dames, heren,
Iemand ervaring met het aanpassen van de primaire overbrenging? Ik heb een vijfdeurs lpt uit 92 met als extraatje een intercooler erop, en ik wil graag wat minder toeren bij hogere snelheden. Nu begreep ik dat er in mijn auto een setje '6' zit als overbrenging en dat je ook nog '7' en '8' hebt. Wat is de beste keus? En hoeveel werk is het?
Dank alvast.
aanpassen primaire overbrenging
-
Hannes
- Forum Admin
Re: aanpassen primaire overbrenging
Als ik me niet vergis past Saabconsult in Haarlem vaak lpt's aan, dacht dat hij ook wat uitleg daarover op z'n site heeft staan.
hopelijk heb je er wat aan
Hannes
http://www.saabconsult.nl/archive01.htmlPrimaire overbrenging.
De transmissie van de classic 900 is zodanig geconstrueerd dat de primaire overbrenging, die bestaat uit 2 tandwielen en een drievoudige ketting, wijzigbaar is
qua verhouding vertanding boven-onder. Het vervangen van het boventandwiel van de LPT-bak door een groter tandwiel en het ondertandwiel door een kleiner tandwiel resulteert in een langere primaire aandrijving.
Voorbeeld: 900 lpt standaardbak: 3000 tpm in 5de versnelling.: 110 km/h
900 lpt lange upgrade bak: 3000 tpm in 5de versnelling: 130 - 140 km/h.
hopelijk heb je er wat aan
Hannes
-
luukvdh
- Geregistreerd lid
Re: aanpassen primaire overbrenging
Ja, weet ik, had ik ook gezien. Mijn saab komt bij SC vandaan. Rob Wiering heeft het daar ook over het verhogen vanhet motorvermogen. Was vooral nieuwsgierig wat er gebeurt als je een setje '8' in een standaard LPT zet.