Pagina 2 van 2

Geplaatst: di 31 jul, 2007 21:53
door Gripen
marq101 schreef: Feit: het spul kan je kopen bij de saabdealer maar texaco maakt het en heeft het in het program
Feit: Ik kan het niet krijgen bij Texaco

Maar serieus Marq101, kun je dat krijgen bij een Texaco station? Toen ik mijn auto net had, bijna 3 jaar terug, heb ik wel bijgevuld met ATF van Texaco. Texamatic 7045E Dexron III (G-34100) Universele vloeistof voor automatische transmissies en stuurbekrachtigingen. Nooit problemen gehad. Of is dat de goeie?

Geplaatst: di 31 jul, 2007 22:35
door marq101
Gripen schreef:
marq101 schreef: Feit: het spul kan je kopen bij de saabdealer maar texaco maakt het en heeft het in het program
Feit: Ik kan het niet krijgen bij Texaco

Maar serieus Marq101, kun je dat krijgen bij een Texaco station? Toen ik mijn auto net had, bijna 3 jaar terug, heb ik wel bijgevuld met ATF van Texaco. Texamatic 7045E Dexron III (G-34100) Universele vloeistof voor automatische transmissies en stuurbekrachtigingen. Nooit problemen gehad. Of is dat de goeie?
Volgens mij niet. Zal de fles er moeten bij pakken.
Bij de pomp inderdaad niet te krijgen maar lijkt me zeker te bestellen. Weet trouwens niet wat er in de NG Saab's moet.

Pennzoil verkoopt het ook onder de toepasselijke naam "Power Steering Fluid' (andere olien voor de stuurbekrachtiging heten anders)

Geplaatst: wo 01 aug, 2007 10:05
door tgremlin
Gripen schreef:Feit: Ik kan het niet krijgen bij Texaco
Yep, ik heb die ervaring ook gehad, ben toen maar naar de saab dealert gereden.

Volgens mij is die olie overigens inderdaad specifiek voor de classics en niet meer voor latere modellen aangezien de saab dealer dat spul voor mij moest bestellen. Ze hadden een flesje staan (die ik dus meteen heb meegenomen) maar ik wilde zelf wat op voorraad zetten :wink: Als dat spul ook in latere modellen zou worden gebruikt dan zou je denken dat ze dat spul toch volop zelf op voorraad zouden hebben.

Geplaatst: wo 01 aug, 2007 10:14
door jelger
Reyer schreef:tgremlin

Vaak worden dergelijke argumenten gebruikt om het eigen produkt te verkopen of de winstmarge te vergroten voor de dealer organisatie. Zo heb ik het althans altyd zo beoordeeld.
Maar nu de argumenten............?
ja zeg...
jij leest ook niet even de documentatie van je nieuwe TV, omdat dat toch vol manipulatieve kul staat?
En die waarschuwing in de handleiding dat dieren niet in de magnetron gedroogd kunnen worden is ook kul - verzonnen op de vrijdagmiddag borrel, want er staan geen "feiten" bij.

Geplaatst: wo 01 aug, 2007 13:25
door Wouter
@ Reyer: laat eens zowel atf als Saab stuurbekrachtigingsolie door je handen gaan en je zult alleen al voelen en zien dat het om twee totaal verschillende vloeistoffen gaat. Laat staan als je er in een wat meer wetenschappelijke analyse op los laat.

@ Reyer: de mensen die jou laten twijfelen zijn garagehouders en 'specialisten'. De stuurbekrachtigingsvloeistof volgens Saab specificatie is bij universele automaterialen- of smeermiddelen-toeleveranciers niet of nauwelijks te krijgen. Als garagehouders al opzoeken welke specificatie er precies in een Saab stuurhuis moet, kan het vervolgens niet worden geleverd door hun leverancier. Dan maar atf er in, dat spul gaat immers in de stuurhuizen van veel andere automerken. "Atf kan prima in het stuurhuis", dat is een uitspraak die en 90% van de gevallen inderdaad klopt. Helaas zijn de Saab stuurhuizen hier een uitzondering op.

De naam "Texaco Power Steering Fluid 4634" is een specificatienaam. Dat kan je dus niet automatisch bij het Texaco tankstation kan krijgen. Dat is inderdaad verwarrend. Misschien dat Wackywim, werkzaam in de petroleumbranch, een antwoord kan geven op de vraag hoeveel produkten Texaco maakt. Ik schat zelf dat het enkele honderden, zo niet duizenden produkten zijn. Daarvan kan je er maar een paar bij de benzinepomp kopen.

Ik vermoed (weet dit laatste dus niet zeker) dat die aparte specificatie vloeistof te maken heeft met het land waar Saab de stuurhuizen heeft ingekocht, de VS. Duik bijvoorbeeld onder de kap van een 4-cylinder Chrysler van twintig jaar oud en je treft exact dezelfde stuurbekrachtigingspomp en stuurhuis aan als in een Saab 900 classic 8-klepper.

Geplaatst: wo 01 aug, 2007 14:40
door whazeu
Bedank allemaal voor de vele reacties. Geen ATF dus, vraag het ook nog wel aan Rob Wiering van wie ik de Saab heb gekocht. Nogmaals dank

Re: stuurbekrachtigings olie vervangen

Geplaatst: do 26 jul, 2018 13:19
door Paul Viking
Heeft iemand ervaring met Total LHM PLUS ?

Re: stuurbekrachtigings olie vervangen

Geplaatst: do 26 jul, 2018 18:31
door turbopilot
Op aanraden van een bekende sf er heb ik goede ervaringen met kroon oilclassic ATF A in een classic 900

Te koop bijvoorbeeld bij oliehandel.nl
Ik heb gewoon een doos vol gekocht 6x1 liter en inmiddels rij ik in 4 stuks met deze olie

http://www.oliehandel.nl/kroon-oil/kroo ... ssic-atf-a

Saab op de brug
Bak eronder
Slang loshalen
Voorwielen los vd brug
Wielen van links naar rechts (slang vasthouden en in de bak richten)
Boel vastzetten
Nieuwe olie erin
Poosje Laten draaien en nogmaals aftappen
En nog een keer nieuw erin

Re: stuurbekrachtigings olie vervangen

Geplaatst: zo 02 sep, 2018 21:21
door marty
ATF heeft een te hoge viscositeit, daar kan de pomp slecht tegen. Als vervanging van die Texaco cold climate kun je elke willekeurige stuurbekrachtingingsvloeistof gebruiken die bijv ook voor VW&Opel wordt aanbevolen, meestal staat er qua specificatie wel bij VW G 002 000 op. Vloeistof volgens deze spec is lager in viscositeit en heeft dezelfde eigenschappen als Saab destijds gebruikte en kan probleemloos gebruikt worden.