 15-20 min. stadsverkeer zouden de motor goed warm moeten maken.
Zorg er in ieder geval voor dat je voldoende olie en koelvloeistof in de motor zit, en vervang deze ook regelmatig.

Groeten,

René

Gebruikersavatar
doktorevil
Geregistreerd lid
Berichten: 1210
Lid geworden op: wo 20 aug, 2003 14:50
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Hoe voorzichtig kan je zijn???

Bericht door doktorevil » wo 12 nov, 2003 19:27

Wat het trillen betreft, probeer eens je banden opnieuw te balanceren. Mocht dat niet helpen dan kun je inderdaad nog je stuurinrichting checken.

Gebruikersavatar
lars
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 835
Lid geworden op: za 13 sep, 2003 16:35
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Hoe voorzichtig kan je zijn???

Bericht door lars » wo 12 nov, 2003 21:56

Hoi,

Ik bedenk me ineens iets.
Voel je alleen trillen bij het optrekken ? of ook als je wat harder rijdt ?
Ik heb ooit een saab gehad waarbij er aan een kant een ander band was gemonteerd 185/65 tegen 195/60 dit veroorzaakte het naar een kant trekken
en trillen bij optrekken.

Gr.

Rene Lensink

Gebruikersavatar
Sander
Forum Admin
Berichten: 6974
Lid geworden op: do 08 mei, 2003 11:08
Regio: NL - Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Hoe voorzichtig kan je zijn???

Bericht door Sander » wo 12 nov, 2003 22:06

Ik heb voor 2 nieuwe banden, die ook gebalanceerd zijn. Het is alleen bij het optrekken (acceleren). Als ik op de snelweg rijd ofzo dan voel je nagenoeg geen trillen.

Ik heb ook even het stuur maximaal naar beide kanten gedraaid en toen een paar rondjes gereden. Ik hoorde toch wel luid knarsende knak geluiden. Naar beide kanten.

Ik bedacht me toen eigenlijk dat dat misschien de homokineten zijn. Het kan niet aan de aandrijfassen liggen toch?

Groet,
Sander

Gebruikersavatar
Manic
Lid van verdienste
Berichten: 4330
Lid geworden op: di 21 okt, 2003 12:42
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Contacteer:

Re: Hoe voorzichtig kan je zijn???

Bericht door Manic » wo 12 nov, 2003 22:11

Mijn vraag is dus: moet ik me 'netjes' aan de wettelijke 120km/u limiet houden voor het goede behoud van de auto? Of is het helemaal niet zo erg om af en toe een lekker stuk op een wat hogere snelheid over de snelweg te toeren.
Het is zowieso beter voor het behoud van je auto om niet te veel veel te hard te rijden (kan ook beter zijn voor het behoud van je portomonaie :lol: ), maar af en toe het gas los trekken bij gunstige temperaturen kan geen kwaad. Bij hogere snelheden is er trouwens altijd meer koeling (door rijwind) dan bij lagere snelheden, let maar eens op je koelvloeistof meter (waarje overigen idd niet echt de temp van je motor van kan aflezen, maar na geringe tijd is het wel een redelijke graadmeter) als je van de snelweg komt en dan onder aan de afslag even voor een stoplicht staat te wachten.

Nog een tip voor als het probleem blijft: Als je motor 's, zomers bijvoorbeeld, erg warm wordt als je in de file staat vooral naar een flink stuk te hebben gereden: Kachel aan en airco uit! Scheelt enorm voor de temperatuur (tenzij je een standkachel hebt natuurlijk) dan voer je nl. sneller de warmte af. (ok, is iets minder prettig, maar het scheelt wel, uiteraard wel dan eventjes de raampjes open, maar da's logisch lijkt me :wink: )

Greetz,

Dennis

Gebruikersavatar
Sander
Forum Admin
Berichten: 6974
Lid geworden op: do 08 mei, 2003 11:08
Regio: NL - Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Hoe voorzichtig kan je zijn???

Bericht door Sander » wo 12 nov, 2003 22:25

Nog een tip voor als het probleem blijft: Als je motor 's, zomers bijvoorbeeld, erg warm wordt als je in de file staat vooral naar een flink stuk te hebben gereden: Kachel aan en airco uit! Scheelt enorm voor de temperatuur (tenzij je een standkachel hebt natuurlijk) dan voer je nl. sneller de warmte af.
Ik heb geen probleem met de warmte, maar een 16 klepper rijdt zo anders (lees: vlotter en sneller) dan een 8 klepper dat ik me afvraag of het slecht is iets harder te ridjen dan dat ik met mijn 8 klepper gewend was. Het gaat zo makkelijk dat het 'lijkt' alsof het ook geen kwaad kan.

Ik zoek naar ervaringen van andere leden welke snelheden zij rijden zonder problemen te krijgen. Ik sta niet graag binnen afzienbare tijd met een gare kop.

Overigens check ik bijna elke week: bandenspanning, koelvloeistof niveau en oliepeil.

Groet,
Sander

Gebruikersavatar
Wouter
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 8431
Lid geworden op: do 30 okt, 2003 1:00
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Hoe voorzichtig kan je zijn???

Bericht door Wouter » wo 12 nov, 2003 22:46

Die luide knakken bij bochtjes draaien lijken mij geen goed nieuws. Maar verder durf ik op dat gebied geen uitspraken te doen.

Wat betreft de snelheden en temperaturen, volgens mij kan het absoluut geen kwaad om 140 te rijden. Ook voor de ervaren motor van jouw Saab. Zeker als de motor op temperatuur is. Wanneer de motor koud is, dan kan je juist kwaad doen, door volgas te geven of veel toeren te maken. Als ik in mijn 900i 16v met 263000 km op de teller rijd, denk ik absoluut niet na bij het verschil tussen 120 of 140 km/h. Eerder voel ik me schuldig als ik korte stadritjes maak. Volgens mij levert elke koude start meer motorslijtage op dan een paar honderd snelwegkilometers. Slecht onderhoud, verkeerde afstelling e.d. kunnen natuurlijk nog meer kwaad, maar daar is in jouw geval geen sprake van.

Gebruikersavatar
Manic
Lid van verdienste
Berichten: 4330
Lid geworden op: di 21 okt, 2003 12:42
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Contacteer:

Re: Hoe voorzichtig kan je zijn???

Bericht door Manic » wo 12 nov, 2003 22:50

ow, ok, ik meende dat de begrijpen uit je eerste post. Maar maakt niet uit, toch nog een gratis tip gehad, toch? :wink:

Ik zelf heb een lpt 16 op benzine, nooit geen problemen mee eigenlijk, dat terwijl ik ook nog wel eens boven de 140 rijd.
Wat ik wel eens gehoord heb is dat lpg het niet zo goed doet met de 16 klepper (in het algemeen), het schijnt nogal eens problemen met de kleppen te veroorzaken, maar hoe dat specifiek bij Saab zit weet ik eigenlijk niet.
Wat volgens mij wel algemeen bekend is, is dat lpg altijd een wat zwaarde aanslag is voor de motor wat slijtage betreft, maar wat men dan zegt is dat dit minimaal is. Volgens mij heeft dit niet direct met de snelheid waarmee je rijdt te maken. Ik neem aan dat de factor van slijtage tussen de verschillende snelheden bij benzine of gas gelijk is.

Gebruikersavatar
Manic
Lid van verdienste
Berichten: 4330
Lid geworden op: di 21 okt, 2003 12:42
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Contacteer:

Re: Hoe voorzichtig kan je zijn???

Bericht door Manic » wo 12 nov, 2003 22:54

Eerder voel ik me schuldig als ik korte stadritjes maak. Volgens mij levert elke koude start meer motorslijtage op dan een paar honderd snelwegkilometers.
Vooral door het vaak warm worden en weer afkoelen (lees uitzetten - krimpen) kunnen veel korte stadsritjes slijtage opleveren, vooral uitlaten e.d. lijden hieronder. Terecht schuldgevoel dus, same here!


Die knakkende geluidjes, hoor je die als je het stuur helemaal omgooid, zeg maar bij de maximale slag of al eerder of vaker (1x)?

Gebruikersavatar
doktorevil
Geregistreerd lid
Berichten: 1210
Lid geworden op: wo 20 aug, 2003 14:50
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Hoe voorzichtig kan je zijn???

Bericht door doktorevil » wo 12 nov, 2003 23:29

Knakkende geluidjes, klinkt als versleten CV - joints...Of de ball joints zijn op..

Gebruikersavatar
raptor
Geregistreerd lid
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 19 nov, 2003 18:15
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Hoe voorzichtig kan je zijn???

Bericht door raptor » do 20 nov, 2003 11:56

Beste Sander,

Je SAAB 16V met 380.000km klinkt als een goed ingereden exemplaar.
De mijne , 2.1-16V 365.000km LPG, doet het ook nog prima en is ook behoorlijk snel. Heb er nu ca. 25.000km probleemloos mee gereden in 8 maanden tijd.
Mijn ervaring is dat de auto best tegen een ´stootje´ kan. Uiteraard met beleid. (warme motor etc.)
Al enkele keren heb ik de verleiding niet weerstaan om haar even te laten draven. Even kortstondig de 180 aantikken kan dus best 8)
Zeker op langere stukken op de Franse Autoroute rijdt je auto heel relaxed met een kruissnelheid van >140km/u.

Uiteraard houd ik mijn SAAB goed in de gaten, check af en toe het oliepeil, koelvloeistofpeil etc, omdat bij mij ook de angst aanwezig is dat de kop(pakking) een mogelijk zwakke schakel kan zijn. Daarom probeer ik de motor nooit langdurig hoog te belasten.
Dus als je motor echt moet werken (bijv. volgeladen helling op) is het misschien geen gek idee om even op benzine over te schakelen.


Hector

PS: je oduardo motorkap doet het nog goed!

Plaats reactie