stuurbekrachtigings olie vervangen

1978-1993
whazeu
Geregistreerd lid
Berichten: 25
Lid geworden op: di 31 jul, 2007 11:37
Regio: Kies een regio:

stuurbekrachtigings olie vervangen

Bericht door whazeu » di 31 jul, 2007 15:18

Beste forumgenoten,

Ik heb een Saab 900Ti aero 1988 zonder kad gekocht nog niet zo lang geleden en sindsdien ben ik een Saab fan. Laatst was ik mijn oliestanden aan het checken en viel het mij op dat de stuurbekrachtigingsolie bijgevuld moest worden. Een hele domme vraag waarchijnlijk maar; welke olie is daar goed voor?
Tevens, mijn ramen maken een soort schokkend geluid als ze open of dicht gaan, betekend dit nieuwe motoren kopen voor de ramen? Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
tgremlin
Geregistreerd lid
Berichten: 1588
Lid geworden op: ma 04 jul, 2005 22:43
Regio: Kies een regio:
Contacteer:

Bericht door tgremlin » di 31 jul, 2007 15:33

Er gaat een speciale olie in, dus GEEN motorolie of andere alternatieven. Ik heb al verschillende hororverhalen gehoord en gelezen (zoek maar op dit forum) over gebruik van een olie die 'er op lijkt'.

Voor mijn eigen T8 haal ik die olie gewoon bij de saab dealert, kost iets van 18 Euro voor een liter en die heb je waarschijnlijk lang niet nodig (met andere woorden, een liter is al een voorraadje).
Zomer in Zeeland: zon, zee en het ruisen van de wind.... door je turbo !

Nu Saab-loos: Dodge Caliber SRT4: 295pk 352nm
'94 900 SE 2.0 Turbo Maptun Stage 1: 234pk 385nm (INGERUILD)
'83 Classic 900 Turbo Serie 3 (VERKOCHT)
'90 9000 CD 2.3i (OVERLEDEN)

Gebruikersavatar
tgremlin
Geregistreerd lid
Berichten: 1588
Lid geworden op: ma 04 jul, 2005 22:43
Regio: Kies een regio:
Contacteer:

Bericht door tgremlin » di 31 jul, 2007 15:38

even snel een factuur erbij gepakt: 15,- incl. btw. partnr. 315161224
Zomer in Zeeland: zon, zee en het ruisen van de wind.... door je turbo !

Nu Saab-loos: Dodge Caliber SRT4: 295pk 352nm
'94 900 SE 2.0 Turbo Maptun Stage 1: 234pk 385nm (INGERUILD)
'83 Classic 900 Turbo Serie 3 (VERKOCHT)
'90 9000 CD 2.3i (OVERLEDEN)

Gebruikersavatar
JanWessel
Geregistreerd lid
Berichten: 9263
Lid geworden op: di 18 okt, 2005 17:28
Regio: NL - Provincie Groningen
Contacteer:

Bericht door JanWessel » di 31 jul, 2007 17:55

idd. Gewoon even bij de dealer langs. Als je toch bezig bent: ververs de olie even. Kan nooit kwaad en je weet niet wanneer dat de laatste keer is geweest. Gooi er in GEEN geval hydraulische olie of dergelijk in. Je stuurhuis gaat er gegarandeerd van lekken.
Repro SAAB Sport & Rally stickers? Hier kijken.

MY88 900 T16S - MY86 900 T8 SA - MY83 900 T8 - MY97 9000 Anni 'Ital-Aero'- voormalig Intsaabpooier

Gebruikersavatar
Wouter
Donateur 2014 + 2015
Donateur 2014 + 2015
Berichten: 8085
Lid geworden op: do 30 okt, 2003 1:00
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Bericht door Wouter » di 31 jul, 2007 18:44

Als er nu bijvoorbeeld rode atf in zit kan je dat het beste even aftappen.
16v: retourslang losmaken bij het reservoir
8v: retourslang losmaken bij de pomp
retourslang in een lege verpakking hangen, motor laten draaien, even aantal keren aan het stuur draaien zodat de vloeistof uit het stuurhuis wordt gewerkt, de boel weer monteren en afvullen met de enige echte Saab stuurbekrachtigingsolie.

Gebruikersavatar
Reyer
Geregistreerd lid
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 11 apr, 2005 16:23
Regio: Kies een regio:

Bericht door Reyer » di 31 jul, 2007 19:08

Over dit onderwerp zijn het volgens mij allemaal bakerpraatjes. Ik hoor meningen maar geen feiten. Het intrigeert me wel. Vroeger, hoor mij "vroeger", ik lijk wel een ouwe #@$. In mijn 504 en 505 ging gewoon ATF, volgens voorschrift. Nu heb ik bij mijn SAAB's, diversen vanaf 1984, nog nooit wat bijgevuld. Als dat gebeurt is dan door dealer en later specialist. Ik zal mijn specialist eens vragen wat hij er van vindt.
SAAB 9-3 T SE 2002
vanaf 1984 alleen nog maar SAAB gereden:
900 GLs, 900i, 900i, 9000CS, SAAB 900 S 16V lpt 1991
BMW R80 1985 met s-kuipje, zuigers en cilinders vervangen door 1000cc Siebenrock
Honda CX500 1980 (in onderdelen verkocht)

Gebruikersavatar
tgremlin
Geregistreerd lid
Berichten: 1588
Lid geworden op: ma 04 jul, 2005 22:43
Regio: Kies een regio:
Contacteer:

Bericht door tgremlin » di 31 jul, 2007 19:11

Reyer schreef:In mijn 504 en 505 ging gewoon ATF, volgens voorschrift.
Maw die systemen zijn gemaakt om met ATF te werken. Saab geeft duidelijk aan dat dit bij Saab dus NIET het geval is. Ook third-party documentatie (ik heb zelf de Bentley) geeft expliciet aan dat hier GEEN ATF gebruikt mag worden omdat de boel dan (na verloop van tijd) kapot gaat. Is dus geen bakerpraatje maar gedocumenteerde kennis 8)
Zomer in Zeeland: zon, zee en het ruisen van de wind.... door je turbo !

Nu Saab-loos: Dodge Caliber SRT4: 295pk 352nm
'94 900 SE 2.0 Turbo Maptun Stage 1: 234pk 385nm (INGERUILD)
'83 Classic 900 Turbo Serie 3 (VERKOCHT)
'90 9000 CD 2.3i (OVERLEDEN)

Gebruikersavatar
Reyer
Geregistreerd lid
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 11 apr, 2005 16:23
Regio: Kies een regio:

Bericht door Reyer » di 31 jul, 2007 19:21

tgremlin
Maw die systemen zijn gemaakt om met ATF te werken. Saab geeft duidelijk aan dat dit bij Saab dus NIET het geval is. Ook third-party documentatie (ik heb zelf de Bentley) geeft expliciet aan dat hier GEEN ATF gebruikt mag worden omdat de boel dan (na verloop van tijd) kapot gaat. Is dus geen bakerpraatje maar gedocumenteerde kennis Cool
Vaak worden dergelijke argumenten gebruikt om het eigen produkt te verkopen of de winstmarge te vergroten voor de dealer organisatie. Zo heb ik het althans altyd zo beoordeeld.
Maar nu de argumenten............?
SAAB 9-3 T SE 2002
vanaf 1984 alleen nog maar SAAB gereden:
900 GLs, 900i, 900i, 9000CS, SAAB 900 S 16V lpt 1991
BMW R80 1985 met s-kuipje, zuigers en cilinders vervangen door 1000cc Siebenrock
Honda CX500 1980 (in onderdelen verkocht)

Gebruikersavatar
JanWessel
Geregistreerd lid
Berichten: 9263
Lid geworden op: di 18 okt, 2005 17:28
Regio: NL - Provincie Groningen
Contacteer:

Bericht door JanWessel » di 31 jul, 2007 19:46

Mijn gereviseerde stuurhuis lekte. Peter Haaima vond tijdens revisie van mijn onderblok ATF in het stuurhuis, welke er door de specialist die 'm had gemonteerd was ingegoten. Volgens hem was dat de oorzaak en hij had er meerdere meegemaakt.

Bakerpraatjes of niet, maar ik vind de stelling dat hydraulische olie te dun is, plausibel. Better safe than sorry, dat geldt trouwens voor alle vloeistoffen die ik in mijn auto giet. Het is altijd tientjeswerk en de gevolgen van een slechte vloeistof zijn vaak veel duurder.

Het argument: ATF is te dun, SAAB stuurolie is dikker.
Repro SAAB Sport & Rally stickers? Hier kijken.

MY88 900 T16S - MY86 900 T8 SA - MY83 900 T8 - MY97 9000 Anni 'Ital-Aero'- voormalig Intsaabpooier

Gebruikersavatar
tgremlin
Geregistreerd lid
Berichten: 1588
Lid geworden op: ma 04 jul, 2005 22:43
Regio: Kies een regio:
Contacteer:

Bericht door tgremlin » di 31 jul, 2007 19:50

Reyer schreef:Maar nu de argumenten............?
argument 1: Die speciale olie heeft dus een andere samenstelling dan 'gewone' ATF, het is dus niet 'vermomde ATF in Saab-verpakking', en hier zal zeker een technische reden voor zijn. Als ATF WEL zou werken, waarom zou er dan een afwijkende olie worden ontwikkeld :!:

argument 2: de Bentley-manual is niet door Saab geschreven en de auteurs hebben dus geen belang bij een dergelijke aanwijzing. Bovendien staan er in de Bentley op veel plaatsen gewoon de vervangende NIET-Saab onderdelen vermeld en dat zou dus met deze olie ook het geval zijn als gewone ATF gebruikt zou kunnen worden.
Zomer in Zeeland: zon, zee en het ruisen van de wind.... door je turbo !

Nu Saab-loos: Dodge Caliber SRT4: 295pk 352nm
'94 900 SE 2.0 Turbo Maptun Stage 1: 234pk 385nm (INGERUILD)
'83 Classic 900 Turbo Serie 3 (VERKOCHT)
'90 9000 CD 2.3i (OVERLEDEN)

Gebruikersavatar
Gripen
Donateur 2017 + 2019
Donateur 2017 + 2019
Berichten: 1074
Lid geworden op: zo 16 jan, 2005 23:34
Regio: Zweden

Bericht door Gripen » di 31 jul, 2007 20:06

Ik ga er binnenkort ook Saabolie indoen, weet niet wat er nu inzit. Maar beter even alles vervangen. Heb wel eens gehoord (volgens mij van Robert Wiering, maar hoe me ten goede) dat vanaf een bepaald bouwjaar er ook "gewone" stuurbekrachtigingsolie in kan, dus ATF. Dacht vanaf zalmneus.
9-5 Aero 2002 BSR stage2 cosmic blue
van 2004 tot 2010, 900 classic coupe 2.0 16V lpg superauto!

Gebruikersavatar
Reyer
Geregistreerd lid
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 11 apr, 2005 16:23
Regio: Kies een regio:

Bericht door Reyer » di 31 jul, 2007 20:10

Wat ik wel eens gehoord heb over de stuurbekrachtiging is dat vanaf een bepaald type ze niet meer gingen kleven en revisie niet meer nodig was.
SAAB 9-3 T SE 2002
vanaf 1984 alleen nog maar SAAB gereden:
900 GLs, 900i, 900i, 9000CS, SAAB 900 S 16V lpt 1991
BMW R80 1985 met s-kuipje, zuigers en cilinders vervangen door 1000cc Siebenrock
Honda CX500 1980 (in onderdelen verkocht)

Gebruikersavatar
marq101
Geregistreerd lid
Berichten: 7386
Lid geworden op: za 19 jun, 2004 23:44
Regio: Kies een regio:

Bericht door marq101 » di 31 jul, 2007 21:02

Reyer schreef:Over dit onderwerp zijn het volgens mij allemaal bakerpraatjes. Ik hoor meningen maar geen feiten. Het intrigeert me wel. Vroeger, hoor mij "vroeger", ik lijk wel een ouwe #@$. In mijn 504 en 505 ging gewoon ATF, volgens voorschrift. Nu heb ik bij mijn SAAB's, diversen vanaf 1984, nog nooit wat bijgevuld. Als dat gebeurt is dan door dealer en later specialist. Ik zal mijn specialist eens vragen wat hij er van vindt.
Feit: de bekrachtiging van mijn oude 900 ging lekken nadat ik er atf had ingegooid. Ding moest toch vervangen worden maar ben wel 'door schade en schande' wijs geworden.
Feit: het spul kan je kopen bij de saabdealer maar texaco maakt het en heeft het in het program. Je hoeft dus niet naar de dealer.
feit: Voorschrift in je peugeot was atf. Voorschrift van saab is 'saginaw' olie (wat het ook moge zijn)

vraag: waarom ga je wel af op de voorschriften van je peugeot maar zijn de voorschriften van Saab 'bakerpraatjes'

Uitdaging voor een krat bier :gooi eens ATF in je stuurbekrachtiging en kijk of het bakerpraatjes zijn :wink:

Gebruikersavatar
Reyer
Geregistreerd lid
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 11 apr, 2005 16:23
Regio: Kies een regio:

Bericht door Reyer » di 31 jul, 2007 21:10

marq101 shreef:
Uitdaging voor een krat bier :gooi eens ATF in je stuurbekrachtiging en kijk of het bakerpraatjes zijn
Dat gaat me te ver. Ik heb het altyd aan dealer en specialist overgelaten en nog nooit problemen gehad. Ik heb het inmiddels opgezocht en Esso maakt power steering fluid.

Het ging er mij om dat ik nog nooit iets feitelijks had gehoord, alleen in de trant van dat moet je niet doen.....

Het probleem lijkt opgelost.
SAAB 9-3 T SE 2002
vanaf 1984 alleen nog maar SAAB gereden:
900 GLs, 900i, 900i, 9000CS, SAAB 900 S 16V lpt 1991
BMW R80 1985 met s-kuipje, zuigers en cilinders vervangen door 1000cc Siebenrock
Honda CX500 1980 (in onderdelen verkocht)

Gebruikersavatar
marq101
Geregistreerd lid
Berichten: 7386
Lid geworden op: za 19 jun, 2004 23:44
Regio: Kies een regio:

Bericht door marq101 » di 31 jul, 2007 21:24

Reyer schreef: Dat gaat me te ver. Ik heb het altyd aan dealer en specialist overgelaten en nog nooit problemen gehad. Ik heb het inmiddels opgezocht en Esso maakt power steering fluid.

Het ging er mij om dat ik nog nooit iets feitelijks had gehoord, alleen in de trant van dat moet je niet doen.....

Het probleem lijkt opgelost.
Was ook maar een gebbetje hoor. Zou het niemand adviseren. Het is gewoon echt niet goed.

Plaats reactie