hemeltje
-
mba
- Geregistreerd lid
Re: hemeltje
Je kan je huidige ook bij een autobekleder brengen en opnieuw laten bekleden (mits natuurlijk de schaal nog goed is). Alle (gebruikte) hemeltjes zijn al aardig op leeftijd en kennen nl hetzelfde probleem (of je nu wel of niet een schuifdak hebt). De lijm die SAAB gebruikt heeft kennelijk na plm 10 jaar geen kleefkracht meer............
groet
marcel
groet
marcel
-
bennie
- Geregistreerd lid
bedankt voor je antwoord ,maar kun je die schaal er helemaal uit halen?
-
mba
- Geregistreerd lid
Ja hoor geen probleem.
Als ik je profiel bezie gaat het om een hatchback.
- aan de zijkanten de steunen/grepen aan de hemel losschroeven (afdekplaatjes opzij schuiven en losschroeven (torx of in een enkel oud geval kruiskop))
- afdekkapjes gordels loswippen en met een ringsleutel of doppendoos de bouten losmaken
- afdekkappen van de B-stijl losmaken (omhoogschuiven of evt trekken(liever niet maar als het niet anders gaat)
- rubber achterklep losmaken (alleen bovenin tot onder de zijstukken)
- zijstukken L+R verwijderen (er uit schuiven)
- interieurverlichting (middenop het plafond) er uit wippen (zit alleen maar geklemd)
- spiegel losschroeven en stekker interieurverlichting lostrekken
- zonnekleppen losschroeven
- hemel naar achteren toe eruit schuiven (door de achterklepopening (iets kantelen anders lukt t niet (handig is om de bank om te klappen)).
Zo, dat was het, moet lukken.
succes,
marcel
ps
als je een (fabrieksaf)schuifdak hebt moet je nog wel het afdekprofiel losmaken (de afwerkrand rondom de opening) en je schuifdak demonteren (als het daar ook loshangt natuurlijk) en dit opnieuw laten bekleden.
Als ik je profiel bezie gaat het om een hatchback.
- aan de zijkanten de steunen/grepen aan de hemel losschroeven (afdekplaatjes opzij schuiven en losschroeven (torx of in een enkel oud geval kruiskop))
- afdekkapjes gordels loswippen en met een ringsleutel of doppendoos de bouten losmaken
- afdekkappen van de B-stijl losmaken (omhoogschuiven of evt trekken(liever niet maar als het niet anders gaat)
- rubber achterklep losmaken (alleen bovenin tot onder de zijstukken)
- zijstukken L+R verwijderen (er uit schuiven)
- interieurverlichting (middenop het plafond) er uit wippen (zit alleen maar geklemd)
- spiegel losschroeven en stekker interieurverlichting lostrekken
- zonnekleppen losschroeven
- hemel naar achteren toe eruit schuiven (door de achterklepopening (iets kantelen anders lukt t niet (handig is om de bank om te klappen)).
Zo, dat was het, moet lukken.
succes,
marcel
ps
als je een (fabrieksaf)schuifdak hebt moet je nog wel het afdekprofiel losmaken (de afwerkrand rondom de opening) en je schuifdak demonteren (als het daar ook loshangt natuurlijk) en dit opnieuw laten bekleden.
-
bennie
- Geregistreerd lid
ik heb geen open dak bedankt nu gaat het wel lukken
,ik moet hem alleen nog ophalen zaterdag is de grote dag dan heb ik er twee voor de deur staan
,ik moet hem alleen nog ophalen zaterdag is de grote dag dan heb ik er twee voor de deur staan
-
mba
- Geregistreerd lid
wow, gefeliciteerd!
(vergat je nog te melden, dat bij de 3-drs natuurlijk ook nog de 3 schroefjes van het uitzetraampje losgemaakt moeten worden, maar dat had je dan wel ontdekt).
(vergat je nog te melden, dat bij de 3-drs natuurlijk ook nog de 3 schroefjes van het uitzetraampje losgemaakt moeten worden, maar dat had je dan wel ontdekt).
-
Hein
- Geregistreerd lid
Gaan de Saabhemels over het algemeen scheuren nadat ze loslaten (lijm) of doordat de stof gaat verweren? Is het in het laatste geval mogelijk om het verweren te voorkomen door een of andere chemische meuk (haarlak met glitters?) in de hemel te smeren/spuiten?
-
mba
- Geregistreerd lid
Het hemeltje bestaat uit een geperste kartonnen schaal met daarop gelijmd een stof met een schuimrug. Die schuimrug zit verlijmd op het karton en daar gaat t fout; de lijm laat op een gegeven moment los en die schuimrug verteerd/verbrokkelt door veroudering.
De autobekleder heeft ook het liefst een "schone"schaal. Je kunt zelf die troep er met een harde borstel (geen staalborstel! anders beschadig je de schaal), afborstelen en schoonborstelen.
Je kunt dus niet van buitenaf zelf de boel "verstevigen" of "herbevestigen", want het probleem zit dus niet in de stof maar in de tussenlaag.
De autobekleder heeft ook het liefst een "schone"schaal. Je kunt zelf die troep er met een harde borstel (geen staalborstel! anders beschadig je de schaal), afborstelen en schoonborstelen.
Je kunt dus niet van buitenaf zelf de boel "verstevigen" of "herbevestigen", want het probleem zit dus niet in de stof maar in de tussenlaag.
-
Ewout900
- Geregistreerd lid
He, Bennie,bennie schreef:,ik moet hem alleen nog ophalen zaterdag is de grote dag dan heb ik er twee voor de deur staan
heb ik iets gemist? Heb je één van de twee Aero's (zie Profiel) dus net gekocht?? Waar? Hoe? Wat?
Ewout.
-
bennie
- Geregistreerd lid
ja klopt bij auto bedrijf avanti in ter aar hij staat wel op autotelegraaf 2e lijst 4e auto aleen heb ik dat bedrag er niet voor betaald
[/code]
-
mba
- Geregistreerd lid
Mooie auto! (en weinig kilometers).
Je houdt wel van rijden zeker. Hoe kom je in hemelsnaam nou van Enschede in het dorp Ter Aar terecht?
marcel
Je houdt wel van rijden zeker. Hoe kom je in hemelsnaam nou van Enschede in het dorp Ter Aar terecht?
marcel
-
bennie
- Geregistreerd lid
mijn andere saab is op gas dus dan maakt dan niet zoveel uit en ik werk meestal in het westen dus ben wel gewend om veel te rijden 2000km in de week is normaal 
-
Sander
- Forum Admin
Gefeliciteerd, erg mooie auto!
Graag meer foto's als je de auto hebt
Sander
Autotelegraaf:

Avanti:

Graag meer foto's als je de auto hebt
Sander
Autotelegraaf:

Avanti:

-
bennie
- Geregistreerd lid
komt voor melkaar
alleen een nieuw hemeltje er in en een
sweed speed verlagings set er onder
sweed speed verlagings set er onder
-
mba
- Geregistreerd lid
Aha, nee dan is t voor mij heeeeeeeeeeeeeeeeel anders (geworden). Ikbennie schreef:mijn andere saab is op gas dus dan maakt dan niet zoveel uit en ik werk meestal in het westen dus ben wel gewend om veel te rijden 2000km in de week is normaal :O:
ga tegenwoordig op de fiets naar werk (10min.) en de saabjes maar uitrusten; onze 900 rijdt jouw wekelijks kilometrage per jaar! De 93 komt in een jaar ook niet verder dan dat 4x van jouw wekelijks kilometrage..........